Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice

Disertație
10/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 147 în total
Cuvinte : 41977
Mărime: 270.67KB (arhivat)
Puncte necesare: 14
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Prof. Dr. Dumitru Miron, Asistent: Ovidiu Folcut
UNIVERSITATEA ROMANO - AMERICANA FACULTATEA: RELATII COMERCIALE SI FINANCIAR- BANCARE INTERNE SI INTERNATIONALE

Cuprins

  1. CAPITOLUL 1 Redefiniri ale politicii comerciale romanesti in contextul
  2. globalizarii
  3. 1.1 Rolul si obiectivele politicii comerciale in schimburile internationale de marfuri
  4. 1.2 Politica comerciala - componenta dinamica a procesului de reforma
  5. 1.2.1 Programele de guvernare
  6. 1.2.2 Relatiile comerciale si deciziile politico diplomatice
  7. 1.2.3 Trasaturi dominante ale politicii comerciale
  8. 1.3 Evolutia comertului exterior
  9. 1.3.1 Dinamica si volumul valoric
  10. 1.3.2 Structura comertului exterior
  11. 1.3.3 Orientarea geografica a comertului exterior
  12. 1.4 Protectia pietei interne
  13. CAPITOLUL 2 Politica vamala, componenta a politicilor economice
  14. 2.1 Politica vamala, componenta a politicii fiscal-comerciale
  15. 2.2 Rolul si importanta sistemului vamal in economiile contemporane
  16. 2.3 Rolul fiscal al institutiei vamale
  17. 2.4 Obiectivele institutiei vamale si sincronizarea acestora la acordurile si
  18. conventiile la care Romania a aderat
  19. 2.5 Informatizarea sistemului vamal romanesc
  20. 2.6 Integrarea sistemului vamal romanesc in sistemul Uniunii Europene
  21. 2.7 Solutii, masuri si cai de imbunatatire a rezultatelor sistemului vamal romanesc.
  22. CAPITOLUL 3 Regimul de import al Romaniei
  23. 3.1
  24. 3.2 Regimul de import al Romaniei
  25. CAPITOLUL 4 Regimul de import al produselor agricole
  26. 4.1 Agricultura si alimentatia pe glob
  27. 4.2 Comertul Romaniei cu produse agricole
  28. 4.3 Strategia nationala de aderare a Romaniei la uniunea Europeana
  29. 4.4 Regimul de import
  30. 4.4.1 Rezultatele Rundei Uruguay
  31. 4.4.2 Cresterea protectionismului
  32. 4.4.3 Efectele protectionismului
  33. 4.4.4 Liberalizarea comertului cu produse agricole incepand cu anul 1997
  34. 4.4.5 Inconsecventa dintre politica comerciala si alte politici
  35. 4.4.6 Caracterul imprevizibil al politicii comerciale

Extras din disertație

CAPITOLUL 1

REDEFINIRI ALE POLITICII COMERCIALE

ROMANESTI IN CONTEXTUL GLOBALIZARII

1.1 ROLUL SI OBIECTIVELE POLITICII COMERCIALE IN

SCHIMBURILE INTERNATIONALE DE MARFURI

Politica comerciala este o parte componenta a politicii economice a unui stat, care vizeaza sfera relatiilor externe ale acestuia. Ca si politica economica ea este un atribut al suveranitatii oricarui stat independent.

Intr-un sens mai larg, prin politica comerciala se intelege totalitatea reglementarilor adoptate de catre un stat (cu caracter juridic, administrativ, fiscal, bugetar, financiar, bancar, valutar) in scopul promovarii sau restrangerii schimburilor comerciale externe si al protejarii economiei nationale de concurenta straina.1

Pornind de la teoria ricardiana a costurilor comparative, obiectivul general al politicii comerciale este acela de a obtine din relatiile economice internationale avantajul comparativ, respectiv o economie de munca prin exportul de marfuri competitive si importul de produse cu conditii mai putin favorabile de fabricatie in interiorul tarii.

In cadrul acestui obiectiv general, in functie de orientarea politica si situatia concreta a fiecarei tari, politica comerciala poate sa-si propuna mai multe obiective specifice.2

In cazul reformei in comertul exterior realizata in Romania dupa 1989, acestea au fost:

- asigurarea stabilitatii economice;

- stimularea reformei si in celelalte sectoare economice;

- demonopolizarea si liberalizarea comertului;

- stimularea exporturilor

- asigurarea protectiei efective a producatorilor si consumatorilor interni;

- stimularea procesului de privatizare in activitatea de comert exterior;

- integrarea in structurile europene si dezvoltarea relatiilor economice cu

celelalt state

Pentru a realiza cadrul institutional si juridic necesar indeplinirii obiectivelor de politica comerciala externa, guvernul a atribuit Ministerului Comertului sarcina si dreptul de a fundamenta, elabora, sustine si aplica politica comerciala.

In cei 10 ani de tranzitie, organul care a avut aceasta sarcina a fost initial Ministerul Comertului Exterior, apoi Ministerul Comertului si Turismului, apoi Ministerul Comertului cu Departamentul Comertului Exterior, apoi Ministerul Comertului iar azi, Ministerul Industriei si Comertului cu Departamentul Comertului.

Indiferent de denumirea ministerului si de forma de organizare a acestuia, in structura sa a existat intodeauna o directie de strategie, una de politica comerciala, una de relatii cu gruparile economice regionale si o directie de relatii multilaterale.

Dupa finalizarea Rundei Uruguay si intrarea de la 1.01.1995 in vigoare a OMC respectarea obligatiilor Romaniei din cadrul OMC este supravegheata prin Departamentul Comertului Exterior, din cadrul Ministerului Industriei si Comertului.

Acesta asigura, pe de o parte, participarea activa a Romaniei la negocierile care continuau in cadrul OMC, la activitatea de examinare a modului in care angajamentele proprii si ale celorlalti parteneri sunt respectate, la activitatea curenta de notificare si schimb de informatii, iar pe de alta parte, vegheaza la transpunerea corecta si la timp in practica acestor angajamente, pe plan intern.

Aceasta monitorizare continua, se concretizeaza in urmatoarele:3

- modificarea anuala a taxelor vamale de import, conform calendarului stabilit si,

pentru unele produse agricole, deschiderea si administrarea unor contingente

preferentiale;

- examinarea fiecarei propuneri normative sau legislative ce are vreo legatura cu

domeniile reglementate prin OMC, pentru ca in cazul in care s-ar putea produce

unele incalcari de angajamente, sa se faca propuneri de modificare;

- elaborarea in nume propriu sau impreuna cu ministerele implicate, a notificarilor

de legislatie sau de politica economica, notificari obligatorii cuprinse in

Acordurile OMC;

- propunerea de noi acte normative sau legislative pentru domeniul comercial, in

vederea respectarii unor angajamente si colaborarea cu alte ministere si institutii

la elaborarea legislatiei specifice, care vizeaza angajamentele asumate in cadrul

OMC

romanesc pe principiile economiei de piata, teza de doctorat; ASE; Bucuresti 1998

Principalele atributii ale Departamentului Comertului Exterior, din cadrul M.I.C. in prezent sunt: - consultanta pe probleme de specialitate, informarea agentilor economici cu privire la oportunitatile create si incurajarea lor la folosirea acestora, oferirea catre mediul de afaceri a unor stimulente pentru export si sprijinirea demersurilor societatilor comerciale in cazul unor actiuni de dumping deschise de alte state, in special prin asistenta de specialitate, indica faptul ca in acest domeniu, reforma este infaptuita in linii generale.

Apreciez ca rolul Departamentului Comertului Exterior este bine definit pentru perioada de tranzitie prin care trece Romania.

Nu toate functiile sale sunt insa indeplinite cu aceeasi eficienta si aplomb ca de exemplu functia de negociere. Pot fi invocate multe motive: viteza schimbarilor in regimul de comert exterior, numarul extrem de mic de specialisti autentici si nivelul redus al cointeresarii, toate consecinte a tot mai "austerelor" bugete de austeritate, sumele derizorii alocate prin buget pentru stimularea exporturilor (sub 1% din volumul comertului exterior, in conditiile in care in anul 1996, media ponderenta a taxelor vamale aplicate la import a fost de peste 80% pentru produsele agricole si peste 12% la produsele industriale) si altele.

Pentru partea de diseminare a informatiilor, este o realitate faptul ca numarul specialistilor in consultanta este inca mic dupa cum la fel de adevarat este si acela ca membrii conducerii Departamentului Comertului Exterior nu au reusit inca sa gaseasca metode de constientizare eficienta a executivului cu privire la modul cum acesta ar trebui sa foloseasca sistemul preferintelor, de exemplu, la elaborarea si punerea in aplicare a politicilor de restructurare a economiei.

Procesul de reforma economica declansat in tara noastra implica si adoptarea de noi reglementari de politica comerciala caracteristice unei economii in tranzitie la economia de piata si renuntarea la vechile instrumente specifice unei economii supercentralizat-planificate.

Pe aceasta linie, primul pas care trebuia facut si el a fost deja infaptuit era desfiintarea monopolului statului asupra comertului exterior si o data cu aceasta a disparut si planificarea excesiva, rigida in comertul exterior, ca si in intreaga economie.

Incepind cu anul 1991 singurele instrumente de reglementare a importurilor si exporturilor utilizate de departamentele de resort sunt proiectiile la balanta comerciala si de plati externe.

Proiectia de balanta comerciala este intocmita de Ministerul Ind. si Comertului, prin Directia generala a strategiei dezvoltarii comertului exterior, iar cea de-a doua balanta (de plati externe) este intocmita de catre BNR. Prin aceste instrumente este prevazut necesarul de import al economiei pentru a se putea dimensiona, in functie de aceasta, sursele de acoperire prin exporturi sau prin credite externe.4

Ca sfera de cuprindere, politica comerciala difera si sub alte doua aspecte importante de politica economica generala. In primul rind, politicile economice generale se aplica teritoriului tarii respective si efectele lor pot fi in mare parte anticipate, in timp ce politicile comerciale vizeaza intr-o masura mare si relatia cu alte state, care pot - la rindul lor - sa adopte masuri de contracarare, ea trebuie sa tina seama de aceste interese, sa urmeze anumite reguli convenite intre state.

Aceste reguli au fost statutate in cadrul GATT, intrat in viguare la 1.01.1948 si la care Romania participa din 1971.

Prin instrumentele specifice (mijloace tarifare, mijloace netarifare, mijloace de stimulare a exporturilor) utilizate de politica comerciala poate fi influentat in mod substantial mersul economiei nationale. In multe situatii, in special in cercurile GATT (OMC), atunci cind se utilizeaza notiune de politica comerciala, se intelege politica economica generala a guvernului.5

Preview document

Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 1
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 2
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 3
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 4
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 5
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 6
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 7
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 8
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 9
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 10
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 11
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 12
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 13
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 14
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 15
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 16
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 17
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 18
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 19
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 20
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 21
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 22
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 23
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 24
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 25
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 26
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 27
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 28
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 29
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 30
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 31
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 32
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 33
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 34
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 35
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 36
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 37
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 38
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 39
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 40
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 41
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 42
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 43
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 44
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 45
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 46
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 47
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 48
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 49
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 50
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 51
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 52
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 53
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 54
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 55
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 56
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 57
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 58
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 59
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 60
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 61
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 62
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 63
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 64
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 65
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 66
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 67
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 68
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 69
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 70
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 71
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 72
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 73
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 74
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 75
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 76
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 77
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 78
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 79
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 80
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 81
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 82
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 83
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 84
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 85
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 86
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 87
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 88
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 89
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 90
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 91
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 92
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 93
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 94
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 95
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 96
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 97
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 98
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 99
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 100
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 101
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 102
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 103
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 104
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 105
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 106
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 107
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 108
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 109
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 110
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 111
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 112
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 113
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 114
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 115
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 116
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 117
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 118
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 119
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 120
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 121
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 122
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 123
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 124
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 125
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 126
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 127
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 128
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 129
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 130
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 131
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 132
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 133
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 134
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 135
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 136
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 137
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 138
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 139
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 140
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 141
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 142
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 143
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 144
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 145
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 146
Politica vamală, componentă complexă a politicilor economice - Pagina 147

Conținut arhivă zip

  • Politica Vamala, Componenta Complexa a Politicilor Economice.doc

Alții au mai descărcat și

Politica comercială și relațiile comerciale ale Uniunii Europene

Termenul “politică” are un domeniu larg de definire, prezentând sensuri dintre cele mai diferite. Astfel, ca o primă abordare, se poate spune că...

Balanța comercială a României structură și tendințe de evoluție

Aspecte introductive Balanţa de plăţi, ca parte ce integrează balanţa comercială, este unul dintre cele mai utile instrumente de analiză a...

Politica Comercială a României Înainte și după Aderarea la Uniunea Europeană

Politica economică, este o componentă a mecanismului economic, care constă dintr-un ansamblu de principii, norme şi reguli care stau la baza...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Politica comercială și relațiile comerciale ale Uniunii Europene

Termenul “politică” are un domeniu larg de definire, prezentând sensuri dintre cele mai diferite. Astfel, ca o primă abordare, se poate spune că...

Locul și rolul taxelor vamale în cadrul impozitelor indirecte în contextul aderării României la Uniunea Europeană

Capitolul 1. Taxele vamale – locul lor în resursele financiare publice Noile cerinte pe plan mondial asupra relatiilor dintre tari impun schimbari...

Aspectele juridice ale impunerii tranzacțiilor în Republica Moldova

ÎNTRODUCERE Odată cu aprobarea la 27 august 1991 a Declaraţiei privind suveranitatea Republicii Moldova ca şi oarecare alt stat suveran s-a...

Deficitul Bugetar

Capitolul I Deficit bugetar actual 1.1 Deficit bugetar – concept, cauze, efecte Deficitul bugetar este considerat un fenomen cronic al...

Reglementarea Juridică a Activității Vamale

ÎNTRODUCERE Actualitatea temei. Odată cu proclamarea independenţei, Republica Moldova a demarat procesul de trecere la economia de piaţă,...

Reglementarea impozitelor vamale

Introducere „Constituirea statului modern s-a înfăptuit prin implementarea impozitului, sau mai exact, prin reglementările legale privind...

Uniunea Europeană

CAP.I. Istoricul construcţiei europene 1. Uniunea Europeană – un vis devenit realitate Pe parcursul istoriei, atât marile imperii politice, cât...

Formele Integrării Economice

Capitolul 1 CONCEPTUL DE INTEGRARE ECONOMICĂ 1.1. Scurt istoric al conceptului de integrare economică Cuvântul “integrare” a fost utlizat, de la...

Ai nevoie de altceva?