I. Introducere
1.1. Introducere
Odată cu dezvoltarea din ce în ce mai puternică a internetului, au luat amploare si aplicațiile de tipul server-client ce rulează prin intermediul acestuia. Principalele avantaje ale aplicațiilor web față de o aplicație clasică de tip desktop, sunt: portabilitatea, consumul redus al resurselor, update mult mai usor al acesteia catre o noua versiune(clientul nu va trebui niciodată să facă absolut nimic în acest sens), dar și costul redus, neavand nevoie de achiziționarea unor unelte separate. Chiar și în acest caz, există o multitudine de tehnologii de tipul ”Open Source”.
In zilele noastre, majoritatea domeniilor beneficiază de pe urma dezvoltării aplicațiilor web ce se bazează pe tehnologia server-client. Unul dintre aceste domenii, este chiar învățământul. Aceste aplicații au ca suport de stocare a datelor, bazele de date.
Un model de aplicație server-client utilizat în învățământ și care folosește bazele de date il reprezintă portalul e-learning, despre care vom vorbi mai în detaliu în capitolele ce urmează.
Bazele de date reprezintă o unealtă de care nu te poți lipsi în momentul în care vrei să dezvolți o aplicație server-client. Acestea au aparut in mod firesc și natural, ca necesitate de a stoca și de a avea acces cât mai rapid la un volum foarte mare de informații.
O bază de date este formată dintr-o mulțime structurată de date, ce pot fi accesate rapid cu ajutorul unui calculator. Este un mod de stocare a informațiilor pe un suport extern, oferind posibilitatea modificarii și accesării informației. Informația conținută de o bază de date poate fi accesata simultan de catre mai mulți utilizatori. Accesarea și manipularea se poate realiza cu ajutorul sistemelor de gestiune(SGBD). Aceste sisteme permit operațiuni de creare, interogare și întreținere a unei baze de date.
Odată cu creșterea volumului de informație stocat de către o bază de date, s-a încercat dezvoltarea modelelor inițiale de proiectare și gestionare. Însă, în scurt timp locul acestor modele a fost luat de către modelul relaționar, model ce a devenit rapid foarte apreciat datorită unei fundații teoretice bune precum și ușurința cu care se puteau atinge diverse scopuri.
Cu toate acestea, modelul relaționar are și minusuri: imagini, sunete, aplicații software au scos în evidență faptul ca modelul relaționar este incapabil să modeleze aspecte ale realității contemporane. Drept urmare, știița s-a îndreptat către cercetarea modelelor ce permit modelarea unor elemente complexe, ca de exemlu, modelul orientat obiect.
Combinând tehnologia bazelor de date impreună cu cea a programarii orientate obiect(POO), s-a obtinut conceptul de model realaționar orientat obiect.
Aplicația dezvoltată și prezentată în cadrul acestui document, va fi o descriere a modului de proiectare a unei aplicații server-client(aplicație web). Se va utiliza una din principalele tehnologii de dezvoltare și proiectare a unei aplicații web si anume, PHP și MySQL.
Aplicația descrisă în această lucrare se vrea a fi un Portal E-Learning. Va cuprinde cateva din elementele cele mai des întâlnite în proiectarea paginilor Web, precum: manipularea dinamică a datelor, adăugarea / editarea precum și ștergerea unei înregistrări, creare cont și autentificare utilizatori.
Pentru dezvoltarea acestui proiect s-a folosit limbajul de programare PHP iar ca sistem de gestiune a bazelor de date, MySQL. Pe partea de client, s-a folosit limbajul de scripting JavaScript.
1.2. Organizarea pe capitole a lucrării
Aceasta lucrare a fost impartita in 8 capitole. In cel de-al doilea capitol, se prezinta modalitati de proiectare a site-urilor precum si o clasificare a acestora. Se va face o scurta introducere in limbajul de programare PHP, prezentand totodata un scurt istoric al acestuia.
In capitolul al treilea vom prezenta istoria limbajului MySQL, notiuni de baza ale acestuia, iar mai apoi se va face o trecere scurta prin descrierea elementelor constitutive ale limbajului.
Tot in acest capitol vom discuta despre legatura dintre PHP si MySQL si vom descrie modul de intreractiune dintre cele doua limbaje, folosind exemple simple ale unor operatii de baza precum: conectarea la o baza de date, extragerea informatiilor prin intermediul PHP-ului, etc.
Capitolul patru descrie noțiunile de bază precum și modalitățile de utilizare ale limbajului JavaScript, limbaj de programare web pentru client.
In cel de mal cince-lea capitol vom incerca sa explicam ce inseamna termenul e-learning, facand de asemenea cateva referiri la istoricul acestuia.
Capitolul șase prezintă o descriere a aplicației precum și analiza acesteia. Vom prezenta lucrarea structurat atat din punctul de vedere al utilizatorului cat si cel al administratorului. Pe scurt, acest capitol poate fi interpretat ca un ghid de prezentare al aplicatiei.
In capitolul șapte vom prezenta concluziile trase in urma efectuării acestei lucrări. Vom vorbi despre legătura cu tehnologiile noi și interfața prietenoasă oferită utilizatorilor, cu scopul de a scoate în evidență modul de implementare dobândit prin construirea acestui site, dar și accesibilitatea sa la nivel de utilizator.
Capitolul șapte prezintă bibliografia asociată acestei lucrari, formată dintr-o lista ce contine cărțile/site-urile web folosite ce au avut un rol importat in prezentarea aspectelor teoretice din aceasta lucrare.
- Popescu, I. - Modelarea bazelor de date, Editura Tehnică, 2001
- Hernandez, J. M. - Proiectarea bazelor de date, Editura Teora, 2003
- Kriegel, A., Trukhnov B.M. - SQL Bible, Editura John Wiley & Sons, 2003
- Bowen, R., Coar, K. - Apache Cookbook, Editura O'Reilly, 2003
- Welling, L., Thomson, L. - Dezvoltarea aplicațiilor Web cu PHP și MySQL, Editura Teora, 2004
- Lerdorf, R., Tatroe, K. - Programming PHP, Editura O’Reilly, 2002
- Gyorodi, C. - Baze de date, Editura Treira, 2000
- Diaconu D. E. - Pagini Web cu JavaScript, Editura Polirom, 2005
- Barsan Ghita - Invatarea organizationala inovatoare,Editura Academiei Fortelor Terestre, Sibiu 2006;
- Istrate, Olimpius. Educatia la distanta. Proiectarea materialelor, Editura Agata, 2000
- Trandafir Alexandru Ionut - Lucrare de licență, Universitatea din Craiova, 2009
- Virtual Learning Environment (VLE) http://www.jisc.ac.uk/index.cfm?name=mle_overview
- What is e-Learning: New Paradigm or New Toy? http://www.elearningeuropa.info
- Consiliul pentru Educatie si Pregatire la Distanta. Ce este e-learning-ul? http://www.detc.org/)
- E-learning programme. http://europe.eu.int/comm/education/programmes/elearning
- Virtual companies. Net - learning and net - working will be common. http://www.checkpoint-elearning.com/index.php?co=8&aID=963
- Digital Document Discourse Environment http://d3e.sourceforge.net
- The Strategy for e-Learning. Estonian eUniversity standardizes on WebCT. http://www.checkpoint-elearning.com/index.php?co=8&aID=1295
- Joan K. Lippincott. Net Generation Students and Libraries. http://www.educause.edu/NetGenerationStudentsandLibraries/6067
- TEHNE - Centrul pentru Dezvoltare si Inovare în Educatie E-learning. România. http://www.elearning.ro/vot_arhiva.php
- www.elearning.ro
- www.1educat.ro/elearning
- http://adl.unap.ro/modules/news
- www.mysql.com
- www.php.net
- http://en.wikipedia.org/wiki/JavaScript
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.