Probleme de bioetică cu privire la începuturile vieții umane

Cuprins disertație Cum descarc?

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL I: DRAGOSTE, FAMILIE, SEXUALITATE ŞI PROCREAŢIE 10
1. Dragostea, principiul fecund al unirii între persoane (de sex opus) 10
1.a. Persoana – tensiune spre comuniune 16
1.b. Sfânta Treime, structura supremei iubiri 18
1.c. Împlinirea persoanei umane prin dragoste în familia binecuvântată de Dumnezeu 21
2. Familia, spaţiul dragostei şi al sexualităţii 26
3. Sexualitatea umană, dimensiune constitutivă a persoanei 34
4. Dimensiunea procreativă a persoanei umane 37
5. Inseparabilitatea sexualităţii de procreaţie în familie 38
CAPITOLUL II: FIZIOLOGIA FECUNDAŢIEI ŞI EMBRIOGENEZA 42
1. Producerea gameţilor; De la ovulaţie la fecundaţie; Fecundaţia sau concepţia; De la concepţie la nidare 42
2. Dezvoltarea embrionului şi a fătului 48
CAPITOLUL III: DEMNITATEA ŞI STATUTUL EMBRIONULUI UMAN 55
1. Statutul ontologic 55
2. Statutul etic 62
3. Statutul juridic 71
4. Responsabilitatea omului faţă de “mugurele vieţii” 76
CAPITOLUL IV: CONTRACEPŢIA ŞI AVORTUL 79
1. Viziune ştiinţifică 79
2. Viziune teologico-antropologică 80
3. Viziune etică 83
CAPITOLUL V: EUGENIA ŞI CLONAREA 91
1. De la “homo sapiens la homo novus” cu ajutorul ştiinţei 91
2. Răspunsul creştin 94
3. Etic şi juridic 97
CAPITOLUL VI: PROCREAREA UMANĂ ASISTATĂ MEDICAL 98
1. Ştiinţa pentru viaţă 98
2. Viaţa cu ce preţ? 111
CONCLUZII 115
BIBLIOGRAFIE 119


Extras din disertație Cum descarc?

INTRODUCERE
Referitor la Dumnezeu şi la om, teologia ortodoxă pleacă de la adevărul fundamental revelat că atât Dumnezeu cât şi omul sunt existenţe personale. Omul este persoana creată după chipul lui Dumnezeu, deci subiect deschis comuniunii iubitoare cu alte subiecte El este chemat în existenţă să dobândească asemănarea cu Dumnezeu, deci îndumnezeirea prin har. Demnitatea şi măreţia omului trebuie căutate în această calitate de a fi creat de Dumnezeu după chipul Său, deci în relaţie permanentă cu Dumnezeu şi cu creaţia, prin care omul va ajunge să dobândească asemănarea sau îndumnezeirea şi nemurirea.
Mărturisirea adevărului că omul este existenţa personală creat de Dumnezeu şi are în el viaţa ca dar al lui Dumnezeu destinată nemuririi. Aceasta înseamnă că orice fiinţă umană, primind viaţa de la Dumnezeu în momentul zămislirii, este persoană unică şi irepetabilă chemată să devină personalitate. În om, viaţa nu se poate separa de caracterul ei de persoană. Din acest motiv, indiferent de stadiile sale de dezvoltare, ebrionul uman ar trebui să fie ab initio intangibil, protejat şi ajutat să înainteze în viaţă, să devină o personalitate, ceea ce în religii ar echivala cu omul duhonicesc sau sfântul iar în ştiinţă cu omul de ştiinţă sau savantul. 
În calitatea de ştiinţă bioetica s-a dezvoltat abia în a doua jumătate a secolului al XX- lea, începând cu anii 60 . Însă ca realitate care pune accentul pe implicaţiile morale ale atitudinii omului faţă de viaţa proprie cu începutul şi sfârşitul ei inerent, am putea spune că originile bioeticii urcă până în epoca creştinismului primar şi nu numai. În acest sens, ca model de atitudine morală faţă de suferinţa umană, avem până astăzi pilda „doctorilor fără de arginţi” Cosma, Damian, Chir, Ioan, Pantelimon etc. Este drept că anumite referiri şi prescripţii privind viaţa umană şi protejarea ei în anumite etape speciale ale începutului, dezvoltării şi finalităţii ei se pierd în negura istoriei. Ar fi suficient să ne referim aici doar la jurământul lui Hipocrat ca să înţelegem lucrul acesta. Dar, un accent cu totul special asupra importanţei valorii vieţii umane şi a moralităţii atitudinii faţă de ea, se pune de abia în creştinism, şi aceasta din perspectiva mântuirii în Hristos Dumnezeul-Om . Învierea lui Hristos, chezăşie şi anticipare a învierii noastre (I Cor. 15, 13-23), este cea care dă cu adevărat sens şi valoare efemerei vieţi umane, din perspectiva soteriologică a învierii şi veşniciei noastre.
Termenul de „bioetica” a apărut însă în anul 1970 şi este format din două cuvinte de origine greacă, bios, care înseamnă viaţă, şi ethos care înseamnă morală, etică. Etimologic, bioetica înseamnă etica vieţii. Ea se poate defini drept studiul sistematic al atitudinii şi comportamentului uman faţă de viaţă în general şi de viaţa umană în special, examinat în lumina valorilor şi a principiilor etice .


Fisiere în arhivă (1):

  • Probleme de Bioetica cu Privire la Inceputurile Vietii Umane.doc

Imagini din acest disertație Cum descarc?

Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această disertație cu doar 10€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!