Cuprins
- Capitolul I Produse de tip credit corporate. 3
- 1.1Produse de tip credit corporate generate de operațiuni active. 6
- 1.1.1Finanțarea activității curente generate de operațiuni active. 7
- 1.1.2 Finanțarea activității de investiții corporate. 11
- 1.3 Produse noi - credit corporate 15
- 1.4.1. Carduri de debit 17
- 1.4.2. Cardul de credit 18
- Capitolul II Studiu de caz privind produsele și serviciile Băncii Comerciale Române oferite sectorului corporate în perioada 2011-2016 18
- 2.1 Produse de tip credit corporate la Banca Centrală Română 20
- 2.2Instrumente de economisire la Banca Centrală Română 24
- 2.3 Produse noi credit corporate la Banca Centrală Română 29
- 2.4. Carduri corporate la Banca Centrală Română 30
- Capitolul III Calitatea creditării bancare corpotate și apariția creditelor bancare neperformant ..34
- 3.1 Analize privind factori determinanți ai creditelor bancare neperformante în cazul țărilor din 36
- 3.2 Analize privind factori determinanți ai creditelor bancare neperformante în cazul României 39
Extras din disertație
Capitolul I Produse de tip credit corporate.
Corporate banking este o activitate de bază pentru instituțiile bancare și joacă un rol esențial pentru economia unei țări. Aproximativ o treime din totalul creditelor bancare și 20% din baza de active totale sunt dedicate activităților bancare corporate.
Corporate banking, de asemenea este cunoscut sub numele de bussines banking și se referă la segmental bancar, care se ocupă de clienții corporativi. Termenul a fost folosit inițial în SUA pentru al distinge de servicii bancare de investiții, după Legea Glass-Steagall din 1933. În timp ce legea a fost abrogată în 1990, servicii bancare și serviciile de investiții bancare corporative au fost oferite timp de mai mulți ani sub aceeași umbrelă de cele mai multe bănci din SUA și din alte țări. Corporate banking este o cheie, un centru de profit pentru cele mai multe bănci. Corporate Banking reprezintă segmentul de bănci care servește de regulă, o gamă diversă de clienți, variind de la instituții de mici dimensiuni pană la instituții care înregistrează o cifră de afaceri de câteva milioane.
Întreprinderea bancară are drept scop furnizarea unei serii de servicii bancare personalizate, în special împrumuturi, companiilor (mai degrabă decât oamenilor) pentru a le ajuta să își desfășoare operațiunile zilnice. Bancherii corporatiști numiți adesea "manageri de relații" (RM), deoarece sunt însărcinați cu relații de client în creștere pe termen lung, în loc să se concentreze pe o singură tranzacție.
Clienții băncilor comerciale vin în toate formele și dimensiunile, de la conglomerate de miliarde de dolari până la întreprinderi mici și mijlocii (IMM-uri), cu câteva milioane de venituri. Companiile mai mici pot genera venituri mari pentru bănci, dacă aveți suficienți clienți, astfel că unele bănci au echipe dedicate IMM-urilor. Furnizarea de împrumuturi este unul dintre principalele servicii pe care majoritatea bancherilor corporativi le oferă indiferent de industrie. Aceștia sunt însărcinați cu structurarea și organizarea termenilor împrumutului pentru clienții lor - de exemplu, o singură bancă poate aranja un împrumut securizat pentru o companie, ceea ce este relativ simplu. Pe de altă parte, băncile ar putea fi implicate într-un "împrumut sindicalizat" mai complicat, în care mai multe bănci se combină pentru a oferi fondurile pentru un împrumut, răspândind riscul în rândul acestora. Un împrumut poate fi, de asemenea, specific pentru ceea ce o utilizează societatea - așa cum sugerează și denumirea, "împrumutul de echipamente" implică personalizarea împrumuturilor și a contractelor de leasing pentru echipamente din sectoare precum producția și transportul. Deși împrumuturile și alte produse de credit formează în mod obișnuit cea mai mare parte a afacerii diviziei bancare corporative, acestea sunt, de asemenea, cea mai mare sursă de risc.
Băncile comerciale oferă următoarele produse și servicii către corporații și alte instituții financiare :
- Împrumuturi și alte produse de credit - aceasta este de obicei cea mai mare zona de
business din cadrul corporate banking, și după cum am menționat anterior, una dintre cele mai mari surse de profit și risc pentru o bancă.
- Trezorerie și de gestionare a numerarului servicii - utilizate de companii pentru
gestionarea lor de capital de lucru cerințe și de conversie valutară.
- Echipament de creditare - structura băncilor comerciale personalizate credite
si leasing pentru o serie de echipamente folosite de companii din diverse sectoare , cum ar fi de fabricație, de transport și de tehnologia informației.
- Comerciale imobiliare - servicii oferite de bănci în acest domeniu includ avantaj
real analiza, evaluarea portofoliului, datorii și structurarea capitalului propriu.
- În domeniul comerțului financiar - implică scrisori de credit , colectare a facturilor, și de
factoring.
- Servicii de angajator - servicii , cum ar fi de salarizare planurile de pensii și de grup sunt
de obicei oferite de către filialele specializate ale unei bănci.
Gama de servicii și produse bancare este destinată unui segment de clientelă foarte diversificat care se diferențiază în funcție de obiectul de activitate, putem astfel identifica două categorii: persoane fizice (retail) și persoane juridice(corporate).Serviciile și produsele oferite sunt destinate ambelor categorii de clientelă atât cea de retail cât și cea de corporate, dar ceea ce le diferențiază este dorință pentru un anumit produs sau serviciu care corespunde mai bine cu domeniul și mărimea activității. Separarea în cele două categorii se face după cifra de afaceri a clientelei, pragul fiind diferit de la țară la țară și destul de mobil.
În cadrul segmentului corporate se regăsesc următoarele categorii de produse:creditelor de trezorerie, credite ipotecare, credite de dezvoltare, credite sindicalizate, garanții bancare, produse derivate, depozite la termen și la vedere, precum și plasamente pe piața de capital, iar în domeniul serviciilor, transferuri și plăți electronice, compensări interbancare, colectări de numerar, decontări tranzacții pe piața bursieră, cash management, multicash, consultanță bancară. În aceste activități sunt necesare aptitudini profesionale de specialitate, întrucât produsele sunt mai complexe și de valori mai mari iar clienții sunt companii mijlocii și mari, iar uneori foarte mari.
Bibliografie
Cărți:
1.Basno C., Dardac N., Operațiuni bancare și operațuni bancare, Editura Didactică și Pedagogică 2002.
2. Botiș S., Produse și servicii bancare, Editura Universitatea Transilvania, Brasov, 2009.
3.Berbec F., Popescu R., Cardul instrument modern de plată, Editura Tribuna Economică, București, 1998.
4. Cechin C. P., Băncile si operatiunile bancare, Editura Mirton,Timișoara, 2004 .
5. Dănila N., Produse și servicii bancare, Editura Economica, Bucuresti 2007.
6. Diaconescu M., Bănci, sisteme de plăți, riscuri., Editura Economică, București, 1999.
7. Ilie M., Tehnica si managementul operatiunilor bancare, Ed. Ecfonomica, Bucuresti 2003.
8. Gheorghe A., Produse și servicii bancare în relațiile de plăți interne și internaționale, Editura
Tribuna Economică, București, 2002.
9.Hoye B., Fundamentele profesiunii bancare-băncile și operațiunile bancare, Editura Economică, București, 1996.
10. Untaru F., Management financiar-bancar., Editura, Pro Universitaria, București, 2012.
11. Stancu, I., Finanțe Editura. Economică, 2002.
12. Stoica V., Bani și credit. banii, teoriile monetare, administrarea banilor și politica monetară., Editura Economică, București, 2003.
13. Tudorache D., Papari G., Dică C., Monedă, Credit, Bănci, Editura Fundației Andrei Șaguna, 2008.
14. Turliuc V., Cocriș V., Moneda si credit, Iași, Editura Universității Alexandru Ioan Cuza,2004.
15. Tudorache D., International Banking, Editura. Universul Juridic, București, 2006.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Produse bancare de corporate.docx