Cuprins
- Introducere 4
- Lista abrevierilor 5
- CAPITOLUL I
- RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARILOR PUBLICI 6
- 1.1. Consideraţii generale 6
- 1.2. Formele de răspundere juridică a funcţionarilor publici 7
- 1.2.1. Răspunderea disciplinară 7
- 1.2.2. Răspunderea contravenţională 15
- 1.2.3. Răspunderea civilă 16
- 1.2.4. Răspunderea penală 18
- 1.3. Conceptul de funcţionar public în lumina noului
- Cod penal 20
- CAPITOLUL II
- RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARULUI PUBLIC PARLAMENTAR 24
- 2.1. Consideraţii generale 24
- 2.2. Formele de răspundere a funcţionarilor parlamentari 27
- 2.2.1. Răspunderea disciplinară a funcţionarului
- parlamentar 28
- 2.2.2. Răspunderea contravenţională a funcţionarului
- parlamentar 37
- 2.2.3. Răspunderea civilă a funcţionarului parlamentar 39
- 2.2.4. Răspunderea penală a funcţionarului parlamentar 40
- CAPITOLUL III
- RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARILOR EUROPENI 42
- 3.1. Generalităţi 42
- 3.2. Forme de răspundere aplicabile funcţionarilor europeni 43
- 3.3. Principiile care stau la baza răspunderii disciplinare a
- funcţionarilor europeni 45
- 3.4. Sancţiunile disciplinare aplicabile funcţionarilor
- europeni 50
- CONCLUZII 54
- BIBLIOGRAFIE 56
Extras din disertație
I N T R O D U C E R E
Răspunderea juridică a funcţionarilor publici reprezintă o parte, foarte importantă, a acestei instituţii. Însăşi legea – cadru care reglementează această instituţie conţine un capitol distinct, cu prevederi clare şi precise referitoare la încălcarea acestei legi.
S-a împărţit lucrarea pe trei părţi deoarece am considerat necesar că este foarte important să prezint formele de răspundere juridică a funcţionarilor publici, în general, indiferent de sectorul de administraţie publică în care se lucrează.
În fapt, funcţionarii publici activează în diferite domenii ale administraţiei publice centrale şi locale. Fără a minimaliza importanţa celorlalte domenii concrete în care îşi desfăşoară activitatea funcţionarii publici am considerat necesar şi important ca lucrarea să cuprindă funcţionarii publici din instituţia cea mai însemnată pe plan naţional şi european, respectiv parlament şi europarlament.
Pe tot parcursul lucrării s-au tratat aspectele, legal reglementate, referitoare la cele patru forme de răspundere: disciplinară, contravenţională, civilă şi penală, prevăzute de legea – cadru, coduri şi comentariile din literatura de specialitate.
LISTA ABREVIERILOR
alin. aliniat
art. articol
Dreptul Revista „Dreptul”
ed. ediţia
etc. şi altele
H.G. Hotărârea Guvernului
ibidem în acelaşi loc
idem acelaşi autor
lit. litera
M. Of. Monitorul Oficial
O.G. Ordonanţa Guvernului
op. cit. opera citată
p. pagina
pct. punctul
pp. de la pagina la pagina
ş.a. şi alţii
urm. următoarele
vol. volumul
CAPITOLUL I
RĂSPUNDEREA FUNCŢIONARILOR PUBLICI
1.1. Consideraţii generale
Regimul juridic al funcţionarilor publici presupune şi răspunderea acestora, al cărei scop îl reprezintă reprimarea greşelilor comise de agenţii publici. Un asemenea scop reprezintă numai unul din scopurile răspunderii, cel represiv.
Din doctrina de drept public este exprimată concepţia potrivit căreia în orice ramură de drept ne-am plasa răspunderea are două finalităţi:
• să restabilească ordinea de drept care a fost încălcată şi pe cale de consecinţă să se revină la starea de legalitate care a fost perturbată prin săvârşirea faptei antisociale;
• să exprime o atitudine negativă faţă de autorul faptei ilicite cu scopul de a-l determina pe acesta să-şi conştientizeze semnificaţia faptei sale, caracterul ei negativ, să o regrete şi pe viitor să o elimine din comportamentul său.
În acest mod, prin intermediul răspunderii se realizează atât scopul represiv, sancţionator cât şi scopul preventiv, cărora trebuie să li se mai adauge şi scopul educativ, care deşi implică prevenţia – nu se reduce la aceasta.
În cazul funcţionarului public trebuie implicată răspunderea acestuia în relaţie cu responsabilitatea, noţiuni care nu se confundă şi a căror deosebire a fost fundamentată cu ani în urmă într-o lucrare de filozofie a dreptului.
Responsabilitatea prevede răspunderea şi o poate elimina dacă subiectul de drept este consecvent în atitudinea sa de a respecta valorile juridice, de a se supune lor şi de a le transforma în propriile valori.
Fiecare subiect de drept trebuie să manifeste responsabilitate, dar, la funcţionarul public, acest lucru presupune aspecte deosebite. Funcţionarul public trebuie să fie fundamental responsabil în îndeplinirea atribuţiilor sale. El trebuie să urmărească să primeze în comportamentul lui responsabilitatea Pentru el nu există o valoare mai importantă decât îndeplinirea, cu o convingere reieşită din înţelegerea raţională a fenomenelor, a sarcinilor sale profesionale
Funcţionarul public trebuie să-şi îndeplinească atribuţiile de serviciu nu doar pentru că acestea îi sunt impuse de lege sau de şeful ierarhic, ci pentru că ele reprezintă rostul său profesional, să urmărească în permanenţă să fie cât mai eficient şi competitiv în activitatea pe care o are de îndeplinit.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Raspunderea Juridica a Functionarilor Publici.doc