Reglementari Administrative ale Uniunii Europene

Cuprins disertatie Cum descarc?

Cuprins:
Introducere 3
Capitolul 1. Conceptul de drept administrativ al Uniunii Europene 4
1.1 Modalitati de definire a dreptului administrativ al Uniunii Europene 4
1.1.1 Notiunea de drept administrativ din punct de vedere formal 5
1.1.2 Notiunea de drept administrativ din punct de vedere material 6
1.2 Dreptul administrativ european 6 
Capitolul 2. Izvoarele dreptului administrativ al Uniunii Europene 11
2.1 Izvoarele scrise 11
2.1.1 Dreptul comunitar originar sau primar 11
2.1.2 Dreptul comunitar derivat (legislatia secundara) 12
2.1.2.1 Regulamentul 12
2.1.2.2 Directiva 13
2.1.2.3 Decizia 14
2.1.2.4 Recomandari si avize 14
2.1.3 Dreptul comunitar complementar (dreptul tertiar) 14
2.2 Dreptul cutumiar 16
2.3 Jurisprudenta 17
Capitolul 3. Structura administrativa a Uniunii Europene-Comisia Europeana 20
3.1 Repere istorice 20 
3.2 Structura Comisiei 21
3.2.1 Structura statica sau organizatorica 21
3.2.1.1 Colegiul Comisiei 21
3.2.1.2 Cabinetele Comisiei 23
3.2.1.3 Portofoliile Comisiei 24
3.2.1.4 Directiile Generale si Serviciile Comisiei 24
3.2.2 Structura dinamica sau functionala 25
3.2.2.1 Serviciile generale 25
3.2.2.2 Serviciile speciale 26
3.3 Atributiile Comisiei Europene 27
3.4 Functionarea Comisiei 29
Capitolul 4. Principiile generale ale dreptului administrativ european 32 
4.1 Definitie si caracterizare 32
4.2 Clasificare 34
4.2.1 Incredere si previzibilitate 34
4.2.2 Deschidere si transparenta 37
4.2.3 Responsabilitate 39
4.2.4 Eficienta si eficacitate 40
4.3 Metode de determinare a continutului principiilor generale 41
Capitolul 5. Reguli fundamentale ale dreptului administrativ al Uniunii Europene.....44
5.1 Principiul egalitatii si nediscriminarea - reguli de drept pentru statele membre ale Uniunii Europene 44
5.1.1 Conceptele de egalitate si de nediscriminare 45
5.1.2 Jurisprudenta si legislatia comunitara cu privire la principiul egalitatii si nediscriminarea 46
5.2 Principiul liberei circulatii a persoanelor in Uniunea Europeana 47
5.2.1 Cadrul normativ 47
5.2.2 Procedura administrativa in domeniul vizelor 49
5.2.3 Libera circulatie a fortei de munca 50
5.2.4 Libera circulatie si efectuarea de calatorii turistice 53
Capitolul 6. Procesul decizional in Uniunea Europeana 54
6.1 Metodele procedurale pentru adoptarea deciziilor administrative 54
6.2 Modalitatile de contestare a deciziilor administrative ilegale 57
6.3 Limitele libertatii de decizie a administratiei publice in domeniile specifice dreptului comunitar 62 
6.3.1 Limitele puterii discretionare in dreptul functiei publice comunitare 62
6.3.2 Limitele puterii discretionare in Dreptul comunitar al concurentei 64
6.3.3 Limitele puterii discretionare in cadrul Politicii comerciale comune 66
6.3.4 Limitele puterii discretionare in cadrul Politicii agricole comune... 67
6.3.5 Limitele puterii discretionare in cadrul Uniunii Vamale 68
6.3.6 Limitele puterii discretionare in Dreptul social comunitar 68
6.4 Principiul proportionalitatii 70
Capitolul 7. Spatiul administrativ al Uniunii Europene 72
7.1 Componenta 74
7.1.1 Elementele componente conform legislatiei primare a Uniunii Europene 74 
7.1.2 Elemente componente conform legislatiei secundare a Uniunii Europene 81
7.1.2.1 Reglementari privind mijloacele juridice de actiune ale administratiei europene (actele administrative) 81
7.1.2.2 Reglementari privind mijloacele de personal: functia publica din institutiile comunitare 87 
7.2 Convergente administrative in Uniunea Europeana 89
Concluzii 96
Bibliografie 98


Extras din disertatie Cum descarc?

Introducere:
In Uniunea Europeana, aflata in continua dezvoltare si expansiune, administratia publica europeana si implicit dreptul administrativ european au un rol esential, reprezentand fundamentul organizarii si functionarii Uniunii. Acest fapt se datoreaza in special functiilor care ii sunt conferite administratiei, locului ocupat de aceasta in cadrul societatii, mijloacelor pe care le intrebuinteaza si scopului pe care il slujeste. 
In prezent, Uniunea Europeana trece printr-o etapa in care se pune problema daca exista o administratie europeana sau daca asistam la nasterea unei noi administratii sau a unui mecanism ce vizeaza asigurarea cooperarii intre administratiile nationale. Pozitia actuala a dreptului administrativ national in Uniunea Europeana este aceea a integrarii intr-un sistem global de indepliniri de sarcini, in conditiile in care nu mai opereaza prezumtia competentei exclusive a statului in privinta indeplinirii sarcinilor fata de populatie. In acest sens, principiul subsidiaritatii joaca un rol esential in repartizarea competentelor intre diversele niveluri de realizare a sarcinilor autoritatilor.
Astfel, daca prin drept administrativ european am intelege doar dreptul care guverneaza organizarea si functionarea institutiilor UE, ne-am limita la viziunea clasica a organizatiei internationale care nu poate sa impuna deciziile sale statelor membre decat prin instrumentul tratatului si necesitatea ratificarii lui pentru a produce efecte in dreptul intern. Insa, regulamentele Uniunii Europene sunt de aplicabilitate directa in dreptul intern al statelor membre.
Totusi, dreptul administrativ european nu poate fi disociat intr-un drept administrativ aplicabil doar institutiilor comunitare si un drept administrativ propagat in exterior si aplicabil institutiilor administrative din tarile membre. 
Cunoasterea mecanismelor de functionare a sistemului juridic european presupune analiza principiilor suprematiei si efectului direct al dreptului comunitar, precum si a modalitatilor de asigurare a unui tratament echitabil pentru toti cetatenii Uniunii. Astfel, urgenta demersului studierii dreptului administrativ european deriva din aceea ca dreptul comunitar este aplicat direct dar intr-o mica masura de Comisie, ca institutie comunitara, si in special de autoritatile administrative nationale. Cu toate acestea necesitatea democratizarii administratiei si apropierea ei de cetatean este un deziderat european impartasit de toate tarile membre. 
Avand in vedere importanta administratiei publice europene si a dreptului administrativ european in cadrul UE, am abordat aceasta tema in prezenta lucrare, considerand ca este un punct important de plecare pentru un viitor functionar public, tinand cont de proaspata integrare a Romaniei in Uniunea Europeana. 
Capitolul l
Conceptul de drept administrativ al Uniunii Europene:
Conceptul de drept administrativ european este strans legat de notiunea de administratie publica europeana, ea formand obiectul de cercetare stiintifica al stiintei dreptului administrativ european. Multi autori de drept administrativ se intreaba insa daca exista o administratie europeana si daca asistam la nasterea unei noi administratii sau doar a unui mecanism vizand asigurarea cooperarii intre administratiile nationale.
In prezent, Uniunea Europeana trece printr-o faza in care nu se poate spune ca vechile state suverane mai exista in forma lor clasica, dar nici nu se poate vorbi de o reala integrare, fiind creat un tip de ordine federala, aflat sub controlul statelor care au generat-o. Acest fapt priveste atat aspectele constitutionale ale comunitatii, cat si pe cele administrative. De altfel, Leontin Jean Constantinesco (specialist francez in drept comunitar, de origine romana) caracteriza juridic Comunitatea Europeana ca fiind ,,o organizatie integranta cu caracter evolutiv" Astfel, aceasta constructie incompleta a sistemului comunitar se reflecta si in administratie.
Nu se poate discuta inca de un model de administratie publica europeana. Principalele texte constitutionale ale Uniunii Europene si anume Tratatul de la Roma (1957) si Tratatul de la Maastricht (1992) nu prezinta un model de administratie publica pentru statele membre. O data stabilita natura democratica a regimului politic, aspectele legate de guvernare si administratie sunt lasate la discretia statelor membre. Formal, din punct de vedere legal statele membre au autonomie deplina in ceea ce priveste administratia


Fisiere in arhiva (1):

  • Reglementari Administrative ale Uniunii Europene.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!