Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 49 în total
Cuvinte : 13507
Mărime: 151.55KB (arhivat)
Publicat de: Gabi Grosu
Puncte necesare: 11
UNIVERSITATEA SPIRU HARET FACULTATEA DE PSIHOLOGIE Masterat: Management organizaţional şi al resurselor umane

Cuprins

  1. Argument 3
  2. Partea I: Suport teoretic
  3. Capitolul I: Climatul organizaţional 4
  4. 1. Definirea climatului organizaţional 4
  5. 2. Conţinutul climatului organizaţional 6
  6. 3. Modalităţi de analiză a climatului organizaţional 7
  7. 4. Utilitatea analizei climatului organizaţional 10
  8. Capitolul II: Implicarea emoţională în muncă 12
  9. 1. Definirea conceptului de implicare emoţională în muncă 12
  10. 2. Factori care influenţează implicarea în muncă 13
  11. 3. Modalităţi de măsurare/determinare a gradului de implicare emoţională
  12. în muncă – chestionarul Q 12 14
  13. 4. Strategii de stimulare a implicării emoţionale în muncă 16
  14. 5. Importanţa implicării emoţionale în muncă 18
  15. Capitolul III: Organizaţii de stat versus organizaţii private 19
  16. 1. Definirea organizaţiilor 19
  17. 2. Tipuri de organizaţii 21
  18. 3. Organizaţii de stat (publice) versus organizaţii private 22
  19. Partea a-II-a: Partea practică
  20. Capitolul IV: Design-ul cercetării 26
  21. 1. Obiectivele cercetării 26
  22. 2. Ipotezele cercetării 26
  23. 3. Lotul investigat 27
  24. 4. Metodologia de cercetare 28
  25. 5. Desfăşurarea cercetării 29
  26. Capitolul V: Prezentarea, analiza şi interpretarea datelor cercetării 30
  27. Concluzii 42
  28. Bibliografie 44
  29. Anexe 45

Extras din disertație

ARGUMENT

Lumea afacerilor de astăzi poartă amprenta globalizării şi poate fi asemănată cu un vas imens care pluteşte peste valuri agitate, gata oricând să naufragieze. Economia se caracterizează prin pieţe hiperconcurenţiale, globale şi multiculturale, în care constanta este schimbarea şi turbulenţa. În acest context oarecum „ostil”, scopul oricărei firme/organizaţii nu mai este neapărat maximizarea profiturilor, ci supravieţuirea. Iar pentru a supravieţui şi a se dezvolta, preţurile şi implicit, reducerea costurilor şi-au pierdut rolul de factor decisiv şi de avantaj competiţional. De asemenea, universul locurilor de muncă s-a schimbat radical, fiind frecventă migraţia de la un loc de muncă la altul.

Pentru a supravieţui şi a se adapta unei asemenea situaţii, companiile pot exmina şi încerca să aplice cele mai bune şi mai revoluţionare practici, din cadrul organizaţiilor vizionare şi cele ale managerilor excepţionali (Buckingam şi Coffman, 2005). Implementarea strategiilor practicate de aceste organizaţii, vor conduce nu numai la supravieţuirea lor, ci şi la o creştere constantă a profiturilor, la o fidelizare a angajaţilor, la inovaţii surprinzătoare şi la un spirit de iniţiativă dezvoltat. Ceea ce au descoperit şi ceea ce utilizează organizaţiile vizionare şi managerii de elită, este puterea nelimitată a resursei umane, modul diferit de a trata oamenii prin maximizarea talentelor individuale înnăscute ale angajaţilor, prin crearea unor locuri de muncă de excepţie, puternice şi pline de viaţă şi prin implicarea emoţională a angajaţilor în muncă.

Pornind de la aceste premise şi de la anumite observaţii personale, lucrarea de faţă îşi propune să abordeze problematica implicării emoţionale în muncă în cadrul a două tipuri de organizaţii - de stat (publică) şi privată- subscriind ipotezei că implicarea este mai scăzută în organizaţiile de stat, comparativ cu gradul de implicare în organizaţiile private.

De asemenea, este studiată influenţa anumitor factori ai climatului organizaţional asupra gradului de implicare emoţională în muncă, în ideea de a identifica „punctele nevralgice”, precum şi „atuurile” care par să aibă un impact major asupra implicării emoţionale, satisfacţiei angajaţilor, nivelului de motivare şi, totodată, de a le „elimina” (pe cele negative), respectiv de a le „valorifica şi valoriza” (pe cele pozitive) în vederea creării unui climat favorabil performanţei individuale şi colective.

Şi – cine ştie? – poate, astfel, se trage „un semnal de alarmă” în privinţa unei realităţi pe care mulţi dintre noi o ignoră.

I. SUPORT TEORETIC

Capitolul I: Climatul organizaţional

1. Definirea climatului organizaţional

Reprezentând practic mediul organizaţional, social şi uman al fiecărui colectiv de lucru, cadrul general al activităţii sale, climatul organizaţional nu trebuie considerat ca o realitate omogenă, ci, dimpotrivă, multiformă. Fiecare colectiv de lucru, în funcţie de poziţia sa în cadrul organizaţiei, va avea o perspectivă specifică asupra acesteia - unele aspecte vor fi mai importante altele mai puţin importante. Există desigur o serie de caracteristici generale, comune, care se manifestă, deşi poate în grade diferite, în acelaşi fel în raport cu toate subunităţile. Astfel, climatul dintr-o unitate poate fi caracterizat în general de elemente ca reprezentând un nivel ridicat de cooperare în activitate, de recepţionalitate faţă de punctele de vedere exprimate de cadre, de o atmosferă pozitivă, stimulativă pentru performanţe sau, dimpotrivă, relaţii interpersonale încordate, lipsă de cooperare, indiferenţă faţă de munca de performanţă, indiferenţă faţă de problemele sociale şi profesionale. Ca atare, conceptul de climat organizaţional poate fi utilizat în două sensuri distincte, astfel: pentru a desemna caracteristicile generale ale instituţiei (unităţii), aşa cum aceasta se manifestă în raport cu majoritatea colectivelor de lucru, precum şi pentru a desemna mediul organizaţional specific al unui colectiv de lucru, caracterizat atât prin aspecte generale, cât şi particulare.

Definirea climatului organizaţional, precum şi cercetările centrate asupra climatului au evoluat de-a lungul anilor, începând cu studiile experimentale realizate de Lewin care a propus noţiunea de climat social. Lewin şi colegii săi erau interesaţi de examinarea climatului creat de diferite stiluri de leadership şi de consecinţele pe care aceste diferite climate le au asupra comportamentelor şi atitudinilor.

Dintr-o perspectivă teoretică, relaţia dintre oameni şi mediul lor social a fost formulată în modul următor: „comportamentul este o funcţie dintre persoană şi mediu” (Lewin, 1951, apud. Ostroff, C., Kinicki, A.J., Tamkins, M., 2003). Prin urmare, mediul este creat sau studiat ca un construct ce este separat de oamenii ce operează în el. Climatul este o „abstracţie a mediului”, un gestalt care este bazat pe pattern-urile de comportament pe care oamenii le percep în situaţia respectivă. Agenţii (liderii, managerii) sau factorii care creează climatul (de exemplu, structura, strategiile, practicile) sunt asumaţi sau studiaţi indirect (Dennison, 1996, apud. Ostroff, C., Kinicki, A.J., Tamkins, M., 2003).

Preview document

Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 1
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 2
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 3
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 4
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 5
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 6
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 7
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 8
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 9
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 10
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 11
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 12
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 13
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 14
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 15
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 16
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 17
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 18
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 19
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 20
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 21
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 22
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 23
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 24
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 25
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 26
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 27
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 28
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 29
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 30
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 31
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 32
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 33
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 34
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 35
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 36
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 37
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 38
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 39
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 40
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 41
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 42
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 43
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 44
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 45
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 46
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 47
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 48
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 49
Relația dintre Climatul Organizațional și Implicarea Emoțională în Muncă - Pagina 50

Conținut arhivă zip

  • Relatia dintre Climatul Organizational si Implicarea Emotionala in Munca.doc

Alții au mai descărcat și

Stresul la Personalul din Jandarmerie

Argument Meseria de jandarm este una dintre cele mai solicitante care există în comunitatea umană. A fi jandarm nu înseamnă doar ”a veghea” sau ”a...

Profilul Psihoprofesional al Experților din Departamentele de Resurse Umane

CAP. 1. CADRUL TEORETIC 1. Delimitarea şi prezentarea conceptelor 1. 1. Procesul de recrutare şi selecţie profesională 1. 1.1 Definirea...

Influența Tipului de Personalitate asupra Reacțiilor Stresante

ABSTRACT Stress has been called the twentieth century disease. " Whether we realize it or not, for most of us became a habit which apparently can...

Memorie, inteligență și performanță școlară - studiu asupra relațiilor dintre ele

INTRODUCERE Conceptul de inteligențǎ, natura, funcția ei și modurile de manifestare ale comportamentului inteligent determinǎ polemici și...

Satisfacția privind cariera

1. INTRODUCERE Sunt în ceasul fericit când pot să lucrez fără a mai fi silit să muncesc – Constantin Noica In indelungata sa istorie omul a avut...

Rolul Jocului în Dezvoltarea Preșcolarului

INTRODUCERE Toate vieţuitoarele dispun de un material genetic ce generează instincte de adaptare la mediu. În timp ce toate fiinţele cu excepţia...

Mobbing-ul sau Teroarea Psihologică la Locul de Muncă

„Organizaţiile, în funcţionarea lor concretă, se confruntă şi cu fenomene destabilizatoare. Unul din acestea este mobbingul, cunoscut şi sub...

Burnout și Satisfacție

Abstract Ţinând cont de faptul că oboseala şi stresul la locul de muncă reprezintă o problemă de actualitate în statele europene iar satisfacţia...

Te-ar putea interesa și

Evaluarea Eficienței Managementului Resurselor Umane în Întreprinderile Românești

Managementul resurselor umane reprezinta ansamblul activitatilor de ordin operational (planificarea, recrutarea, mentinerea personalului) si de...

Dimensiuni Psihosociale și Organizaționale ale Conducerii Administrației Publice Centrale și Locale

“ Nu le spune oamenilor cum să facă bine lucrurile; spune-le ce să facă şi lasă-i să te surprindă cu rezultatele lor. ” (George S. Patton) În...

Specificul comunicării în Administrația Publică Locală - studiu de caz - Primăria Comunei Munteni, Judetul Galați

INTRODUCERE Fascinantă şi omniprezentă, comunicarea este o dimensiune fundamentală a existenţei şi dezvoltării umane din cele mai vechi timpuri....

Mobbing-ul sau Teroarea Psihologică la Locul de Muncă

„Organizaţiile, în funcţionarea lor concretă, se confruntă şi cu fenomene destabilizatoare. Unul din acestea este mobbingul, cunoscut şi sub...

Management organizațional și al resurselor umane - inteligența emoțională și rolul acesteia în comunicarea managerială

ARGUMENT Am ales aceasta tema deoarece am dorit sa aflu cat mai multe lucruri despre caracterul liderilor si managerilor, despre felul in care...

Evaluarea Performanțelor Profesionale

Cursul 1-Evaluarea performanţelor Evaluarea şi revizuirea performanţelor profesionale demonstrează determinarea formală, periodică, a modului în...

Etica în Afaceri și Climatul Pshiosocial al Firmei

INTRODUCERE Persoana şi mediul de viaţă sunt în strânsă relaţie, iar mediul este eterogen şi schimbător. În încercarea de a găsi un singur cuvânt...

Tehnici de influențare în relațiile interpersonale la SC Ana Imep SA

INTRODUCERE Persoana şi mediul de viaţă sunt în strânsă relaţie, iar mediul este eterogen şi schimbător. În încercarea de a găsi un singur cuvânt...

Ai nevoie de altceva?