Introducere 4 1. Responsabilitatea socială a firmei 5 1.1 CSR – coordonate şi principii 5 1.2 CSR în România 11 2. Studiu de caz - Philip Morris 17 2.1 Imaginea actuală a companiei 17 2.2 Chestiuni controversate 18 2.2.1 Fumatul pasiv 19 2.2.2 Campaniile antifumat adresate tinerilor 23 2.2.3 Cercetări efectuate asupra creierului pentru stabilirea nivelului de nicotină ce creează dependenţă 30 Concluzii 31 Bibliografie 33 Anexe 36
Introducere Dacă Milton Friedman afirma că „singura responsabilitate socială în managementul afacerilor este maximizarea profitului”1, astăzi responsabilitatea socială a corporaţiei (CSR – Corporate Social Responsibility) poate fi definită ca „un concept prin care companiile integrează preocupări sociale şi de mediu în strategiile de afaceri şi la nivelul relaţiilor cu celelalte părţi interesate, în mod voluntar, în încercarea continuă de îmbunătăţire a performanţelor, de creştere a profitului şi de dezvoltare.”2 Este un angajament asumat de companii de a avea un comportament etic şi de a-şi aduce contribuţia la dezvoltarea economică, îmbunătăţind, în acelaşi timp, calitatea vieţii angajaţilor, a familiilor acestora, a comunităţilor locale şi a societăţii în general. Este vorba despre ce pot face firmele, nu despre ce trebuie să facă ele, despre oportunităţi, nu despre obligaţii sau noi reguli, despre modurile în care se poate adăuga valoare firmei acordând o mai mare atenţie unei serii de aspecte sociale şi de mediu ale activităţilor acesteia. „Responsabilitatea socială a companiilor înseamnă alinierea operaţiunilor companiei la valorile sociale. Aceasta constă în integrarea intereselor tuturor celor afectaţi de conduita unei companii în politicile şi acţiunile acesteia. Responsabilitatea socială a companiilor se concentrează pe aşa-numiţii indicatori tripli (triple bottom line), care vizează rezultatele sociale, ecologice, şi financiare al companiei, în scopul de a avea un impact pozitiv asupra societăţii înregistrând în acelaşi timp succes în afaceri.”3 CSR înseamnă preocuparea continuă pentru o dezvoltare durabilă, pentru viitor, pentru îmbunătăţirea generală a performanţelor sociale şi economice. În lumea timpurilor noastre au apărut şi au devenit globale mari probleme. Multe întreprinderi au fost implicate în evenimente ce au provocat daune sociale sau ecologice. Altele au fost victime, în urma declanşării unor conflicte între grupuri de interese, ca urmare a unor scandaluri de presă, a unor investigaţii, greve, probleme de mediu, reclamaţii ale clienţilor, schimbări în legislaţie etc. Iar surd cu adevărat este cel ce nu vrea să audă, orb este cu adevărat cel ce nu vrea să vadă. Iată câteva teme de discuţie: Are o firmă şi alte responsabilităţi în afare celor faţă de acţionari? Pot fi acceptate în afaceri duplicitatea, bluff-ul în negocieri, adaosurile comerciale exagerat de mari, mita, manipularea consumatorilor şi a altor publicuri ţintă prin mass-media, tehnologiile ce provoacă accidente ecologice şi, în final, la nivel global, schimbările ireversibile ale mediului şi ale climei. Şi toate acestea în numele obţinerii de profit? Creşterea economică, guvernată de legile pieţei libere şi de competiţie este suficientă pentru a asigura dezvoltarea umană? Sau trebuie să ne gândim şi la oameni, la generaţiile actuale şi la cele viitoare? 1 Donnelly, J.H., Fundamentals of Management, Eight Edition, IRWIN Homewood, IL, 1992 2 Definiţia CSR dată de Comisia Europeană, Promoting an European Framework for Social Corporate Responsibility, Green Paper, Brussels, COM(2001)366, 18.07.2001 3 Meghan Conolly, Ce este Responsabilitatea Socială a Corporaţiilor?, Corporate Social Responsibility Newswire Service 1. Responsabilitatea socială a firmei 1.1 CSR – coordonate şi principii Responsabilitatea socială echivalează compania cu un cetăţean, iar acesta, care orice cetăţean, are şi drepturi, şi îndatoriri în societatea în care este parte integrantă şi are în vedere faptul că bunăstarea comunităţii în care îşi desfăşoară activitatea influenţează nemijlocit capacitatea firmei de a obţine profit. Cele patru elemente principale care ne ajută să operaţionalizăm conceptul de responsabilitate socială corporatistă sunt: responsabilitatea economică, responsabilitatea legală, responsabilitatea etică şi responsabilitatea filantropică. - Responsabilitatea economică reprezintă fundaţia tuturor celorlalte tipuri de responsabilităţi şi se referă la responsabilitatea companiei de a fi profitabilă; - Responsabilitatea legală se referă la respectarea legilor şi a obligaţiilor contractuale; - Responsabilitatea etică implică respectarea unui cod de bună practică în afaceri şi în relaţiile cu mediul extern şi intern al companiei; - Iar responsabilitatea filantropică cuprinde aspectele legate de implicarea companiei în dezvoltarea comunităţii, în creşterea calităţii vieţii în comunitatea din care face parte. Prin asumarea şi respectarea celor patru tipuri de responsabilităţi, compania poate deveni un bun cetăţean corporatist 4. Primele două tipuri de responsabilităţi sunt obligatorii, a treia este de aşteptat, iar ultima, responsabilitatea filantropică, este opţională şi recomandată. Piramida CSR 4 Archie B. Caroll, The Pyramid of Social Corporate Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders în „Business Horizons”, iulie – august 1991
1. Archie B. Caroll, The Pyramid of Social Corporate Responsibility: Toward the Moral Management of Organizational Stakeholders, în „Business Horizons”, iulie – august 1991 2. Belluzzi, J.D., Wang, R., Leslie, F.M. Acetaldehyde enhances acquisition of nicotine self-administration in adolescent rats, Neuropsychopharmacology 30(4):705-712, 2005 3. Besques, J., Minutes of EEMA/EEC, ETS Strategy Meeting Held on 870511, Strictly Confidential Memo, 26 May 1987, www.pmdocs.com, documentul nr. 2046754737 4. Boucher, P., A Marlboro Girl Speaks Out, International Tobacco Accountability Bulletin, October 2001, www.essentialaction.org 5. Boyse, S., Note on a Special Meeting of the UK Industry on Environmental Tobacco Smoke, London, 17 February 1988, www.pmdocs.com, documentul nr. 2063791181 6. Callahan, P., Manier, J., Alexander, D., Where there’s smoke, there might be food research, too, Chicago Tribune, January 29, 2006 7. Ciucan, Liviu, Elemente de marketing, http://www.ea.upm.ro/cip/elearning/ 8. David, R., Dunn, W.L., Finch, A., Gay, E., and Ryan, F., Smoker Psychology Behavioral Research Annual Report, 13 June 1977, www.pmdocs.com, documentul nr. 2048370187 9. Donnelly, J.H., Fundamentals of Management, Eight Edition, IRWIN Homewood, IL, 1992 10. Farrelly, M. C., Healton, C.G., Davis, K.C., Messeri, P., Hersey, J.C., Haviland, M.L., Getting to the Truth: Evaluating National Tobacco Countermarketing Campaigns, 2002, www.comminit.com 11. Herasim, A., Experienţa responsabilităţii sociale a companiilor în context românesc, American Chamber of Commerce in Romania, Prezentare Power Point 12. Hirschhorn, N., Corporate social responsibility and the tabacco industry: hope or hype? Tob Control 2004; 13(4):447-53 13. Horovitz, B., Ad Experts' Best & Worst of 1998, USA Today, 12/21/98 34 14. Johnston, M., Re: Young Smokers–Prevalence, Trends, Implications, and Related Demographic Trends, 31 March 1981, Minnesota Trial Exhibit 10,339, www.pmdocs.com, documentul nr. 1000390803 15. McQueen, A., Philip Morris draws fire for anti-smoking freebies to schools, 5.01.2001, www.mindfully.org 16. Meghan Conolly, Ce este Responsabilitatea Socială a Corporaţiilor?, Corporate Social Responsibility Newswire Service 17. Osdene, T., Why One Smokes, First Draft, 1969, Trial Exhibit 3681, www.pmdocs.com, documentul nr. 1003287836 18. Pecoreillo, B., Philip Morris Image Campaign is Part of Long Term Solution, No Quick Fixes; Outperform. October 13, 2003, www.pmdocs.com, document nr. 2065594267 19. Szczypka, G., Working to make an image: Television exposure to Philip Morris’s youth smoking prevention and public relations campaigns, National Conference on Tobacco or Health, San Francisco, CA, 2002 20. Warrignton, D., New Philip Morris Website Position on ETS, A forwarded email from D. Warrignton to Stanton Glantz, October 6 1999, www.pmdocs.com, documentul nr. 2072365128 21. Zadek, Simon, The Path to Corporate Responsibility, în Harvard Business Reviw, Vol. 82, No. 12, December 2004 22. Autor necunoscut, ETS, Lung Cancer and Heart Disease, 1999, www.pmdocs.com, documentul nr. 2083480334 23. Autor necunoscut, Managing Secondhand Smoke: Our Commitments and Actions to Reduce Unwanted ETS (8/12/99 Privileged and Confidential), www.pmdocs.com, document nr. 2073564894 24. Autor necunoscut, Philip Morris, PMI ‘Matches’ Copy Research, 1994, www.pmdocs.com, documentul nr 2503007035 25. ***"Most Wanted" Corporate Human Rights Violators of 2005, Global Exchange, February 08, 2006 26. ***Preventing Tobacco Use Among Young People, U.S. Surgeon General Report, 1994 27. http://www.bigtobaccosucks.org/home/print/big_phillip.html 28. http://preventdisease.com 29. http://www.philipmorrisusa.com/en/policies_practices/ysp/talk_theyll_listen.asp 30. http://www.policy.hu/cnicolescu/2%20About%20CSR/CSR_in_Romania.html 31. www.arcromania.ro 32. www.ash.org.uk 33. www.avoncosmetics.ro 34. www.brauunion.ro 35. www.doilasuta.ro 36. www.euractiv.ro, preluat din Capital, Carmen Paraschiveanu, www.capital.ro 37. www.hr-romania.ro 38. www.no-smoking.org 39. www.nsc.org/ehc/indoor/ets.htm 40. www.onepercent.hu 41. www.orange.ro 42. www.perkel.com/politics/issues/smoke.htm 43. www.philipmorrisinternational.com 44. www.philipmorrisinternational.com 45. www.philipmorrisinternational.com 46. www.philipmorrisinternational.com 47. www.recromania.ro 48. www.globalexchange.org
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.