Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului

Disertație
8.7/10 (3 voturi)
Domeniu: Psihologie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 81 în total
Cuvinte : 20205
Mărime: 181.88KB (arhivat)
Puncte necesare: 13
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Sirbu Ana
MINISTERUL DE EDUCAŢIE DIN REPUBLICA MOLDOVA UNIVERSITATEA DE STAT A MOLDOVEI

Cuprins

  1. Capitolul I. Aspecte teoretice ale conceptului de limbaj verbal la copiii cu retard mintal
  2. 1. Limbajul și gândirea. Delimitări conceptuale
  3. 2. Limbajul-particularități de formare și funcții de bază
  4. 3. Educarea limbajului la copiii cu retard mintal
  5. Capitolul II. Modalități de intervenție în cazul copiilor cu retard mintal. Terapia integrativă
  6. 1. Delimitări conceptuale ale jocului didactic
  7. 2. Terapia de expresie grafică și plastică
  8. Capitolul III. Designul cercetării
  9. 1. Metodologia cercetării
  10. 2. Aplicarea experimentului
  11. 3. Analiza, prelucrarea și interpretarea rezultatelor
  12. Concluzii și recomandări
  13. Bibliografie

Extras din disertație

Capitolul I. Aspecte teoretice ale conceptului de limbaj verbal la copiii cu retard mintal

1. Limbajul și gîndirea. Delimitări conceptuale

Individul constituie acea parte a structurii umane care acționează autonom și conștient față de toate solicitările mediului, societății și propriei persoane. Se adaptează ușor, se ajustează la diverse situații, denotă abilități de analiză rațională, știe ce dorește, ce mecanisme să folosească pentru a-și îndeplini scopul, și nu în ultimul rând aplică limbajul ca suport în obținerea celor năzuite. Datorită limbajului specific individul uman se diferențiază de ceilalți inși și capătă o conotație unică, originală care îl caracterizează de deplin.

Semiotica reprezintă acea știință care se ocupă de studierea limbajului. Astfel se presupune că este un sistem de semne țintite după anumite reguli în vederea fixării, prelucrării și transmiterii de informații. Semnele vin ca compensare, anumite substitute pentru alte neclarități. Regulule fundamentale sunt: reguli sintactice care de fapt privesc relațiile dintre semne; regulele semantice privesc atât legăturile dintre semne, cât și semnificația conținutului acestora; regulele pragmatice, ca atare sunt cele care vin în folosirea semnelor în comportamente lingvistice.

Limbajul verbal se activează în momentul intersecției funcției semiotice cu comunicarea. De fapt, constituie un tip de limbaj care îndeplinește ambele procese, o focalizare pe principalele resurse.

Individul însușind o limbă anumită, totodată obține un conținut semnificativ, pe când limbajul verbal reorganizează întreaga activitate psihică a persoanei cutare.

Natura verbală privind procesele, stările și însușirile psihice ale individului, condiționează specificul social a psihicului uman.

Dacă abordăm limbajul di perspectiva psihologică putem observa că acesta se include în clasa majoră de fenomene, de conduite simbolice, pe lângă gesturi, arte figurative, mimică.

Prin lucrarea inițiată tind să abordez noțiunea de limbaj fiind corelată semnificativ cu cea de limbaj comun, prin conținut, caracter și formă.

2. Limbajul-particularități de formare și funcții de bază

De fapt, gândirea reprezintă acel proces de conștientizare a mediului prin propriul creier uman, o conștientizare generalizată, directă, orientată spre un anumit scop. Specific este faptul că intervine nemijlocit cu limbajul, deci atât gândirea, cât și limbajul răspândindu-se odată cu individul.

Actul vorbirii este un act de gândire, formulare şi înţelegere, relaţie care a fost intuită încă din antichitate. Astfel cuvântul grecesc ,,logos” înseamnă în acelaşi timp ,,idee” şi ,,cuvânt”, conţinut semantic ce ne dezvăluie o legătură profundă între cele două procese psihice, de care anticii au fost perfect conştienţi.

Noţiunile, judecăţile şi raţionamentele fiind obiectele ideale ale gândirii, limbajul verbal deţine rolul de instrument fundamental al gândirii. Deşi între gândire şi limbaj există o strânsă legătură, ele nu se identifică, nu coincid. Nu gândirea determină vorbirea, ci vorbirea determină gândirea. Modul de a gândi depinde de modul de a vorbi. ,,Forma gândirii este configurată de structura limbii” (Emile Benveguite, după C.Păunescu, I.Muşu, 1997).

Limbajul oferă posibilitatea trăirilor să se transforme în gânduri. El este deci nu numai un instrument de exprimare a unor gânduri gata formate, ci este şi un instrument de formare a lor. Ideea apare numai printr-o cristalizare într-o anumită formă verbală, căci, fără această exprimare, avem de-a face doar cu un sentiment de nelinişte intelectuală, nu cu o idee.

Gândirea nu este niciodată pură – afirmă H. Delacroix (după C.Păunescu, I.Muşu, 1997). În orice împrejurare gândirea operează cu un dat, cu un oarecare obiect, cu un semn. Datele obţinute pe cale perceptivă se prelucrează cu ajutorul gândirii şi se generalizează în noţiuni. Gândurile şi cunoştinţele se exteriorizează şi se păstrează prin şi în limbă. Formularea lor verbală este precedată în timp de formularea simbolică a gândirii. Acestă formulare nu este altceva decât vorbirea interioară, pe când formularea verbală este legată de vorbirea exterioară.

Subiectul care gândeşte trebuie să-şi vorbească, să se situeze în limbajul interior. Cel care vorbeşte trebuie să fie inteligibil, cel care ascultă trebuie să înţeleagă ce se spune. Dacă vorbeşte fără să se gândească pronunţă cuvinte, fraze, dar fără înţeles.

Preview document

Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 1
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 2
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 3
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 4
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 5
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 6
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 7
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 8
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 9
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 10
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 11
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 12
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 13
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 14
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 15
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 16
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 17
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 18
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 19
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 20
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 21
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 22
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 23
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 24
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 25
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 26
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 27
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 28
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 29
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 30
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 31
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 32
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 33
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 34
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 35
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 36
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 37
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 38
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 39
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 40
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 41
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 42
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 43
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 44
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 45
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 46
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 47
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 48
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 49
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 50
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 51
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 52
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 53
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 54
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 55
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 56
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 57
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 58
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 59
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 60
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 61
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 62
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 63
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 64
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 65
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 66
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 67
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 68
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 69
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 70
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 71
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 72
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 73
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 74
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 75
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 76
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 77
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 78
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 79
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 80
Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului - Pagina 81

Conținut arhivă zip

  • Retardul Mintal - Dezvoltarea Limbajului.docx

Alții au mai descărcat și

Drogurile în Lumea Adolescentină

Introducere Actualitatea. Lumea actuală presupune multe solicitări faţă de tinerii adolescenţi care devin aşa numiţii sclavi ai dependenţei de...

Modalități de îmbogățire a vocabularului deficienților mentali

I. LIMBAJUL VERBAL ( conexiuni şi funcţii ) Singura fiinţă care îşi reglează conştient relaţiile cu natura şi cu societatea este omul. La el nu se...

Familia Monoparentală

REZUMAT Această lucrare abordează o temă de actualitate, şi anume familia monoparentală. Aceste familii sunt formate dintr-un singur părinte şi...

Influența Tipului de Personalitate asupra Reacțiilor Stresante

ABSTRACT Stress has been called the twentieth century disease. " Whether we realize it or not, for most of us became a habit which apparently can...

Aspecte ale interventiei pentru corectarea tulburărilor de limbaj la copiii cu deficiență mintală

Limbajul și gândirea se dezvoltă în tandem cu formarea și aprofundarea tuturor proceselor psihice și cu lărgirea volumului de cunoștințe, sub...

Abandonul școlar - cauze și modalități de prevenire

Capitolul I: Abandonul scolar, cauze şi efecte 1.1. Delimitări conceptuale : inadaptare, eşec, insucces şi abandon şcolar În literatura de...

Cariera socială a jucătorilor de păcănele

Rezumat Lucrarea de față prezintă sinteza unor investigații în literatura de specialitate, pe problematica jocurilor de noroc electronice....

Anxietatea la părinții care au un copil cu autism

Introducere Un surâs nu costă nimic, dar ca valoare el devine inestimabil. Am învățat să descifrez în mine slăbiciunile și problemele copiilor cu...

Te-ar putea interesa și

Encefalopatiile sechelare infantile - forme clinice, aspecte terapeutice și evoluție

PARTEA 1: Sinteza datelor din literatura de specialitate privind ENCEFALOPATIILE SECHELARE INFANTILE Encefalopatiile sechelare infantile:...

Integrarea Deficientului Mintal

ARGUMENT Moto: „Gradul de progres al unei societati se poate aproxima dupa grija pe care o manifesta pentru copiii handicapati” Sintagma...

Rolul Evaluării Psihopedagogice în Procesul de Integrare Funcțională a Copiilor cu Sindrom Down

Introducere Este cunoscut faptul că, oricât de optimist ar fi prezentate toate datele legate de Sindromul Down, din păcate la noi două sunt...

Persoanele cu Handicap Mental

Întroducere Actualitatea temei este anume problema ce ţine de persoana cu handicap mintal care astăzi este o categorie a populaţiei care se află...

Sindromul Down

CONCEPT SINDROMUL DROWN ESTE CEA MAI COMUNA ANOMALIE CROMOZOMIALA.Acest sindrom poarta numele medicului britanic Langdon Down ,care l-a descris...

Retardul Mintal

1.Definţii Retardarea mintală reprezintă oprirea dezvoltării mintale sau o dezvoltare mintală incompletă caracterizată, în special, prin afectarea...

Dificultăți de Învățare

1. Dificultăţile de învăţare cele mai frecvente întâlnite în grădiniţă / şcoală În literatura de specialitate se menţionează faptul că de multe...

Genetica Umană

A. CONŢINUTUL GENETICII UMANE. 1. GENETICA ŞTIINŢA EREDITĂŢII ŞI VARIABILITĂŢII 1.1. EREDITATEA Ereditatea este proprietatea unui individ de a...

Ai nevoie de altceva?