INTRODUCERE 4 INTRODUCTION .7 CAPITOLUL I. Cultura organizationala in managementul institutiilor de invatamant I.1 Specificul managementului educational ..10 I.2 Profesorul/manangerul - rol si stil in managementul educational .14 I.3 Cultura organizationala - definitie si caracteristici ..19 CAPITOLUL II. Specificul culturii organizatiei scolare si comportamentul membrilor organizatiei scolare II.1 Cultura traditionala si cultura moderna ...29 II.2 Rolul culturii organizationale/Influenta culturii organizationale asupra comportamentului membrilor unei organizatii .32 II.3 Dezvoltarea unei culturi organizationale orientate spre calitate 38 II.4 Repere socio-pedagogice de comportament cultural in organizatia scolara ..38 II.5 Rolul culturii manageriale si a stilului managerial fata de cultura organizatiei scolare 43 CAPITOLUL III. Studiu practic aplicativ: Cultura organizationala in Scoala Gimnaziala Buda, comuna Buda, judetul Buzau III.1 Organizarea cercetarii aplicative 47 III.2 Studiu de caz .51 III.3 Prelucrarea si interpretarea datelor ...54 III.3.1 Interpretarea chestionarelor adresate elevilor .54 III.3.2 Interpretarea chestionarelor adresate parintilor ...58 III.3.3 Interpretarea chestionarelor adresate cadrelor didactice .62 CAPITOLUL IV. Concluzii si recomandari ..66 BIBLIOGRAFIE ..70 ANEXE .72 ANEXA 1 - CHESTIONAR PENTRU ELEVI ..72 ANEXA 2 - CHESTIONAR PENTRU PARINTI ..74 ANEXA 3 - CHESTIONAR PENTRU CADRELE DIDACTICE .76
INTRODUCERE Abordarea temei Rolul culturii organizationale in institutiile de invatamant preuniversitar implica prezentarea si valorificarea unor notiuni sau concepte generale care definesc cultura institutionala si mai ales organizationala. Toate aceste aspecte au o mare deschidere teoretica si metodologica, in masura in care implica si dezvolta aceste notiuni absolut necesare pentru proiectarea, realizarea si finalizarea cercetarii. Cultura organizationala este de fapt un subsistem al culturii nationale, reflectand multe din continuturile valorice ale modelelor culturale ale unei natiuni. Cultura nationala include modul de a gandi, religia, educatia, procesele de formare a elitelor si constituie un fond comun care determina credintele, valorile, normele, simbolistica, perspectivele individuale si conceptiile despre organizatii. In societatea contemporana nevoia schimbarii mentalitatilor reprezinta o necesitate imperioasa, de ordin psihologic, pedagogic, social si mai ales managerial. Un aport deosebit, in acest sens, este cel pe care si-l asuma scoala ca organizatie, prin scopurile si obiectivele proiectate, aflate la baza unor activitati specifice (educatie, instruire, formare profesionala etc.) desfasurate intr-un mediu formal si nonformal care cultiva valorile culturale ale intregii societati, reflectate in plan pedagogic. Scoala este o organizatie care dezvolta o cultura bogata si diversificata. Orice incercare de perfectionare a activitatii scolare trebuie sa porneasca de la cunoasterea culturii scolii, asa cum se manifesta ea la nivelul managerilor, cadrelor didactice, parintilor si elevilor. Cunoasterea culturii organizationale este necesara si utila deoarece constituie unicul si cel mai folositor element anticipativ, pe termen lung, al activitatii specifice organizatiei de referinta - organizatia scolara. Pentru cineva din exterior si chiar din interior poate fi dificil sa patrunda in cultura organizatiei scolare care concentreaza un univers de convingeri, valori si conceptii care rareori este declarat sau supus chestionarii, mai ales de cei care au o experienta limitata in privinta altor organizatii sau culturi. Cu toate acestea intelegerea si cunoasterea culturii organizationale este esentiala in situatiile in care este nevoie sa se adapteze unor conditii de schimbare. Cultura organizationala incurajeaza existenta si manifestarea subculturilor, acestea contribuind la randul lor la progresul institutiei scolare. Asadar, cultura manageriala, cultura cadrelor didactice, cultura elevilor si cultura parintilor se afla intr-un raport de interdependenta permanenta. Existenta lor este conditionata de conexiunile functionale generate, care prezinta, de asemenea, o serie de elemente comune, dar si distincte, individualizate in sens psihologic si social. Lucrarea are ca scop analiza culturii organizationale in Scoala Gimnaziala Buda si rolul acesteia in dezvoltarea si orientarea organizatiei scolare catre eficientizarea actului educational, prin promovarea unui invatamant modern in conformitate cu standardele managementului calitatii in educatie, identificarea unor trasaturi specifice culturii organizatiei scolare. Ne nastem intr-o cultura, ne formam si ne stabilizam intr-un orizont cultural, suntem deopotriva creatori si receptori de cultura, in aceasta dubla calitate, a ne intelege, inseamna a analiza credintele, valorile si simbolurile culturii de apartenenta, ceea ce echivaleaza cu regasirea unui sens existential, o fixare identitara ca element de recunoastere individuala. Pornind de la aspectul general, trecand treptat la aspecte cat mai specifice ale temei alese, in primul si al doilea capitol al lucrarii am prezentat o expunere succinta si generala a conceptului de cultura organizationala in managementul institutiilor de invatamant dar si specificul culturii si comportamentului organizatiilor scolare, urmand ca in cel de-al treilea capitol, pe baza unui studiu de caz, sa identific in ce masura cultura organizationala influenteaza calitatea educatiei in scoala in care activez de peste 16 ani. Lucrarea de fata, intitulata Rolul culturii organizationale in institutiile de invatamant preuniversitar , este structurata in patru capitole. Primele doua capitole sunt dedicate abordarilor teoretice si metodologice, dar si opiniilor si interpretarilor personale. Urmatoarele doua capitole contin studiul de caz, concluziile si propunerile realizate in baza cercetarii. Astfel, lucrarea contine un numar de 77 pagini, bibliografia utilizata este de 29 referinte, tabele, grafice si anexe. Aceasta lucrare propune sa ofere o viziune clara asupra organizatiei scolare in contextul evolutiilor actuale ale sistemului de invatamant modern, in aceasta perspectiva se abordeaza problematica asigurarii calitatii educatiei in contextul valorificarii pedagogice depline a culturii organizationale. Pe fondul problematicii identificate, analizate si dezvoltate, lucrarea de fata isi propune sa demonstreze interdependenta dintre scoala, ca unitate de baza a sistemului de invatamant, si cultura organizationala care se dovedeste a fi factor important in generarea si asigurarea calitatii educatiei. Aceasta problematica imi ofera cadrul general pentru analiza situatiei existente un caz particular, o scoala gimnaziala din mediul rural, in cadrul acestui subsistem al sistemului de invatamant, in conditiile actuale, ale unei societati aflate in proces continuu si rapid de transformare, dezvoltare si descentralizare sa identific in ce masura institutia de invatamant gimnazial asigura satisfactia beneficiarilor sai. Pe de alta parte, reorganizarea scolii dintr-o perspectiva manageriala, constituie o provocare si, in acelasi timp, o responsabilitate sociala. In aceste imprejurari, concepte precum ,,cultura organizationala'' sau ,,calitate'' trebuie intelese si valorificate la un nivel teoretic, metodologic si practic superior. Aceasta misiune este necesara in conditiile in care, in practica manageriala cele doua notiuni mai sunt inca utilizate formal, fara a li se acorda importanta cuvenita.
1. Anghelache, V., 2012, Managementul schimbarii educationale, Iasi: Institutul European. 2. Baran-Pescaru, A., 2004, Parteneriat in educatie familie - scoala - comunitate, Bucuresti: Editura Aramis. 3. Barduta, V., 1999, Teoria si practica conducerii - management in invatamant, Bucuresti: Editura Conphys. 4. Boboc, L., 2002, Psihosociologia organizatiilor scolare si managementul educational, Bucuresti: EDPRA. 5. Bush, T., 2015, Leadership si management educational, Iasi: Editura Polirom. 6. Cristea, S., 1996, Pedagogie generala. Managementul educatiei, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 7. Cristea, S., 1998, Dictionar de termeni pedagogici, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 8. Cristea, S., 2004, Managementul organizatiei scolare, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 9. Cucos, C., 2008, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice, Iasi:Editura Polirom. 10. Ezechil, L., 2002, Comunicarea educationala in context scolar, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 11. Hamelaine,D., 1978, Profesori si elevi, Bucuresti: Editura Academiei Romane. 12. Iosifescu, S., 2001, Management educational pentru institutiile de invatamant, Bucuresti: ISEMEC. 13. Iosifescu, S., 2005, Managementul si cultura calitatii la nivelul unitatii scolare, Bucuresti:I.S.E. 14. Jinga, I., 2001, Managementul invatamantului cu privire speciala la invatamantul preuniversitar, Bucuresti: Editura Aldin. 15. Joita, E., 1995, Management scolar, Craiova, Ed. Gh. C. Alexandru. 16. Miculescu, R.M., 1994, Modele alternative destinate pregatirii initiale si perfectionarii continue ale managerilor scolari, teza de doctorat, Facultatea de Sociologie, Psihologie si Pedagogie, Bucuresti. 17. Molan, V., 2007, Inspectia scolara, componenta a managementului educational, Pitesti, Editura Paralela 45. 18. Nastase, M., Cultura organizationala si manageriala, http://www.biblioteca-digitala.ase.ro 19. Nicolescu, O.; Verboncu, L., 1999, Management, Editia a-III-a, Bucuresti: Editura Economica. 20. Nicolescu, O., 2001, Fundamentele managementului organizatiei, Bucuresti: Editura Universitara. 21. Panisoara, G., Panisoara, L. O., 2005, Managementul resurselor umane. Ghid practic, Iasi: Editura Polirom. 22. Paun, E., 1999, Scoala. Abordare sociopedagogica, Iasi: Editura Polirom. 23. Paun, E., 1982, Sociopedagogie scolara, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 24. Schifirnet, C., 2002, Sociologie, Bucuresti: Editura Comunicare.ro. 25. Stan, E., 2008, Managementul clasei, Bucuresti: Editura Aramis. 26. Stanciu, Gh.I., 1983, Scoala si pedagogia in secolul XX, Bucuresti: Editura Didactica si Pedagogica. 27. Toca, L., 2002, Management educational, Bucuresti: EDP-S.A. 28. Vlasceanu, M., 2003, Organizatii si comportament, Iasi: Editura Polirom. 29. Vrasmas, E., 2000, Consilierea si educatia parintilor, Bucuresti: Editura Aramis.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.