Rolul Familiei in Prevenirea Fenomenului de Delincventa Juvenila

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 4
CAPITOLUL I
DEVIANTA SI DELINCVENTA JUVENILA 8
1.Notiunea de devianta sociala 8
2.Definitii ale notiunii de devianta si clasificarea acesteia 9
2.1 Sensurile deviantei 9
2.2 Clasificarea actiunilor ca fiind deviante 14
2.3.Formele deviantei 16
3.Relativitatea si universalitatea deviantei 17
4.Delincventa-notiuni generale 19
5.Dimensiunile si formele delincventei 22
5.1.Dimensiunile delincventei 22
5.2.Formele delincventei 23
6.Delincventa juvenila 24
7.Predelincventa 29
CAPITOLUL II
TEORII ASUPRA FENOMENULUI DE DELINCVENTA JUVENILA.LEGISLATIE ROMANA SI EUROPEANA 31
1.Conceptul de cauzalitate a delincventei juvenile 31
2.Semnificatia teoriei in abordarea delincventei juvenile 33
3.Teoriile biologice 35
3.1.Teoria atavismului evolutionist (a criminalului innascut) 35
3.2. Teoria ereditatii 36
3.3. Teoria biotipurilor criminale 36
3.4 Teoria arborelui genealogic 37
3.5. Teoria gemenilor 37
3.6. Teoria copiilor adoptati 37
3.7. Teoria diferentei ,,de natura" intre delincvent si nondelincvent 38
3.8. Teoria structurilor dobandite 38
4. Teoriile psihologice 39
4.1Teoria inadaptarii biologice 39
4.2. Teoria personalitatii criminale 40
4.3Teoria complexului individual 40
4.4. Teoria psihomorala 41
4.5. Teoria ,,derivei" 41
4.6. Teoria arborelui 42
4.7. Criza familiala. 42
5.Teoriile sociologice 43
5.1. Teoria anomiei 44
5.2. Teoria etichetarii sociale (a curentului infractionist) 44
5.3. Criminologia critica 45
5.4. Teoria ,,asociatiilor diferentiale" 46
5.5. Teoria strategica. 47
5.6. Teoria conflictelor de cultura 47
5.7. Teoria dezorganizarii sociale 49
5.8 Teoria controlului social 50
6.Legislatie romana si europeana 51
CAPITOLUL III
ROLUL FAMILIEI IN APARITIA FENOMENULUI DELINCVENTEI JUVENILE 66
1.Familia-definitii si functii 66
1.1.Functia reproductiva. 67
1.2.Functia de socializare. 69
1.3.Functia economica. 70
1.4.Functia educativa 71
2.Comunicarea si importanta acesteia in familie 72
2.1 Tipuri de comunicare 75
2.2.Caracteristici ale acestor tipuri de comunicare: 76
2.2.1.Comunicarea verbala 77
2.2.2.Comunicarea paraverbala 77
2.2.3.Comunicarea nonverbala 77
3.Educatia,factorul principal in preventia delincventei juvenile 78
4.Cadre propice dezvoltarii fenomenului infractional 82
4.1.Familia dezorganizata 83
4.2.Saracia cronica. 86
4.3.Abuzul asupra copiilor 87
4.4.Violenta in familie 90
CAPITOLUL IV
MASURILE EDUCATIVE APLICABILE MINORILOR 95
1. Notiunea si cadrul masurilor educative 95
2. Mustrarea 97
3.Libertatea supravegheata 98
4. Internarea intr-un centru de reeducare 101
5. Internarea intr-un institut medical-edicativ 106
CAPITOLUL V
STUDIU DE CAZ PRIVIND ROLUL FAMILIEI IN PREVENIREA DELINCVENTEI JUVENILE 110
5.1.Studiu de caz cantitativ si calitativ 110
5.2.Management de caz 113
5.3.Analiza a infractionalitatii 114
5.4Scoala si delincventa. 117
5.5. Prostitutia juvenila 118
CONCLUZII SI PROPUNERE DE LEGE FERENDA 119
BIBLIOGRAFIE 124


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Societatea isi permite a judeca si evalua modalitatea de comportament a membrilor sai , potrivit gradului de conformare a respectivului comportament la normele si valorile accceptate .dar si recunoscute unanim. Avand ca si instrumente de ,,convingere" a comunitatii existente,controlul social si adaptarea,societatea isi permite sa transmita membrilor sai , modelul normativ si cultural pe care aceasta il promoveaza .In urma acestei ,,lectii"in care se invata rolurile sociale ce trebuie a fi indeplinite ulterior,se obtine si rasplata mult asteptata - integrarea sociala . Fiecare individ are posibilitatea sa asimileze cunostinte,deprinderi si reguli ca mai apoi sa le puna in aplicare in calitate de membru activ al societatii. Una din principalele functii ale societatii o constituie generarea, mentinerea si transmiterea din generatie in generatie a valorilor ce definesc specificul societatii, matricea sa structurala. Aceasta functie se regaseste la nivelul grupurilor si organizatiilor sociale. O altfel de functie este realizata prin intermediul unui proces social fundamental, si anume socializarea.
Socializarea se prezinta ca un proces complex de devenire a omului ca fiinta sociala, de insusire a unor norme, valori si roluri sociale. Omul este in permanenta interactiune cu factorii sociali ai existentei sale. In aceasta interactiune el asimileaza normele si valorile societatii, modelele sociale de comportament, mijloacele sociale de comunicare umana. Prin aceasta el este pregatit pentru viata sociala, pentru asumarea unor roluri si responsabilitati sociale. Acest proces se realizeaza de-a lungul diferitelor etape de viata, in cadrul unor forme specifice de activitate sociala si in cadrul specific al unor institutii sociale: familia, scoala, institutiile culturale, politice, economice etc., impreuna cu intregul sistem al mijloacelor moderne de informare si influentare. Produsul acestor instante socializatoare il constituie personalitatea de baza care corespunde modelelor culturale (de gandire si de actiune) care definesc matricea fundamentala a societatii respective. Tocmai din acest motive,am considerat ca abordarea unei teme precum cea de fata este de maxim interes. Familia este institutia de baza a acestei societati in care traim,reliefandu-si rolul deosebit de important in fiecare domeniu abordat.
Am inceput in primul capitol cu o prezentare succinta a fenomenului de delincventa juvenila,stabilind intr-o oarecare masura un cadru ferm pentru intelegerea provenientei acestui fenomen si a dezvoltarii sale continue. Incercand sa stabileasca resorturile ce-l determina pe minor sa infaptuiasca o infractiune, cercetatorii au ridicat o serie de intrebari: minorul este delincvent sau bolnav? In capitolul urmator am incercat sa definesc cauzalitatea delicventei juvenile avand ca baza scenariile epistemiologice existente de-a lungul timpului Este delincventa juvenila un fenomen banal si pasager, care trece odata cu varsta adolescentei? Minorul este delincvent sau victima? Specialistii care studiaza acest fenomen vorbesc de cauze, factori, motivatii ale delincventei juvenile, sau de profile delincvente. Istoria criminologiei etiologice este de fapt o lunga disputa intre mai multe categorii de factori: biologici, psihologici, psihiatrici, sociologici, economici etc. Dar factorii determinanti in producerea actului criminogen sunt dependenti de structura bio-psihologica a individului, precum si de factorii educativi socio-familiali. Cauzalitatea delincventei juvenile devine dificila de inteles doar prin prisma unei singure teorii.Se impune o cercetare multipla.De exemplu,daca un adolescent face parte dintr-un grup delincvent,acest fapt nu se datoreaza numai lipsei de educatie sau numai din pricina unor carente in dezvoltarea personalitatii.Cauzele acestui fenomen nu pot fi epuizate doar folosind o singura teoriei,dimpotriva,sunt abordati si alti factori care concura la incadrarea minorului in ,,cariera ,,sa infractionala. Evolutia delincventei juvenile in societatea contemporana a determinat organismele internationale si nationale sa se preocupe de reeducarea minorului in conflict cu legea, iar prevenirea delincventei juvenile este o parte importanta in reducerea criminalitatii in soci!etate. Tocmai din acest motiv am completat acest capitolul cu norme din legislatia interna si internationala. In dreptul international se contureaza tot mai mult un consens in a defini drept copil orice persoana sub varsta de 18 ani. In acest sens, oricine sub aceasta varsta are dreptul la protectie speciala in cadrul unui proces. Regulile Natiunilor Unite cu privire la protectia minorilor privati de libertate definesc drept minor ,,orice persoana sub varsta de 18 ani". Conventia ONU cu privire la drepturile copilului defineste copilul drept ,,orice persoana in varsta de pana la 18 ani, cu exceptia cazurilor cand majoratul este atins mai devreme in conformitate cu legislatia nationala", astfel ca varsta majoratului este determinata de fiecare stat in parte Motivul principal din cauza caruia delicventa juvenila atinge cote alarmante il reprezinta lipsa ori gradul scazut de educatie primit atat in cadrul familiei, cat si in institutiile de invatamant, care dovedesc pe zi ce trece o ineficienta dramatica. De asemenea, scaderea varstei de la care minorii pot raspunde penal pentru faptele lor se inscrie intr-o tendinta generala in dreptul european al minorului
In capitolul III este abordat direct rolul familiei in dezvoltarea fenomenului infractional. Sunt reliefate functiile principale ale acesteia,laolalta cu aportul familiei la modelarea comportamentelor copiilor si la dezvoltarea personalitatii lor. Familia asigura hrana si imbracamintea copiilor, ii fereste de pericole, le lasa timp de joaca, le creeaza conditii cat mai bune de odihna si se ingrijeste de sanatatea lor. Un regim rational de viata nu poate avea decat urmari pozitive asupra dezvoltarii sale fizice. Familia ii formeaza copilului primele deprinderi de igiena personala si sociala si il obisnuieste sa utilizeze factorii naturali (apa, aerul, soarele) pentru bunastarea organismului. In perioada pubertatii, schimbarile fiziologice produse in organism pun probleme noi pentru dezvoltarea fizica a copilului; prin indrumari perseverente si afectuoase, prin modificarea regimului de odihna, prin crearea unor noi deprinderi igienice, familia le va putea rezolva la timpul potrivit. 
Ca prim factor educativ, familia ofera copilului aproximativ 90% din cunostintele uzuale. Familia se preocupa si de dezvoltarea proceselor intelectuale ale copiilor. Ea le dezvolta spiritul de observatie, memoria si gandirea. In familie se formeaza cele mai importante deprinderi de comportament: respectul, politetea, cinstea, sinceritatea, decenta in vorbire si atitudini, ordinea, cumpatarea, grija fata de lucrurile incredintate. In realizarea acestor sarcini, modelul parental ajuta cel mai mult; parintele este un exemplu pentru copil. Parintii le spun copiilor ce e bine si ce e rau, ce e drept si ce e nedrept, ce e frumos si ce e urat in comportamente. Aceste notiuni il ajuta pe copil sa se orienteze in evaluarea comportamentului sau si a celor din jur.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Familiei in Prevenirea Fenomenului de Delincventa Juvenila.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!