Argument 5 Capitolul 1. Caracteristicile dezvoltarii psihice a copilului prescolar 9 1.1. Caracteristici generale 9 1.2. Limbajul si gandirea la copiii prescolari 15 1.3. Formarea capacitatilor de comunicare 18 1.4. Particularitati ale limbajului copilului 23 Capitolul 2. Introducere in literatura pentru copii 26 2.1. Specificul literaturii pentru copii 26 2.2. Literatura pentru copii (tematica, genuri si specii accesibile) 27 2.3. Literatura pentru copii in invatamantul prescolar 30 2.3.1. Mari povestitori pentru copii: Ion Creanga, Petre Ispirescu, Calin Gruia 30 Capitolul 3. Povestirea in activitatile de educarea limbajului 45 3.1. Rolul povestirii in educarea limbajului 45 3.2. Povestirea ca metoda 49 3.3. Povestirea, ca mijloc instructiv-educativ in gradinita de copii 52 3.4. Structura activitatii de povestire 54 3.5. Povestirile copiilor 57 Capitolul 4. Cercetare pedagogica. Rolul formativ-educativ al activitatilor de povestire 67 4.1. Motivarea alegerii temei 67 4.2. Ipoteza cercetarii 69 4.3. Obiectivele cercetarii 70 4.4. Coordonatele cercetarii 72 4.5. Metodologia cercetarii 73 4.6. Etapa preexperimentala 74 4.7. Etapa experimentala 81 4.8. Etapa postexperimentala 86 4.9. Analiza si interpretarea rezultatelor cercetarii 88 Concluzii 90 Bibliografie 91 Anexe 94
ARGUMENT Varsta prescolara este o etapa hotaratoare in stimularea si optimizarea deprinderilor de comunicare si a capacitatilor cognitive. In acest sens, grija pentru educarea limbajului constituie o preocupare permanenta a cadrelor didactice din invatamantul prescolar, in atentia acestora fiind latura informationala, cat si cea formativa. Mi-am ales aceasta tema, tinand seama ca procesul dificil de formare a deprinderilor de exprimare corecta incepe in gradinita. Grija pentru o exprimare orala corecta, clara si precisa, este preocuparea majora a educatoarei atat la activitatile specifice de educare a limbajului cat si in celelalte activitati. Procesul instructiv-educativ este in primul rand o actiune de dezvoltare a gandirii si de imbogatire a mintii copiilor cu noi cunostinte. Varsta prescolaritatii aduce mari schimbari in viata copilului atat in planul dezvoltarii somatice, cat si a celei psihice, dar si in ceea ce priveste planul relational. Copiii merg la gradinita unde sunt cerinte noi, deosebite de cele din familie dar si fata de cele din etapa anterioara. Diferentele de solicitari provoaca surescitarea tuturor posibilitatilor de adaptare ale prescolarului si pe de alta parte o diversificare a conduitelor sale. Principala forma de activitate a prescolarului mic este jocul care lasa loc pentru timp scurt unor activitati sistematice, simple in continut care iau tot forma jocului. Cultivarea exprimarii coerente, expresive, fluente este o datorie a educatorului, formare de care va depinde locul copilului si omului de mai tarziu in societate. Varsta prescolara este deosebit de importanta in dezvoltarea limbajului si in ridicarea gandirii pe trepte superioare de generalizare si abstractizare. Odata cu asimilarea fondului lexical, copilul isi insuseste si semnificatia cuvintelor adica notiunile care se schimba, se imbogatesc si se precizeaza treptat, pe masura experientei si a perfectionarii operatiilor gandirii. Formele de activitate prevazute la dezvoltarea vorbirii si comunicarii urmaresc pregatirea prescolarilor pentru receptarea fenomenului gramatical din ciclul primar, dar mai ales formarea capacitatilor de comunicare verbala. Povestirea, jocul didactic, convorbirea, memorizarea sunt activitati in care se formeaza, se imbogateste, se consolideaza toate achizitiile in planul limbii si comunicarii. Copilaria nu se poate concepe fara lumea minunata a basmelor si povestilor. Prescolarul face un efort mare sa- si reprezinte lumea necunoscuta in care se transfera, insotind firul povestii. Copilul isi creeaza propriile imagini iar acest lucru nu poate fi conceput in afara unei gimnastici imense a memoriei gandirii, vointei si limbajului. Povestirea are valente insemnate, informative si formative. Prescolarul asimileaza informatii diverse dar in acelasi timp isi satisface nevoia de cunoastere si afectivitatea, se stimuleaza imaginatia si se constituie cadrul propice de a-si exersa capacitatile de comunicare. Povestirea nu este numai un exercitiu util de dezvoltare a vorbirii si comunicarii dar joaca un rol insemnat si in educarea morala si estetica. Lucrarea de fata urmareste sa prezinte aspecte teoretice legate de valentele informative si formative ale povestirii in activitatile cu prescolarii precum si o cercetare aplicativa care analizeaza eficienta povestirii la problema dezvoltarii competentelor comunicative a copiilor si este structurata dupa cum urmeaza: Capitolul I Caracteristicile dezvoltarii psihice a copilului prescolar contine cateva repere teoretice referitoare la caracteristicile dezvoltarii psihice pentru cele trei subperioade ale prescolaritatii: cea a prescolarului mic (3-4 ani), a prescolarului mijlociu (4-5 ani) si a prescolarului mare (5-6 ani), formarea capacitatii de comunicare si particularitati ale limbajulu copilului. La copilul prescolar, dezvoltarea limbajului este strans legata de evolutia gandirii careia ii impune exigentele sale culturale contribuind astfel la restructurarea ei. Prescolarul face apel la realitate dar prin limbaj se departeaza de ea, isi aminteste situatiile trecute, face deductii valide, stabileste raporturi. Limbajul se imbogateste sub raport cantitativ. De la 1600 cuvinte la 3 ani, copilul ajunge la 6 ani la un vocabular cu 3500 cuvinte. In acelasi timp se dezvolta coerenta limbajului, caracterul sau inchegat, structurat. De la limbajul situativ, specific anteprescolaritatii se face treptat trecerea la limbajul contextual. Posibilitatea de a interactiona ce semenii este data de capacitatea de comunicare. In gradinita de copii, dezvoltarea capacitatii de comunicare este unul din obiectivele majore care se realizeaza gradual, prin largirea relatiilor verbale cu cei din jur, in conditiile manifestarii de catre copil a curiozitatii de a cunoastere a obiectelor, pe de o parte, a atitudinii interogative referitoare la originea si cauza unor fenomene, pe de alta parte. Capitolul II Introducere in literatura pentru copii defineste specificul literaturii pentru copii prin sfera tematica, genuri si specii, ca o literatura formativa care construieste in plan moral si estetic. Pentru invatamantul prescolar cei mai reprezentanti autori sunt marii nostri povestitori pentru copii: Ion Creanga, Petre Ispirescu, Calin Gruia, autori de povestiri si mai ales povesti sau basme. Capitolul III Povestirea in educarea limbajului la prescolari defineste mai intai rolul povestirii in educarea limbajului. Povestirea are valente insemnate, informative si formative. Prescolarul asimileaza informatii diverse dar in acelasi timp isi satisface nevoia de cunoastere si afectivitatea, se stimuleaza imaginatia si se constituie cadrul propice de a-si exersa capacitatile de comunicare. Prin ea se modeleaza procesele intelectuale superioare care participa la construirea limbajului (analiza, sinteza, generalizarea) povestirea solicita imaginatia si memoria, este un mijloc de exprimare contextuala. In gradinita de copii povestirea este folosita atat ca metoda de expunere si comunicare cat si ca forma de activitate destinata cunoasterii mediului inconjurator, dezvoltarii limbajului si comunicarii si educatiei pentru societate. Ca in toate celelalte niveluri ale invatamantului, metodele de invatare fac parte din activitatea comuna a personalului didactic si a copiilor educati.
1. Alexandru, Gheorghe, Metodica activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii, Sitech, Craiova, 2010 2. Antonovici, Stefania, Jocuri interdisciplinare, Editura Aramis, Bucuresti, 2003 3. Bartolomeis, Fr., Introducere in didactica scolii active, E.D.P., Bucuresti, 1981 4. Bizduna, Maria, Neagu, Alexandrina, Texte pentru educatia limbajului la prescolari, Ed. Pro Gnosis, Bucuresti, 2003 5. Borteanu, Silvia, Branisteanu, Rodica, Breben, Silvia, Fulga, Mihaela, Grama, Filofteia, Haiden, Roxana, Ignat, Eugenia, Manzu, Liana, Necula, Gabriela, Nicolae, Irinela, Popescu, Carmela, Raileanu, Daniela, Curriculum pentru invatamantul prescolar - prezentare si exemplificari, Didactica Publishing House, Bucuresti, 2009 6. Cerghit, Ioan, Metode de invatamant, EDP, Bucuresti, 1976 7. Cucos, C., Noi directii in structurarea continuturilor, perspectiva interdisciplinara si organizarea modulara, in Pedagogie, Polirom, Iasi, 1996 8. Cucos, Constantin, Pedagogie, Editura Polirom, Iasi, 2002 9. Damsa, Ioan s.a., Dezvoltarea vorbirii in gradinita de copii si clasele I si a II-a, EDP, Bucuresti, 1996 10. Dumitrana, Magdalena, Educatia limbajului in invatamantul prescolar, Editura Humanitas, Bucuresti 11. Dumitrana, Magdalena, Educatia limbajului in invatamantul prescolar, vol.II, Editura Compania, Bucuresti, 1999 12. Dumitru, Gherghina, Didactica activitatilor instructiv-educative pentru invatamantul preprimar, Craiova, Editura Didactica Nova, 2005 13. Dumitru, Gherghina, Literatura pentru copii, Craiova, Editura Didactica Nova, 2005 14. Dumitru, Gherghina, Modoran, Mihaela, Simiciuc, Elena, Novac, Cornel, Metodica activitatilor instructiv-educative in invatamantul preprimar, Didactica Nova, Craiova, 2008 15. Ezechil, Liliana, Laborator prescolar (ghid metodologic), Editura V & I Integral, Bucuresti, 2004 16. Glava, A., Glava, C., Curriculum-ul prescolar, in Introducere in pedagogia prescolara, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2002 17. Golu, Pantelimon, Verza, Emil, Zlate, Mielu, Psihologia copilului, EDP, R.A., Bucuresti, 1993 18. Harlan, Ana, Dezvoltarea capacitatii de comunicare a copilului prescolar, in Revista invatamantului primar, nr.4/2003, Editura Miniped, Bucuresti. 19. Ionescu, M., Procesul de invatamant, sistem dinamic si complex, in Demersuri creative in predare si invatare, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2000 20. Jurcau, Nicolae, Cum vorbesc copiii, Editura Dacia, Cluj Napoca, 1988 21. Kelemen, Gabriela, Psihopedagogia jocului, Editura Universitatii ,,Aurel Vlaicu" Arad, 2007 22. Lespezeanu, Monica, Traditional si modern in invatamantul prescolar - O metodica a activitatilor instructiv-educative, 2007 23. Mitu, Florica, Antonovici, Stefania, Metodica activitatilor de educare a limbajului in invatamantul prescolar, Ed.a 2-a, rev., Humanitas Educational, Bucuresti, 2005 24. Mitu, Florica, Literatura pentru cei mici - antologie de texte comentate, insotite de sugestii metodice - Gradinita- Clasele I-IV, Humanitas Educational, Bucuresti, 2005 25. Neacsu, Ioan, Metode si tehnici de invatare eficienta, Bucuresti, Editura Militara, 1990 26. Osterrieth, Paul, Copilul si familia,Editura Didactica si Pedagogica,Bucuresti,1973 27. Palmade, G., Psihologia copilului si a adolescentului, in Metodele pedagogice, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1995 28. Paisi, Lazarescu si colab., Laborator prescolar ED V and I Integral, Bucuresti, 2001 29. Paun, E., Iucu, R., Educatia prescolara in Romania, Editura Polirom, Iasi, 2000 30. Preda, Viorica, Pletea Miora, Grama Filofteia, Cocos, Aureliana, Oprea, Daniela, Calin, Marcela, Ghid pentru proiecte tematice, abordare in maniera integrata a activitatii din gradinita, Humanitas Educational, Bucuresti, 2005 31. Schiopu, Ursula, Psihologia varstelor, E.D.P., Bucuresti 32. Toma, Georgeta, Maruta, Ristoiu s.a., Suport pentru aplicarea noului curriculum pentru invatamantul prescolar - nivel 5-7 ani, Editura ,,Deltacart", 2009 33. Verzea, Emil, Conduita verbala a scolarilor mici, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1973 34. Verzea, Emil, Psihologia varstelor, Editura Hyperion XXI, Bucuresti, 1993 35. Voiculescu, Ecaterina, Pedagogie prescolara, Editura Aramis, Bucuresti, 2001 36. Vrasmas, Ecaterina, Educatia copilului prescolar, Editura Pro Humanitate, Bucuresti, 1999 - ** 1. Activitatea integrata din Gradinita - Ghid pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar, Didactica Publishing House, 2008 2. Curriculum pentru invatamantul prescolar (3-6/7 ani), Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului, 2008 3. Ghid pentru proiecte tematice, Editura Humanitas, 2005 4. Programa activitatilor instructiv-educative in gradinita de copii, Editura V & I Integral, Bucuresti, 2005 5. Programa activitatilor instructiv-educative pentru invatamantul preprimar, 2005 6. Revista Invatamantul Prescolar nr.1-2/2010, Editura Arlequin, Bucuresti, 2010;
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.