Rolul Institutiilor de Invatamant Superior in Insertia Tinerilor pe Piata Muncii

Cuprins disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE 3
CAPITOLUL 1. EDUCATIA 6
1.1. Educatia - factor esential in formarea resursei umane 6
1.2. Sistemul de invatamant romanesc 8
1.3. Modele ale sistemelor de invatamant din 4 state europene 10
CAPITOLUL 2. PIATA MUNCII 13
2.1. Ocuparea fortei de munca 13
2.2. Analiza pietei fortei de munca 18
2.3. Programe europene cu rol in dezvoltarea resurselor umane 23 
CAPITOLUL 3. IMPLICAREA INSTITUTIILOR DE INVATAMANT SUPERIOR IN TRANZITIA TINERILOR LA VIATA ACTIVA 25
3.1. Adaptarea programelor de studii la cerintele pietei fortei de munca 25
3.2. Centrele de informare, consiliere si orientare profesionala 28
3.3. Cultura organizationala 31
3.4. Stagiile de pregatire practica 33
CONCLUZII 35
BIBLIOGRAFIE 38


Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Lucrarea "Rolul institutiilor de invatamant superior in integrarea tinerilor pe piata muncii" a fost conceputa plecand de la interesul actual pentru educatia si formarea profesionala a studentilor si absolventilor de invatamant superior, interes ce rezida in proiectarea unor programe nationale si internationale si implementarea politicilor educationale, al caror scop este de a pregati tinerii pentru o piata a muncii in continua transformare, preocupata nu atat de cantitatea fortei de munca, cat mai ales de calitatea acesteia. 
Orice societate are la baza activitati ce implica doua sfere: cea economica si cea sociala, la acestea adaugandu-se si sfera politica, cu rol in definirea si luarea deciziilor cu privire la acele probleme ce vizeaza latura sociala, si in care trebuie sa intervina prin intermediul parghiilor economice.
La baza legaturii dintre economic si social se afla omul, orice activitate socio-economica implica individul, care prin intermediul muncii sale actioneaza in cadrul activitatii economice asupra resurselor pentru a obtine bunuri si servicii necesare satisfacerii nevoilor. Actiunea individului in cadrul unei economii este foarte valoroasa, si de aceea abordarea sociala a problemelor este importanta pentru concilierea diverselor interese ale numeroaselor categorii si grupuri sociale, in vederea realizarii progresului general. 
Individul, contribuie alaturi de factorul economic la dezvoltarea societatii, intre factorul uman si cel economic existand o relatie de interdependenta, impreuna contribuind la cresterea eficientei de ansamblu a economiei si, implicit, la cresterea bunastarii sociale.
Tranzitia de la scoala la viata activa a devenit in ultimele decenii un subiect deosebit de interesant pentru specialistii in politici de ocupare a fortei de munca, dar si pentru celelalte medii. Dezvoltarea noilor tehnologii, globalizarea, schimbarile demografice, sunt factori ce conduc la modificari substantiale in ceea ce priveste tranzitia de la scoala la viata activa a tinerilor. Toate acestea au creat probleme economice si sociale ce se cer a fi rezolvate de specialisti, ce trebuie sa se orienteze catre acele politici ce vizeaza tinerii si nevoile acestora: protectie, educatie, loc de munca stabil, locuinta etc., integrarea sociala a acestora nerealizandu-se decat prin efortul integrat al autoritatilor si al specialistilor.
Lucrarea incepe prin realizarea unei analize a pietei fortei de munca, prezentand date statistice din statele membre ale U.E., dar si din Romania, diferentele de procente in privinta ratei somajului, a ratei de angajare pe varste si niveluri de studii, pentru a crea o viziune de ansamblu cu privire la realitatea existenta pe piata muncii, la cauzele ce conduc la aceste diferente, dar mai ales la rolul pe care il are formarea prin educatie in stabilirea acestor procente.
Se ofera o perspectiva de ansamblu asupra sistemului de invatamant romanesc, un sistem in continuu proces de reforma, dar si a altor 4 sisteme de invatamant din urmatoarele state europene: Germania, Franta, Suedia si Finlanda; Germania, stat cu un sistem de invatamant dual, preocupat de formarea practica a tinerilor; Franta - cu un sistem de formare ce se axeaza pe dezvoltarea cunostintelor teoretice; si sistemele de invatamant performante ale Suediei si Finlandei, asemanatoare din punct de vedere al structurii si al preocuparii pentru formarea tinerilor. 
Necesitatea comunicarii dintre institutiile de invatamant superior si reprezentanti ai angajatorilor pentru a gasi solutii favorabile insertiei eficiente pe piata muncii a absolventilor reprezinta un alt punct atins in prima parte a lucrarii. Adaptarea programelor de studii la cerintele pietei este imperioasa in conditiile in care piata cere personal compatibil cu domeniul de activitate al companiilor. Mediul competitiv in care studentul, respectiv absolventul de invatamant superior urmeaza sa activeze, impune nu numai asimilarea unor cunostinte teoretice, dar si a unora practice, armonizarea acestora contribuind nu doar la performante individuale, ci si la cresterea productivitatii si performantei economice a institutiei in care noul angajat activeaza, consecintele fiind, de altfel, importante si pentru dezvoltarea societatii in ansamblu. 
Implicarea institutiilor de invatamant superior in tranzitia studentului la piata muncii se realizeaza si prin intermediul Centrelor de informare, orientare si consiliere profesionala. Introduse relativ recent in institutiile de invatamant superior din Romania, Centrele de informare, orientare si consiliere in cariera nu au ajuns inca la standardele de calitate dorite de organismele externe, insa, cu eforturi sustinute din partea autoritatilor, a institutiilor de invatamant, a angajatorilor si a studentilor, in viitor se pot crea structuri eficiente si durabile.
Tranzitia de la scoala la locul de munca este o experienta dificila, care implica o schimbare semnificativa. Teoria si practica indica faptul ca tranzitia incepe inainte de intrarea efectiva pe piata muncii, aceasta perioada fiind critica pentru cei in cauza, fie ei studenti sau absolventi. Avand in vedere ca intrarea cu succes pe piata fortei de munca este in mare masura asociata unor experiente si cunostinte acumulate anterior angajarii, consilierii de cariera pot juca un rol important in pregatirea studentilor pentru procesul de tranzitie.
Importanta in tranzitia de la universitate la viata activa este cunoasterea prealabila a mediului organizational, deoarece in momentul angajarii tinerii trec la o alta cultura, se produc schimbari care, daca acestia nu sunt pregatiti, pot afecta traseul, evolutia in institutia respectiva. Cunoasterea culturii dintr-o organizatie, pentru a vedea care este starea studentului, cum relationeaza, este extrem de importanta pentru alegerea pe care o va face in momentul aplicarii la o companie. Ajutorul studentului poate veni din partea institutiilor de invatamant superior, prin centrele de consiliere in cariera.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Institutiilor de Invatamant Superior in Insertia Tinerilor pe Piata Muncii.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!