Rolul Jocurilor Didactice Matematice in Dezvoltarea Capacitatilor Intelectuale ale Prescolarilor (Parte Teoretica)

Cuprins disertatie Cum descarc?

Capitolul I : Activitatile matematice in invatamantul prescolar.
1.1 Curriculumul national la disciplina matematica
1.2 Formarea reprezentarilor si notiunilor matematice
1.3 Importanta insusirii cunostintelor matematice in dezvoltarea capacitatilor intelectuale ale prescolarilor
1.4 Activitati cu continut matematic
1.5 Tratarea diferentiata a copiilor in activitatile matematice
Capitolul II: Bazele psihopedagogice si metodice ale formarii notiunii de numar natural
2.1 Activitatile didactice in perioada prenumerica
2.2 Formarea notiunii de numar natural
2.3 Operatii cu numere naturale


Extras din disertatie Cum descarc?

Cap 1
1.2. Formarea reprezentarilor si notiunilor matematice
Z. P. Dienes valorifica implicatiile matematice ale teoriei lui Piaget in elaborarea unui sistem de invatare a conceptelor matematice cu accent pe invatarea prin actiune si experienta proprie a copilului si folosirea materialelor structurate (piese, logice, riglete). In acest mod structurile matematice sunt dobandite sub forma actiunii, imaginii sau simbolului, materialele structurate constituind mijloace de constructie prin actiune a structurilor. Valoarea materialului structural creste in masura in care el reuseste sa evidentieze atributele esentiale ale notiunii.
In acest sistem de invatare, jocul capata o pozitie privilegiata, in sensul ca, prin joc si indeosebi prin jocul logic se inlesneste dobandirea notiunii de multime, relatie si a elementelor de logica.
Z. P. Dienes identifica trei stadii in formarea conceptelor matematice la varsta prescolara, stadii carora le sunt specifice diferite tipuri de jocuri:
1. Stadiul preliminar - in care copilul manipuleaza si cunoaste obiecte, culori, forme, in cadrul unor jocuri preliminarii fara un scop aparent.
2. Stadiul jocului dirijat - in scopul evidentierii constantelor si variabilelor multimii prin jocuri structurate.
3. Stadiul de fixare si aplicare a conceptelor - asigura asimilarea si explicitarea conceptelor matematice in asa numitele locuri "practice" sau "analitice".
Z. P. Dienes elaboreaza patru principii de baza de care trebuie sa se tina cont in conceperea oricarui model de instruire centrat pe formarea unui concept matematic:
1. Principiul constructivitatii - orienteaza invatarea conceptelor intr-o succesiune logica, de la nestructurat la structurat. Astfel, este indicat sa se treaca de la jocul manipulativ (nestructurat) la jocul de constructii (structurat), in scopul precizarii notiunilor.
2. Principul dinamic - experientele pe care le realizeaza copilul in contactul nemijlocit cu material adecvat si sub forma de joc conduce la formarea unui concept. Astfel, invatarea progreseaza de la un stadiu nestructurat "de joc" la un stadiu mai structurat "de constructie", in care se asigura intelegerea si care apoi se integreaza intr-o structura matematica.
3. Principiul variabilitatii matematice - asigura formarea gandirii matematice ce are la baza procesul de abstractizare si generalizare. Se impune deci, ca fiecare concept matematic sa fie dobandit prin experiente in cat mat multe variante.
4. Principiul variabilitatii perceptuale - presupune ca formarea unei structuri matematice sa se realizeze sub forme perceptuale variate.
Respectarea acestui principiu conduce la operatia de abstractizare ce va sprijini formarea unei gandiri matematice.
Integrarea in practica educationala a acestor principii conduce la dobandirea unor reprezentari matematice si concepte sub forma concretizarilor pe materiale structurate ce transmit aceeasi structura matematica prin actiune dirijata, imagine si simbol verbal sau nonverbal.
Diverse insusiri ale obiectului nu apar in aceleasi conditii in perceptie si in reprezentare. Cercetarile au dovedit ca, in reprezentarile prescolarilor au prioritate insusirile functionale, componentele prin care se actioneaza, chiar daca acestea nu sunt dominante. Reprezentarea este deci o constructie ce apare in conditii speciale. 
J. Piaget considera ca reprezentarea rezulta din imitatia conduitei umane si daca sunt integrate intr-un context operational perceptiv reprezentativ pentru copil.
Perioada prescolara este caracterizata deci, printr-o invatare ce face apel la experienta copilului iar literatura psihologica de specialitate demonstreaza ca accelerarea dezvoltarii psihice a prescolarului se poate obtine prin introducerea de orientari intuitive sau verbale adecvate in actiune (exercitiu si joc).


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Jocurilor Didactice Matematice in Dezvoltarea Capacitatilor Intelectuale ale Prescolarilor (Parte Teoretica).doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!