Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică)

Disertație
7.6/10 (5 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 28 în total
Cuvinte : 7646
Mărime: 43.09KB (arhivat)
Publicat de: Marinescu A.
Puncte necesare: 0
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lect. univ. dr. Minda

Cuprins

  1. Capitolul I : Activitatile matematice in invatamantul prescolar.
  2. 1.1 Curriculumul national la disciplina matematica
  3. 1.2 Formarea reprezentarilor si notiunilor matematice
  4. 1.3 Importanta insusirii cunostintelor matematice in dezvoltarea capacitatilor intelectuale ale prescolarilor
  5. 1.4 Activitati cu continut matematic
  6. 1.5 Tratarea diferentiata a copiilor in activitatile matematice
  7. Capitolul II: Bazele psihopedagogice si metodice ale formarii notiunii de numar natural
  8. 2.1 Activitatile didactice in perioada prenumerica
  9. 2.2 Formarea notiunii de numar natural
  10. 2.3 Operatii cu numere naturale

Extras din disertație

Cap 1

1.2. Formarea reprezentarilor si notiunilor matematice

Z. P. Dienes valorifică implicaţiile matematice ale teoriei lui Piaget în elaborarea unui sistem de învăţare a conceptelor matematice cu accent pe învăţarea prin acţiune şi experienţă proprie a copilului şi folosirea materialelor structurate (piese, logice, riglete). În acest mod structurile matematice sunt dobândite sub forma acţiunii, imaginii sau simbolului, materialele structurate constituind mijloace de construcţie prin acţiune a structurilor. Valoarea materialului structural creşte în măsura în care el reuşeşte să evidenţieze atributele esenţiale ale noţiunii.

În acest sistem de învăţare, jocul capătă o poziţie privilegiată, în sensul că, prin joc şi îndeosebi prin jocul logic se înlesneşte dobândirea noţiunii de mulţime, relaţie şi a elementelor de logică.

Z. P. Dienes identifică trei stadii în formarea conceptelor matematice la vârsta preşcolară, stadii cărora le sunt specifice diferite tipuri de jocuri:

1. Stadiul preliminar - în care copilul manipulează şi cunoaşte obiecte, culori, forme, în cadrul unor jocuri preliminarii fără un scop aparent.

2. Stadiul jocului dirijat - în scopul evidenţierii constantelor si variabilelor mulţimii prin jocuri structurate.

3. Stadiul de fixare şi aplicare a conceptelor - asigură asimilarea şi explicitarea conceptelor matematice în aşa numitele locuri "practice" sau "analitice".

Z. P. Dienes elaborează patru principii de bază de care trebuie să se ţină cont în conceperea oricărui model de instruire centrat pe formarea unui concept matematic:

1. Principiul constructivităţii - orientează învăţarea conceptelor într-o succesiune logică, de la nestructurat la structurat. Astfel, este indicat să se treacă de la jocul manipulativ (nestructurat) la jocul de construcţii (structurat), în scopul precizării noţiunilor.

2. Principul dinamic - experienţele pe care le realizează copilul în contactul nemijlocit cu material adecvat şi sub formă de joc conduce la formarea unui concept. Astfel, învăţarea progresează de la un stadiu nestructurat "de joc" la un stadiu mai structurat "de construcţie", în care se asigură înţelegerea şi care apoi se integrează într-o structură matematică.

3. Principiul variabilităţii matematice - asigură formarea gândirii matematice ce are la bază procesul de abstractizare şi generalizare. Se impune deci, ca fiecare concept matematic să fie dobândit prin experienţe în cât mat multe variante.

4. Principiul variabilităţii perceptuale - presupune ca formarea unei structuri matematice să se realizeze sub forme perceptuale variate.

Respectarea acestui principiu conduce la operaţia de abstractizare ce va sprijini formarea unei gândiri matematice.

Integrarea în practica educaţională a acestor principii conduce la dobândirea unor reprezentări matematice şi concepte sub forma concretizărilor pe materiale structurate ce transmit aceeaşi structură matematică prin acţiune dirijată, imagine şi simbol verbal sau nonverbal.

Diverse însuşiri ale obiectului nu apar în aceleaşi condiţii în percepţie şi în reprezentare. Cercetările au dovedit că, în reprezentările preşcolarilor au prioritate însuşirile funcţionale, componentele prin care se acţionează, chiar dacă acestea nu sunt dominante. Reprezentarea este deci o construcţie ce apare în condiţii speciale.

J. Piaget consideră că reprezentarea rezultă din imitaţia conduitei umane şi dacă sunt integrate într-un context operaţional perceptiv reprezentativ pentru copil.

Perioada preşcolară este caracterizată deci, printr-o învăţare ce face apel la experienţa copilului iar literatura psihologică de specialitate demonstrează că accelerarea dezvoltării psihice a preşcolarului se poate obţine prin introducerea de orientări intuitive sau verbale adecvate în acţiune (exerciţiu şi joc).

Preview document

Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 1
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 2
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 3
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 4
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 5
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 6
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 7
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 8
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 9
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 10
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 11
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 12
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 13
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 14
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 15
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 16
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 17
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 18
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 19
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 20
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 21
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 22
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 23
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 24
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 25
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 26
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 27
Rolul jocurilor didactice matematice în dezvoltarea capacităților intelectuale ale preșcolarilor (parte teoretică) - Pagina 28

Conținut arhivă zip

  • Rolul Jocurilor Didactice Matematice in Dezvoltarea Capacitatilor Intelectuale ale Prescolarilor (Parte Teoretica).doc

Alții au mai descărcat și

Dezvoltarea Creativității în Comunicarea Orală Prin Activități de Educare a Limbajului la Preșcolarul de Vârstă Mare

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ÎN COMUNICAREA ORALĂ PRIN ACTIVITĂŢI DE EDUCARE A LIMBAJULUI LA PREŞCOLARUL DE VÂRSTĂ MARE INTRODUCERE „ Să nu-i educăm...

Influența Mediului Familial Asupra Activităților Extrașcolare ale Școlarului Mic

CAPITOLUL 1 ŞCOLARUL MIC (6 – 10 ANI) Lumea şcolarului mic este alcătuită din o serie de evenimente care îl fac să fie într-o evoluţie...

Relația joc-invățare la vârsta preșcolară

I. INTRODUCERE Cereintele mereu crescande ale societatii contemporane impun invatamantului actual sarcini importante care sa determine cresterea...

Metode și Procedee Folosite în Activitățile de Formare a Reprezentărilor Matematice la Vârsta Preșcolară

CAPITOLUL I INTRODUCERE. MOTIVAREA ALEGERII TEMEI 1.1. CUNOAŞTERE ŞI ÎNVĂŢARE LA VÂRSTA PREŞCOLARĂ Numeroşi psihologi şi-au focalizat...

Metodologia organizării și desfășurării jocului didactic matematic în învățământul preșcolar

MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Am ales această temă având în vedere ca, prin studiul efectuat pentru pregătirea ei şi colaborat cu experienţa la clasă,...

Rolul locul și metodologia jocului didactic matematic în activitățile din învățământul preșcolar

Argument MOTTO: Matematica va fi limba latină a viitorului, obligatorie pentru toți oamenii de știință. Tocmai pentru că matematica permite...

Jocul didactic matematic în învățământul preșcolar

INTRODUCERE „...jocul este munca, este binele, este datoria, este idealul vieții...este singura atmosferă în care ființa sa psihologică poate să...

Metodologia Organizarii și Desfasurarii Jocului Didactic Matematic în Ciclul Primar

ARGUMENT În contextul noii societăţi, dreptul la educaţie a devenit realizabil pentru toţi copiii, iar nevoia de cultură - o condiţie a...

Ai nevoie de altceva?