Rolul Politicilor Fiscale si Contabile in Maximizarea Performantelor Societatilor Comerciale

Cuprins disertatie Cum descarc?

Capitolul 1. Concepte generale si fundamentari teoretice privind sistemul fiscal si contabil 2
1.1. Notiuni generale privind fiscalitatea 3
1.2. Armonizarea modelului fiscal romanesc cu cel European 6
1.2.1. Procesul de armonizare fiscala la nivelul Uniunii Europene 6
1.2.2. Principalele coordonate ale politicii fiscale din Romania 9
1.3. Politicile contabile in Romania 12
Capitolul 2. Contabilitate si fiscalitate in cadrul societatilor comerciale 19
2.1. Relatia contabilitate - fiscalitate 20
2.2. Impactul fiscalitatii asupra activitatii economice 22
2.3. Nivelul fiscalitatii si implicatiile acestuia 25
2.3.1. Determinarea nivelului fiscalitatii 25
2.3.2. Nivelul optim al fiscalitatii 26
2.4. Statul si rolul sau in economia moderna 29
Capitolul 3. Analiza politicilor fiscale si contabile in Romania 32
3.1. Politica fiscala si contabila in Romania 32
3.2. IMPACTUL POLITICILOR FISCALE SI CONTABILE ASUPRA SC ALFA SRL 40
Concluzii 47
Bibliografie 48


Extras din disertatie Cum descarc?

CAPITOLUL 1. CONCEPTE GENERALE SI FUNDAMENTARI TEORETICE PRIVIND SISTEMUL FISCAL SI CONTABIL
Sistemul fiscal este expresia vointei politice a unei comunitati umane organizate, fixata pe un teritoriu determinat si dispunand de o autonomie suficienta pentru a putea, prin intermediul organelor pe care le reprezinta, sa se doteze cu o intreaga serie de reguli juridice si, in special, fiscale. Sistemul fiscal, alaturi de alte sisteme (monetar sau banesc, de credit si financiar), urmareste realizarea obiectivelor politicii economice si sociale a statului. Luarea in discutie a sistemului fiscal este importanta si necesara, intrucat din modul in care acesta este construit si functioneaza se pot desprinde concluzii referitoare la presiunea fiscala, politica fiscala si eficienta implicarii puterii publice in viata economica si sociala a unei tari.
Sistemul de contabilitate cuprinde reglementarile contabile si regulile privind aprobarea, semnarea si publicarea situatiilor financiare anuale. Reglementarile contabile cuprind principiile contabile si regulile de recunoastere, evaluare si prezentare a elementelor in situatiile financiare anuale, regulile de intocmire a situatiilor financiare anuale, formatul si continutul situatiilor financiare anuale, planul de conturi, precum si continutul si functiunea conturilor contabile.
1.1. NOTIUNI GENERALE PRIVIND FISCALITATEA
Intr-o economie de piata, fiscalitatea imbraca un dublu aspect pentru agentul economic. Pe de o parte, ea consta in prelevarea obligatorie catre stat, cu influenta asupra trezoreriei intreprinderii, dand continut notiunii de sarcina fiscala. Pe de alta parte, intreprinderea poate folosi si in interesul ei principiile si metodele fiscal; astfel, in activitatile de exploatare financiara sau de investitii ale intreprinderii se pot utiliza metode si tehnici ale caror influenta fiscala ofera beneficii printr-o situatie de trezorerie favorabila.
Fiscalitatea reprezinta un factor major in deciziile investitionale, intrucat reprezinta un cost al afacerii, indiferent de tipul, marimea sau locatia geografica a acesteia.
Din punct de vedere economic, fiscalitatea poate fi conturata sub doua aspecte: in sens larg si in sens restrans.
In sens larg, fiscalitatea este definita drept totalitatea metodelor, mijloacelor, formelor, instrumentelor si institutiilor folosite de stat in procurarea resurselor fiscale si utilizarea lor pentru finantarea de actiuni publice si influentarea vietii economice si sociale. Ea cuprinde in principiu, problematica impozitelor si pe cea a cheltuielilor publice. O sinteza a acestei definitii ar putea fi formulata astfel: fiscalitatea semnifica procesele de mobilizare, alocare si utilizare de resurse pentru satisfacerea unor nevoi considerate a avea caracter public si implica raporturi intre stat si supusii sai. 
De asemenea, Gheorghe Manolescu sustine ca, in sens larg fiscalitatea "se constituie in cadrul activitatii autoritatii publice de percepere si utilizare a resurselor necesare satisfacerii consumului public si furnizarii de servicii si bunuri publice. Prin fiscalitate se stabilesc volumul si provenienta resurselor de alimentare a fondurilor publice, metodele de prelevare care urmeaza a fi utilizate, obiectivele urmarite, precum si mijloacele de realizare a acestora" . 
In sens restrans, fiscalitatea presupune un ansamblu de procese economice de redistribuire a PIB de la persoanele fizice si juridice la dispozitia statului, in scopul acoperirii unor nevoi cu caracter public. 
Tot in sensul restrans fiscalitatea defineste sistemul de principii, reguli si norme legiferate privind: evidenta si gestiunea contribuabililor, stabilirea, evidentierea si stingerea obligatiilor fiscale, controlul si solutionarea plangerilor, acordarea de asistenta fiscala contribuabililor pentru cunoasterea si aplicarea corecta a legislatiei fiscale.
Sistemului de impozite si taxe, reprezinta un loc central in deciziile de politica fiscala, datorita importantei fiecarui impozit in formarea resurselor publice sau influentarea vietii economico-sociale, in functie de ponderea si structura impozitelor directe fata de impozitele indirecte, precum si modalitatile tehnice si administrative utilizate pentru preluarea acestora la dispozitia autoritatilor publice. Astfel, putem considera ca sistemul fiscal, prin functiile sale, poate sa impiedice sau sa contribuie la dezvoltarea societatii in general si a intreprinderii in mod special.
Sistemul fiscal este structurat pe trei componente interdependente : impozitele si taxele ca venituri ale statului, mecanismul fiscal si aparatul fiscal.
Impozitele si taxele reprezinta veniturile bugetului de stat care provin de la persoane juridice si fizice, ce sunt utilizate in vederea efectuarii cheltuielilor publice pentru realizarea functiilor si sarcinilor puterii si institutiilor sale. "Impozitele, pana la urma, sunt cotizatiile pe care le platim pentru privilegiul de a fi membrii unei societati organizate." (Franklin D. Roosevelt)
Impozitele, considerate de Karl Marx "existenta statului exprimata in limbaj economic" 
Mecanismul fiscal reprezinta ansamblul de metode si tehnici de impunere privind veniturile fiscale ale statului precum si instrumentele impunerii.
Aparatul fiscal deriva din insasi legile care reglementeaza impozitele si taxele. Statul indeplineste sarcinile fiscale prin institutiile autoritatii publice (Parlament si Guvern).
Alaturi de notiunea de fiscalitate este folosita si cea de fisc, definit ca administratie, in sarcina caruia revin calculul, perceperea si urmarirea platii impozitelor si taxelor datorate statului de catre contribuabili. Impozitele si taxele reprezinta fundamentul si motivatia pe care este construita fiscalitatea. Ele sunt instituite prin legi sau alte acte normative bazate pe legi.
Sistemul de impozite si taxe trebuie sa indeplineasca urmatoarele functii :
a) finantarea cheltuielilor publice, urmarindu-se obiectivul de randament bugetar. Nivelul prelevarilor obligatorii este determinat de marimea cheltuielilor publice. Din acest punct de vedere, exista sisteme fiscale mai liberale (in care sarcina fiscala suportata de contribuabili este mai redusa si implicit interventie statului prin cheltuielile publice este de asemenea, mai redusa) si sisteme fiscale interventioniste, in care statul isi propune sa finanteze mai multe activitati si are nevoie de resurse mai mari, mobilizate indeosebi prin impozite si taxe (dar si prin imprumuturi sau alte resurse nefiscale);
b) redistribuirea veniturilor conform principiului echitatii, care poate fi interpretata in sensul ca, pe de o parte, cheltuiala cu impozitul trebuie repartizata cat mai echitabil intre contribuabili si, pe de alta parte, impozitul ar avea rolul de a corecta repartitia veniturilor primare, pentru a o face cat mai echitabila - de aici tehnici precum progresivitatea impunerii;
c) stabilizarea activitatii economice sau corectarea dezechilibrelor in scopuri de eficienta economica. Impozitul este un instrument de politica economica si poate juca un rol in sensul stimularii, descurajarii sau stabilizarii unor componente. Aceasta functie se bazeaza, intr-o anumita masura, pe ipoteza potrivit careia functionarea spontana a pietei nu permite realizarea optimului colectiv - fiscalitatea poate astfel sa fie utilizata pentru a corecta unele esecuri ale pietei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Politicilor Fiscale si Contabile in Maximizarea Performantelor Societatilor Comerciale.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

Barbu, Teodora - Bugetul statului si agentii economici - Ed. Didactica si Pedagocica, Bucuresti, 1997;
Brezeanu, Petre - Fiscalitate: concepte, modele, teorii, mecanisme, politici si practici fiscale, Editura Economica, Bucuresti, 1999;
Budugan, D., Contabilitate, Control, Gestiune, Editura Sedcom Libris, Iasi, 2002;
Condor , I., - Drept financiar, R.A.. Monitorul Oficial, Bucuresti, 1994;
Costas, Cosmin, Minea, Stefan - Fiscalitatea in Europa la inceputul mileniului III - Ed. Rosetti, Bucuresti, 2006 ;
Donath, Liliana Eva, Cismas, Laura Mariana, Criza financiara revizuita. Cauze si remedii, Jurnalul Economic, Anul XII, nr. 31(1) 2009;
Eugen Radulescu, Inflatia, marea provocare, Ed. Enciclopedica, Bucuresti, 1999;
Georgeta,Vintila, Fiscalitate - Metode si tehnici fiscale, Editura Economica, Bucuresti, 2004;
Gheorghe Manolescu, Strategii ale politicii economice, in: Politici economice - concepte, instrumente, experiente, Editura Economica, Bucuresti, 1997;
Hoanta, Nicolae - Economie si finante publice - Ed. Polirom, Bucuresti, 2000;
ISTRATE, C., - Fiscalitate si contabilitate in cadrul firmei, Ed. Polirom, Iasi, 2000;
K. Marx, Fr. Engels, Opere, Vol. 4, Editura Politica, Bucuresti, 1958;
Manolescu, Gheorghe - Buget, abordare economica si financiara - Ed. Economica, Bucuresti, 1997 ;
Nerudova D., "Tax Harmonization in the EU", 2008;
Niculae, Fefeleaga, Liliana Malciu, Politici si optiuni contabile, Editura Economica, Bucuresti, 2002;
Obreja Brasoveanu, Laura (2007). Impactul politicii fiscale asupra cresterii economice, Editura ASE, Bucuresti;
Paraschivescu, M.D., Pavaloaia, W., Cojocaru, C, Toma, C, Tugui, A., Istrate, C., Modele de contabilitate si analiza financiara, Editura Neuron, Focsani, 1994.
Paraschivescu, M.D., Pavaloaia. W., Contabilitatea si dezvoltarea economico - sociala, Editura Tehnopress, Iasi, 1998.
R.A. Musgrave, P.A. Musgrave - Public Finance in Theory and Practice - McGraw-Hill Book Company, Fifth edition, New York, 1984;
Rada, Danut - Fiscalitate. Metode si tehnici fiscale - Ed. Mirton, Timisoara, 2004;
RISTEA, M., - Contabilitatea intre fiscal si gestionar, Editor Tribuna Economica, Bucuresti, 1998;
RISTEA, M., - Fiscalitatea si contabilitatea intreprinderii, Editor Tribuna Economica, Bucuresti, 1995;
Tatiana, Mosteanu (coordonator), Politici fiscale si bugetare pentru reforma economiei si relansarea cresterii economice, Editura Economica, Bucuresti, 2003;
Tulai, Constantin - Finantele publice si Fiscalitatea - Ed. Casa Cartii de Stiinta, 2003, Cluj Napoca;
VALLE, A., - Economie des systemes fiscaux compares, PUF, Paris, 1994;
Vasile C., Nechita, Economie Politica - Vol 1, Editura Porto-Franco, Galati, 1991;
VIANDIER, A., Ch. de Lauzengheim - Droit comptable, 2-eme edition, Dallas, Paris, 1993;
Legea 571/2003
OUG 34/2009
OMFP 3055/2009
Raport Anual BNR 2010
,,Taxation in European Union" - 20 martie 1996


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!