Sfânta Treime

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Religie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 7044
Mărime: 45.60KB (arhivat)
Publicat de: Stefanel G.
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Gh. Stefanel

Extras din disertație

INTRODUCERE

Sfânta Treime constituie, temeiul de nezdruncinat al gândirii religioase, al evla¬viei, al vieţii duhovniceşti, al oricărei experienţe. Pe Ea o căutăm atunci când îl căutăm pe Dumnezeu, atunci când căutăm plinătatea, sensul şi ţelul exis¬tenţei. Sfânta Treime se impune conştiinţei noastre religioase: potrivit Părintelui Florensky, gândirea umană nu are altă soluţie, pentru a găsi o stabilitate absolută, decât să accepte antinomia treimică. Res¬pingerea Treimii ca temei unic al realităţii, al gândirii, conduce spre o cale fără ieşire, duce la agonie, la ne¬bunie, la sfâşierea fiinţei, la moartea duhovnicească.

„Dogma treimică este o cruce a gândirii umane. Urcuşul apofatic este un drum al crucii. De aceea, nici o speculaţie filosofică nu s-a putut ridica vreodată până la taina Preasfintei Treimi. De aceea mintea omenească nu a putut primi această revelaţie deplină a dumnezeirii decât după crucea lui Hristos care a bi¬ruit moartea şi iadul. Şi tot de aceea revelaţia Dum¬nezeului Treimic, Tată, Fiu şi Duh Sfânt, este temeiul teologiei creştine" . Această revelaţie este teologia în¬săşi, potrivit înţelesului dat de Sfântul Vasile termenului „teologie", care desemna pentru el cel mai adesea taina Preasfintei Treimi revelată Bisericii. Şi nu este doar temeiul, ci şi ţelul suprem al teologiei, căci, potrivit Părinţilor Capadocieni, a cunoaşte taina Sfintei Treimi în plinătatea sa înseamnă a intra în co¬muniune desăvârşită cu Dumnezeu, înseamnă a pă¬trunde în viaţa dumnezeiască, în viaţa însăşi a Sfintei Treimi, a deveni „părtaş dumnezeieştii firi" potrivit Sfântului Apostol Petru (cf. II Petru 1, 4). În acest sens, Capadocienii pot fi cu adevărat numiţi „Triada care a preaslăvit Triada".

Dogma Sfintei Treimi este fundamentală pentru învăţătura creştină, datorită faptului că are implicaţii asupra întregului sistem creştin, ca modalitate de gândire şi de trăire.

După învăţătura Bisericii, Dumnezeu este unul în fiinţă, dar întreit în Persoane. Cu toate că cele trei Persoane posedă în comun fiinţa divină, fiecare fiind Dumnezeu adevărat şi manifestând în comun lucră¬rile dumnezeieşti, Ele se deosebesc datorită faptului că Tatăl naşte din eternitate pe Fiul şi purcede pe Duhul Sfânt. În acelaşi timp, cele trei Persoane sunt unite întrucât se întrepătrund reciproc şi locuiesc una în alta, fără a se amesteca sau a-Şi pierde identitatea.

Dogma Sfintei Treimi delimitează învăţătura creş¬tină despre Dumnezeu atât de concepţiile mitice, cât şi de cele filosofice.

Aşa cum a fost formulată de Biserică, dogma Sfin¬tei Treimi elimină pericolul de a confunda pe Dum¬nezeu cu lumea sau de a considera că nu are - după creare - nici un raport cu creaţia. Credinţa creştină în Sfânta Treime arată că Dumnezeu este transcen¬dent după natura Sa, dar şi imanent, prin lucrările sau energiile Sale. Mai mult, Unul din Treime coboară în lume prin întrupare, pentru a da posibilitatea co¬muniunii desăvârşite a omului cu Dumnezeu ca Persoană, între Treimea ad intra a teologiei şi Treimea ad extra a iconomiei există atât identitate, cât şi distinc¬ţie. Identitatea constă în faptul că pe aceleaşi Per¬soane divine care aparţin Treimii ad intra le întâlnim şi în cadrul Treimii ad extra. Distincţia provine din faptul că în timp ce Treimea ad intra aparţine energii¬lor necreate, fiindcă esenţa dumnezeiască, care ră¬mâne neîmpărtăşibilă în ea însăşi, se împărtăşeşte făpturii prin energiile Sale necreate.

Energiile necreate sunt razele divine prin care Sfânta Treime coboară către om şi creaţie de la Tatăl, prin Fiul, în Sfântul Duh, pentru ca omul împreună cu creaţia să se înalţe la comuniunea de viaţă veşnică a Sfintei Treimi. Energiile divine nu contrazic simplitatea naturii divine, aşa cum nici Persoanele trinitare nu con¬trazic unitatea numerică a Dumnezeirii. Persoana care deschide natura dumnezeiască spre comunicare prin energiile necreate, reconciliază, în Dumnezeu, unul cu multiplul după o logică transcendentă.

Preview document

Sfânta Treime - Pagina 1
Sfânta Treime - Pagina 2
Sfânta Treime - Pagina 3
Sfânta Treime - Pagina 4
Sfânta Treime - Pagina 5
Sfânta Treime - Pagina 6
Sfânta Treime - Pagina 7
Sfânta Treime - Pagina 8
Sfânta Treime - Pagina 9
Sfânta Treime - Pagina 10
Sfânta Treime - Pagina 11
Sfânta Treime - Pagina 12
Sfânta Treime - Pagina 13
Sfânta Treime - Pagina 14
Sfânta Treime - Pagina 15
Sfânta Treime - Pagina 16
Sfânta Treime - Pagina 17
Sfânta Treime - Pagina 18
Sfânta Treime - Pagina 19
Sfânta Treime - Pagina 20
Sfânta Treime - Pagina 21
Sfânta Treime - Pagina 22
Sfânta Treime - Pagina 23
Sfânta Treime - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Sfanta Treime.docx

Alții au mai descărcat și

Terminologia trinitară și relevanța ei în opera Părintelui Dumitru Stăniloae

Preliminarii A rânduit Dumnezeu ca şi Biserica şi Teologia noastră să fie slujite de mari personalităţi, cunoscute în întreaga lume creştină nu...

Aspectul Duhovnicesc al Cunoașterii Teologice

I.INTRODUCERE Sfârşitul secolului V a fost o perioadă de formare pentru teologia mistică, ca de altfel şi pentru alte domenii ale teologiei. Nu că...

Taina Mărturisirii și Persoana Preotului Duhovnic în Viața Bisericii și a Credincioșilor Ei

Taina Sfintei Spovedanii joacă un rol central în viaţa şi în spiritualitatea ortodoxă. Este taina prin care se restabileşte legătura creştinului cu...

Iubire și recunoștință

Argument Este foarte dificil, ca având o serie de teme, să alegi una care să te reprezinte, să fie în total acord cu aspiraţiile şi preocupările...

Hristologie

Introducere În prologul Evangheliei a IV-a, Sfântul Apostol loan confirmă ca dat al Revelaţiei divine hristocentrismul creaţiei. „Toate prin El...

Crearea Omului

INTRODUCERE Ca şi toate făpturile, omul îşi are originea la Dumnezeu, dar pe când celelalte făpturi apar prin simpla exprimare a voinţei divine,...

Temeiuri scripturistice despre Sfânta Treime

INTRODUCERE Dogma Sfintei Treimi este adevărul de temelie al învățăturii creștine, proprie și caracteristică creștinismului, ea stând la baza...

Descoperirea Sfintei Treimi în Vechiul Testament

INTRODUCERE Taina Treimii celei de o fiinta şi mai presus de fire constituie temeiul credintei şi trairii noastre crestinesti, fiind totodata...

Te-ar putea interesa și

Comuniunea în Ortodoxie

INTRODUCERE Înainte de tratarea capitolelor, despre diferitele forme ale comuniunii vom spune câteva cuvinte despre comuniune în general. Noţiunea...

Viața și Activitatea Sfântului Grigorie de Nazianz

VIAŢA ŞI ACTIVITATEA SFÂNTULUI GRIGORIE DE NAZIANZ Sfântul Grigorie de Nazianz Motto: “Mai bine un război vrednic de lăudă, decât o pace care te...

Fundamentarea și realizarea veniturilor la Spitalul Clinic Sf. Treime Iași

CAPITOLUL I ORGANIZARE SI FUNCTIONARE LA SPITALUL CLINIC DE URGENTA „SFANTA TREIME” IASI 1.1 Scurt istoric Spitalul a fost infiintat la data de...

Hristos și Duhul Sfânt - relația între Fiul și Duhul Sfânt în cadrul Sfintei Treimi

Introducere Odată ce a creat lumea, Dumnezeu nu a investit cu atâta dăruire nespusa Lui dragoste, pentru ca apoi să o lase a funcţiona mecanic,...

Organizarea și conducerea gestiunii financiare la Spitalul Clinic de Urgentă Sfânta Treime Iași

CAP. 1. ORGANIZARE SI FUNCTIONALITATE ÎNTR-O INSTITUTIE PUBLICA 1.1. SCURT ISTORIC Spitalul Clinic de Urgenta Sfanta Treime are sediul in...

Combaterea învățăturii filioque

1. Introducere Cea mai înaltă învăţătură a teologiei creştine este cea a Tri-Unităţii divine: Dumnezeu Se descoperă ca Unul în Trei Persoane -...

Hristologie

Introducere În prologul Evangheliei a IV-a, Sfântul Apostol loan confirmă ca dat al Revelaţiei divine hristocentrismul creaţiei. „Toate prin El...

Crearea lumii - opera Sfintei Treimi

Introducere Dupa cum bine se stie Pr. Profesor Dumitru Stăniloae este, în mod indubitabil, şi precum o probează viaţa şi opera sa, cel mai fecund...

Ai nevoie de altceva?