Sfintii Apostoli - Propovaduitorii prea Sfintei Treimi

Cuprins disertatie Cum descarc?

I. Invatatura scripturistica despre Sfanta Treime:
A. In Vechiul Testament 5
B. In Noul Testament 6
1. Dumnezeu Tatal 12
2. Dumnezeu Fiul 13
3. Dumnezeu Duhul Sfant 14
II. Alegerea celor 12 Apostoli 20
1. Apostolia ca slujire a Prea Sfintei Treimi 20
III. Misiunea si propovaduirea privitoare la lucrarea Treimica in Faptele Apostolilor 45
IV. Preotul - Apostolul zilelor noastre 61
V. Invatatura Epistolelor pauline si sobornicesti despre Persoanele Sfintei Treimi 73
V. CONCLUZII: Sfanta Treime expresia sublimei iubiri pentru oameni 92


Extras din disertatie Cum descarc?

Credinta intr-un singur Dumnezeu personal - monoteismul - este invatatura principala care s-a descoperit in Vechiul Testament (Iesire XX, 2-3; Deut.VI, 4; Isaia XLIII, 10-11) si care s-a pastrat si in Noul Testament (Marcu XII, 29; Ioan XVII, 3). Existenta lui Dumnezeu, ca fiinta creatoare a intregului univers si prezenta in creatia Sa, este afirmata chiar in primul verset al Sfintei Scripturi: ,,La inceput, Dumnezeu a facut cerul si pamantul" (Fac. I, 1). Dumnezeu exista prin Sine, fiind insasi existenta cea adevarata si proprie: ,,Eu sunt Cel ce sunt" (Iesire III, 14). Firea si suflarea intreaga exista si se mentine in existenta, prin puterea si atotprezenta lui Dumnezeu: ,,Nu umplu eu, oare, cerul si pamantul?" (Ieremia XXIII, 24). De aceea, cel ce priveste creatia cu ochii credintei, vede in ea urmele prezentei lui Dumnezeu: ,,Cerurile spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria" (Ps XVIII, 1-2). 
Descoperirea personala a lui Dumnezeu s-a exprimat in istoria Vechiului Testament, mai ales, prin ,,legamintele" pe care Dumnezeu le-a incheiat cu poporul Israel (cf. Facere XVII, 2).
Astfel Dumnezeul tuturor devine parintele unui popor: ,,Am sa va primesc sa-Mi fiti popor, iar Eu sa fiu Dumnezeul vostru" (Iesire VI, 7). 
In perioada Vechiului Testament, Dumnezeu s-a descoperit si ca treime de persoane, dar intr-un mod indirect si neclar, deoarece aceasta era perioada de pregatire a mantuirii. Totusi, exista unele marturii care se refera la persoanele Sfintei Treimi, cum ar fi de pilda: expresia ,,Sa facem om dupa chipul si asemanarea Noastra" (Facere I, 26); cantarea intreita ,,Sfant, Sfant, Sfant este Domnul Savaot" (Isaia VI, 3; Apoc. IV, 8); aparitia celor trei tineri, la stejarul Mamvri, carora Avraam le-a adus daruri si inchinare (S-a descoperit si ca treime de persoane, dar intr-un mod indirect si neclar, deoarece aceasta era perioada de pregatire a mantuirii. De asemenea, exista unele referiri la Cuvantul lui Dumnezeu (Ps. CVI, 20; CXVIII, 89) si la Duhul lui Dumnezeu (Ps. XXXII, 6; CIII, 30-31; Iov XXXIII, 4). 
B. IN NOUL TESTAMENT:
,,Cred intru unul Dumnezeu osebit in trei fete: Tatal, Fiul si Duhul Sfant; osebit, zic, dupa cuvantul insusirii, dar neosebit dupa fiinta, si intreaga Treime si intreaga unime aceeasi fiind unime. Unime dupa fiinta si fire si chip, Treime dupa insusire si numire; pentru ca se numeste unul Tatal, altul Fiul si celalalt Duhul Sfant. Tatal nenascut si fara inceput; pentru ca nu este ceva mai dinainte de Dansul; caci Acela dintotdeauna a fost Dumnezeu; fara de inceput, pentru ca nu isi are fiinta din cineva, ci din Sine insusi. 
Cred iarasi ca Tatal este pricina Fiului si a Du hului : a Fiului cu nasterea, iar a Sfantului Duh prin purcedere, neobservandu-se intre ele vreo departare sau instrainare, decat numai deosebirea insusirilor ipostatice ; pentru ca Tatal naste pe Fiul si purcede pe Duhul cel Sfant, iar Fiul se naste numai din Ta tal, si Duhul cel Sfant se purcede din Tatal. Si ast fel un inceput cinstesc si o pricina recunosc Fiului si Duhului, pe Tatal. Si numesc pe Fiul inceput mai presus de timp si nemarginit; nu ca inceput al fap turilor, avand cinstea intaietatii. Sa nu fie! Aceasta este hula din partea nelegiuirii ariene, pentru ca acel hulitor blasfemia numind faptura pe Fiul si pe Du hul cel Sfant. Iar eu zic ca, Fiul este inceput din Cel fara de inceput, ca sa nu se primeasca doua incepu turi ; si tot in astfel de mod zic, ca Duhul cel Sfant este inceput, fiindca atat Fiul cat si Duhul cel Sfant deodata si impreuna au fiinta din Tatal: unul cu nasterea, iar celalalt cu purcederea, precum s-a zis; si nici Tatal S-a despartit de Fiul, nici Fiul de Duhul, nici Duhul cel Sfant de Tatal si de Fiul, ci intreg este Tatal intru Fiul si intru Sfantul Duh; asemenea in treg este Fiul intru Tatal si intru Sfantul Duh, si tot intreg este Duhul cel Sfant intru Tatal si intru Fiul ; pentru ca S-au unit cu despartire si S-au despartit cu unire. 
Marturisesc apoi, ca Cuvantul lui Dumnezeu, Cel impreuna-vesnic cu Tatal, Cel mai presus de timp, Cel necuprins, Cel nemarginit, S-a pogorat pana la firea noastra, si pe omul cel smerit si cu totul cazut, 1-a luat din curatele si feciorestile sangiuri ale celei singure fara prihana si curatei Fecioare, ca sa daru iasca la toata lumea mantuire si har, pentru a Sa in durare; si unirea firilor cea dupa ipostas s-a facut nu cu adaugirile cele


Fisiere in arhiva (1):

  • Sfintii Apostoli - Propovaduitorii prea Sfintei Treimi.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

IZVOARE BIBLICE :
1. Biblia sau Sfanta Scriptura, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1994.
2. Biblia sau Sfanta Scriptura, Editie Jubiliara a Sfantului Sinod, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 2001.
3. Sfintele Evanghelii, Fundatia Pauline, Bucuresti, 1998.
4. Evanghelia dupa Matei, Ed. Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucuresti, 2001.
B. IZVOARE PATRISTICE:
5. SF. IOAN DAMASCHIN, Dogmatica, Traducere de D. FECIORU, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1998.
6. Fericitul IERONIM, Comentariu la Sfanta Evanghelie dupa Matei, vol. I, trad. Pr. Asist. Drd. Gheorghe Ionescu Alba Iulia, Ed. Reintregirea, 1990.
7. SF. VASILE CEL MARE, Despre Sfanta Treime, in colectia PSB, Ed. IBM al BOR, trad. Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae Bucuresti, 1986.
8. SF. TEOFILACT, Arhiepiscopul Bulgariei, Comentar la Evanghelia cea de la Ioan ,Trad Pr. Dr. Ioan Popa, ed. Pelerinul Roman, Oradea, 1998.
C. DICTIONARE:
9. Dictionar Biblic, Ed. Cartea Crestina, Oradea, 1995.
10. Dictionar al Noului Testament, MIRCEA, Pr. Dr. Ioan, , Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1995.
11. Dictionar de Teologie Ortodoxa, BRIA, Ion, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1994.
12. Vocabular de Teologie Biblica , DOUFOUR, Xavier Laureant Ed. Arhiepiscopiei Romano-Catolice, Bucuresti, 2000.
13. Dictionarul Explicativ al limbii romane (DEX), Ed. Academiei Romane, Bucuresti, 1987. 
D. LUCRARI DE SPECIALITATE:
14. ***Arhieraticon, Ed. IMB al BOR, Bucuresti, 1998.
15. *** Invatatura de Credinta Crestina Ortodoxa, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 2003.
16. *** Indrumari Misionare, Manual pentru Institutele Teologice, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1993.
17. *** Studiul Noului Testament, pentru Institutele Teologice, Ed. IBM al BOR, Bucuresti, 1984.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!