Sisteme de pensii private

Cuprins disertație

INTRODUCERE  pag. 1
CAPITOLUL 1. CARACTERIZAREA ASIGURARILOR SOCIALE DIN ROMANIA  pag. 3
1.1.Necesitatea completarii sistemului public de pensii cu un sistem privat de pensii  pag. 3
1.2.Factori obiectivi si subiectivi care impun introducerea pensiilor private  pag. 7
CAPITOLUL 2. SISTEME DE PENSII PRIVATE pag. 11
2.1.Trasaturi distinctive ale sistemului de pensii private comparativ cu sistemul public de pensii  pag. 11
2.2. Tipuri de sisteme de pensii private pag. 14
CAPITOLUL 3. STUDIU DE CAZ PILON 2 SI 3 pag. 18
3.1. Reforma pensiilor in Romania  pag. 21
3.2. Pilonul II in sistemul pensiilor  pag. 24
3.2.1. Analiza Pilon II- Aspecte generale 2012, analiza la zi 2013 pag. 28
3.3. Pilonul III in sistemul pensiilor  pag. 34
3.3.1. Analiza Pilon III- Aspecte generale 2012, analiza la zi 2013 pag. 37
CONCLUZII  pag. 47
BIBLIOGRAFIE  pag. 50
ANEXE  pag. 53


Extras din disertație

Sistemele de protectie sociala din toate statele dezvoltate ale lumii au identificat drept unul din obiectivele lor prioritare furnizarea unui venit care sa ofere un trai decent persoanelor ajunse la varsta de pensionare. S-a dovedit insa ca acest obiectiv nu este intotdeauna usor de atins, mai ales daca nu sunt luate din timp masurile necesare pentru a anticipa sau macar a reduce efectele negative ale fenomenelor reale cu care se confrunta sistemele moderne de pensii. 
Una din componentele de baza ale securitatii sociale a unui stat o constituie sistemul national de pensii, el oferind practic imaginea fidela a evolutiei politice, economice, demografice si culturale a statului respectiv. Importanta sistemului de pensii este amplificata de legatura directa a acestuia atat cu evolutia costului fortei de munca, cat si cu piata de capital sau cu economiile indivizilor. 
In cadrul sistemelor nationale de pensii, rolul pensiilor private tinde sa devina tot mai important. In sustinerea acestei idei amintim concluzia la care a ajuns societatea de consultanta Watson Wyatt intr-o cercetare realizata in anul 2006: activele primelor 300 de fonduri de pensii private din lume erau evaluate la 10 trilioane USD, valoarea lor crescand in medie cu 11,5% anual. Aceasta valoare impresionanta a activelor devine extrem de tentanta pentru foarte multi investitori, care vad astfel niste oportunitati de investitii pe termen lung extrem de bune, in conditiile asigurarii unei prudente absolut necesare daca avem in vedere sumele vehiculate. 
Sistemul de pensii din Romania a intrat incepand din anul 1990 intr-un proces continuu de schimbari, nu intotdeauna insa cu consecinte pozitive asupra nivelului pensiilor. Reformele cu adevarat semnificative au aparut abia dupa anul 2000, fiind favorizate si de demersurile de aderare a tarii la Uniunea Europeana. 
Prin aceasta lucrare incercam sa punem in lumina importanta majora pe care o are echilibrul sistemului de pensii - public si privat -. 
Astfel, am inceput prin a prezenta necesitatea implementarii sistemului privat de pensii, factorii care determina acesta implementare, trasaturile distinctive ale celor doua sisteme, avantajele si riscurile pe care acestea le presupun.
Capitolul al treilea analizeaza piata pensiilor private obligatorii si piata pensiilor private facultative, facand o prezentare generala a Pilonului II si Pilonului III. 
Dinamica Pilonului II privit in ansamblul sau urmareste entitatile care au functionat sau functioneaza pe piata, evolutia numarului de participanti, a contributiilor virate, a activelor si a investitiilor din Pilonul II. Evolutia in timp a Pilonului III vizeaza societatile ce activeaza pe piata, numarul de participanti, valoarea activelor si investitiile fondurilor private facultative. 
In analiza fondurilor de pensii facultative privite individual vom urmari dinamica evolutiei acestora, investitiile realizate si indicatorii de rentabilitate. 
Concluzia principala care se desprinde din calculele efectuate intareste idea importantei sistemului pensiilor private pentru asigurarea unui trai decent al persoanelor dupa retragerea din activitate.
CAPITOLUL 1. CARACTERIZAREA ASIGURARILOR SOCIALE DIN ROMANIA
1.1Necesitatea completarii sistemului public de pensii cu un sistem privat de pensii
Imbatranirea rapida a populatiei a fortat guvernele la o reforma nationala a pensiilor, astfel ca la sfarsitul anilor 1980 unele tari au inceput reformarea sistemelor de pensii publice. Aceste reforme au adoptat cel putin un subsistem sau pilon de fonduri de pensii private cu contributii definite.
Din punctul de vedere al specialistilor imbatranirea progresiva a populatiei la nivel global va adanci cu siguranta dificultatile financiare ale sistemelor publice de pensii si va afecta, intr-un ritm diferit, atat sistemele de pensii tip DB (beneficii definite), cat si pe cele tip DC (contributii definite).
Planul (schema) de pensii tip DB (beneficii definite) este acela in care administratorul are obligatia de a oferi beneficiile (pensiile) stabilite in schema de pensii indiferent de nivelul contributiilor, iar riscul investitional apartine administratorului.
Planul (schema) de pensii tip DC (contributii definite) este acela in care este stabilit nivelul contributiilor, nu se cunoste exact nivelul beneficiilor la pensionare, iar riscul investitional apartine participantului la o schema de pensii.
Sistemele de pensii publice sunt de tipul DB cu caracter redistributiv. Beneficiile sunt definite (stabilite de catre Guvern), iar finantarea este de tipul PAYG ''pay-as-you-go'' respectiv statul colecteaza resurse financiare din contributii si impozite, asupra populatiei active aflate in campul muncii pentru a le redistribui ca pensii si sub alte forme populatiei inactive din punct de vedere economic (pensionarii, invalizii, copii, someri, familii ale caror venituri sunt sub pragul saraciei). 
In toate tarile din Europa de Est, raportul dintre numarul beneficiarilor de pensii si numarul contribuabililor la sistemul de asigurari sociale este mare. Sistemul public de pensii functioneaza dupa principiul redistributiv, unde statul colecteaza contributii de asigurari sociale de la salariati si 21,47 milioane in anul 2009, la sub 19,7 milioane pana in anul 2025 si la 17,1 milioane pana in anul 2050.
Conform Asociatiei Internationale de Securitate Sociala (ISSA), o rata de fertilitate de cca. 2,2% mentine populatia la un numar mediu aproximativ constant. Conform definitiilor INSSE, prin rata de fertilitate se intelege numarul de copii nascuti de o femeie in perioada fertila. Rata de fertilitate mai mica de 1,3%, ca in cazul Romaniei, are ca rezultat un proces continuu de imbatranire si scadere a populatiei. Rata natalitatii a scazut de la 13,7 la mia de femei aflate la varsta fertila in 1990, pana la 10,0 la mia de femei aflate la varsta fertila in 2008. In acei ani s-a inregistrat o crestere a sperantei de viata la nastere de aproximativ 4 ani.


Fisiere în arhivă (1):

  • Sisteme de pensii private.doc

Imagini din acest disertație

Bibliografie

1.Constantinescu, D., Constatinescu, M., Fonduri Private de Pensii, Partea I, Editura Bren, Bucuresti, 2005.
2.Dobrescu, S., Seitan, M., Pensii Private, Editura Juridica, Bucuresti, 2005.
3.Institutul National de Statistica, Proiectarea populatiei Romaniei pe regiuni de dezvoltare la orizontul anului 2050, INS Bucuresti, 2009, p.32.
4.Popa, Mariana, Tanasescu, Paul, Un sistem privat de pensii, articol publicat in revista Finante Banci Asigurari editata de Tribuna Economica, nr.2/februarie2007, anul X/nr.110, ISSN 1453-7524.
5.Popa, Mariana, Imbatranirea populatiei si impactul fazei de plata a pensiilor private, lucrare prezentata la a XI-a Conferinta Internationala ,,Finantele si Stabilitatea economica in tarile emergente" ASE, Bucuresti, 2010.
6.Popa, Mariana, Estimari ale nivelului pensiilor publice si private in Romania, Editura Tesu, Bucuresti, 2011.
7.Elena Enache, Pensiile private in Romania, Tribuna economica v. 19, nr. 3 (2008), p. 30-33.
8.Claudiu Bocean, Sistemul pensiilor private in Romania, Tribuna economica v. 18, nr. 43 (2007), p. 26-29.
9.Maria Iuliana Sandu, Analiza performantei sistemului de pensii din Romania, Bucuresti : A.S.E. , 2012.
10.Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 482 din 18.07.2007, republicata in Monitorul
Oficial nr. 482 din 18.07.2007, Versiune consolidata in 10.12.2010.
11.Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 470 din 31.05.2006, Versiune consolidata in 31.10.2008.
12.Legea nr. 23/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 411/2004 privind
fondurile de pensii administrate privat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 61 din 25.01.2007, Versiune consolidata in 31.10.2008.
13.Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, nr. 852 din 20.12.2010.
14.XPRIMM Pensii Newsletters - Buletinul de pensii private 2008-2013.
15. www.1asig.ro
16.www.aegonpensii.ro
17. www.alico.ro
18 www.cnpas.org
19. www.mmuncii.ro
20. www.insse.ro
21.www.csspp.ro
22. www.cnp.ro
23. www.bnro.ro
24. www.nber.org
25. www.un.org
26. www.1allianztiriac.ro
27. www.pensiiprivate.ro
28. www.eureko.ro
29.www.pensiibcr.ro
30.www.brdpensii.ro
31.www.aviva.ro
32. www.ing.ro
33.www.pensii.generali.ro


Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!