Sistemul Bugetului Public

Disertație
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 64 în total
Cuvinte : 20493
Mărime: 109.51KB (arhivat)
Publicat de: Ivan Dicu
Puncte necesare: 13

Cuprins

  1. CAP.I Consideraţii generale 4
  2. 1.1 Sistemul bugetului public 4
  3. 1.2 Rolul şi importanţa bugetului public naţional consolidat 6
  4. 1.3 Bugetul local –definiţie şi conţinut 8
  5. CAP.II Bugetul local –Instrument de planificare financiara 11
  6. 2.1 Principiile elaborării bugetului local 11
  7. 2.2 Principalii actori şi responsabilităţi în elaborarea bugetului local 12
  8. 2.2.1 Legislativul 12
  9. 2.2.2 Primarul 13
  10. 2.2.3 Cetăţenii 14
  11. CAP.III Politica financiară 16
  12. 3.1 Cine elaborează politica financiară ? 16
  13. 3.2 Conceptul de politică financiară şi utilitatea acestuia 16
  14. 3.3 Structura politicii financiare 18
  15. 3.4 Conţinutul şi modalităţile de prezentare ale politicilor financiare 19
  16. CAP.IV Planificarea financiară 20
  17. 4.1 Relaţia dintre planificare financiară şi politica financiara 20
  18. 4.2 Instrumente, tehnici de planificare financiară 21
  19. 4.3 Elaborarea bugetului local 22
  20. 4.3.1 Etapele calendarului bugetar 23
  21. CAP.V Metode de elaborare a bugetelor locale 28
  22. 5.1 Bugetul Funcţional (Line-Item Budget) 28
  23. 5.1.1 Fundamentarea veniturilor bugetelor locale 28
  24. 5.1.2 Fundamentarea sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat 30
  25. 5.1.3 Transferuri consolidabile pentru bugetele locale 30
  26. 5.1.4 Fundamentarea cheltuielilor bugetelor locale 30
  27. 5.2 Metoda Buget Bază Zero (ZBB) 35
  28. 5.3 Metoda Bugetelor de Performanţă 37
  29. CAP.VI Elaborarea şi aprobarea bugetului propriu al Consiliului Judeţean Sălaj, pe anul 2007 40
  30. 6.1 Responsabilităţi în cadrul procesului de întocmire a bugetului propriu 40
  31. 6.1.1 Consiliul Judeţean 40
  32. 6.1.2 Preşedintele Consiliului Judeţean 41
  33. 6.1.3 Conducătorii instituţiilor publice din subordinea Consiliului Judeţean 42
  34. 6.2 Procesul de întocmire a bugetului propriu al judeţului 43
  35. 6.2.1 Elaborarea proiectului de buget propriu al judeţului 43
  36. 6.3 Aprobarea bugetului 57
  37. 6.3.1 Definitivarea proiectului de buget 57
  38. 6.3.2 Discutarea proiectului de buget în Comisia pentru studiu 58
  39. 6.3.3 Înaintarea proiectului de buget spre aprobarea Consiliului Judeţean 59
  40. 6.4 Adoptarea bugetului 59
  41. 6.5 Repartizarea pe trimestre a veniturilor şi cheltuielile bugetare 61
  42. CAP. VII Concluzii şi propuneri 62
  43. 7.1 Concluzii 62
  44. 7.2 Propuneri 64
  45. Bibliografie 69

Extras din disertație

CAPITOLUL I

CONSIDERATII GENERALE

1.1. Sistemul bugetului public

Originea cuvântului “buget” se găseşte în vechea limbă franceză şi anume în expresiile “bouge”, “bougette”, înţelesul cărora desemnau o pungă de piele sau o pungă cu bani.

Anglo-saxonii au împrumutat noţiunea de la francezi în perioada cuceririlor normande, iar de acolo s-a răspândit în toată lumea cu semnificaţia ei financiară. Deşi bugetul ca instrument financiar este cunoscut şi folosit în toată lumea, existau state europene care au folosit alte noţiuni, ca de exemplu: ”presupuesto” sau “presupuestos generales del estado” în Spania, “bilacio”, “progetto di bilacio” sau “preventivo” în Italia, “budget” , “zum budget gherig” sau “Reichsanchaltsetat” în Germania.

În România, termenul de “buget” apare pentru prima oară în Regulamentul Organic al Munteniei şi Moldovei în 1831-1832, în care la capitolul 3 art.117 apare termenul de “biudge”, dar şi expresia “ închipuirea cheltuielilor anului viitor”.

Înainte de apariţia Regulamentului Organic, pe teritoriul României de astăzi nu a existat un buget în înţelesul actual al cuvântului Pot fi menţionate totuşi condicele de venituri şi cheltuieli apărute prima oară în Moldova în timpul domniei lui Stefan Vodă (1654) iar apoi în Muntenia în timpul lui Constatin Brâncoveanu (1694–1704). Respectivele condice nu aveau un caracter obligatoriu, executoriu, ci reprezentau acte de gestiune în care se reflectau veniturile şi cheltuielile trecute.

Încercarea de a realiza un document financiar de factură modernă aparţine lui Vodă N. Mavrocordat , care la 1712 a prezentat Sfatului Domnesc aşa – numita “samă” sau “sămile visteriei” cu privire la natura veniturilor şi cheltuielilor ţării.

Aşadar, în România , se poate vorbi de buget de stat în înţelesul juridic şi financiar actual o dată cu Regulamentul Organic, care instituie controlul asupra veniturilor şi cheltuielilor publice. Tot atunci are loc separarea gestiunii domeniului public de gestiunea domnitorului.

În evoluţia istorică a relaţiilor politice şi economice, conţinutul relaţiilor financiare şi îndeosebi a celor bugetare devine din ce în ce mai complex, aliniidu-se nivelului de dezvoltare al societăţii. Astfel în 1859, când s-a încheiat Convenţia de la Paris, se stabileşte principiul liberei administraţii a Principatelor Române pe linie financiară, iar Domnul având iniţiativa pregătirii bugetului, care trebuie supus Adunării Elective spre a fi votat.

Sub domnia lui Alexandru Ioan Cuza, la 29 Noiembrie 1860 s-a votat “Regulamentul de Finanţe”, considerat prima lege de organizare financiară, care prevedea că : “recentele venituri şi cheltuieli publice ce au a se efectua pentru serviciul fiecărui exerciţiu vor fi autorizate prin legile de finanţe şi vor forma bugetul general al statului “.

Constituţia Română din 1866 în titlul “Despre finanţe” reglementează că: “În fiecare an adunarea deputaţilor încheie socotelile şi votează bugetul iar la aliniatul următor: toate veniturile sau cheltuielile statului trebuie trecute în buget şi socoteli”. Aceste texte sunt preluate apoi şi în Constituţiile României din 1923 şi 1938 cu referire la bugetul de stat.

Constituţia Republicii Populare Române din 1948 stă la baza legii nr.3/ 1949 care introduce noţiunea de buget de stat unic.

În reglementarea actuală, sistemul bugetar al ţării este organizat într-o concepţie nouă, impusă de economica de piaţă, reglementare ce-şi găseşte locul în Legea nr. 10 / 1991 care introduce noţiunea de Buget public naţional.

Bugetul public reflectă actul de voinţă prin care se stabilesc sursele de venituri, inclusiv cuantumul acestora, precum şi destinaţiile precise pentru care se vor aloca ele, ţinându-se seama de nevoile publice reclamate de funcţionarea instituţiilor publice şi intervenţia statului în sferele de strategie economică. Ca act de voinţă de o nuanţă juridică specială, bugetul public devine lege, prin adoptarea sa de Parlament, imprimându-i-se caracter obligatoriu şi executoriu.

Conceput de Guvern şi aprobat de Parlament, bugetul de stat reprezintă actul cel mai important din viaţa publică, deoarece el este expresia financiară a programului de acţiune a statului pe o perioadă de un an.

Bugetul public naţional consolidat exprimă, în formă generală, ansamblul verigilor şi corelaţiilor dintre acestea în procesul mobilizării, repartizării şi consolidării fondurilor publice. În România, ca şi în alte state unitare, sistemul bugetar corespunde structurii de organizare teritorial- administrativă, prerogativelor şi autonomiei organelor puterii legislative şi executive, centrale şi locale, existând o legislaţie unică pentru elaborarea şi executarea bugetelor. O astfel de organizare unitară a politicii bugetare corespunde existenţei organelor centrale unice ale puterii şi administratiei de stat.

Preview document

Sistemul Bugetului Public - Pagina 1
Sistemul Bugetului Public - Pagina 2
Sistemul Bugetului Public - Pagina 3
Sistemul Bugetului Public - Pagina 4
Sistemul Bugetului Public - Pagina 5
Sistemul Bugetului Public - Pagina 6
Sistemul Bugetului Public - Pagina 7
Sistemul Bugetului Public - Pagina 8
Sistemul Bugetului Public - Pagina 9
Sistemul Bugetului Public - Pagina 10
Sistemul Bugetului Public - Pagina 11
Sistemul Bugetului Public - Pagina 12
Sistemul Bugetului Public - Pagina 13
Sistemul Bugetului Public - Pagina 14
Sistemul Bugetului Public - Pagina 15
Sistemul Bugetului Public - Pagina 16
Sistemul Bugetului Public - Pagina 17
Sistemul Bugetului Public - Pagina 18
Sistemul Bugetului Public - Pagina 19
Sistemul Bugetului Public - Pagina 20
Sistemul Bugetului Public - Pagina 21
Sistemul Bugetului Public - Pagina 22
Sistemul Bugetului Public - Pagina 23
Sistemul Bugetului Public - Pagina 24
Sistemul Bugetului Public - Pagina 25
Sistemul Bugetului Public - Pagina 26
Sistemul Bugetului Public - Pagina 27
Sistemul Bugetului Public - Pagina 28
Sistemul Bugetului Public - Pagina 29
Sistemul Bugetului Public - Pagina 30
Sistemul Bugetului Public - Pagina 31
Sistemul Bugetului Public - Pagina 32
Sistemul Bugetului Public - Pagina 33
Sistemul Bugetului Public - Pagina 34
Sistemul Bugetului Public - Pagina 35
Sistemul Bugetului Public - Pagina 36
Sistemul Bugetului Public - Pagina 37
Sistemul Bugetului Public - Pagina 38
Sistemul Bugetului Public - Pagina 39
Sistemul Bugetului Public - Pagina 40
Sistemul Bugetului Public - Pagina 41
Sistemul Bugetului Public - Pagina 42
Sistemul Bugetului Public - Pagina 43
Sistemul Bugetului Public - Pagina 44
Sistemul Bugetului Public - Pagina 45
Sistemul Bugetului Public - Pagina 46
Sistemul Bugetului Public - Pagina 47
Sistemul Bugetului Public - Pagina 48
Sistemul Bugetului Public - Pagina 49
Sistemul Bugetului Public - Pagina 50
Sistemul Bugetului Public - Pagina 51
Sistemul Bugetului Public - Pagina 52
Sistemul Bugetului Public - Pagina 53
Sistemul Bugetului Public - Pagina 54
Sistemul Bugetului Public - Pagina 55
Sistemul Bugetului Public - Pagina 56
Sistemul Bugetului Public - Pagina 57
Sistemul Bugetului Public - Pagina 58
Sistemul Bugetului Public - Pagina 59
Sistemul Bugetului Public - Pagina 60
Sistemul Bugetului Public - Pagina 61
Sistemul Bugetului Public - Pagina 62
Sistemul Bugetului Public - Pagina 63
Sistemul Bugetului Public - Pagina 64

Conținut arhivă zip

  • Sistemul Bugetului Public.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte practice privind auditul calității

3.4. Metodologia auditului sistemelor calitatii Standardul international ISO 10011 stabileste principiile, criteriile, practicile de baza si...

Mediul și firma

Mediul extern al firmei poate fi impartit in doua mari segmente: - mediul general sau mega-mediul - mediul specific(mediul sarcina);...

Sicomed - History and Development

WHO and HOW MADE IT POSSIBLE? In order to get where Sicomed has got one has to be very talented, very intelligent an also very patient. The...

Te-ar putea interesa și

Bugetul de stat - trecut, prezent și perspective

INTRODUCERE Bugetul de stat constituie componenta centrala a sistemului financiar-bancar, care cuprinde o parte a relatiilor social-economice...

Sistemul Bugetar Public și Raporturile dintre Componentele Sale

Capitolul 1. Delimitari conceptuale vizând conţnutul şi semnificaţiile sistemului bugetar public 1.1 Definirea sistemului bugetar public...

Elaborarea, Aprobarea și Executarea Bugetelor Program în Sistemul Sanitar

INTRODUCERE În vorbirea curentă, ca şi în literatura de specialitate, se folosesc mai multe expresii făcând parte din familia cuvântului finanţe,...

Sitemul Public de Pensii din România

Capitolul 1 Implicaţii ale reformei asupra bugetelor publice 1.1. Evoluţia indicatorilor bugetari privind sistemul public de pensii în România în...

Studiu comparativ privind structura și funcționaliatea sistemului bugetar în state unitare

Introducere Bugetul public reprezintă un echilibru între două componente foarte importante ale sale și anume: veniturile și cheltuielile. Cu o...

Rolul activității trezoreriei statului

Introducere Finanţele publice ale României reprezintă un sistem complex de relaţii economice, prin intermediul cărora se asigură formarea şi...

Procesul Bugetar la Nivel Central și Local

Capitolul I STRUCTURA SISTEMULUI DE BUGETE PUBLICE 1.1. Aspecte generale ale bugetului Prin bugetul public se proiectează şi se desfaşoară...

Obiectul Finanțelor Publice

OBIECTUL FINANŢELOR PUBLICE Secţiunea 1. Sistemul bugetelor publice 1.1. Noţiuni introductive Apariţia şi existenţa statului, extinderea...

Ai nevoie de altceva?