Sistemul Electoral în România

Disertație
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Drept
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 96 în total
Cuvinte : 41993
Mărime: 136.16KB (arhivat)
Publicat de: Mariana V.
Puncte necesare: 13

Cuprins

  1. INTRODUCERE 4
  2. CAPITOLUL I GUVERNAREA DE TIP DEMOCRATIC – EXPRESIE A VOINŢEI LIBER EXPRIMATĂ A CETĂŢENILOR 10
  3. 1.1. PRECIZĂRI PREALABILE 10
  4. 1.2. CORPUL ELECTORAL 10
  5. 1.3. SCRUTINUL ŞI ESENŢA DEMOCRAŢIEI 11
  6. 1.4. DEMOCRAŢIA DIRECTĂ 17
  7. 1.5. DEMOCRAŢIA REPREZENTATIVĂ 18
  8. 1.6. DEMOCRAŢIA SEMIDIRECTĂ 19
  9. CAPITOLUL II DREPTUL DE VOT ŞI GARANŢIILE SALE PENTRU OPŢIUNEA POLITICĂ LIBER EXPRIMATĂ A ALEGĂTORULUI 22
  10. 2.1. PRECIZĂRI PREALABILE 22
  11. 2.2. DEFINIŢIA DREPTULUI DE VOT 22
  12. 2.3 TRĂSĂTURILE DREPTULUI DE VOT 24
  13. 2.3.1. Universalitatea votului 24
  14. 2.3.2. Egalitatea votului 29
  15. 2.3.3. Votul direct 36
  16. 2.3.4. Votul secret 37
  17. 2.3.5. Votul liber exprimat 38
  18. CAPITOLUL III LIBERTATEA VOTULUI ÎN CONTEXTUL OPERAŢIUNILOR
  19. ŞI TEHNICILOR ELECTORALE 39
  20. 3.1. PRECIZĂRI PREALABILE 39
  21. 3.2. INSTITUŢII ŞI AUTORITĂŢI 39
  22. 3.2.1. Autoritatea Electorală Permanentă 39
  23. 3.2.2. Biroul electoral central 40
  24. 3.2.3. Biroul electoral de circumscripţie 40
  25. 3.2.4. Oficiile electorale 41
  26. 3.2.5. Biroul electoral al secţiei de votare 41
  27. 3.2.6. Secţiile de votare 42
  28. 3.3. STABILIREA DATEI ALEGERILOR 43
  29. 3.4. CONSTITUIREA CIRCUMSCRIPŢIILOR ŞI A COLEGIILOR ELECTORALE43
  30. 3.5. REGISTRUL ELECTORAL 43
  31. 3.6. LISTELE ELECTORALE 45
  32. 3.6.1. Listele electorale permanente 45
  33. 3.6.2. Listele electorale suplimentare 45
  34. 3.7. CĂRŢILE DE ALEGĂTOR 45
  35. 3.8. CANDIDATURILE 46
  36. 3.9. CAMPANIA ELECTORALĂ 47
  37. 3.10. VOTAREA 50
  38. 3.11. NUMĂRAREA VOTURILOR ŞI CONSTATAREA REZULTATELOR 52
  39. 3.12. ATRIBUIREA MANDATELOR 53
  40. CAPITOLUL IV SISTEMUL DE VOT POTRIVIT CONSTITUŢIEI 54
  41. 4.1. SISTEMUL DE VOT POTRIVIT CONSTITUŢIEI DE LA 1866 54
  42. 4.2.REGIMUL DREPTURILOR ELECTORALE SUB IMPERIUL CONSTITUŢIEI DIN 1923 61
  43. 4.3.REGIMUL SISTEMULUI ELECTORAL ÎN PERIOADA 1938-1947 70
  44. 4.4.ALEGERILE SUB REGIMUL CONSTITUŢIILOR SOCIALISTE 74
  45. 4.5.SISTEMUL ELECTORAL POTRIVIT REGIMULUI CONSTITUŢIONAL POSTDECEMBRIST 85
  46. CONCLUZII 90
  47. BIBLIOGRAFIE 95

Extras din disertație

INTRODUCERE

Din timpurile imemorabile ale istoriei şi până în zilele noastre omenirea a dovedit o preocupare constantă faţă de organizarea şi conducerea politică a structurilor ei comunitare. Chiar dacă această preocupare a fost, datorită caracteristicilor variabile ale raporturilor de putere, a factorilor de conjunctură şi a nivelului de maturitate pe care societatea l-a atins la un moment dat, mai intensă sau mai slabă, ea n-a înregistrat, practic, niciodată discontinuităţi, înscriindu-se, desigur, cu oscilaţii evidente, pe linia unei evoluţiei totuşi ascendente. Aspiraţiile către un guvernământ mai bun pot fi considerate ca o constantă socială, iar ca mod de concretizare tendinţa a fost, în esenţă, cam aceeaşi în toate timpurile, respectiv promovarea unor structuri şi raporturi de putere în care să prevaleze voinţa celor mulţi, considerată ca o garanţie pentru binele comun şi echilibrul social. O asemenea formulă a primit numele de democraţie devenind, mai ales, pentru gândirea politologică dar şi pentru practica politică o temă de mare interes.

Avându-şi, etimologic, originea în cuvintele greceşti demos (popor) şi kratos (putere), democraţia, ca mod de organizare şi funcţionare a sistemului politic, s-a întemeiat, cel puţin teoretic, pe dreptul poporului de a se guverna pe sine însuşi, nucleul ei constând, deci, în suveranitatea poporului. Începuturile sale, atât teoretice cât şi practice, se regăsesc în antichitate. Un guvernământ cu tendinţe democratice, cel puţin după cum s-a pretins, s-a practicat în Atena. Aici, cetăţenii se adunau pentru a discuta propunerile privind legile şi alte aspecte ale vieţii cetăţii. Participarea cetăţenilor la viaţa publică era una directă, nemijlocită, şi ea nu se limita doar la ţinerea de adunări ci şi la ocuparea de funcţii oficiale un timp limitat şi odată în viaţă.

Acestea sunt, însă, aspecte, mai mult, de imagine ale aşa zisului guvernământ democratic, pentru că, în realitate, multe din practicile politice ale vremii erau de natură să-i contrazică esenţa conceptuală şi definitorie. Astfel, în primul rând, demosul era limitat la un număr mic de cetăţeni, fiind, astfel, excluse de la viaţa politică largi categorii ale populaţiei. Apoi, în adoptarea hotărârilor politice un rol decisiv îl aveau legăturile familiale şi de prietenie. În felul acesta se ajungea la conflicte şi acte de corupţie între marile familii aristocratice. Adversarii puteau fi înlăturaţi de la viaţa politică şi prin practica ostracizării, de regulă, pe timp de 10 ani. Poate că şi din aceste motive, în antichitate, democraţia a fost privită şi cu neîncredere, fiind considerată, uneori, ca formă convenţională de guvernământ iar alteori ca formă coruptă a cârmuirii populare. Platon, de exemplu, o asocia cu subordonarea raţiunii faţă de pasiune, iar Aristotel o identifica cu lipsa de moderaţie, considerând-o drept sursă de tulburări şi de acte politice nechibzuite.

Modelul ideal de cârmuire, cel puţin aşa cum transpare el din scrierile reprezentative ale epocii, se fundamenta pe o constituţie mixtă în care cârmuitorii şi poporul trebuiau să se subordoneze virtuţii şi legii sau, eventual, unii altora, printr-un sistem de limitări reciproce. Un asemenea sistem situa domnia virtuţii şi a legii deasupra oamenilor. Monarhii, pentru a deveni virtuoşi, trebuiau călăuziţi de cumpătare şi conduşi de lege, iar adunările aristocratice sau democratice, pentru a nu deveni corupte, trebuiau să se supună moderaţiei şi raţiunii.

În tradiţia politică modernă, născută în timpul Renaşterii, democraţia este considerată ca o formă pură de guvernământ, ce putea fi introdusă fără riscuri în arta guvernării, însă numai ca o componentă a unui sistem republican mixt. J.J. Rousseau, considerat ca fiind unul dintre cei mai mari teoreticieni timpurii ai democraţiei, făcea deosebire între un suveran democratic (răspunzător de edictarea legii fundamentale) şi un guvernământ democratic (răspunzător de aplicarea curentă a legilor scrise). Dacă în privinţa celui dintâi, o asemenea cerinţă ar fi realizabilă, în schimb, pe cel de-al doilea, Rousseau îl considera cu neputinţă, fiind, după el, „o formă de guvernare mai potrivită pentru îngeri decât pentru oameni”. În opoziţie cu ideea cârmuirii regale, ca o prerogativă naturală sau ereditară, Rousseau vede totuşi posibilă o guvernare democratică însă numai în măsura în care ea se fundamentează pe un contract social.

Începând cu secolul al XVII-lea, dat fiind faptul că teoria şi practica politică se concentrează tot mai mult asupra lărgirii drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, între care votul universal este văzut ca o condiţie a egalităţii naturale dintre toate fiinţele omeneşti, aşa cum se preconizase în tradiţia contractului social, democraţia devine un etalon după care sunt judecate diferitele regimuri politice, depăşindu-şi condiţia de a fi doar o simplă formă de guvernământ. Mai mult decât atât, pe considerentul că ar fi modalitatea cea mai fidelă de reprezentare a intereselor populare, ea a început să fie însuşită de fel de fel de curente şi mişcări politice care îşi arogă dreptul de a lupta în numele „celor mulţi”. Astfel, odată cu intensificarea luptei pentru independenţă a popoarelor din colonii, democraţia începe să fie identificată cu dreptul la autodeterminare colectivă şi nu cu o autoguvernare reală. Prin urmare, chiar şi atunci când nou-formatele lor guverne interioare nu erau democratice, naţiunile respective se declarau totuşi democraţii sau republici populare.

Este de observat, de asemenea, că începând cu epoca modernă democraţia îşi lărgeşte, conceptual, problematica de interes. De aici înainte ea nu se mai rezumă exclusiv la spectrul politic, ci tinde să imprime şi altor domenii de activitate umană un mod de conducere şi organizare democratică. Astfel, printre altele, în sfera ei de preocupări a intrat şi problematica socio-economică privind producţia, repartiţia, proprietatea şi structura de clasă a societăţii. O asemenea extindere a făcut ca în gândirea şi practica politică să se afirme mai multe tipuri de democraţie.

De exemplu, „democraţiile populare” din lumile a doua şi a treia îşi declară legitimitatea democratică în limbajul economiei, punând accent pe modurile lor egalitare de proprietate asupra capitalului, de producţie şi repartiţie, pe promovarea planificării naţionale. Ele, însă, ignoră sau chiar denigrează rolul sistemelor electorale pluripartinice, precum şi drepturile cetăţeneşti politice şi juridice.

Preview document

Sistemul Electoral în România - Pagina 1
Sistemul Electoral în România - Pagina 2
Sistemul Electoral în România - Pagina 3
Sistemul Electoral în România - Pagina 4
Sistemul Electoral în România - Pagina 5
Sistemul Electoral în România - Pagina 6
Sistemul Electoral în România - Pagina 7
Sistemul Electoral în România - Pagina 8
Sistemul Electoral în România - Pagina 9
Sistemul Electoral în România - Pagina 10
Sistemul Electoral în România - Pagina 11
Sistemul Electoral în România - Pagina 12
Sistemul Electoral în România - Pagina 13
Sistemul Electoral în România - Pagina 14
Sistemul Electoral în România - Pagina 15
Sistemul Electoral în România - Pagina 16
Sistemul Electoral în România - Pagina 17
Sistemul Electoral în România - Pagina 18
Sistemul Electoral în România - Pagina 19
Sistemul Electoral în România - Pagina 20
Sistemul Electoral în România - Pagina 21
Sistemul Electoral în România - Pagina 22
Sistemul Electoral în România - Pagina 23
Sistemul Electoral în România - Pagina 24
Sistemul Electoral în România - Pagina 25
Sistemul Electoral în România - Pagina 26
Sistemul Electoral în România - Pagina 27
Sistemul Electoral în România - Pagina 28
Sistemul Electoral în România - Pagina 29
Sistemul Electoral în România - Pagina 30
Sistemul Electoral în România - Pagina 31
Sistemul Electoral în România - Pagina 32
Sistemul Electoral în România - Pagina 33
Sistemul Electoral în România - Pagina 34
Sistemul Electoral în România - Pagina 35
Sistemul Electoral în România - Pagina 36
Sistemul Electoral în România - Pagina 37
Sistemul Electoral în România - Pagina 38
Sistemul Electoral în România - Pagina 39
Sistemul Electoral în România - Pagina 40
Sistemul Electoral în România - Pagina 41
Sistemul Electoral în România - Pagina 42
Sistemul Electoral în România - Pagina 43
Sistemul Electoral în România - Pagina 44
Sistemul Electoral în România - Pagina 45
Sistemul Electoral în România - Pagina 46
Sistemul Electoral în România - Pagina 47
Sistemul Electoral în România - Pagina 48
Sistemul Electoral în România - Pagina 49
Sistemul Electoral în România - Pagina 50
Sistemul Electoral în România - Pagina 51
Sistemul Electoral în România - Pagina 52
Sistemul Electoral în România - Pagina 53
Sistemul Electoral în România - Pagina 54
Sistemul Electoral în România - Pagina 55
Sistemul Electoral în România - Pagina 56
Sistemul Electoral în România - Pagina 57
Sistemul Electoral în România - Pagina 58
Sistemul Electoral în România - Pagina 59
Sistemul Electoral în România - Pagina 60
Sistemul Electoral în România - Pagina 61
Sistemul Electoral în România - Pagina 62
Sistemul Electoral în România - Pagina 63
Sistemul Electoral în România - Pagina 64
Sistemul Electoral în România - Pagina 65
Sistemul Electoral în România - Pagina 66
Sistemul Electoral în România - Pagina 67
Sistemul Electoral în România - Pagina 68
Sistemul Electoral în România - Pagina 69
Sistemul Electoral în România - Pagina 70
Sistemul Electoral în România - Pagina 71
Sistemul Electoral în România - Pagina 72
Sistemul Electoral în România - Pagina 73
Sistemul Electoral în România - Pagina 74
Sistemul Electoral în România - Pagina 75
Sistemul Electoral în România - Pagina 76
Sistemul Electoral în România - Pagina 77
Sistemul Electoral în România - Pagina 78
Sistemul Electoral în România - Pagina 79
Sistemul Electoral în România - Pagina 80
Sistemul Electoral în România - Pagina 81
Sistemul Electoral în România - Pagina 82
Sistemul Electoral în România - Pagina 83
Sistemul Electoral în România - Pagina 84
Sistemul Electoral în România - Pagina 85
Sistemul Electoral în România - Pagina 86
Sistemul Electoral în România - Pagina 87
Sistemul Electoral în România - Pagina 88
Sistemul Electoral în România - Pagina 89
Sistemul Electoral în România - Pagina 90
Sistemul Electoral în România - Pagina 91
Sistemul Electoral în România - Pagina 92
Sistemul Electoral în România - Pagina 93
Sistemul Electoral în România - Pagina 94
Sistemul Electoral în România - Pagina 95
Sistemul Electoral în România - Pagina 96

Conținut arhivă zip

  • Sistemul Electoral in Romania.doc

Alții au mai descărcat și

Sistemul Electoral în România

„Legile, în înţelesul cel mai larg, sunt raporturile necesare care derivă din natura lucrurilor; şi în acest sens, tot ce există are legile sale....

Sistemul electoral comparat între Republica Moldova și Statele Unite ale Americii

Introducere Voinţa poporului constituie baza puterii de stat. Această voinţă se exprimă prin alegeri libere, care au loc periodic prin sufragiu...

Separația puterilor în stat

Partidele si mai ales opozitia si a opinia publica libera au rolul de a-i controla pe cei în ale caror mâini se afla puterea si de a participa la...

Separația puterilor în stat

Separarea puterilor in stat a aparut ca idee dupa ce John Luke a studiat sistemul constitutional englez El a observat ca pentru a elimina...

Convenția de Arbitraj

2. Conditiile de fond Conditiile de fond sunt cele obisnuite oricarei conventii: consimtamânt, capacitate, obiect, cauza (art.948. C. civ. )....

Obiceiul Juridic ca Izvor de Drept

În teoria dreptului, precum şi în ştiinţele juridice, conceptul de izvor al dreptului este folosit într-un sens specific, strict juridic, prin care...

Creditul ipotecar pentru investiții imobiliare

Creditul Reprezinta operatiunea prin care se iau in stapanire imediata resurse (de regula, sub forma de capital) in schimbul unei promisiuni de...

Te-ar putea interesa și

Dreptul la Vot

Capitolul I EXPLICAREA CONCEPTULUI DE DREPTURI ALE OMULUI Secţiunea 1: Apariţia şi evoluţia istorică a protecţiei drepturilor omu¬lui Omul, prin...

Sistemul Electoral Românesc

INTRODUCERE În alegerea acestei teme am avut drept punct de plecare viitorul. În zilele noastre se poate aprecia, fara riscul exagerarii, ca, mai...

Sistemul Electoral în România

„Legile, în înţelesul cel mai larg, sunt raporturile necesare care derivă din natura lucrurilor; şi în acest sens, tot ce există are legile sale....

Drept constituțional și instituții publice

Sectiunea I - Drept constitutional Noţiunea de drept constituţional Dreptul este definit ca ansamblul regulilor de conduită, instituite sau...

Regimul politic al României

REGIMUL POLITIC AL ROMANIEI INTRODUCERE De obicei, conceptul de „regim politic” este strâns legat de acela de „forma de guvernământ”. Uneori...

Sistemul Electoral și Funcționalitatea sa în România

Stadiul cunoaşterii şi metodologia cercetării Aprofundarea multiplă şi diversificată, la care este supus sistemul electoral, independent ori în...

Sisteme Electorale

1. Definitia si notiunea sistemului electoral Majoritatea celor care abordeaza tematica electorala, definesc conjunctiv sistemul, tipurile de...

Sistemul Electoral în România

I. Procesul de transformare a României într-un stat de drept democratic şi social, în care demnitatea omului, drepturile şi libertăţile...

Ai nevoie de altceva?