Sistemul Metodologic de Evaluare in Invatamantul Primar. Analiza Critica

Cuprins disertatie Cum descarc?

IMPORTANTA SI ACTUALITATEA TEMEI
1.Argumente teoretice si practice privind motivarea alegerii temei 1
CAPITOLUL I
ASPECTE TEORETICE , PSIHOPEDAGOGICE 
ALE PROBLEMEI ABORDATE
1.Evaluarea in procesul didactic 5
2.Metode si tehnici de evaluare a rezultatelor scolare 10
3.Tehnici de evaluare 31
4. Instrumentul de evaluare- itemi 32
5. Alte instrumente de evaluare 45
5. Erori in evaluarea didactica 55
CAPITOLUL II
METODOLOGIA CERCETARII
1.Cercetare psihopedagogica cu caracter constatativ-ameliorativ privind metodele, tehnicile si instrumentele de evaluare in invatamantul primar 58
2.Profilul psihologic al scolarului mic 64
3.Desfasurarea cercetarii 66
5. Concluzii 95
6. Bibliografie 98
7. Anexe 100


Extras din disertatie Cum descarc?

CONSIDERATII INTRODUCTIVE
IMPORTANTA SI ACTUALITATEA TEMEI
1.ARGUMENTE TEORETICE SI PRACTICE PRIVIND
MOTIVAREA ALEGERII TEMEI
,,Ai toata viata inaintea ta un scolar pe care niciodata nu trebuie sa il pierzi din vedere: pe tine insuti!"
Nicolae Iorga
Evaluarea este permanenta in orice domeniu de activitate umana. Invatarea este un domeniu central si de maxima importanta sociala, arie in care activitatea de evaluare se manifesta cu precadere si al carei demers este profund justificat deoarece este imposibil sa ne imaginam un proces educativ sau formativ fara procesul de evaluare.
Conceptul de evaluare, in ultimele decenii, a suferit profunde si semnificative transformari in ambianta invatamantului si a procesului de invatare. Secolul al-XX-lea a fost decisiv pentru evolutia evaluarii. Pornind de la prima conceptualizare stiintifica a lui Tyler, urmata de cele oferite de Bloom si de colaboratorii sai-evaluarea diagnostica, evaluarea formativa si sumativa-si de contributia lui Popham-evaluarea criteriala- sensul practicilor evaluative s-au schimbat in intentia de a se adapta la noile cerinte educative si sociale.
Astazi, evaluarea este mai mult decat un proces final sau paralel cu invatarea, este un act care se integreaza organic in acelasi proces de invatare, creand relatii interactive si circulare. Elevul, in timp ce invata, efectueaza repetate procese de valorizare si de apreciere critica care-i servesc ca baza pentru luarea deciziilor orientative in propria-i formare si dezvoltare.
Consider ca tehnicile si instrumentele de evaluare pun in valoare atat obiectivele de evaluare, cat si demersul initiat pentru a atinge scopul propus, uneori reusind chiar o schimbare a modului de abordare a practicii evaluative curente sau acelei de examen. Utilizarea din ce in ce mai sustinuta a unor instrumente de evaluare care valorizeaza sarcinile de lucru centrate pe competente si abilitati de ordin practic ar putea revigora intreaga viziune a cadrului didactic asupra a ceea ce trebuie evaluat, cand si mai ales cu ce.
Educarea copilului in spirit activ-participativ in vederea integrarii sale intr-o societate dinamica, supusa schimbarii, constituie obiectivul principal al invatamantului si al invatatorilor.
Activitatea de la clasa mi-a demonstrat ca trebuie sa se impleteasca, in mod firesc, cu respectarea urmatoarelor principii:
*Cadrele didactice trebuie sa aiba permanent in vedere faptul ca o evaluare sistematica si continua se realizeaza nu numai pentru determinarea cu exactitate a rezultatelor elevilor si eventual pentru o clasificare a acestora, ci, mai ales, pentru reglarea activitatii-atat a lor, cat si a elevilor;
*Nu trebuie sa se uite ca, intotdeauna, evaluarea are niste efecte la nivelul personalitatii elevilor, ca le afecteaza statutul in clasa si in viata familiala si, prin urmare, trebuie sa existe un efort in directia realizarii ei cu obiectivitate, dar si unul pentru a o folosi ca element motivational;
*Elevii trebuie sa fie convinsi ca propria lor activitate va fi supusa unui control periodic, daca se doreste realizarea unei invaatari sistematice si cu constinciozitate;
*Intotdeauna criteriile pe baza carora se realizeaza notarea trebuie sa fie transparente si pentru elevi, eventual prin prezentarea lor verbala, pentru a nu induce elevului o stare de frustrare si pentru a-l ajuta sa-si dezvolte capacitatea de autoapreciere;
*Tehnicile si instrumentele de evaluare folosite sa fie, pe cat posibil, diverse, incercandu-se verificarea formarii unor capacitati din mai multe puncte de vedere(observarea curenta, probe scrise, examinari orale, practice, teste, portofolii).
Evaluarea este un schimb cu dublu sens intre cadru didactic si elev. Cum remarca Jean Cardinet,"Evaluarea scolara este un demers de observare si interpretare a efectelor invatarii, care urmareste sa ghideze deciziile necesare unei bune functionari a scolii. Scoala are ca functie esentiala sa sustina, sa continue educatia pe care copilul o primeste in familie, punand la dispozitia sa resursele necesare unei dezvoltari generale".
Toate acestea le pot concluziona astfel: o evaluare continua, realizata corect, in care primeaza sistemul recompensei, a intaririi pozitive, duce la mentinerea motivatiei in invatare, stiut fiind faptul ca motivatia este considerata, dupa aptitudini, al doilea factor de baza al succesului scolar. Alaturi de afectivitate si vointa, ea reprezinta principala sursa de mentinere in activitate a scolarului.
Optimul educational difera de la un elev la altul, in functie de aptitudini, de dificultatile sarcinii, de emotivitate si temperament.
Astfel, consider ca evaluarea nu mai este considerata un rau necesar, ci un sprijin pedagogic care permite o mai buna adaptare a fiecarui copil. Fiind o activitate cu caracter continuu care masoara, apreciaza si genereaza decizia, in urma careia se stabileste etapa de proiectare cu alte obiective, ce vor constitui criterii de evaluare prin masurare, apreciere, care vor conduce la alte decizii, intr-un flux continuu.


Fisiere in arhiva (1):

  • Sistemul Metodologic de Evaluare in Invatamantul Primar. Analiza Critica.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

Amabile, T.M., Creativitatea ca mod de viata, Educatia Stiinta si Tehnica, Bucuresti, 1996;
Belair M. Louise, "L`evaluation dans l`ecole", "Nouvelles pratiques",E.S.F., 1999
Badea E., ,,Caracterizarea dinamica a copilului si adolescentului", Editura Tehnica, Bucuresti,1997
Cerghit.I., Radu I.T., Popescu E., Vlasceanu L., "Didactica", EDP, Bucuresti, 1991;
Cerghit I.," Sisteme de instruire alternative si complementare",Ed. Aramis, Bucuresti 2002;
Ciolan,L.,- Dincolo de discipline - Ghid pentru invatarea integrata, Ed.Polirom, Iasi, 2008 ; 
Craciun ,C.:Metodica predarii limbii romane in invatamantul primar, Ed. Emia, Deva, 2001;
Cristea S. "Dictionar de pedagogie", Editura Litera, Chisinau, 2000;
Cucos C., "Pedagogie", Ed. Polirom, Iasi, 2002;
Dragan,Ion; Nicola,Ioan,,Cercetarea psihopedagogica(Ghid pentru elaborarea lucrarilor metodico-stiintifice in vederea obtinerii gradului didactic I", Editura Tipomur, 1995
Dragu, A. ;Cristea S.,,Psihologie si pedagogie scolara", Editura Ovidius University Press, Constanta, 2003
Iucu R., Manolescu M., "Pedagogie", Editura D. Bolintineanu, Bucuresti, 2001;
Lisievici P., "Evaluarea in invatamant - teorie, practica, instrumente", Editura Aramis, Bucuresti, 2000;
Mayer G., " De ce si cum evaluam", Editura Polirom, Iasi 2000;
Manolescu M., " Evaluarea scolara - un contract pedagogic", Editura D. Bolintineanu, Bucuresti, 2002;
Manolescu M., "Evaluarea in invatamantul primar - aplicatii matematice", Editura D. Bolintineanu, 2002;
Manolescu M., "Activitatatea evaluativa intre cognitie si metacognitie", Editura Meteor Press, Bucuresti, 2004;
Manolescu M., "Curriculum pentru invatamatul primar si prescolar - teorie si parctica", Editura Credis,Bucuresti, 2004;
Manolescu M., " Evaluarea scolara - metode, tehnici, instrumente", Editura Meteor Press, Bucuresti, 2005; Editura D. Bolintineanu, 
Marinescu V.,,Metodica predarii limbii si literaturii romane", Editura FRM Bucuresti, 2002


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!