Spalarea banilor prin sisteme informatice

Extras din disertatie Cum descarc?

INTRODUCERE
Una din problemele majore care preocupa comunitatea internationala - in general si statele - in special, vizeaza notiunile de ,,tranzactii comerciale legale - buna credinta - resurse financiare licite versus spalare de bani - resurse financiare ilicite", toate privite din perspectiva prestabilirii si determinarii conditiilor care impun adoptarea unor strategii si a unor reguli general - aplicabile, pentru ca principiile valorilor democratice, ale drepturilor omului si a respectului culturilor si civilizatiilor planetei sa fie aparate si recunoscute.
S-a constatat, in ultimele doua decenii, ca umanitatea a fost confruntata din ce in ce mai mult cu intensificarea activitatilor infractionale circumscrise domeniului financiar, desfasurate atat la nivel national cat si international, gruparile infractionale utilizand avantajele tehnologiei moderne in favoarea lor, motiv pentru care in prezent ,,criminalitatea afacerilor" a devenit corelativa sectoarelor economice aferente ramurilor de industrie nationala, manifestandu-se fie prin adjudecarea frauduloasa a unor oferte de achizitii publice, prin deturnarea de fonduri bancare, prin manipularea pietelor de capital sau prin ,,evazionarea" unor domenii fiscalizate prin proceduri speciale.
In toata aceasta ecuatie constatam faptul ca, in ansamblul sau, activitatile financiare ilicite sunt intalnite adeseori ca o articulatie sau o prelungire a puterii, acestea adaptandu-si comportamentul si intinderea in raport cu reactiile autoritatilor judiciare din fiecare stat, ale administratiei publice, ale autoritatilor de control de pe piata bancara, piata asigurarilor si piata de capital, precum si cu ale institutiilor Uniunii Europene. 
Tendintele de globalizare, mobilitatea populatiei, precum si disparitia granitelor financiare ar fi trebuit sa ajute la o mai buna dezvoltare a economiei mondiale si la o circulatie mai eficienta a resurselor financiare. Si poate ca, din aceasta perspectiva, anumite progrese s-au inregistrat, insa in acelasi timp nu putem nega faptul ca, in paralel, s-au dezvoltat noi forme sofisticate de savarsire a anumitor categorii de activitati infractionale. Ca atare, din acest punct de vedere, investigarea infractiunilor in domeniul financiar, in general, si al spalarii banilor, in special, se contureaza ca fiind una din cele mai mari provocari adresate organelor judiciare, cu precadere celor apartinand statelor est-europene, intre care se afla si Romania.
Independent de aceasta viziune si de necesitatea de armonizare a intelegerii naturii si aspectelor generale ale situatiei expuse mai sus, comunitatea internationala nu a reusit inca sa acceptate unanim o definitie a ceea ce inseamna, in esenta, activitatile de ,,spalare a banilor" si de ,,crima organizata".
In aceste conditii in absenta unor definitii unice si unanim acceptate, si a unei legislatii internationale armonizate, singura posibilitate de lupta, impotriva unor astfel de activitati ilicite, pe care comunitatea internationala a identificat-o consta in elaborarea unor principii de politica internationala si a unor metodologii de analizare, identificare, prevenire si combatere a cauzelor si a modului de desfasurare a infractiunilor preconizate de grupare.
Consideram ca o astfel de abordare va permite identificarea tipologiilor folosite in vederea realizarii activitatii de spalare a banilor, a metodelor pe care sistemul financiar le poate utiliza pentru a prevenii savarsirea unor astfel de activitati ilicite, precum si a mijloacelor investigative pe care autoritatile judiciare de aplicare a legii le pot folosii pentru combaterea eficienta a acestui fenomen.
Un alt aspect pe care dorim sa-l subliniem este dat de faptul ca, de regula in literatura de specialitate, infractiunea de spalare a banilor este circumscrisa dreptului penal al afacerilor, pe considerentul ca aceasta prin natura sa juridica fiind o infractiune subsecventa infractiunilor predicat generatoare de fonduri ilicite, trebuie tratata in acest domeniu generos si larg.
Desi pare o abordare corecta din punct de vedere al calificarii sale, in realitate trebuie observat ca obiectul juridic al acestei infractiunii speciale este mult mai larg, deoarece si alte infractiuni, care nu sunt relationate domeniului afacerilor, pot genera importante fonduri ilicite, care sa se circumscrie laturii obiective a infractiunii de spalare a banilor, cum ar fi: infractiunile de talharie, lipsire de libertate in forma calificata, piraterie, infractiuni informatice.
Este evident ca pentru a se bucura de roadele infractiunilor savarsite, fie ca este vorba de trafic cu droguri, trafic de arme, contrabanda, infractiuni de coruptie sau inselaciune in domeniul financiar-bancar, ,,spalatorii de bani" trebuie sa gaseasca o cale pentru a disimula natura ilicita a castigurilor realizate si a le atrage in fluxul afacerilor legitime, deoarece odata incununata cu succes, aceasta activitate va permite mentinerea controlului asupra acestor venituri si, in ultima instanta, le va conferii acoperirea legitima de care au nevoie.
In aceste conditii, avand in vedere toate aceste argumente putem afirma ca activitatea de ,,spalare a banilor" nu se inscrie ca sfera de aplicabilitate doar in ramura dreptului penal, aceasta avand implicatii si efecte mult mai largi, afectand deopotriva si domeniul bancar, al asigurarilor, pietei de capital si al dreptului comercial in general.
Aceasta este ratiunea pentru care autoritatile de supraveghere si control nu se pot limita, ca politica institutionala si de supraveghere, doar la identificarea si tragerea la raspundere a persoanelor vinovate de savarsirea unor infractiuni, ci acestea sunt obligate sa analizeze si efectele pe care asemenea activitati ilicite le genereaza deopotriva atat sfera economica cat si in cea sociala.


Fisiere in arhiva (1):

  • Spalarea banilor prin sisteme informatice.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Alexandru Boroi, Mirela Gorunescu si Ionut-Andrei Barbu - ,,Dreptul penal al afacerilor" - Editia 5, C.H. Beck, Bucuresti, 2011;
2. Costica Voicu - ,,Spalarea Banilor Murdari", Ed. Sylvi, Bucuresti, 1999;
3. Costica Voicu, Georgeta Ungureanu, Adriana Voicu - ,,Globalizarea si criminalitatea financiara, bancara", Ed. Universul juridic, Bucuresti, 2005;
4. Ion Eugen Sandu, Florin Sandu, Gheorghe-Iulian Ionita - ,,Criminologie", Ed. Sylvi, Bucuresti, 2001;
5. Tudor Amza, Cosmin-Petronel Amza - ,,Criminalitatea Informatica", Ed. Lumina Lex, 2003;
6. Lucaci Iosif, Marin Robert - ,,Criminalitatea informatica", Ed. Fed Print, Bucuresti, 2004;
7. Toma Gheorghe si colectivul - ,,Strategia apararii totale", Editura AMPRINT, Bucuresti,1998;
8. Patriciu Victor Valeriu, - ,,Semnaturi electornice si securitate infromatica", Ed. All Beck, Bucuresti, 2006;
9. Serge Le Doran, Philippe Rose - ,,Cyber-Mafia", Editura Antet, Bucuresti, 2006;
10. Ionut-Andrei Barbu - ,,Introducere in criminalitatea informatica", Editura Sitech, Bucuresti, 2014;
11. Thiery Cretin - ,,Mafia mondiala. Organizatii criminale transnationale. Actualitati si perspective", Ed. P.U.F., Paris, 2002;
12. Lucian Albu si colectivul - ,,Economia subterana in Romania", Centrul roman de politici economice, Bucuresti, 2001;
13. Constitutia Romaniei;
14. Codul Penal al Romaniei (Legea 286/2009);
15. Codul de Procedura Penala al Romaniei (Legea 135/2010);
16. Legea 656/2002 rep. - pentru prevenirea si sanctionarea spalarii banilor, precum si pentru instituirea unor masuri de prevenire si combatere a finantarii terorismului;
17. Legea 218/2002 - privind organizarea si functionarea Politiei Romane (actualizata);
18. Legea 302/2004 rep. - privind cooperarea judiciara internationala in materie penala;
19. Legea 364/2004 - privind organizarea si functionarea Politiei Judiciare;
20. Legea 161/2003 - privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei (cu modificarile si completarile ulteriorare);
21. Legea 508/2004 - privind infiintarea, organizarea si functionarea in cadrul Ministerului Public a Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism (D.I.I.C.O.T.) - actualizata;
22. H.G.479/2002 - pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor;
23. Legea 535/2004 - privind prevenirea si combaterea terorismului;
24. Legea nr. 39/2003 - privind prevenirea si combaterea criminalitatii organizate;
25. Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor - Manual de instruire privind combaterea spalarii banilor si a finantarii terorismului, 2005;
26. Revista Dreptul; 
27. Site-urile de internet: www.legeaz.net, www.euroavocatura.ro, www.onpcsb.ro, www.scribd.com, ro.wikipedia.org.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!