Stimularea potențialului creativ prin joc didactic matematic, la ciclul primar

Cuprins disertație Cum descarc?

Argument . . 3
Cap.I Obiective ale invatamantului actual din perspectivele cultivarii si dezvoltarii
creativitatii elevilor din ciclul primar 5
Cap.II Teorii despre creativitate .10
2.1 Creativitatea si cultivarea ei in scoala 11
2.2 Invatarea matematicii si creativitatea 18
2.3 Creativitatea de tip scolar ...21
Cap. III Creativitatea si jocul didactic 24
3.1 Conceptul de joc didactic matematic .24
3.2 Integrarea jocului didactic in orele de matematica 28
3.3 Cultivarea creativitatii prin joc didactic matematic ..39
Cap. IV Metodologia organizarii si desfasurarii jocului didactic matematic ..51
4.1. Proiectarea, organizarea si desfasurarea jocului didactic matematic 51
4.2. Metode si tehnici creative utilizate in orele de matematica ..54
4.3. Tipuri de jocuri didactice matematice ...58
Cap. V Cercetare pedagogica 62
5.1 Ipoteza si obiectivele cercetarii 63
5.2. Metodologia cercetarii .64
5.2.1 Etapele cercetarii 64
5.2.2. Metode si tehnici de cercetare ...68
5.2.3 Analiza si interpretarea rezultatelor ...69
Concluzii .80
Anexe ..82
Bibliografie ...110


Extras din disertație Cum descarc?

ARGUMENT
Tema ,, Stimularea potentialului creativ prin joc didactic matematic, la
ciclul primar" a pornit de la ideea ca introducerea jocului didactic in cadrul procesului de
invatamant este imperios reclamata de particularitatile de varsta ale elevilor mici si de
necesitatea tratarii individuale a acestora in vederea cresterii randamentului scolar, deci
imbunatatirea performantelor scolare. Prin caracterul sau atractiv, prin dinamismul sau, prin
stimularea interesului si competitivitatii, jocul didactic contribuie la consolidarea cunostintelor
matematice si la insusirea unor concepte si notiuni noi.
Este stiut ca jocul didactic are in activitatea scolara o deosebita valoare practica,
ajutand la obtinerea urmatoarelor obiective:
- permit valorificarea la timp a disponibilitatii scolarului mic;
- reprezinta un mijloc eficient prin care elevii care invata mai greu sunt ajutati sa-si insuseasca
cunostintele;
- imbogateste experienta de viata si limbajul copiilor;
- corespunde intereselor copilului de a dobandi cunostinte;
- reprezinta o cale sigura ce inlesneste intelegerea si formarea reprezentarilor;
- jocul didactic foloseste stimuli schimbatori, fiind o cale sigura spre succesul scolar al
elevilor;
- contribuie la dezvoltarea imaginatiei creatoare si perspicacitatii elevilor, a increderii elevului
in forte proprii, creeaza satisfactii, asigura adaptarea la munca scolara;
- jocul didactic contribuie in mare masura la realizarea sarcinilor educationale, fiind o forma
de activitate accesibila si atractiva.
Rezolvarea sistematica a problemelor de orice tip sau gen are drept efect
dezvoltarea creativitatii, punand la incercare in cel mai inalt grad, capacitatile intelectuale
ale elevilor, solicitandu-le acestora toate disponibilitatile psihice. Activitatea de rezolvare
si compunere a problemelor ofera terenul cel mai fertil din domeniul activitatilor
matematice pentru cultivarea si educarea creativitatii si a inventivitatii. Diferenta dintre a
invata ,,rezolvarea unei probleme" si ,,a sti" (a putea ) sa rezolvi o problema noua
inseamna, in esenta, creativitate, dar de niveluri diferite. Rezolvarea de probleme
,,invatate" ofera mai putin teren pentru creativitate decat rezolvarea unor probleme noi,
care, la randul ei, este depasita de alcatuirea (compunerea) unor probleme noi.
CAP.I OBIECTIVE ALE INVATAMANTULUI ACTUAL DIN
PERSPECTIVA CULTIVARII CREATIVITATII ELEVILOR DIN
CICLUL PRIMAR
,,Obiectivul fundamental al politicii interne si externe a Romaniei a fost
aderarea la structurile europene si euro-atlantice. Corespunzator acestor orientari, au avut
si au loc schimbari esentiale si pe taramul educatiei si cercetarii stiintifice romanesti.
Integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana este un mod de ridicare a nivelului sau de
dezvoltare economica si sociala, conferind noi prerogative de manifestare a democratiei
romanesti la nivel european si asigurand sporirea manifestarii identitare in Europa si in
lumea intreaga. Evolutia invatamantului obligatoriu din Romania, corelat cu obiectivele de
aliniere a politicilor educationale romanesti in randul celor europene are in vedere doua
directii concrete: reforma invatamantului obligatoriu si perspectivele care decurg din noile
prioritati educationale europene."2
Fluxul de informatie este vast si de aceea necesitatea unei schimbari in
invatamant este de neinlaturat, daca luam in considerare si schimbarile atributiilor din
institutiile traditionale si noile descoperiri privind activitatea mentala. Ca urmare scolile
actioneaza ca si cum cel mai important aspect al educatiei ar fi continutul informational
prin care ele educa elevii. Scolile se concentreaza asupra memorarii. Produsele sunt faptele
pe care elevii le memoreaza. Astfel se contureaza urgenta numarul unu: crearea unui
model educational care il face pe copil sa fie constient, chiar din clasa I, ca tot ce se
intampla in viata este interdependent.
Necesitatea formarii unor elevi creativi, independenti, capabili de a lua decizii
decurge si din finalitatile invatamantului primar formulate in Legea Invatamantului.
Intrucat activitatea la clasa ar trebui orientata catre atingerea scopurilor si obiectivelor
ciclurilor curriculare, le reamintesc in cele ce urmeaza.
Ciclul curricular al achizitiilor fundamentale (grupa pregatitoare a gradinitei
urmata de clasele I si a II-a) are ca obiective majore acomodarea la cerintele sistemului
scolar si alfabetizarea initiala. Acest ciclu curricular vizeaza:
-  asimilarea elementelor de baza ale principalelor limbaje conventionale (scris,
citit, calcul aritmetic);
-  stimularea copilului in vederea perceperii, cunoasterii si stapanirii mediului
apropiat;
-  stimularea potentialului creativ al copilului, a intuitiei si a imaginatiei
acestuia;
-  formarea motivarii pentru invatare, inteleasa ca activitate sociala.


Fisiere în arhivă (1):

  • Stimularea potentialului creativ prin joc didactic matematic, la ciclul primar.pdf

Imagini din acest disertație Cum descarc?

Bibliografie

Albu, Gabriel- Mecanisme psihopedagogice ale evaluarii scolare, 2001, Ed. Universitatii
din Ploiesti
Balan,B., Boncu,St., Cosmovici, A., Cocos, C.- Psihopedagogie pentru examenele de
definitivare si grade didactice, Ed. Polirom, 1998
Cerghit, Ioan -  Metode de invatamant, EDP , Bucuresti, 1976
Chateau, Jean -  Copilul si jocul, EDP, 1967
Cucos, C-tin. -  Pedagogie, Editia a II-a revazuta si adaugita,Iasi, Ed. Polirom 2002
Landau, Erika -  Psihologia creativitatii, EDP, Bucuresti, 1979
Landan, Erika -  Creativitatea si inteligenta emotionala, Ed. Polirom, Bucuresti, 2001
Neacsu, Ioan -  Metodica predarii matematicii la clasele I-IV, Manual pentru liceele
pedagogice, EDP, Bucuresti, 1988
Neagu, M., Mocanu, M. - Metodica predarii matematicii in ciclul primar, Iasi, Ed.
Polirom,2007
Osborn, A.- Creativity. L'imagination creative, Bordas, Paris, 1988
Osborn, A. -  L' imagination constructive , Dunod, Paris, 1971
Penes, Marcela. - Sarbatoarea abecedarului , Ed. Carminis, Bucuresti,1991
Piaget, J., - Psihologia copilului, 1970, E.D.P., Bucuresti
Popescu-Neveanu, P. - Dictionar de psihologie, 1978, Ed. Albatros, Bucuresti
Roco, Mihaela -  Creativitate si inteligenta emotionala, Ed.Polirom, Bucuresti, 2001
Rosea, Alexandru., Creativitatea generala si specifica,Editura Academiei, Bucuresti, 1981
Salvastru, Dorina - Psihologia educatiei, Ed. Polirom, Iasi, 2004
Skinner, B.F. -  Revolutia stintifica a invatamantului, EDP, Bucuresti, 1971
Stan, Emil- Teoria si metodologia instruirii, 2000, Ed. Universitatii din Ploiesti
Stoica, Ana- Creativitatea elevilor- posibilitati de cunoastere si educare, EDP, Bucuresti,
1983
Stoica, Marin- Pedagogie si psihologie, 2001,Ed. Gh. Alexandru
www.rapidlibrary.com/valente_formative_ale_problemelor_mihai_banciu
www.scribd.com./ lucrare metodico-stiintifica


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.


Descarcă această disertație cu doar 9€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!