Strategii de management si practici incluzive la nivelul clasei in invatamantul primar

Cuprins disertatie Cum descarc?

Introducere. Motivatia alegerii temei
Capitolul 1. Climatul invatarii in clasa incluziva
1.1. Mediul de invatare incluziv
1.2. Cum putem facilita participarea elevilor la viata clasei
Capitolul 2. Cunoasterea colectivului de elevi - conditie esentiala a unui management eficient al clasei
2.1. Obiectivele cunoasterii clasei de elevi
2.2. Metode si tehnici de cunoastere a colectivului de elevi
2.3.Tehnicile sociometrice
2.4.Consilierea eductionala
Capitolul 3. Strategii de management si practici incluzive la nivelul clasei in invatamantul primar
3.1. Curriculum in clasa incluziva 
 3.2. Strategii incluzive ale predarii-invatarii
Capitolul 4. Cercetarea aplicativa cu tema: ,, Tehnicile sociometrice - modalitati de cunoastere a relatiilor din cadrul clasei de elevi" 
4.1.Organizarea cercetarii
A. Obiectivele, ipoteza si variabilele cercetari B. Esantionul experimental
4.2.Metode de cercetare utilizate
4.3. Desfasurarea experimentului
A. Etapa pre-experimentala B. Etapa experimentala C. Etapa post-experimentala
4.4. Prezentarea si interpretarea rezultatelor cercetarii
4.5. Concluziile exprimentului de cercetare
Concluzii
Anexe
Bibliografie


Extras din disertatie Cum descarc?

Managementul fiind una dintre cele mai vechi arte si cele mai noi stiinte, raspunde tot mai prezent, in tot mai multe domenii, necesitatilor crescande de organizare, coordonatore, conducere dar si de reusita a activitatii. De la managementul economic - care a pus bazele managementului - la cele social, politic, cultural, educational, am ajuns sa vorbim de domenii din ce in ce mai nonconformiste, cum ar fi: managementul invatarii, al comunicarii, al rezolvarii conflictelor, al spatiului, timpului, al prezentului si viitorului, al propriei persoane.
Managementul educational si implicit, al clasei de elevi, se contureaza ca fiind o stiinta interdisciplinara la interactinea dintre: psihologie, pedagogie, sociologie, filozofie, economie, stiintele comunicarii, stiintele rezolvarii conflictelor, etc. Corpul propriu de cunostinte, metodologia specifica, normele si legile proprii, recomanda managementul educational si pe cel al clasei de elevi ca pe o ,, stiinta tanara dar cu experienta milenara". (Irina I. Savin )
Sistemul educational este unul dintre cele mai vaste subsisteme ale societatii si, nu doar din acest punct de vedere, este mai dificil de manageriat - dupa criteriile coordonarii: resursele umane, materiale, financiare, al rezultatelor eficiente, dar mai ales dupa crieteriul satisfactiei partenerilor principali: cadrele didactice si elevii.
Managementul clasei de elevi are functii similare cu cele ale managementului educational: de proiectare, de organizare, coordonare, consiliere, conducere, evaluare a activitatii educationale si a factorilor educationali la nivelul clasei de elevi, fiind o reflectare a managementului educational la specificul clasei de elevi. Poate multi dintre noi am cautat raspunsul la intrebari de genul: ,,De ce nu pot face progrese semnificative in invatare toti elevii din clasa?" sau ,,Pot fi sprijiniti sa progreseze in invatarea de tip scolar elevii care invata mai greu? " Este vorba despre copiii care nu pot face fata cerintelor scolare, despre cei care prezinta diverse forme si niveluri de esec scolar, despre acei elevi fata de care, cel mai adesea, se manifesta o atitudine de subvalorizare, numindu-i: ,, dificili ", ,, turbulenti ", ,, cu CES ", etc. Dar ceea ce-i diferentiaza este dezavantajul social rezultat prin pierderea sau limitarea sanselor acestora de a lua parte la viata comunitatii, la un nivel echivalent cu ceilalti. Sunt situatii in care astfel de elevi ar progresa mai mult daca am accepta ca educatia este pentru toti. Respingerea unor astfel de copii de la educatie este o reactie primitiva datorata intolerantei fata de diversitatea umana. Cu pasi timizi inca se incearca rezolvarea acestei probleme, a educatiei celor cu cerinte speciale si astfel, sub denumirea ,, o scoala pentru toti " a luat fiinta scoala incuziva. Acesta nu exclude, este toleranta, prietenoasa si democratica.
Diferentele umane sunt normale si invatarea trebuie adaptata la cerintele elevilor. O invatare centrata pe elev este benefica pentru toti. Scolile si implicit clasele centrate pe copii sunt terenuri de instruire pentru o societate centrata pe oameni, care reaspecta atat diferentele cat si demnitatea fiintei umane. 
Realizarea obiectivului unei educatii scolare de succes pentru toti elevii necesita un mediu de invatare incluziv tocmai pentru ca ,, invatarea eficienta are un caracter social si interactiv " ( Ewell ) stiut fiind faptul ca ,, un cadru educational agreabil reprezinta un context care da nastere unor interactiuni, unor nivele consideabile de sprijin individual si personal si care creeaza oportunitati de invatare "( Ewell ). Iata de ce in primul capitol al lucrarii: ,,Climatul invatarii in clasa incluziva" am aratat cum trebuie sa fie un mediul de invatare incluziv si cum putem facilita participarea elevilor la viata clasei. 
. Deoarece un management eficient al clasei nu se poate realiza fara o cunoastere amanuntita a colectivului de elevi, am aratat in capitolul al doilea ,,Cunoasterea colectivului de elevi - conditie esentiala a unui management eficient al clasei" care sunt obiectivele cunoasterii clasei de elevi, am identificat cateva metode si tehnici de cunoastere a colectivului de elevi. Datorita faptului ca una dintre functiile cele mai importante ale managementului educational o reprezinta consilierea educationala si pentru ca invatatorul este consilierul clasei pe care o conduce, nu se putea sa nu amintesc si despre cateva dintre metodele, tehnicile si procedeele de consiliere educationala la nivelul clasei de elevi, tocmai fiindca cunoasterea colectivului de elevi vizeaza surprinderea acelor caracteristici ale colectivului care-l definesc ca pe in sistem autonom ( clasa - comunitate de invatare) dar si ca pe un subsistem al unui sistem mai cuprinzator (scoala/ comunitatea locala ).
Spiritul contemporan trebuie sa faca fata unor mari sfidari: explozia informationala, stresul, accelerarea ritmului vietii, cresterea gradului de incertitudine. Aceste argumente conduc la dezvoltarea unei gandiri de tip holistic, a unor competente de procesare a informatiei, la dezvoltarea unei memorii vii. Pentru aceasta rolul invatatorului in procesul de modelare a omului este deosebit de important, caci punandu-si elevii in situatii variate de invatare, el transforma scoala ,, intr-un templu si un laborator " ( Mircea Eliade). Acestea sunt cateva argumente care pentru care am vorbit pe larg, in prima parte a capitolului al treilea ,, Strategii de management si practici incluzive la nivelul clasei in invatamantul primar" despre curriculum-ul la decizia scolii in mediul incluziv.
Procesul de invatare calibrat pe interesele / nivelul de dezvoltare al participantilor la proces defineste tocmai invatarea activa. In cadrul invatarii active se pun bazele unor comportamente observabile, precum: comportamente ce denota participarea (elevul e activ, raspunde la intrebari, ia parte la activitati), gandirea creativa (elevul are propriile sale sugestii, propune noi interpretari), invatarea aplicata (elevul devine capabil sa aplice o anumita strategie de invatare intr-o situatie de invatare creata), construirea cunostintelor (in loc sa fie pasiv, elevul construieste sarcini care il vor conduce la intelegere). Printre metodele care activeaza predarea-invatarea sunt si cele prin care elevii lucreaza productiv unii cu altii, cooperand si dezvoltandu-si abilitati de colaborare si ajutor reciproc, care pot avea un impact extraordinar asupra elevilor datorita caracterului ludic, oferind alternative de invatare ,, cu priza " la elevi. Aceste argumente m-au condus la decizia ca in a doua parte a capitolului al treilea sa discut despre cum pot fi abordate dificultatilor de invatare in clasa incluziva si ce strategii inclusive putem implementa la nivelul clasei. 
Intr-un colectiv de elevi exista simpatii / antipatii si de aceea am vorbit despre unele instrumente si procedee destinate sa masoare configuratia si intensitatea relatiilor interpersonale din interiorul comunitatii de invtare pe care o reprezinta clasa de elevi. Acesta este unul dintre considerentele care m-au determinat ca in partea aplicativa sa inestighez daca ,,Tehnicile sociometrice pot fi modalitati de cunoastere a relatiilor din cadrul clasei de elevi". 
In elaborarea lucrarii m-am documentat din literatura de specialitate romana si straina, izvoarele cele mai importante in elaborare constituindu-le insa: experienta personala acumulata intr-un deceniu de munca didactica intr-o scoala a carei populatie scolara apartine intr-un procent de peste 50 % grupurilor dezavantajate, varietatea cursurilor de formare la care am participat (pe teme de managementul clasei si invatare activa) si, nu in ultimul rand, implicarea, de-a lungul carierei didactice, in proiecte educationale ce sprijina accesul la educatie al grupurilor dezavantajate (,,Sanse egale pentru copiii rromi prin programe de dezvoltare scolara si implicarea parintilor" si ,, PHARE 2004 - acces la educatie pentru grupuri dezavantajate " ).
Acestea sunt cateva argumente care m-au determinat sa optez pentru aceasta tema: ,, STRATEGII DE MANAGEMENT SI PRACTICI INCLUZIVE LA NIVELUL CLASEI IN INVATAMANTUL PRIMAR".
Daca noi, invatatorii, ne vom exercita meseria motivati fiind de triada ,, vrem-ne place-trebuie " ca expresie a metamotivatiei ,, a educa din trebuinta de a educa si forma oameni " atunci vom avea posibilitatea de a misca mintile si sufletele celor din banci pentru a ni-i face, in activitatea didactica, activi si adevarati colaboratori. 

Capitolul 1.
CLIMATUL INVATARII IN CLASA INCLUZIVA
1.1. Mediul clasei care incurajeaza incluziunea si invatarea 

Clasa /scoala nu este numai locul in care invatam, lucram dar si locul in care ne petrecem o mare parte din timpul nostru - atat elevii cat si noi, cadrele didactice. De aceea "crearea unei atmosfere placute va ajuta colilul sa se simta ca acasa, iar un copil care se simte bine, intr-un mediu prietenos, va avea rezultate mai bune la invatatura, va fi mai receptiv, mai comunicativ, mai relaxat " / ( )


Fisiere in arhiva (1):

  • Strategii de management si practici incluzive la nivelul clasei in invatamantul primar.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Baseler Marja, Zatreanu Mihaela - " O scoala primitoare - sfaturi pentru invatatori ", Editura Humanitas Educational, Bucuresti, 2004
2. Cristea Sorin - Dictionar de pedagogie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica, 1979, pag 41-43. 
3. Dulama Maria Luiza - " Cum ii invatam pe elevi sa invete - teorii si practici didactice ", Editura Clusium, 2009
4. Egan Kieran, Popenici Stefan - " Educatia elevilor hiperactivi si cu deficit de atentie ", Editura Didactic Press, Bucuresti, 2007
5. Golu Pantelimon, Zlate Mielu, Verza Emil - " Psihologia copilului "- manual pentru clasa a XI-a, scoli normale, EDP Bucuresti, 1998
6. Holban I. , Durnea A. - " Puncte de sprijin in cunoasterea individualitatii elevilor ", EDP, Bucuresti, 1972
7. Kieram Egan, Stefan Popenici - " Educatia elevilor hiperactivi si cu deficit de atentie - ghid pentru parinti si cadre didactice din invatamantul preuniversitar ", Editura Didactic Press, Bucuresti, 2007
8. Kovacs Maria - ,, Curiculum la decizia scolii in mediu incluziv ", EDP, Bucuresti, 2007
9. Kovacs Maria - " Invatarea intr-un mediu incluziv ", EDP, Bucuresti, 2007
10. Neculau, A.- ,, A fi elev ", Editura Albatros, Bucuresti, 1983
11. Nicola, I.- "Dirigintele si sintalitatea colectivului de elevi", Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica,1978
12. Pavalea C., Pavalea D. T., Alexandru Gh. - " Psihopedagogia aplicata in activitati de practica pedagogica ", Editura Gheorghe Alexandru, Craiova, 2005
13. Schumm Jeanne Shay - " Adaptarea materialelor de citire si de matematica in clasa incluziva ", Editura Mirton, Timisoara, 2008
14. Ungureanu D.- " Copiii cu dificultati de invatare ", EDP, Bucuresti, 1999
15. Zlate M, Zlate C.- " Cunoasterea si activarea grupurilor sociale ", editura Politica, Bucuresti, 1982
16. Mapa Modulul 1, Program de formare a formatorilor", in cadrul Programului PHARE 2004, Acces la educatie pentru grupuri dezavantajate
17. Mapa Modulul 1I, Program de formare a formatorilor", in cadrul Programului PHARE 2004, Acces la educatie pentru grupuri dezavantajate
18.http://www.contabilizat.ro/file/cursuri?__de_?perfectionare/economie_generala/Sociologia educatiei/cap14.pdf
19.www.didactic.ro
20.http://www.dppd.tuiasi.ro/files/biblioteca/MANAGEMENTUL_CLASEI_DE_ELEVI.pdf
21. www.unicef.org/romania/ro/Interior_Reninco.pdf.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!