INTRODUCERE 3 CAP I PREFERINTE SI PERCEPTII 6 1.1.Constientizarea nevoii 7 1.2.Cautarea informatiilor 8 1.3.Evaluarea variantelor 9 1.4.Efectuarea cumpararii 10 1.5.Evaluarea cumparaturii facute 10 CAP IIPREZENTAREA PIETEI CIOCOLATEI DIN ROMANIA 11 2.1. Descrierea cicolata 11 2.2. Gama sortimentala 12 2.3. Prezentarea principalilor ofertanti (producatori, importatori) prin prisma produselor oferite 13 2.4.Volumul productiei, vanzarilor, importurilor sau exporturilor 17 2.5. Evaluarea repartitiei vanzarilor pe ofertanti, precum si a cotelor de piata 18 2.6. Stabilirea elementelor care individualizeaza cele mai importante marci 20 2.7.Profilul consumatorului roman 21 CAP III EVALUAREA PEREFERINTELOR CONSUMATORILOR DIN BUCURESTI PENTRU GRUPA DE PRODUSE CIOCOLATA 24 3.1. Faza preliminara a cercetarii 24 3.1.1. Definirea problemei decizionale 24 3.1.2. Definirea scopului cercetarii 24 3.1.3. Obiectivele cercetarii 25 3.1.4. Ipotezele cercetarii 25 3.2. Faza de proiectare a cercetarii 25 3.2.1. Variabilele cercetarii 25 3.3.Alegerea metodolor si tehnicilor de investigare 27 3.4.Structura esantionului 27 3.4.1. Criterii de segmentare 27 3.4.2. Numarul si structura grupurilor 28 3.5.Recrutarea participantilor 28 3.6. Pregatirea conditiilor de desfasurare a discutiei de grup 30 3.6.1 Data, ora si locul de desfasurare al discutiilor de grup 30 3.6.2.Pregatirea ghidului de conversatie: 31 3.6.3. Pregatirea moderatorului 31 CAP IV 33 RAPORTUL FINAL AL CERCETARII 33 CONCLUZII SI RECOMANDARI 46 Bibliografie 49
INTRODUCERE Istoria ciocolatei incepe cu doua mii de ani in urma, cand cultura arborelui de cacao era practicata in America de Sud. Primul explorator care a luat contact cu boabele de cacao din Lumea Noua a fost Cristofor Columb. Aduse in Europa, acestea nu s-au bucurat de o prea mare atentie, deoarece nimeni nu stia la ce folosesc. Conchistadorul Hernando Cortez a descoperit in 1519 ca Montezuma, conducatorul aztecilor, obisnuia sa bea o bautura preparata din seminte de cacao, numita "chocolatl". Montezuma obisnuia sa bea aproape cincizeci de cani pe zi. El i-a servit lui Hernando Cortez aceasta bautura regala, pe care acesta a gasit-o cam amara pentru gustul sau. Spaniolii au adaugat trestie de zahar si i-au imbogatit aroma cu ajutorul vaniliei si scortisoarei. In plus, au descoperit ca bautura este mai gustoasa servita fierbinte. Locuitorii Spaniei au inceput, treptat, sa aprecieze miraculosul preparat, servit cu precadere de aristrocatie. Ei nu au dezvaluit Europei secretul acestei bauturi timp de un secol. Calugarii spanioli au fost cei care au facut public modul de preparare a acestei bauturi ce a fost rapid apreciata la Curtea Regala din Franta si apoi din Marea Britanie. In secolul XIX s-au produs doua transformari importante in istoria ciocolatei. In 1847, o companie engleza a creat un proces tehnologic de solidifiere a ciocolatei, iar doi ani mai tarziu, suedezul Daniel Peter s-a gandit sa adauge un ingredient nou: laptele. La scurt timp, o noua inventie a marcat istoria ciocolatei: temperatura de topire mai scazuta decat cea a corpului uman. Ciocolata neagra se topeste la 34 - 35 grade Celsius, in timp ce pentru ciocolata cu lapte este nevoie de o temperatura mai scazuta cu cateva grade. In prezent, ciocolata cu lapte este cel mai cautat sortiment, ciocolata neagra fiind apreciata doar de 5-10 % dintre consumatorii acestui produs. Batoanele de ciocolata acopera peste 50% din preferintele consumatorilor in materie de dulciuri, fiind apreciate pentru comoditatea cu care pot fi consumate. Datorita acestei proprietati, batonul este o alternativa la o gustare "pe fuga", asigurand suplimentul energetic pe parcursul unei zile. Mars Incorporated sustine ca americanul Frank Mars a creat primul Milky Way in 1920. Heidi sustine ca batoanele de ciocolata au aparut in 1674 la magazinul londonez "Coffee Mill & Tabasco Roll". Kandia - Excelent atesta intaia oara batonul de ciocolata in 1847 in Anglia, o data cu aparitia primului producator de ciocolata - Joseph Fry & Sons. In 1900, Hershey sustine crearea primului baton de ciocolata cu lapte "Milk Chocolate Bar". Primul baton romanesc a fost "Rom", un baton cu traditie pe piata romaneasca ai carei consumatori cunosc produsul inca din 1964. CAP I. PREFERINTE SI PERCEPTII Ciocolata este consumata de persoane cu varsta cuprinsa intre 6 si 65 de ani, acestia reprezinta piata tinta, cei carora le este adresata ciocolata. Desigur pe aceasta piata se urmareste si atragerea nonconsumatorilor relativi, ei nu cumpara produsul din diferite motive: cred ca aceasta provoaca aparitia cosurilor, se digera greu, creste nivelul colesterolului, provoaca constipatie si strica dintii. Clientela constituie destinatia si ratiunea eforturilor firmelor producatoare de ciocolata si se prezinta prin piata efectiva . In practica de marketing sunt utilizate mai multe modalitati de segmentare. Pe piata ciocolatei, segmentarea se face dupa urmatoarele variabile: 1. Variabile sociodemografice : - varsta - ciocolata se adreseaza persoanelor intre 6 si 65 de ani ; - venitul - venitul variaza de la mic la mare; - mediul - in special urban, dar si rural intr-o proportie mai mica. 2. Variabile comportamentale: - avantaje cautate - calitate, pret si aroma; - scopul cumpararii - satisfacerea unei nevoi, in general hedonice; - fidelitatea fata de produs; - atitudinea manifestata fata de ciocolata. Din cei 56% care obisnuiesc sa consume ciocolata se inregistreaza diferente semnificative in cadrul grupelor de varsta: 75% dintre cei cu varsta peste 65 de ani declara ca nu mananca ciocolata, fata de numai 19% in grupa de varsta 15 - 29 de ani. O explicatie a diferentelor existente pe categorii de varsta poate fi diferenta de venituri dintre cele doua categorii: populatie tanara, activa si populatie de peste 60 de ani, formata in cea mai mare parte din pensionari.De asememenea problemele de sanatate ale segmentului mai in varsta pot fi o cauza a consumului mai redus in aceasta categorie de varsta. De asemenea se remarca faptul ca in mediul rural, un procent semnificativ mai mare decat in mediul urban nu consuma ciocolata - 49% fata de 39%. O cauza a acestei stari de fapt poate fi puterea de cumparare si veniturile semnificativ mai mici la sat decat la oras. Se remarca diferente semnificative si pe sexe, procentul femeilor care nu consuma ciocolata fiind semnificativ mai mic decat cel al barbatilor - 39% comparativ cu 47%.
1. Benoit Heilbrunn, Logoul, Editura Comunicare.ro, Bucuresti, 2002; 2. Catoiu Iacob, Cercetari de marketing - Tratat, Editura Uranus, 2009 3. Dan Petre, Mihaela Nicola, Introducere in Publicitate, Editura Comunicare.ro , Bucuresti, 2009 4. Dragos Iliescu, Dan Petre, Psihologia consumatorului, Editura Comunicare .ro, Bucuresti,2010, 5. JEAN Baudrillard, Societatea de consum, Editura Comunicare.ro.Bucuresti,2008 6. KRUEGER, Richard A, CASEY, Mary Anne, "Metoda focus grup. Ghid practic pentru cercetarea aplicata", Editura Polirom, 2005 7. PETRESCU, Eva-Cristina, ANGHEL, Dan-Laurentiu, "Business to Business Marketing", Editura Uranus, 2002 8. Pastila de Retail- www.slideshare.net/andreidumitrascu/pastila-de-retail-audit-ciocolata-tablete-nielsen-iun-2011 9. www.mars.com 10. www.nestle.com 11. www.ferrero.com 12. www.kandia-excelent.ro 13. www.kraftfoodscompany.com 14. Ziarul Financiar- http://www.zf.ro/companii/producatorii-de-ciocolata-intra-fericiti-in-cea-mai-buna-perioada-din-an-consumul-revine-pe-crestere-pentru-prima-data-dupa-patru-ani-11473719 15. http://www.gandul.info/stiri/romania-a-importat-peste-38-000-de-tone-de-ciocolata-in-2011-exporturile-de-cinci-ori-mai-mici-9584532 16. http://www.business24.ro/articole/cerere+ciocolata 17. http://www.business24.ro/companii/companii-romania/kraft-foods-proprietarul-ciocolatei-poiana-si-a-schimbat-numele-1528477 18. www.daedalus.ro 19. http://www.ziare.com/afaceri/fabrica/am-ajuns-sa-mancam-ciocolata-de-import-fabricile-din-romania-dispar-una-cate-una-1229452 20. http://www.zf.ro/companii/producatorii-de-ciocolata-intra-fericiti-in-cea-mai-buna-perioada-din-an-consumul-revine-pe-crestere-pentru-prima-data-dupa-patru-ani-11473719 21. Focus group research: http://www.youtube.com/watch?v=MuiI7BFhQl4 http://www.managementmarketing.ro/pdf/articole/4.pdf 22. www.daedalus.ro 23. http://www.managementmarketing.ro/pdf/articole/4.pdf
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.