Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D

Disertație
8/10 (1 vot)
Domeniu: Electrotehnică
Conține 2 fișiere: docx
Pagini : 54 în total
Cuvinte : 7862
Mărime: 5.35MB (arhivat)
Publicat de: Ioan Andrei Busuioc
Puncte necesare: 10
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Conf. univ. dr. ing. Livadaru Leonard
Universitatea Tehnică “Gh. Asachi” din Iaşi Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică şi Informatică Aplicată

Cuprins

  1. Memoriu Justificativ.1
  2. 1. Generalități.2
  3. 2. Construcția mașinii asincrone.4
  4. 2.1 Tipuri de înfășurări de curent alternativ.7
  5. 3. Câmpurile magnetice din mașinile de curent alternativ.10
  6. 3.1 Câmpuri magnetice pulsatorii.10
  7. 3.2 Câmpuri magnetice rotitoare.15
  8. 3.2.1 Câmp magnetic învârtitor circular .15
  9. 3.2.2 Cîmpul magnetic învârtitor eliptic.21
  10. 4. Maşini de inducţie cu rotorul masiv.25
  11. 4.1 Motorul Grosu.27
  12. 5. Studiul motorului Grosu prin metoda elementului finit folosind FLUX 2D.34
  13. Anexă.43
  14. Bibliografie.51

Extras din disertație

Memoriu Justificativ

Rãspândirea sistemului trifazat a fãcut ca, în acționãrile electrice de curent alternativ, mașinile asincrone sã fie majoritare. O caracteristică a maşinilor asincrone este faptul că viteza de rotaţie este mai mică decât viteza câmpului învârtitor, de unde şi numele de mașini asincrone. Ele pot funcţiona în regim de generator (mai puţin răspândit) sau de motor. Cea mai largă utilizare o au ca motoare electrice (în curent trifazat), fiind preferate faţă de celelalte tipuri de motoare prin construcţia mai simplă (deci şi mai ieftină), extinderea reţelelor de alimentare trifazate şi prin siguranţa în exploatare. Tehnologia motoarelor asincrone este în continuă evoluţie, o dată cu dezvoltarea tehnicii şi miniaturizarea sistemelor, ele ajungând să ia locul motoarelor de curent continuu în unele sisteme care erau, până nu demult, apanajul acestora din urmă. Această ramură a tehnicii este una de viitor, care promite o dezvoltare mare în viitor, în speţă a sistemelor digitale. Folosirea automatelor programabile, precum şi a senzorilor, permite realizarea unor aplicații din ce în ce mai performante de pornire şi reglare a motoarelor asincrone, precum şi posibilitatea modificării parametrilor de funcţionare a acestora. Deci, domeniul motoarelor electrice asincrone este un domeniu în dezvoltare, care promite mult şi care se se folosește mullt în tehnica actuală, în sistemele de mică putere, cât şi în cele de mare putere.

1. Generalități

Denumirea acestei mașini „asincronă“ este întalnită în literatura franceză, în special, unde „o masină asincronă este o masină de curent alternativ la care viteza în sarcină si frecventa retelei la care este conectată nu sunt într-un raport constant”. În literatura de specialitate anglo-saxonă se folosește termenul de mașină „de inducție” (induction machine), definită astfel: „mașină al cărei circuit magnetic este asociat la două sau mai multe circuite electrice, mobile unele în raport cu celelalte și în care energia este transferată de la partea fixă la cea mobilă sau invers, prin inducție electromagnetică“. Mașina asincronă normală cuprinde două armături, una fixă numită stator și alta mobilă, concentrică cu prima, numită rotor. La mașinile în construcție directă, statorul posedă o înfășurare, de cele mai multe ori trifazată, conectată la o rețea si îndeplinește rolul de inductor. Rotorul posedă de asemenea, o înfășurare trifazată sau polifazată (cel mai frecvent din bare scurtcircuitate la capete) și constituie indusul. Înfășurarea inductoare, care produce câmpul magnetic învîrtitor, poate fi si monofazată sau bifazată. Printr-o analogie cu transformatorul, circuitul inductor se mai numește și circuit primar, iar circuitul indus - circuit secundar. De cele mai multe ori se acceptă corespondențele: stator – primar și rotor – secundar, valabile pentru mașinile în construcție directă, iar indicii folosiți pentru distingerea acestor mărimi vor fi 1, respectiv 2. Între cele două părti, aflate în functionare normală în miscare relativă una fată de alta, există un întrefier a cărui mărime (distanța dintre vârfurile dinților celor două armături, luată pe direcție radială) depinde de puterea si de domeniul de utilizare a masinii. La mașinile de putere redusă, de câtiva wati, întrefierul se situează în jur de 0,2 mm, iar la mașinile cu puteri de 1MW, pentru condiții grele de lucru, acesta depășește 2 mm. În general, mărimea întrefierului se adoptă cât mai mică, din considerente mecanice. Mașina asincronă este cea mai raspândită mașină electrică. Ea se întâlnește pe scara largă în acționarile electrice din toate sectoarele industriale și sociale, îndeosebi în regimul de motor trifazat, pentru actionarea mașinilor unelte, a macaralelor electrice, a podurilor rulante, a aparaturii medicale, a aparaturii electrocasnice etc. Prima mașină asincronă a apărut în 1885, fiind realizată de Galileo Ferraris, funcționînd pe principiul câmpului bifazat învârtitor. În principiu, aceasta cuprindea 4 poli aparenți inductori statorici pe care erau plasate 4 bobine alimentate de la un sistem bifazat de curenți. Rotorul era sub forma unui cilindru din Cu. O altă variantă, construită de Nicolae Tesla cuprindea un inductor sub forma a 4 bobine înfășurate pe un tor (în inel), fiecare ocupând câte un sfert din acesta (echidistante). Și în acest caz se alimentau bobinele de la un sistem bifazat de curenți. Rotorul era sub formă cilindrică, din material feromagnetic pe care se plasa o înfăsurare în scurtcircuit, monofazată.

Bibliografie

1. Simion Al. – Maşini electrice, vol. III- Maşina asincronă, Ed. PIM Iaşi, 2012

2. Gheorghiu I.S., Fransua A.S. - Tratat de maşini electrice, Vol. al III-lea, Maşini asincrone, Ed. Academiei, 1971.

3. Fireţeanu V. – Analiza în element finit în studiul maşinilor electrice, Ed. Printech, 2011.

4. Bichir N., Răduţi C., Diculescu A-S. – Maşini electrice, EDP, Bucureşti, 1979.

5. ***, Flux 2D, User’s guide, 2006

6. www.cernomazu.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=27&Itemid=48

7. Teză de doctorat – Negru Mihaela Brandușa – Contribuții privind extinderea aplicațiilor ferofluidelor și a pulberilor feromagnetice în electrotehnică - SUCEAVA – 2012

8. Cercetări privind motoarele asincrone cu poli ecranați – Facultatea de Inginerie Electică – Suceava 2012

9. www.mircea-gogu.ro/ Cursuri mașini electrice – „Generalități privind mașinile electrice de curent alternativ”

10. http://images2.wikia.nocookie.net/ Aspecte gnenerale ale mașinilor de curent alternativ

Preview document

Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 1
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 2
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 3
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 4
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 5
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 6
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 7
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 8
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 9
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 10
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 11
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 12
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 13
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 14
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 15
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 16
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 17
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 18
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 19
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 20
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 21
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 22
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 23
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 24
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 25
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 26
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 27
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 28
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 29
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 30
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 31
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 32
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 33
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 34
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 35
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 36
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 37
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 38
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 39
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 40
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 41
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 42
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 43
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 44
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 45
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 46
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 47
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 48
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 49
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 50
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 51
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 52
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 53
Studiul MEF al motoarelor asincrone de tip grosu în flux 2D - Pagina 54

Conținut arhivă zip

  • Studiul MEF al Motoarelor Asincrone de Tip Grosu in FLUX 2D.docx
  • Universitatea Tehnica.docx

Alții au mai descărcat și

Studiul unui Motor BLDC

Memoriu justificativ Toate motoarele electrice au un principiu comun de funcționare, conversia energiei electrice în magnetică și din magnetică în...

Mașina Asincronă Trifazată în Regim de Generator Conectat la Rețea și Autonom

MEMORIU JUSTIFICATIV Am ales această lucrare deoarece în contextul energetic actual mondial producerea energiei de la surse neconvenţionale...

Metoda elementului finit

Bazele analizei cu elemente finite au fost pentru prima data formulate în 1943 de catre matematicianul german Richard Courant (1888-1972)....

Mașina Asincronă

1.Argument Tema prezentului proiect o reprezintă „ Maşina asincronă”, temă foarte vastă din care am încercat să ating cât mai multe aspecte...

Reglarea Automată a Nivelului

Elemente Arcuitoare Generalitati: Folosirea elementelor arcuitoare în constructia produselor electrotehnice este legata de principiul de...

Automat de Sortat Mere-ASDN

Proiect A.S.D.N. Tema: Realizarea unui automat de sortat mere dupa diametru (diametre între 5,5 si 6 cm si între 7,5 si 8 cm) precum si dupa...

Sistemul de iluminat de siguranță

ARGUMENT Iluminat normal se refera la instalatiile utilizate zilnic,in conditii normale. Iluminatul de siguranta trebuie sa asigure evacuarea...

Voltmetre verificatoare și înregistratoare

1. Domeniu de aplicare Norma se refera la verificarea/etalonarea voltmetrelor indicatoare si inregistratoare,destinate masurarilor de tensiuni...

Ai nevoie de altceva?