Tainele de initiere in viata crestina

Cuprins disertatie Cum descarc?

Introducere 3
I. Biserica si Sfintele Taine 5
I.2 Hristologia si eclesiologia Sfintelor Taine 14
I.3 Necesitatea Sfintelor Taine in viata crestina 17
II. Tainele de Initiere in viata Crestina 18
II.1 Tainele incorporarii in Hristos potrivit Sfintei Scripturi 18
II.2 Tainele incorporaii la Sfintii Parinti 26
III. Invatatura Ortodoxa privitoare la Tainele de initiere 34
III.1 Sfanta Taina a Botezului 35
III.2 Taina Sfintei Mirungeri 41
III.3 Taina Sfintei Euharistii 44
IV. Rolul si importanta Tainelor incorporarii in Hristos, in viata Bisericii si a credinciosilor 51
Concluzii 59
BIBLIOGRAFIE 61


Extras din disertatie Cum descarc?

Introducere
Dupa caderea in pacat, comunicarea harica intre Dumnezeu si om a fost pierduta, omul intrand in moarte sufleteasca si osanda vesnica, ajungand intr-o stare in care mantuirea realizabila prin propriile noastre puteri era imposibila. Dumnezeu insa, in nemarginita Sa bunatate si intelepciune a gasit cel mai potrivit mijloc al izbavirii omului de rau, hotarand Intruparea Fiului Sau pentru mantuirea lumii (Efeseni 2, 4-5).
Biserica, in calitatea sa de Trup tainic al lui Hristos, Dumnezeu - Creatorul tuturor poate lucra si asupra fiintei umane. Aceasta lucrare se implineste prin savarsirea Sfintelor si mantuitoarelor Taine. ,,Sfintele Taine sunt actiuni sensibile instituite de Hristos prin care se impartaseste harul lui Hristos si se uneste Hristos cu persoanele care cred ". ,, Sfintele Taine sunt lucrari tainice, savarsite de episcop sau preot, prin care ni se comunica in chip nevazut, dar prin forme sau acte exterioare harul divin necesar mantuirii noastre " . 
Mantuitorul Hristos prin Intruparea Sa si prin lucrarea Sa mantuitoare ne-a dat viata si aceasta viata ne este data concret prin Sfintele Taine, cu ajutorul carora noi ne facem partasi cu El prin moarte si suferim impreuna cu El, ca sa putem fi si inviati in puterea si harul hristic. 
In Ortodoxie, intreg cultul reprezinta o epicleza, o invocare a Sfantului Duh, dar mai ales Sfintele Tainele care, nu sunt doar repetitia unor formule si randuieli, ci prilejuri pentru reinnoirea chemarii si pogorarii Sfantului Duh. Fiecare Sfanta Taina are propria sa Cincizecime, epicleza sa, care este rugaciunea adresata Tatalui pentru ca El sa reverse Sfantul Duh. 
Prin savarsirea si primirea harului Sfintelor Taine se face o comunicare de viata duhovniceasca. Pentru aceasta, Sfintele Taine, reprezinta o parte fundamentala a slujirii Bisericii, care au rolul sa actualizeze urmarea si apoi vietuirea in Hristos. Sfintele Taine sunt mijloace prin care primim iubirea lui Iisus Hristos si care ne leaga de El. Iubirea lui Hristos este harul dumnezeiesc. Harul sacramental corespunde principalelor trebuinte ale vietii omului incepand de la nastere si pana la sfarsitul vietii. 
Prin Sfintele Taine se constituie Biserica. Prin Tainele initierii (Botez, Mirungere si Impartasanie) omul se incorporeaza in Biserica si mai departe numai prin aceste lucrari sfinte (Pocainta, Cununie, Hirotonie si Maslu) se pot transcende dimensiunile umane ale comunitatii crestine. Tainele sunt mijloace sau cai conducatoare spre imparatie si nu sunt scopuri in sine. Legatura dintre Taine si Biserica este indisolubila, de aceea ele sunt numite Taine ale Bisericii si Biserica dreptmaritoare este considerata Biserica a Tainelor. 
Sfintele Taine apartin initial Bisericii si prin Biserica se savarsesc asupra credinciosilor. ,,Prin acestea, este permanent prezent viu si activ Hristos-Domnul in Biserica si in viata credinciosilor. Prin Sfintele Taine viata Bisericii, in Duhul cel Sfant si viata credinciosilor ei se uneste cu viata Capului ei nevazut, cu Hristos si astfel inainteaza in viata duhovniceasca " . 
Mantuirea noastra, refacerea comuniunii cu Dumnezeu, este in raport de intalnirea noastra cu Mantuitorul, care este calea, adevarul si viata si care ne spune ca:" Nimeni nu vine la Tatal Meu decat prin Mine"(Ioan 14, 6). 
Aceasta ar insemna ca, odata cu inaltarea Mantuitorului la cer, legatura noastra cu Dumnezeu, comuniunea cu El, singura garantie a mantuirii ar inceta. 
Cuvintele Mantuitorului spun insa clar: "Va este de folos sa Ma duc Eu. Caci daca nu Ma voi duce, Mangaietorul nu va veni la voi, iar daca Ma voi duce, Il voi trimite la voi"(Ioan 16, 7), aici ni se reveleaza pentru prima oara importanta Sfintelor Taine pentru mantuirea noastra. 
Harul Duhului Sfant trimis de Mantuitorul Apostolilor Sai si prin ei Bisericii Sale are misiunea de a invata toate si a aminti de toate cele spuse si faptuite de Mantuitorul (Ioan 14, 26). 
Harul transmis prin Sfintele Tainele va face simtita prezenta Mantuitorului fata de toti oamenii: "Si iata Eu sunt cu voi in toate zilele pana la sfarsitul veacurilor"(Matei 28, 20). 
Asteptarea "intalnirii depline poate fi inteleasa numai prin faptul ca noi si acum il intalnim pe Domnul cel preamarit, caci El face vizibila si palpabila intre noi prezenta Sa harica, activa prin Sfintele Taine" 
Asadar, Sfintele Taine sunt lucrari vizibile, acte personale ale Mantuitorului, in vizibilitate pamanteasca, prin mijlocirea carora "ne intalnim cu Omul preamarit Iisus si prin care venim in contact viu cu misteriul cultic sfintitor al lui Hristos" . 
Valoarea si importanta lor deosebita pentru mantuire rezida in caracterul lor mai mult decat simbolic, cu totul real, al actului care se savarseste asupra credinciosului. Ele sunt simboluri in sensul in care simbolul este domeniul in care "vazutul este o parte a nevazutului si ca atare il cuprinde, caci o parte poate reprezenta intregul, pe baza participarii: de pilda, capul este trupul intreg


Fisiere in arhiva (1):

  • Tainele de initiere in viata crestina.docx

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

I. IZVOARE
1. *** SFANTA SCRIPTURA, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1988.
2. *** BIBLIA, editie diortosita dupa Septuaginta, redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Arhiepiscopul si Mitropolitul Clujului, vol. 1 si 2, Ed. Litera, Bucuresti, 2011.
3.*** DEX, editia a III-a, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti, 2009.
4. *** Invatatura celor doisprezece Apostoli, in PSB, vol. 1, trad. Pr. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1979.
5. *** Liturghier, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 2000.
6. *** Micul Molitfelnic, Ed. Arhidiecezana, Cluj-Napoca, 1997.
7. *** Molitfelnic, Ed.IBMBOR, Bucuresti, 1998.
II. SCRIERI PATRISTICE
8. Clement Alexandrinul, Pedagogul, in PSB, vol. 4, trad. Pr. Prof. Dumitru Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1982.
9. Idem, Stromatele, in PSB, vol. 5, trad. Pr. Prof. D. Fecioru, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1982.
10. Dionisie Pseudo-Areopagitul, Despre ierarhia bisericeasca, trad. Pr. C. Iordachescu, Bucuresti, 1932.
11. Metodiu de Olimp, Aglaofon sau Despre inviere, in PSB, vol 10, trad. Pr. Prof. Dr. Constantin Cornitescu, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1984.
12. Origen, Omilii la Cartea Iesirii, in PSB, vol. 6, trad. Pr. Prof. Teodor Bodogae, Pr. Prof. Nicolae Neaga si Zorica Latcu, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1981.
13.Idem, Despre principii, in PSB, vol. 8, trad. Pr. Prof. Teodor Bodogae, Pr. Prof. C. Galeriu, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1982.
14. Teodor de Mopsuestia, De sacramentis, trad. Pr. Prof. Ene Braniste, in Studii Teologice, XIX(1967), nr. 9-10.
15.Salvianus, Despre guvernarea lui Dumnezeu, in PSB, vol. 72, trad. David Popescu, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1992.
16. Sfantul Ambrozie al Milanului, De Sacramentis, trad. Pr. Prof. Ene Braniste, in Studii Teologice, XIX(1967), nr. 9-10.
17. Idem, De Mysteriis (Despre Sfintele Taine), trad. Pr. Prof. Ene Braniste, in Studii Teologice, XVII(1965), nr. 5-6.
18. Idem, De mysteriis, in PSB, vol. 53, trad. Pr. Prof. Dr. Ene Braniste, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1994.
19. Sf. Atanasie cel Mare, Trei cuvinte impotriva arienilor, in PSB, vol. 15, trad. Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1987.
20. Idem, Epistola Intaia catre Serapion, Episcopul de Thmuis, Impotriva celor care hulesc si spun ca Duhul Sfant este creatura, in PSB, vol. 16, trad. Pr. Prof. Dumitru Staniloae, Ed. IBMBOR, Bucuresti, 1988.
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!