Tipul Preferential Senzorial si Cerebral in Procesul de Predare

Cuprins disertatie Cum descarc?

Capitolul I Aspecte teoretice ale stilurilor de invatare.4
1. Teorii privind definirea si evaluarea stilurilor de invatare.6
1.1. Introducere.6
1.2. Stilul de invatat personal.6
1.2.1. Stilul de invatare si creierul.6
1.2.2. Dezvoltarea stilurilor de invatat.7
1.2.3. Cele patru tipuri de elevi.8
1.3. Preferinta emisferica cerebrala.9
1.3.1. Diferente intre emisfera cerebrala dreapta si cea stanga.10
1.3.2. Utilizarea emisferelor cerebrale integrat.12
1.3.3. Preferinte emisferice mixte stanga si dreapta.14
1.4. Stilul optim de invatat -- superlegatura personala.14
1.4.1. Superlegatura personala.14
1.4.2. Avantajele cunoasterii legaturii de invatat optime.15
1.4.3. Descoperirea propriei superlegaturi.16
1.4.3.1. Elevii vizuali de emisfera stanga.17
1.4.3.2. Elevii vizuali de emisfera dreapta.18
1.4.3.3. Elevii auditivi de emisfera stanga.20
1.4.3.4. Elevii auditivi de emisfera dreapta.21
1.4.3.5. Elevii tactili de emisfera stanga.23
1.4.3.6. Elevii tactili de emisfera dreapta.24
1.4.3.6. Elevii kinestezici de emisfera stanga.26
1.4.3.8. Elevii kinestezici de emisfera dreapta.28
2. Sisteme reprezentationale in viziunea programarii neuro-lingvistice.30
2.1. Repere conceptuale de baza in NLP.30
2.1.1. Modelarea si programarea.31 
2.1.2. Sisteme reprezentationale.32
2.1.2.1. Preferinta senzoriala si sistemul de input.34
2.1.2.2. Sinesteziile.35
2.1.2.3. Suprapunerea sistemelor reprezentationale.36
2.1.2.4. Predicatele.36
2.1.2.5. Alti indicatori de acces.37
2.1.3. Submodalitati.38
2.1.4 Elicitarea si calibrarea.40
2.2. NLP si domeniul educational -- invatarea ca modelare.41
Capitolul II Metodologia cercetarii.44
1. Designul cercetarii.44
1. Obiectivele generale si specifice.44
2. Ipotezele generale si specifice.44
3. Participantii la studiu.45
4. Modul de desfasurare a cercetarii.45
5. Instrumente de cercetare utilizate.45
5.1. Chestionare de evaluare a stilurilor de invatare.46
5.2. Chestionare de evaluare a preferintelor emisferice cerebrale.50
Capitolul III. Rezultarele cercetarii
1. Interpretarea si analiza statistica a rezultatelor obtinute.55
2. Metode de predare adecvate profilului claselor de elevi investigati.65
Capitolul IV. Concluzii.69
1. Concluziile cercetarii.69
2.Noutatea cercetarii. 70
3. Cercetari pentru viitor.70
Bibliografie.72
Anexe.73


Extras din disertatie Cum descarc?

ARGUMENT
Identificarea stilurilor de invatare si a stilurilor cognitive se impune ca necesitate in vederea optimizarii stilurilor de predare si pentru accelerarea actului invatarii. Cercetarile au relevat faptul ca oamenii invata in moduri diferite, fiecare avand un stil propriu de invatare. Totusi exista oameni care sunt apropiati prin modalitatea de procesare a datelor si pot fi grupati dupa anumite caracteristici ale comportamentului de invatare.
Asa cum in camp didactic putem vorbi de un stil de invatare al elevilor ce influenteaza rezultatele invatarii, formarea si dezvoltarea competentelor, asimilarea cunostintelor si fixarea acestora in memoria de lunga durata, la fel de potrivit putem vorbi si de o anumita maniera de a preda a profesorului, care variaza si ea in functie de varietatea de factori interni si externi. Pentru a putea furniza metode de predare adecvate si materiale didactice corespunzatoare, profesorul trebuie sa cunoasca stilul cognitiv, adica predominanta emisferica cerebrala, si stilul de invatare predominant. Pe de alta parte, nu putem vorbi de un stil de invatare pur, ci o combinatie a lor. Adesea unul dintre ele este predominant dar pot fi si combinatii echilibrate.
Alaturi de necesitatea constientizarii propriului stil de invatare este necesara optimizarea si imbogatirea continua a acestora, intrucat tot timpul elevul trebuie sa apeleze la strategii, tehnici care apartin sau nu propriului stil de invatare, pentru a depasi obstacolele invatarii.
Identificarea stilurilor de invatare si superlegatura cu emisfera cerebrala predominanta ma preocupa in mod deosebit deoarece lucrez ca profesoara de engleza la Grupul Scolar Agricol Bistrita si doresc sa imbunatatesc performantele scolare ale elevilor, imbunatatindu-mi in primul rand modul de predare. Consideram ca una dintre cele mai bune cai este adaptarea cursului la caracteristicile senzoriale si cognitive ale elevilor. 
Un alt motiv pentru care ma preocupa identificarea stilului de invatare este pasiunea mea pentru programarea neurolingvistica (NLP) si utilizarea strategiilor de dezvoltare personala prin NLP. In programarea neurolingvistica se subliniaza importanta depistarii si desigur, a utilizarii canalelor senzoriale potrivite pentru o comunicare eficienta si pentru a avea mai multa putere asupra situatiilor din viata noastra.
CAPITOLUL I. 
ASPECTE TEORETICE ALE STILURILOR DE INVATARE
1. Teorii privind definirea si evaluarea stilurilor de invatare
1.1. Introducere
Domeniul de cercetare al stilurilor de invatare este foarte vast, dar ofera si foarte multe confuzii din punct de vedere conceptual. Fiecare individ are un stil propriu de invatare. In timp ce unii dezvolta un anumit stil de invatare predominant, altii pot dezvolta si utiliza doua, trei sau chiar toate stilurile de invatare in aceeasi masura, cu predominanta uneia dintre ele. Pe langa dimensiunea cognitiva in invatare sunt implicate si alte dimensiuni: cea afectiva, volitiva, instruirea, conditii interne sau externe. Cunoasterea stilurilor de invatare si a stilurilor cognitive optimizeaza actul invatarii si al predarii. Aceasta ipoteza a dus la ample cercetari asupra stilurilor cognitive si a stilurilor de invatare. 
Modalitatile de explicare a conditiilor in care se produce invatarea si posibilitatile de optimizare a actului invatarii sunt aportul exclusiv a teoriilor invatarii, care au generat diferite modele ale invatarii. Conturarea unei teorii a invatarii in functie de curentul psihologic sau pedagogic au condus la trasarea unui domeniu controversat, si foarte des invocat, a stilurilor de invatare, respectiv a stilurilor cognitive. Diverse abordari din psihologie si-au lasat amprenta asupra teoriilor invatarii, fiecare teorie avand la baza conceptiile respectivului curent. Teorii privind definirea si evaluarea stilurilor cognitive aduce in discutie conceptele de stil de invatare si stil cognitiv. Astfel stilul de invatare si stilul cognitiv sunt concepte distincte, chiar daca ele sunt adesea confundate. Desigur, stilurile cognitive influenteaza stilul de invatare, acestea din urma contribuind la randul sau in mai mica sau mai mare masura la sporirea eficientei stimulilor cognitivi. Stilurile de invatare pot evolua prin antrenament, pe baza experientei. Constientizarea existentei unui stil de invatare sau a altuia reprezinta o premisa a dezvoltarii pentru un mai bun control al conditiilor din realitatea imediata sau indepartata si adaptarea la mediu. Un fapt care ar trebui luat in serios in cercetare se refera la masura in care stilurile cognitive se reflecta in cardul stilurilor de invatare, si masura in care stilurile de predare iau in considerare caracteristicile stilurilor cognitive mediate de tipurile de personalitate si trasaturile atitudinal valorice aferente in raport cu diverse tipuri de informatie cu care persoana ia contact. Pentru ca informatia cu care persoana intra in contact sa devina operationala si sa poata fi utilizata in mod personalizat in cadrul diverselor contexte scolare, profesionale, se impune definirea si evaluare a stilurilor cognitive, precum si a celor de invatare. Identificarea stilurilor cognitive, alaturi de variabilele mediatoare si moderatoare specifice fiecaruia prin intermediul unui instrument psihologic valid care sa deceleze pragmatic factorii care compun stilurile cognitive si de invatare se impune cu necesitate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Tipul Preferential Senzorial si Cerebral in Procesul de Predare.doc

Imagini din aceasta disertatie Cum descarc?

Bibliografie

1. Linksman, R., Invatare rapida, Editura Teora, Bucuresti, 1999
2. Neacsu, I, Metode si tehnici de invatate eficienta, Editura Militara, Bucuresti, 1990
3. Bodenhamer, B.G., Hall M.L., Manual de utilizare a creierului, vol.I, Editura Excalibur, Bucuresti, 2008
4. Bandler, R., Grinder, J., Structura magicului, Editura Excalibur, Bucuresti, 2007
5. Harmer, J., The practice of english language teaching, Editura Longman, Essex, 2001
6. Noveanu,E.P., Pana, L.I., Didactica limbilor moderne, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1981 
7.Bernat, S.E., Tehnica invatarii eficiente, Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca, 2003
8.Botkin, J., Elmandjra, M. M., Orizontul fara limite a invatarii, Editura Politica, Bucuresti, 1981
9. Drapeau, C., Invata cum sa inveti repede, Editura Teora, Bucuresti, 2000
10.Atikson, R., Introducere in psihologie, Editura Tehnica, Bucuresti, 2002


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta disertatie cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!