Abordarea Cetateniei de Catre Dreptul International

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE 4
CAPITOLUL I
CONTEXTUL CULTURAL SI ISTORIC AL CETATENIEI 8
1.1. Notiunea de cetatenie 9
1.2. Teoria cetateniei 12
1.3. Teritorialitate, stat national, cetatenie 14
1.3.1. Cetatenia multiculturala 15
1.3.2. Cetatenia supranationala 17
1.3.3. Cetatenia cosmopolita 17
1.3.4. Cetatenia si societatea civila 18
1.4 Drepturile si responsabilitatile cetatenesti 20
CAPITOLUL II
ASPECTE PRIVIND CETATENIA IN DREPTUL INTERNATIONAL PUBLIC 
22
2.1. Moduri de dobandire a cetateniei 23
2.2. Pierderea cetateniei 25
2.3. Dubla cetatenie (bipatridia) 25
2.4. Apatridia 26
2.5. Refugiatii si persoanele stramutate 27
2.6. Cetatenia romana 28
2.7. Regimul juridic al strainilor 29
CAPITOLUL III
CONDITIILE DE ACORDARE A PROTECTIEI DIPLOMATICE NATIONALILOR IN DREPTUL INTERNATIONAL PUBLIC 
33
3.1. Legatura de cetatenie 33
3.2. Inaintarea actiunii impotriva unui stat national in cazul bipatridiei 39
3.3. Inaintarea actiunii impotriva unui stat tert in cazul bipatridiei 45
3.3.1. Regula cetateniei continue 47
3.3.2. Formularea clasica si fundamentarea regulii cetateniei continue 48
3.3.3. Statutul regulii cetateniei continue 48
3.3.4. Incertitudinea cu privire la continutul regulii cetateniei continue 50
STUDIU DE CAZ
CETATENIA EUROPEANA 
53
CONCLUZII 60
BIBLIOGRAFIE 62


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Conceptul de cetatenie (,,citizenship") este central pentru stiintele politice si dreptul international. Fara o intelegere minimala a acestui concept, ar fi dificil sa explicam probleme conexe precum participarea democratica, drepturile omului, coeziunea sociala, ordinea civica, politicile publice, relatia dintre stat si societatea civila 
Cetatenia a marcat gandirea occidentala inca de la inceputurile sale. Se poate chiar afirma, impreuna cu Heater (1990), ca societatile si modul lor de guvernare s-au definit in raport cu sensul dat cetateniei. 
Dupa ,,momentul ,,Marshall" putem identifica astfel trei etape:
1. Criza democratiei (anii 1960-1980) a aparut pe fondul protestelor contra razboiului din Vietnam, a afacerii Watergate, a miscarilor contestatare in 1968 si a recesiunii economice consecutive ,,socului petrolului". Atat cetatenii de rand, cat si specialistii in stiintele politice au pus in discutie capacitatea institutiilor democratice fondate in secolul al XlX-lea de a gestiona noul context politic si social. Raportul ,,Comisiei trilaterale" (Crozier, Huntington si Watanuki, 1975), de exemplu, a aratat ca statul este depasit de noile presiuni sociale si ca el trebuie sa-si asocieze partenerii din societatea civila (este ceea ce s-a numit mai tarziu ,,governance", opus simplei ,,government" care se exercita exclusiv in interiorul structurilor statului).
2 Reabilitarea democratiei (anii 1980) s-a produs ca urmare a celui de ,,al treilea val al democratizarii" (Huntington, 1991) si a masurilor luate de guvernele conservatoare si neo-liberale (legitimate doctrinar de reaganism si thatcherism), predominante in anii '80 si care au redus substantial serviciile guvernamentale in favoarea unor multiple centre alternative de decizie. Ca urmare, asa cum au aratat ,,Eurobarometer Surveys" si datele proiectului ,,Beliefs in Government", increderea in democratie a fost restabilita (Klingemann si Fuchs, 1995).
3 Relansarea cetateniei (incepand cu anii 1990) a coincis cu marile schimbari istorice ale anilor '90 (tranzitiile postcomuniste, criza statului bunastarii, globalizarea economica, erodarea statului-natiune), numit de Dahrendorf (1994) ,,deceniul cetateniei" (,,decade of citizenship"). Atat politicienii de dreapta (care pun accentul pe obligatii), cat si cei de stanga (interesati mai ales de drepturi si libertati), ca si analistii si cercetatorii in drept international public, au formulat mari asteptari de la cetatenie ca nou contract social. De exemplu, dupa Beck (1992), singura cale de a iesi din ,,societatea de risc" (sau ,,modernitatea incompleta", caracterizata prin fragilizarea sistemelor de securitate publica) ar fi participarea cetateneasca bazata pe vechiul principiu al virtutii civice.
Unii autori (Giddens, 1998; Bloom si Path, 2000) considera insa ca aceste asteptari sunt nerealiste. Conceptul de cetatenie pare sa uneasca discursul politic despre problemele publice (asupra unor chestiuni precum participarea, afilierea politica, responsabilitatea publica, guvernarea democratica), dar el nu aduce solutii propriu-zise. In pofida acordului relativ asupra termenului, problemele structurale mai vechi (de exemplu, saracia, inechitatea, insecuritatea ocuparii, degradarea mediului, violenta sociala, coruptia) au fost doar amanate, fara o rezolvare durabila, in schimb, odata cu intrarea in noul mileniu, au aparut probleme noi (terorismul, manipularea genetica, deficitele publice, dezechilibrele demografice, instabilitatea sistemelor de asigurare sociala) care accentueaza sentimentul de incertitudine globala. Aceasta incertitudine pune in discutie insasi democratia ca proiect istoric si politic. Asa cum am aratat cu alta ocazie (Birzea, 2004), democratia este un proiect continuu, o idee normativa care masoara progresul, asa cum functioneaza infinitatea in matematica sau fericirea in filosofie. Acest proiect va fi intotdeauna perfectibil si incomplet, intre proiect si realitate, asa cum spune Bobbio (1987), exista o tensiune naturala rezultata din decalajul inerent dintre o structura simbolica (,,democratia formala") si realitatile zilnice (,,democratia substantiva").
Pentru ca proiectul sa se transforme in realitate este nevoie de cetatenie, de asumarea atat a valorilor subiacente, cat si a practicilor specifice vietii democratice. Cetatenia nu este insa un patrimoniu politic si nici nu se transmite prin simpla imitatie sociala. Ca sa devii cetatean nu este suficient sa te nasti intr-o societate democratica. Pentru aceasta, trebuie ca fiecare persoana sa invete codurile si conduitele specifice cetateniei 
Relansarea interesului public pentru cetatenie in anii '90 nu se datoreaza unei mode trecatoare sau motivatiei pur academice. Un public din ce in ce mai larg se intereseaza astazi de cetatenie deoarece cetatenii si oamenii politici sunt preocupati de ceea ce datele statistice si specialistii au numit deficitul democratic. Acesta este prezent atat in S.U.A., cat si in Europa. In S.U.A., asa cum arata raportul ,,Noua generatie a democratiei" (1989) si studiile lui Putnam (2000), exista deja o ingrijoratoare eroziune a capitalului social si a increderii in institutiile politice. In Europa, ca si in S.U.A., deficitul democratic se manifesta prin apatie politica, individualism, neincredere in clasa politica si rata scazuta a participarii civice. De exemplu, conform datelor ,,Eurobarometer 2001", doar un tanar din doi participa la societatea civila iar rata absenteismului electoral a depasit 40%. In SUA, rata de participare la alegeri este inca si mai scazuta: doar 35%.
Cuvinte cheie: drept international, cetatean, cetatenie, drept european.
CAPITOLUL I
CONTEXTUL CULTURAL SI ISTORIC AL CETATENIEI
Au existat trei modele de cetatenie:
a) Modelul republican este specific cetatilor-stat din lumea antica, republicilor italiene ale Renasterii si Revolutiei Franceze. Acest model se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi:
o prevalenta interesului comun si referinta la o entitate politica integratoare (polis, civis, republica, natiunea, statul-partid);
o patriotismul, ca expresie a loialitatii fata de stat; corespunde idealului antic de ,,virtus";


Fisiere in arhiva (1):

  • Abordarea Cetateniei de Catre Dreptul International.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!