Abordari terapeutice la copii cu deficiente de vedere

Cuprins licenta Cum descarc?

Lista tabelelor	7
Introducere	9
Capitolul 1.  DEFINIREA SI CLASIFICAREA DEFICIENTELOR DE VEDERE	11
1.1	Definitii si terminologie	11
1.2.	Clasificarea deficientelor de vedere	14
1.3.	Particularitatile fizice si psihice ale deficitului vizual	19
Capitolul 2. Abordari terapeutice in recuperarea copilului cu deficiente de vedere	25
2.1. Definitii si terminologie - abordari terapeutice	25
2.1.1. Ergoterapia si terapia ocupationala	26
2.1.2 Meloterapia	30
2.1.3 Ludoterapia	32
2.1.4 Terapia prin dans	33
2. 2. Efectele terapiei ocupationale	34
Capitolul 3. Partea aplicativa	39
3.1.	Introducere	39
3.2.	Obiective si ipoteze	39
3.3.	Participanti	40
3.4.	Metodologie	40
3.4.1.	Procedura	40
3.4.2.	Instrumente folosite pentru colectarea datelor	40
3.4.3	Studii de caz; Rezultate obtinute si interpretarea lor	43
3.5. Concluzii generale	102
Bibliografia	107
Anexa 1. Chestionarul "Stima de sine"	111
Anexa 2. Grila de evaluare a psihomotricitatii	115
Anexa 3. Jurnalul - 1	119
Anexa 4. Jurnal - 2	121


Extras din licenta Cum descarc?

Terapia ocupationala semnifica un domeniu vast, iar definirea acesteia este foarte dificil de cuprins in cateva randuri. Acest domeniu foloseste o abordare centrata pe cliente si un mediu de activitati care faciliteaza performanta ocupationala, promovand starea de bine a individului si relatiile cu mediul inconjurator, in scopul ameliorarii calitatii vietii. 
Cadrul de aplicabilitate a acestei abordari terapeutice este unul larg, iar lucrarea de fata isi propune realizarea unui studiu in domeniul interventiei terapeutice la copii cu nevoi speciale, mai exact cei cu deficienta senzoriala de vedere. 
Cercetarea a fost realizata cu ajutorul studiilor de caz si doreste sa puna in evidenta modalitatea terapeutica de interventie ocupatioanala destinata copilului cu dizabilitati, precum si rezultatele obtinute, pentru a arata faptul ca aceasta abordare terapeutica este benefica si contribuie cu succes la remedierea anumitor disfunctii. 
Lucrarea de fata cuprinde trei capitole. Primele doua capitole contine partea teoretica a lucrarii, mai exact date amanuntite despre deficientele de vedere, cerintele speciale, particularitati ale copilului cu deficienta de vedere si terapia ocupationala. Cel de-al doilea capitol contine metodologia cercetarii, cinci studii de caz urmate de planurile de interventie personalizate si concluziile generale. 
Concluzionand putem afirma ca scopul terapiei ocupationale cu privire la copilul cu nevoi speciale este acela de a-l ajuta, sprijini sa se adapteze mediului din care face parte, de a crea o atmosfera propice dezvoltarii capacitatilor functionale si de a face o activitate sa fie controlata de copil in limitele permise de deficienta sa. 
Capitolul 1. DEFINIREA SI CLASIFICAREA DEFICIENTELOR DE VEDERE
1.1Definitii si terminologie
Vederea reprezinta pentru fiinta umana una din functiile complexe, structurate in filogeneza si ontogeneza. Pierderea acestei functii, fie de la nastere sau in urma unui accident reprezinta o deficienta grava. Analizatorul vizual este organul cel mai important atunci cand vorbim de perceptii. Dupa cum bine stim 80% din informatie este luata din mediul inconjurator cu ajutorul acestui simt principal, cel vizual. Ochiul semnifica "poarta de intrare" a omului in propriul sau univers, iar datorita acestuia informatiile sunt percepute mult mai usor si rapid. El este calea de mijloc prin care fiinta umana comunica cu mediul de viata, insa persoanele care nu dispun de calitatea acestui analizator, tind sa traiasca intr-o lume imaginara, intr-un univers care incearca sa dea sensul cat mai apropiat de cel de realitate tuturor notiunilor (Frumos, 2009). Lumea persoanelor cu deficiente de vedere este o lume a sunetelor, a perceptiilor tactile prin care subiectul preia informatia utila vietii sale, informatie pe care o asociaza incercand sa ii redea un sens real.
Deficienta reprezinta "pierderea sau alterarea unei structuri sau a unei functii (leziune anatomica, tulburarea psihologica), rezultand in urma unei maladii, accident sau perturbare in evolutia normala (batranetea), dar si ca urmare a unor carente psiho-afective (pierderea parintilor sau neglijenta pedagogica)" ( (Rusu, Hancu, Carantina, Leca, & Teodoru, 1997, p. 29). Trebuie insa sa nu confundam niciodata termenul deficienta cu cel de handicap. Acesta din urma dupa considerentele unor autori se pare ca originea sa este compusa din trei unitati semantice diferite: "hand", "in" si "cap". Hand in limba engleza traducandu-se "mana", in este echivalent pentru "in" si cap insemnand "cascheta" sau "caciula". Insa astazi acest concept semnifica "dezavantajul social, rezultat in urma unei deficiente sau incapacitati si care limiteaza sau impiedica implinirea de catre individ a unui rol asteptat de mediu" (Rusu, Hancu, Carantina, Leca, & Teodoru, 1997, p. 29). Handicapul se considera a fi o functie a raporturilor personale deficite cu mediul lor de viata. El ia nastere atunci cand subiectilor le stau in cale obstacole materiale, culturale, sociale, ce ii impiedica sa acceada la diversele sisteme ale societatii, care sunt puse la dispozitia celorlalti cetateni. Handicapul este rezultatul lipsirii, pierderii sau limitarii unor posibilitati de participare in mod egal cu alti indivizi la viata comunitatii, la sarcinile societatii. O pierdere severa sau completa a pierderii de vedere, va provoca inevitabil intarzieri sau dificultati in indeplinirea etapelor de dezvoltare, acestea incluzand, comunicarea si limbajul, interactiunea sociala, abilitatile de viata independenta, joaca si invatare. "Deficienta de vedere este o deficienta de tip senzorial si consta in diminuarea in grade diferite (pana la pierderea totala) a acuitatii vizuale. Handicap vizual inseamna, asadar, scaderea acuitatii vizuale la unul sau la ambii ochi (binocular), care are loc din perioada vietii intrauterine pana la moarte" (Avramescu, 2006, p. 48).
Deficientele senzoriale sunt determinate de unele disfunctii sau tulburari la nivelul principalilor analizatori, vizual si auditiv, cu implicatii majore asupra desfasurarii normale a vietii de relatie cu factorii de mediu, dar si a proceselor psihice ale persoanei, avand o rezonanta puternica in conduita si modul de existenta al acesteia. Datorita particularitatilor celor doi analizatori, precum si rolul lor in procesele psihice, este nevoie de o abordare diferentiata a tulburarilor care pot interveni la nivelul lor. Astfel au aparut surdologia si tiflologia, doua discipline psihopedagogice responsabile de studierea, descrierea si cunoasterea deficientelor de auz si de vaz. Deficientele de vedere reprezinta ramura deficientelor senzoriale, ele fiind studiate de tiflologie, disciplina cu caracter interdisciplinar alcatuita din doua componente: tiflopsihologia si tiflopedagogia. Denumirea acestui concept provine din limba greaca, de la cuvantul ''typhios'' care inseamna orb. Tiflopsihologia ca ramura a acestei discipline "se ocupa cu studiul particularitatilor si legitatilor specifice dezvoltarii psihice a persoanelor cu deficiente de vedere, precum si cu aspectele psihologice ale procesului de compensare si educare a acestora" (Ghergut, 2013, p. 189). Cea de-a doua componenta, tiflopedagogia "urmareste problematica specifica a educarii si instruirii persoanelor cu deficiente de vedere, metodele si mijloacele specifice de transmitere a informatiilor precum si adaptarea permanenta a continutului diferitelor discipline la specificul activitatii cu aceste categorii de persoane" (Ghergut, 2013, p. 189). Fiind o disciplina psihopedagogica, are fixate doua grupe de obiective pe care le atinge: obiectivele recuperatorii si compesatorii reprezinta prima grupa si obiectivele educationale cea de-a doua grupa. In prima grupa intra ocrotirea vederii restante, prevenirea, remedierea si inlaturarea unor posibile tulburari in planul dezvoltarii psihometrice, utilizarea la maximum a celorlalte simturi pentru a completa sau inlocui vederea, corectarea reprezentarilor vizuale, imbogatirea reprezentarilor vizuale prin noi experiente. La cea de-a doua categorie intra orientarea scolara si profesionala a deficitului, accesul la gradele si formele de invatamant, pregatirea atat stiintifica, cat si cea tehnica si culturala, dar si operationalizarea informatiilor educationale prin metode si mijloace accesibile. "Capacitatea vizuala depinde de mai multe variabile si include aspecte, cum ar fi acuitatea vizuala si campul vizual" (Garaigordobil & Bernaras, 2009, p. 149).
"Termenul deficienta reunifica absenta, pierderea sau alterarea unei structuri ori a unei functii (anatomica, fiziologica sau psihologica) a persoanei" (Moldovan & Balas, 2006, p. 13). De asemenea, principalele cauze ale deficientelor pot fi atat conditia negativa a mediului in care traieste persoana, cat si rezultatul a unor maladii/boli grave sau accidente. Conceptul de deficienta vine in stransa legatura cu termeni specifici literaturii de specialitate, precum cel de handicap, reabilitare si incapacitate. Cel dintai este reprezentat ca un dezavantaj pentru fiinta umana, ce are in vedere pierderea si limitarea unor sanse de a lua parte la viata sociala, aflandu-se la acelasi nivel cu ceilalti oameni. Aceasta notiune face legatura intre persoana cu deficiente si societate sau mediul de viata. "Incapacitatea desemneaza un numar de limitari functionale cauzate de deficiente fizice, intelectuale, senzoriale, de conditii de sanatate ori de mediu. Limitarile pot fi partiale sau totale si nu permit ca o activitate sa fie indeplinita in limitele considerate normale pentru o fiinta umana" (Moldovan & Balas, 2006, p. 14). Cat despre reabilitare, aceasta face referire la procesul destinat de a da posibilitatea persoanelor cu diferite deficiente sa ajunga la niveluri functionale fizice, sociale, psihice corespunzatoare, "furnizandu-le acestora instrumente cu ajutorul carora isi pot schimba viata in directia obtinerii unui grad mai mare de independenta in societate" (Moldovan & Balas, 2006, p. 14).


Fisiere in arhiva (1):

  • Abordari terapeutice la copii cu deficiente de vedere.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Arbesman, M., & Logsdon, D. (2011). Occupational Therapy Interventions for Employment and Education for Adults With Serious Mental Illness: A systematic Review. The American Journal of Occupational Therapy. (activ la data de 18.05.2016)
2.Avramescu, M. D. (2006). Defectologie si logopedie, editia a 2 a. Bucuresti: Editura Fundatiei Romania de Maine.
3.Buica, C. B. (2004). Bazele defectologiei. Bucuresti: Aramis Print.
4.Bulus, L. (2006). Terapia prin muzica. Sieben Publishing.
5.Busneag, C. (2007). Terapia ocupationala. Bucuresti: Editura Fundatiei Romania de Maine.
6.Busneag, I. C. (2009). Terapia ocupationala editia a IIa revazuta si adaugita. Editura Fundatiei Romania de Maine.
7.Cziker, R. (2001). Educatia si timularea vizuala la copilul cu deficiente de vedere. Presa Universitara Clujeana.
8.Frumos, F. (2009). Deficientele senzoriale, fizice si psihocomportamentale. Aspecte psihopedagogice. Iasi: Edictura STEF.
9.Garaigordobil, M., & Bernaras, E. (2009). Self-concept, Self-esteem, Personality Traits and Psychopathological Symptoms in Adolescents with and without Visual Impairment. The Spanish Journal of Pszchology, 149. (activ la data de 18.05.2016)
10.Ghergut, A. (2001). Psihopedagogia persoanelor cu cerinte speciale. Strategii de educatie integrala. Polirom.
11.Ghergut, A. (2013). Sinteze de psihopedagogie speciala. Ghid pentru concursuri si examene de obtinere a gradelor didactice. Polirom.
12.Gothwal, V. K., Lovie-Kitchin, J. E., & Nutheti, R. (September, 2003). The Development of the L.V. Prasad-Functional Vision Questionnaire: A measure of Functional Vision Perdormance of Visually Impaired Children. Visual Psychophysics and Physiological Optics, Vol.44. (activ la data de 18.05.2016)
13.Markowitz, M. (2006). Occupational therapy intervention in low vision rehabilitation. Canadian Journal of Ophthalmology, Vol.41, 340-347. (activ la data de 18.05.2016)
14.Moldovan, O. D., & Balas, T. D. (2006). Psihopedagogia copiilor cu handicap de vedere. Editura Universitatii.
15.Nacev, L. (2013). Management educational-managementul clasei de elevi cu deficiente de vedere. Timisoara.


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!