INTRODUCERE 1 CAPITOLUL 1. ACTIONAREA ELECTRICA A SISTEMELOR DE POMPARE LA BORDUL NAVEI 2 1.1. Sisteme de pompe folosite in industria navala 2 1.2 Tipuri de pompe 3 1.2.1. Pompele hidraulice 3 1.2.2. Pompele pneumatice 3 1.3. Utilizari ale pompelor 3 1.3.1 Industria navala 3 1.3.2 In industria siderurgica 4 1.4 Actionari electrice ale sistemelor de pompare 4 1.4.1 Actionari cu regim constant (serviciu continuu) 4 1.4.2. Actionari cu regim intermitent 4 1.4.3. Actionari cu turatie variabila 4 1.5. Importanta eficientizarii si monitorizarea 5 CAPITOLUL 2. SISTEMUL DE ALIMENTARE CU APA POTABILA A UNEI NAVE 7 2.1 Descrierea sistemului de apa potabila 7 2.2 Calculul conductelor 9 2.3 Calculul (dimensionarea ) pompelor 10 2.3.1. Calculul puterii mecanice a pompelor 10 2.3.2. Calculul puterii hidraulice a pompelor 10 2.3.3. Calculul turatiei pompei 10 2.4. Alegerea motorului 10 2.5. Calculul puterii electrice 11 CAPITOLUL 3. SCHEMA ELECTRICA 12 3.1. Conditii generale 12 3.2. Schema de forta 13 3.3. Schema de comanda 17 3.4. Descrierea schemei de comanda 21 3.4. Scema bloc pentru pornirea pompei 28 CAPITOLUL 4 Controlul sistemului de pompare cu ajutorul PLC-lui (program). 29 4.1. Conditii generale 29 4.2 Automatizarea procesului 29 4.2.1 Avantajele si dezavantajele automatelor programabile 29 4.2.2 Configurare comunicati 30 4.2.3. Controlerul CompactLogix L32C 34 4.3. Schema LADDER 34 CAPITOLUL 5 MASURI DE ECRANARE 43 CONCLOZIE 47 BIBILIOGRAFIE 47 ANEXE 48
Una din preocuparile mondiale in domeniul actionarinor electrice este cresterea eficientei energetice. Cu ajutorul imaginatiei putem echivala cerinta mondiala de energie cu necesarul de energie a unui vapor, avand in vedere ca acesta are la bord o multitudine de echipamente care deservesc echipajul. Instalatiile vaporului pot fi impartite in mai multe categorii: - Instalatia de balast: are rolul de a corecta asieta navei si de a asigura pescajul minim cand aceasta este goala; - Instalatia de santina: are rolul de a elimina acumularile de apa reziduala; - Instalatia de stins incendiu: are in componenta pompe, hidranti, furtune, valvule de inchidere, tubulaturi etc.; - Instalatii sanitare: aprovizioneaza echipajul si pasagerii cu apa potabila, pentru spalat, si asigura evacuarea peste bord a apelor reziduale si a dejectiilor; - Instalatia de ventilatie: asigura circulatia aerului; - Instalatia de guvernare: asigura stabilitatea de drum si manevrabilitatea; - Instalatia de ancorare: fixeaza nava in raport cu fundul marii; - Instalatia de incarcare: este alcatuita din bigi, macarale simple sau mecanizate; - Instalatia de acostare-legare: serveste la manevrarea navei in vederea acostarii si fixarea navei de cheu, de alta nava sau de diverse constructii plutitoare. Toate aceste instalatii au ca baza de functionare , o serie de pompe cu diferite caracteristici , proprietati si forme, care sunt angrenate la randul lor de motoare electrice. Aceasta lucrare de licenta propune folosirea tuturor cunostintelor, pentru eficientizarea la maxim a energiei de la bordul navei, in special a energiei electrice. Printre metodele de crestere a eficientei energetice, din punct de vedere electric, sunt dezvoltarea semiconductoarelor, dezvoltarea automatizarilor, dezvoltarea sistemelor numerice moderne (micocontrolere ,procesoare de semnal). Prin diferite metode se poate ajunge la eficientizarea procesul tehnologic, pentru utilizarea eficienta a puterii si minimizarea consumului de energie electrica folosind diferite tehnici de control. CAPITOLUL 1. ACTIONAREA ELECTRICA A SISTEMELOR DE POMPARE LA BORDUL NAVEI 1.1. Sisteme de pompe folosite in industria navala O pompa este o masina sau un aparat care transforma energia mecanica, in energie hidraulica sau pneumatica , cu scopul transportarii gazului sau fluidului catre echipamentul unde se foloseste energia utila. Energia mecanica poate proveni din forta musculara sau de la un motor de antrenare, motor care poate fi de curent continu sau curent alternativ, in functie de instalatia care deserveste nava (Fig 1). Datorita conditiilor speciale de exploatare, in industria navala se folosesc pompe care au diferite regimuri de functionare. Un aspect foarte important in instalatiile de pompare este centrarea corecta a pompelor fata de motorul de antrenare. In cazul pompelor de dimensiuni reduse, se utilizeaza constructia monobloc, la care rotorul pompei si rotorul motorul sunt calate pe un arbore comun (ptentr pompele mai mari se utilizeaza un cuplaj elestic). Fig. 1 Pompa angrenata de motor 1 Motor 4 Cuplaj cu distantier 7 Rotor hidraulic 10 Suportul rulmentului 2 Cuplaj 5 Arbore 8 Carcasa pompa 11 Rulment 3 Protectie cuplaj 6 Etansare mecanica 9 Capacul carcasei 12 Placa de baza Datorita vibratiilor din timpul navigarii (din interior sau din exterior), este indicat ca intre pompa si conductele de aspiratie sau refulare, sa se monteaza o tubulatura din cauciuc. O alta importanta este data flanselor conductelor si flanselor pompei, ele trebuie sa fie paralele si de aceiasi dimensiune, iar racordarea sa se realizeze asfel incat sa nu cedeze solicitarilor mecanice. 1.2 Tipuri de pompe 1.2.1. Pompele hidraulice Se pot alege dupa mai multe criterii: a). criteriul functional: - pompe cu debit constant - pompe cu debit variabil b). criteriul construciv: - pompe cu rotor - pompe fara rotor - pompe cu constructie speciala - pompe cu destinatie speciala c). criteriul sensului de curgere al fluidului: - traversarea unidirectionala a lichidului de lucru - traversarea bidirectionala a lichidului de lucru 1.2.2. Pompele pneumatice Pompele pneumatice folosesc ca fluid purtator de presiune, aerul din atmosfera sub presiune. Datorita impuritatilor si a vaporilor din atmosfera, aerul trebuie purificat pentru a nu afecta elementele component din instalatie , eventual gradul de umercare se face controlat cu ajutorul unor ungatoare cu ceata de ulei. Principalele caracteristici care sunt urmarite pentru o eficientizare cat mai buna a energiei sunt : debitul si presiunea. 1.3. Utilizari ale pompelor Pentru reglementarea diferitelor regimuri de functionare , au fost introduse diferite normative de siguranta si exploatare a instalatiilor de pompare. 1.3.1 Industria navala Indiferent de model, pompele sunt folosite in diferite instalatii: - Instalatii de stingerea incendiilor - Instalatii sanitare - Instalatii de santina - Instalatii de ancorare - Instalatii de conditionare a aerului - Instalatii de balast - Instalatii gravitationale - Instalatii de alimentare combustibil - Instalatii de racire cu apa a generatoarelor diesel 1.3.2 In industria siderurgica In industia siderurgica pompele pot fi folosite in: -instalatii de racire -instalatii de stingerea incendiilor -instalatii de ungere -instalatii de transport -instalatii de ventilatie 1.4 Actionari electrice ale sistemelor de pompare Criteriile dupa care se aleg pompele sunt: - Regimul de functionare - Conditiile de lucru - Puterea mecanica utilizata 1.4.1 Actionari cu regim constant (serviciu continuu) Instalatiile de conditionare a aerului, realizeaza o prelucrare complexa a aerului in scopul asigurarii conditilor optime de munca si odihna pentru oameni , indiferent care sunt conditiile meteorologice , pe toata perioada anului , pentru navigarea in diferite zone climatice. 1.4.2. Actionari cu regim intermitent Instalatia de santina , asigura evacuarea peste bord a apei colectate din santina in cadrul conditiilor normale de exploatare (apa care este trecuta prin separator de reziduri), in cadrul functiei de salvare (asigura evacuarea cantitatii de apa patrunse in caz de gaura de apa) 1.4.3. Actionari cu turatie variabila Pentru a putea obtine o turatie variabila , de-a lungul timpului au fost folosite mai multe metode de alimentare a motoarelor asincrone pentru angrenarea pompelor cum ar fi: pornirea cu trepte de rezistente sau pornirea cu ajutorul unui convertor static. Datorita avantajelor oferite, convertorul static este utilizat cel mai des in practica, in special pentru instalatii cum ar fi: -instalatiile de ventilatie -instalatiile hidraulice -instalatia de carburant
CURS 2. ACTIONARI HIDRAULICE SI PNEUMATICE pag 10 www.ELEKTRIM MOTORS.com pag 11 www.resonance.ro/378-large_default/intrerupator-automat-20a-3p-36ka.jpg pag 15 www.electricsite.ro/9903-thickbox_default/contactor-schneider-tesys-lc1-d-3-poli-ac-3-440v-18a-bobina-24v-ca-lc1d18b7.jpg pag 15 www.dcb.ro/files/produse/multind_site_bobine_statice-616.jpg pag 15 ECHIPAMENTE ELECTRICE CAP. 2 pag 17 www.adelaida.ro pag 20 cdn1.bigcommerce.com/server4800/h9he6/products/32/images/119/abultimatecombo__72087.1359902238.380.380.jpg?c=2 pag 27 Agenda electrica Moeller 02/08 Softstartere electronice si actionari electrice pentru motoare pag 28 www.mrplc.com/store/images/P/compactlogix-29.jpg pag 31 www.eplandata.de/portal/pl_PL/part/data/A-B/gen/A-B/preview/picturefile/256/A-B%255C1769%255C1769-L32C.tif.png pag 34 www.staticflickr.com/8/7156/6435738805_37b99d8c21_m.jpg pag 52 capt.co.il/wp-content/uploads/16801437791_0f15e00af7_o.jpg pag 53
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.