Cuprins- 2 - Introducere- 3 - Capitolul 1. Uniunea Europeana si managementul crizei- 4 - 1.1.Definirea notiunilor de management si managementul al crizei in contextul Uniunii Europene- 5 - 1.2.Particularitati ale managementului crizei in Uniunea Europeana- 9 - 1.3.Uniunea Europeana in contextul globalizarii- 12 - Capitolul 2. Tratatul de la Lisabona din perspectiva studiilor de securitate- 20 - 2.1. Definirea conceptelor- 20 - 2.2. Securitatea si informatia- 25 - Capitolul 3. Studiu de caz: Actiunile Uniunii Europene in managementul crizei si prevenirii conflictului dupa Tratatul de la Lisabona- 28 - 3.1. Coordonarea civilia si militara in structurile de management al crizei ale Uniunii Europene- 28 - 3.2. Directii viitoare si necesitatea unei strategii permanente- 37 - Concluzii- 41 - Bibliografie- 43 - Anexe- 45 -
Sfarsitul celui de-al Doilea Razboi Mondial a adus cu sine o serie de schimbari in politica mondiala si a scos la lumina noi traiectorii pe care statele le pot urma catre o dezvoltare economica si sociala cu adevarat durabila. Cu toate acestea confruntarile nu sunt de domeniul noutatii nici pentru majoritatea statelor lumii si, in consecinta, nici pentru alianta nou aparuta ca urmare a Tratatului de la Paris din 1951 ce creeaza Comunitatea Carbunelui si Otelului pentru a para astfel o potentiala situatie conflictuala intre Franta si Germania. Sase ani mai tarziu, in 1957 este creata Comunitatea Economica Europeana prin Tratatul de la Roma si astfel se pun bazele unei colaborari trainice care implica o suma de noi oportunitati de dezvoltare pentru statele semnatare: Belgia, Franta, Italia, Luxemburg, Olanda si Germania de Vest (RFG). Ani mai tarziu, tratatul este redenumit de catre noul Tratat de la Maastricht: "Tratat asupra functionarii Uniunii Europene,,. 2009 este anul in care intra un nou tratat este semnat si cunoscut sub numele de Tratatul de la Lisabona. Tratatul de la Lisabona are o importanta capitala pentru Uniunea Europeana deoarece stabileste faptul ca aceasta a capatat o personalitate legala consolidata. Lucrarea de fata se axeaza in principal pe acest tratat fara a inlatura insa importanta istorica a celor anterioare precum si evenimentele care joaca rol de premisa in semnarea tratatelor. Europa este in momentul actual in fata unor decizii dificile si a unor situatii pe masura. Initiativa de a transforma un continent perfect eterogen intr-un stat unit, federal este o ambitie mareata si mai mult ca sigur, bine intentionata. Cu toate acestea conflictele ce ameninta Europa precum si actiunile serviciilor de informatii din Orientul Mijlociu, influenta crescuta si perpetua a Statelor Unite intre barierele continentale sunt un context al carui rol nu poate fi inlaturat. Uniunea Europeana reuseste totusi sa reziste presiunilor interne, conflictelor de interese carora este supusa precum si politicii agresive a Rusiei si a Statelor Unite. Cu toate acestea identificam o serie de aspecte ce pot influenta negativ intentiile si viitoarele actiuni ale Europei legate de statele sale membre. Ascensiunea extremei drepte precum si presiunea imigrantilor reprezinta o arie conflictuala delicata a carei rezolvare presupune cel mai probabil un numar de sacrificii ori de compromisuri. Suntem dispusi sa aflam ce propune Tratatul de la Lisabona precum si ce situatii este Uniunea Europeana capabila sa gestioneze prin prezenta lucrare. Capitolul 1. Uniunea Europeana si managementul crizei Societatea umana se bazeaza pe grup si pe interactiunea acestuia cu alte grupuri. In functie de tipul de interactiune dezvoltat suntem inclinati sa tindem spre o opinie sau alta in ceea ce priveste raporturile de forte intre doua sau mai multe grupuri. Pentru ca aceste grupuri sa poata functiona corespunzator si pentru a isi atinge un set de scopuri anterior propuse este absolut necesara o "guverrnare,, superioara, impartiala si in acelasi timp implicata, la curent cu tot ceea ce se intampla in grupurile de interes. Acest lucru este valabil inca din clasele prescolare, unde copiii sunt organizati pe grupuri in functie de anumite caracteristici ale fiecarui copil in parte. Scoala primara, gimnaziala, liceul, facultatea si apoi locul de munca ori grupul de prieteni nu sunt decat replici la nesfarsit oglindite in ape diferite ale aceleiasi structuri: grupul, micro-organizatia. Tot ceea ce inseamna organizatie se refera in sine la o celula ce impartaseste un set de principii de guvernare carora indivizii prezenti in interiorul sau se supun. Reglementarile, actiunile, structura, organigrama, valorile sunt impartasite, verificate si reimprospatate de-a lungul timupuli in cadrul unei organizatii, indiferent care ar fi aceea, pentru a crea identitatea firmei, a organizatiei, a comunitatii si a indivizilor ce o compun la nivel de personaj colectiv Nu este suficient insa deoarece pentru a contine pe de-a-ntregul toate acestea este necesara o viziune superior ierarhica care sa gestioneze procele din cadrul organizatiei si care sa observe neregulile, minusurile, plusurile, avantajele, dezavantajele, rigorile si comportamentele tuturor indivizilor componenti. Aici intervine managementul sau conducerea al carui scop fundamental este tocmai aceasta ghidonare, orientare, corectare a directiei pentru un grup sociale indiferent in ce forma s-ar manifesta acesta. Managementul sau conducerea inseamna nu numai capacitatea tehnica, functionala de a face lucrurile sa se intample in mod practic indiferent de domeniul de activitate despre care vorbim ori la care ne raportam Dimensiunea aparte ce desprinde managementul de conducere este cea referitoare la calitatea umana exceptionala a unui manager ce nu face decat sa intregeasca un portret deja conturat anterior. Discutand despre managementul unei intregi comunitati, Uniunea Europeana, este de la sine inteles raportul de forte antrenat si mai ales piesele ce sunt aruncate in joc. 1.1.Definirea notiunilor de management si managementul al crizei in contextul Uniunii Europene Managementul este un cuvant des utilizat in zilele noastre. Fie ca ne referim la conducerea unei organizatii sau la managementul timpului ori riscului, ne atasam simbolic in fapt de sensul sau. Cuvantul provine de englezescul "management,, pe care limba romana l-a adoptat ca atare si inseamna de facto "gestionare,, a unor situatii, resurse umane ori altor categorii de resurse prezente la un moment dat in cadrul unei organizatii. De asemenea, putem trasa simplist o definitie a managementului prin urmarirea scopurilor sale; megand inapoi de la scopul final catre cadrul initial vom observa cateva notiuni fara de care un proces de management nu ar putea avea loc :
1.Brauss, H. and Zinzius, R. - ,,Remarks to the European Parliament Sub-Committee on Security and Defence by Brigadier General Heinrich Brauss, Director Civ/Mil Cell and by Roland Zinzius, Deputy Director Civ/Mil Cell" Brussel, 2007 2.Booth, K., Theory of World Security, Cambridge University Press, 2007 3.Buzan, B., Security: A New Framework for Analysis, Lynne Rienner Publishers, 1997 4.Buzan B., "Peace, Power and Security: Contending Concepts in the Study of International Relations,, , Journal of Peace Research, nr. 21, 1984 5.Council of the European Union - "CIMIC Concept for EU-led Crisis Management Operations (7106/02)", 2002 6.Council of the European Union - "Civil-Military Co-ordination (CMCO) (14457/03)", 2003 7.Council of the European Union - ,,EU Concept for Military Planning at the Political and Strategic Level (10687/08)", 2008 8.Digeser P., "The Concept of Security,, , lucrare prezentata la intalnirea14 September 1994 9.Dumitrascu V., "Leadership si cultura organizationala,,, Editura Universitara, Bucuresti, 2013 10.Ehrhart, H.G. - "Civil-Military Co-Operation and Co-ordination in the EU and in Selected Member States. Study for the European Parliament's Subcommittee on Security and Defence", Brussels, 2007 11.Eisenhower, D., Crusade in Europe, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London, 1948 12.European Commission - ,,Increasing the impact of EU Development Policy: an Agenda for Change", Brussels, 2011 13.European Union Fact Sheet - ,,The EU Battlegroups and the EU Civilian and Military Cell" http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cmsUpload/Battlegroups.pdf 14.Freedman, L., "Strategy: A History,,, Oxford University Press, New. York, 2013 15.Gourlay C., "Partners Apart: Enhancing Cooperation between Civil Society and EU Civilian Crisis Management in the framework of ESDP", 2006 16.Gross, E. - "Security Sector Reform in Afghanistan: the EU's Contribution", EUISS Occassional Paper No. 78, 2009 17.Hochleitner, E. , ,,Permanent EU Command and Control Structures: A Capability Deficit to Be Addressed", Brussels, 2008 18.Hurrell A., On Global Order: Power, Values and the Constitution of International Society, Oxford University Press, USA, 2007 19.Kaiser, K., The Interaction of Regional Subsystems, World Politics 20.Kurpas, S. - "The Treaty of Lisbon - How much 'Constitution' is left? An Overview of the Main Changes" CEPS Policy Brief No. 147, 2007 21.Lake, D., Morgan, P., Regional Orders: Building Security in a New World, University Park, The Pennsylvania State University Press, 1997 22.Lake, J. R., Master Plan Update and Integrated Programmatic Environmental Impact Statement, Northwestern University, USA, 1997 23.Laswell H. D., "Politics: Who Gets What, When How", The American Political Science Review, Vol. 30, nr. 6, 1936 24.Lee-Ohlsson, F.,"Sweden and Development of the European Security and Defence Policy. A Bi-Directional Process of Europeanization", Cooperation and Conflict, Vol. 44, No. 2, 2009 25.Mace, G., Therien J-P., Haslam, P., Governing the Americas: Assessing Multilateral Institusions, Lynne Rienner Publishers, UK, 2007
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.