Cuprins
- INTRODUCERE 3
- CAPITOLUL 1 ACTIVITATEA DE INSPECȚIE FISCALA DIN CADRUL DGFP
- BRAȘOV 6
- 1.1. Direcția Generală A Finanțelor Publice Braşov 6
- 1.1.2. Atribuțiile, sarcinile și responsabilitățile activității de control 7
- CAPITOLUL 2 REGULI ŞI PROCEDURI DE SFĂŞURARE A ACTIVITAŢII
- DE INSPECŢTE FISCALĂ. PREVEDERILE CODULUI DE
- PROCEDURĂ FISCALĂ 10
- 2.1. Obiectul și funcțiile inspecției fiscale 10
- 2.2. Proceduri de control fiscal 11
- 2.3. Selectarea contribuabililor pentru inspecție fiscală 12
- 2.4. Avizul de inspecție fiscală 14
- 2.5. Reguli privind inspecția fiscală 16
- 2.5.1. Obligatia de colaborare a contribuabilului 17
- 2.5.2. Dreptul contribuabilului de a fi informat 17
- CAPITOLUL 3 TEHNICA STABILIRII TVA ŞI IMPOZITULUI PE VENIT
- LA PERSOANE JURIDICE 18
- 3.1. Taxa pe valoare adugată 18
- 3.1.1. Regulile și cotele taxei pe valoarea adaugată 22
- 3.1.2. Baza de impozitare 23
- 3.1.3. Obligațiile privind înregistrarea la organele fiscale 24
- 3.1.4. T.V.A. datorat bugetului de stat 25
- 3.2. Impozitarea profitului 26
- 3.2.1. Modul de calcul al impozitului pe profit 28
- 3.2.2. Plata impozitului pe profit 35
- 3.2.3. Teoria Impozitarii profitului 37
- CAPITOLUL 4 PROCEDURI DE CONTROL ȘI EFECTUAREA INSPECŢIEI FISCALE
- LA PERSOANE JURIDICE 41
- 4.1. Codul Etic al inspectorului de control fiscal 41
- 4.2. Drepturile și obligațiile contribuabilului pe durata desfășurări
- inspecției fiscale 47
- 4.3. Principalele atribuții ale inspecției fiscale 56
- CAPITOLUL 5 STUDIU DE CAZ. EFECTUAREA INSPECŢIEI FISCALE
- SC. VITO&MAR SRL 57
- 5.1. Prezentarea Firmei S.c. Vito&Mar S.r.l 57
- 5.2. Structura raportului de inspecție fiscală 61
- 5.3. Modul de întocmire a raportului de inspecție fiscală 63
- 5.4. Reguli de completare a formularelor utilizate in activitatea de
- inspecție fiscală la personae juridice 66
- 5.5. Studiu de caz privind raportul de inspecție fiscală 72
- CONCLUZII 89
- BIBLIOGRAFIE 93
- LEGISLAȚIE 93
Extras din licență
INTRODUCERE
Misiunea principală a orcarei administrații fiscale este de a colecta suma corectă a impozitelor și taxelor și a altor contribuții datorate de contribuabili bugetului public, cu minim de costuri atât pentru administrație, cât și pentru contribuabil. Administrația fiscală este cea care trebuie să asigure aplicarea și respectarea legislației financiar –fiscale de către contribuabili. În acest context controlul poate fi definit și ca o funcție a administrației fiscale.
Controlul fiscal cuprinde ansamblul activităților care au ca scop verificarea realității, legalității şi sincerității declaratiilor, verificarea corectitudinii şi exactitatii indeplinirii, conform legii, a obligaţiilor fiscale de către contribuabili, precum şi activitatea de investigare si constatare a evaziunii fiscale.
Subiecți ai controlului fiscal, denumiti contribuabili, sunt persoanele juridice și fizice, atât române, cât și străine, precum și asociațiile fără personalitate juridică, cărora le revin, potrivit legii, obligații fiscale, deci, orice entitate care are calitate de contribuabil, adică de subiect al impunerii este și subiect al controlului fiscal. Țelul oricărei administrații fiscale moderne este aceea de realizare a unui grad cât mai mare de conformare fiscală voluntară a contribuabililor. Activitatea de control fiscal, alături de informarea și educarea contribuabililor, reprezintă unul din principalele instrumente pentru imbunătățirea conformarii fiscale voluntare. În trecut, controlul fiscal era axat, în principal, pe atragerea de sume suplimentare la bugetul de stat, fiind perceput de către contribuabili ca un mijloc coercitiv al statului asupra lor.
În ultimii ani, toate administrațiile fiscale din tarile dezvoltate economic au trecut de la latura cantitativă a controlului fiscal la latura calitativă. Acum, administrația fiscală tratează contribuabilii ca ,,parteneri de afaceri”, ei sunt priviți ca și ,,clienti” ai administrației. În acest sens, un rol important în relația cu contribuabilii o are acordarea asistenței financiar-fiscale de către Ministerul Finanțelor Publice și unitațile fiscale teritoriale.
De asemenea, un rol esențial în administrația fiscală o are principiul declarativ – contribuabilii folosind în acest sens declarațiile fiscale, controlului fiscal revenindu-i sarcina verificării sinceritații declarațiilor, precum și corectitudinea și îndeplinirea la termenele legale a obligațiilor fiscale de către contribuabili.
Obligațiile fiscale cuprind :
-obligația de a declara bunurile și veniturile impozabile sau, dupa caz, impozitele
datorate, taxele, contribuțiile la fondurile speciale;
-obligația de a calcula și de a înregistra în evidențele contabile și de plată, la
termenele legale, a impozitelor, taxelor și contribuțiilor la fondurile speciale;
-obligația de a calcula, de a reține și de a înregistra în evidențele contabile și de a
plăti, la termenele legale, impozitele care se realizează prin stopaj la sursă;
-orice alte obligații legale care revin contribuabililor persoane fizice sau juridice,
în aplicarea legilor fiscale.
Controlul fiscal se exercită de organele de control fiscal din Ministerul Finanțelor Publice și ale unităților sale teritoriale, denumite organe de control fiscal (pentru veniturile bugetului statului), precum și de către serviciile de specialitate ale autoritaților administrației publice locale (pentru resursele publice locale). În cadrul organelor de control financiar abilitate de lege se includ și organele de control financiar ale Curții de Conturi a României. Pentru a sublinia importanța controlului fiscal, legea prevede ca angajații organelor de control fiscal, îndeplinesc o funcție care implică exercițiul autorității de stat. În exercitarea atribuțiilor sale de serviciu, organele de control fiscal colaborează cu autoritățile publice centrale și locale, cu direcțiile de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor Publice, precum și cu instituțiile fiscale similare din alte state, în condițiile legii, pentru realizarea obiectivelor sale.
Caracteristicile formelor decontrol fiscal
În funcție de scopul pentru care se efectuează :
- informativ, care are caracter educativ-profesional sau pentru informarea agenților economici nou înregistratți asupra drepturilor și obligațiilor fiscale ce le revin;
- de rutină, cu scopul menținerii legăturii cu contribuabilii, urmăririi modului de respectare de către contribuabili a obligațiilor fiscale sau pentru înregistrarea acestora ca plătitori de impozite și taxe (de exemplu : constituirea și plata impozitului pe venit, constituirea și plata accizelor, taxelor pentru desfășurarea activităților de jocuri de noroc, etc);
Din punct de vedere al sferei de cuprindere :
- general, caracterizat prin faptul că, controlul cuprinde toate impozitele și taxele și contribuțiile datorate de contribuabili, verificandu-se modul de aplicare de către contribuabil a legilor și reglementarilor financiar-fiscale, respectiv plata obligațiilor fiscale la termenele legale;
- parțial/limitat, controlul fiscal efectuandu-se cu referire numai la anumite impozite și taxe;
Din punct de vedere al operațiunilor supuse controlul fiscal:
- complet (de fond), controlandu-se toate operațiunile, documentele și evidențele care au stat la baza constituirii și stabilirii unui impozit, precum și plata acestuia la bugetul statului. Acest tip de control fiscal începe printr-un test de credibilitate, ce include verificarea integrității sistemului și evidențelor contabile. Controlul de fond se realizează prin efectuarea verificărilor asupra : conturilor, documentelor referitoare la achiziții și vânzări (prin sondaj) și a conformității documentelor justificative înregistrate în evidența contabilă, precum și a sincerității și corectitudinii datelor din toate declarațiile fiscale depuse de contribuabil la organul fiscal competent;
- selectiv (prin sondaj), când se controleaza numai anumite operațiuni, documente sau perioade cu privire la constituirea și stabilirea unui impozit. În cazul când controlul selectiv releva nereguli de fond, cercetarea fiscală continuă, programandu-se și efectuându-se un control complet. Acest tip de control are ca scop diminuarea evaziunii fiscale, în cel mai scurt timp posibil, prin axarea controlului fiscal pe anumite activități economico-financiare ale contribuabililor, care prezintă un risc ridicat (de exemplu : in domeniul producției și comercializarii alcoolului, produselor petroliere, etc - verificându-se în special comercializarea acestora cu documente fiscale speciale, constituirea și plata accizelor aferente sau cu privire la munca la “negru” utilizata tot mai des de angajatori).
- documentar, examinându-se forma și conținutul, a realității și legalității operațiunilor economico-financiare efectuate de contribuabil.
CAPITOLUL 1
ACTIVITATEA DE INSPECȚIE FISCALA DIN CADRUL DGFP BRAȘOV
1.1.Direcția Generală A Finanțelor Publice Braşov este organizată pe trei activităţi importante:
-Activitatea de Metodologie şi Administrarea Veniturilor Statului
-Activitatea de Inspecție Fiscală
-Activitatea de Trezorerie şi Contabilitate Publică
Aria de cuprindere a organizaţiei teritoriale este judeţul Braşov, acoperită printr-un număr de 12 administraţii ale finanţelor publice municipale, orăşeneşti şi comunale:
Activitatea de inspecție fiscală se realizeaza prin urmatoarele compartimente:
-Serviciul (biroul, compartimentul) inspecție fiscală persoane fizice;
-Serviciul (biroul, compartimentul) inspecție fiscală persoane juridice;
-Biroul (compartimentul) selectare dosare și programare control, coordonare și sinteza activității de inspecție fiscală.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Activitatea de Inspectie Fiscala - Studiu de Caz SC Vito&Mar SRL.doc