Introducere 3 Cap. I – Consumul – fenomen şi proces micro şi macroeconomic 6 1.1. Concept, funcţii şi clasificări ale consumului 6 1.2. Factorii determinanţi ai comportamentului de consum 10 1.3. Microeconomia consumatorului 17 1.3.1. Consumul şi consumatorul în teoria economică 17 1.3.2. Teoria consumatorului 25 Cap. II – Funcţia de utilitate 35 2.1. Funcţia de utilitate 35 2.2. Forme ale funcţiei de utilitate 37 2.3. Curbe de indiferenţă 43 Cap. III – Alegerea optimală a consumatorului 49 3.1. Proprietăţile mulţimii pachetelor de consum admisibile 49 3.2. Alegerea optimală şi utilitatea marginală a venitului 53 3.3. Condiţiile de optim şi multiplicatorul lui Lagrange 57 3.4. Duala problemei consumatorului 58 3.5. Curbe de cerere compensate şi necompensate 61 Aplicaţie 65 Bibliografie 71
INTRODUCERE Microeconomia este ştiinţa care se ocupă cu studiul aprofundat (microscopic) al agenţilor economici individuali, iar piaţa serviciilor şi produselor este cadrul pe care microeconomia îl dezbate cu predilecţie. Ea studiază mecanismele şi legile care guvernează consumul şi producţia, modul de alocare a resurselor, modalităţile de combinare a factorilor de producţie cât şi posibilităţile de optimizare ale acestor combinaţii. Scopul principal al microeconomiei este acela de a asigura o fundamentare ştiinţifică procesului decizional desfăşurat la nivel microeconomic. Consum, consumator, comportament al consumatorului iată câţiva termeni utilizaţi frecvent atât de către specialiştii din variate domenii de activitate, cât şi de către publicul larg. Fiecare dintre noi îi întâlnim zilnic şi nu-i putem evita, întrucât, chiar dacă ne aflăm în postura de furnizori de produse sau servicii, ori în extrema cealaltă, de utilizatori ai acestor produse sau servicii, implicit facem uz de ei. Existenţa fiecărui individ, dar şi a societăţii în ansamblul ei, n-ar fi posibilă în afara consumului, fiecare dintre noi având, pe lângă calitatea de fiică, fiu, soţie, soţ, părinte, membru al unui grup, elev, student etc., şi calitatea de consumator. In această calitate intrăm în relaţii de interdependenţă cu agenţii economici şi sociali, manifestând în practică un anumit tip de comportament. Orice firmă competitivă trebuie să pornească de la premisa că ea produce sau prestează servicii nu doar de dragul de a produce sau presta servicii, ci pentru ca produsele şi serviciile obţinute să satisfacă anumite nevoi ca urmare a consumului acestora. În concordanţă cu această cerinţă, putem afirma despre consum că ocupă o poziţie centrală în mecanismul vieţii economice. Aflat într-o strânsă legătură cu producţia de bunuri şi prestarea de servicii, consumul exercită asupra acestora un rol activ, dinamizator, în sensul că orice activitate economică, dar şi neeconomică, trebuie să se finalizeze prin consumarea rezultatelor acesteia. în caz contrar, am asista la desfăşurarea unor activităţi eficiente, consumatoare de mari resurse materiale, tehnice, financiare, umane, de cheltuieli inutile fără corespondent în satisfacerea nevoilor beneficiarilor lor. Pe de altă parte, consumul influenţează producţia de bunuri şi prestări de servicii, prin faptul că prin consum, mai precis prin satisfacerea nevoilor consumatorilor, se creează motivaţia reluării activităţilor economice şi noneconomice, de regulă, chiar şi pe o scară mai largă. Indiferent, însă, de importanţa care i se acordă în diferitele tipuri de economii şi societăţi, rolul său în cadrul oricărei economii este de neînlocuit. Dar ce reprezintă consumul? Conform Dicţionarului Explicativ al Limbii Române, consumul reprezintă procesul de „folosire a unor bunuri rezultate din producţie pentru satisfacerea nevoilor producţiei şi ale oamenilor", sau o „cantitate de materiale, materii prime, combustibil sau energie folosite pentru a realiza un produs tehnic, o lucrare etc." Potrivit Dicţionarului de Economie , consumul semnifică „folosirea bunurilor corporale şi incorporale, folosire care antrenează pierderea imediată sau treptată a utilităţilor lor. ( ) Consumul este şi un act social, acesta reflectând obişnuinţe, situaţii, tradiţii, modă, sisteme de valori existente în timp şi spaţiu.
Allen R.G.D.- Analiză matematică pentru economişti, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1971 Andronic B.-C. - Performanţa firmei, Ed. Polirom, Iaşi, 2000 Artus P., Delean M., Malgrange P.- Modelarea macroeconomică, Ed. Economică, 1986 Băcescu M., Băcescu A.- Compendiu de macroeconomie, Editura Economică, Bucureşti, 1997 Cenuşă Gh. (coord.) - Matematici pentru economişti, Ed. Cison, Bucureşti, 2002. Demetrescu C. M.- - Metode cantitative în marketing, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti, 1971 Dobrotă N.- Economia politică, Editura Economică, Bucureşti, 1995 Dumitru, Sorin Manole, Mihaela Turmacu, Cristian Ion, Elena Chirciu - Matematici aplicate în economie, vol.II, Ed. Independenţa Economică, Piteşti, 2004 Dumitru M., Manole S. (coord.) - Matematică economică, Ed. Independenţa Economică, 2006 Dumitru M., Manole S., Ion C., Turmacu M., Chirciu E. - Matematici aplicate în economie. Culegere de probleme, vol II. Ed. Independenţa Economică, 2004. 11. Gherasim T. - Microeconomie, vol. I, Ed. Economică, 1993 12. Imperato A., Andrei A., Oprescu Gh., Roman M.- Reglarea cibernetică în sistemul pieţei bunurilor şi serviciilor, www.bibliotecadigitalaase.ro 13. Lazăr C., Gorincu Gh., Enache L.- Teoria economică generală, Editura Economică, Bucureşti, 1993
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.