Alegerea sefului statului in statele UE

Extras din licenta Cum descarc?

Introducere 
Institutia sefului statului constituie una dintre cele mai vechi autoritati politice, ea aparand odata cu statul si cunoscand o evolutie continua, atat in ceea ce priveste forma, structura, cat si prerogativele si atributiile. Orice colectivitate, indiferent de marimea ei, de nivelul sau de organizare si dezvoltare, a avut in fruntea sa un sef.
Analiza institutiei sefului statului impune precizarea categoriei de putere careia ii apartine. Includerea acestei institutii in cadrul puterii executive sau legislative tine, in mare masura, de principiul pe care acesta se fundamenteaza, al separatiei sau al unicitatii. Daca puterea se fundamenteaza pe principiul separatiei, institutia sefului statului apartine sferei executivului, de aceea ea apare sub numele de seful puterii executive sau seful executivului.
In decursul vremii, institutia sefului statului a imbracat doua forme de organizare si manifestare: uni-personala (rege, imparat, domn, principe sau presedinte) si colegiala -aceasta a purtat si poarta diverse denumiri: Prezidiu, Consiliul de stat, Consiliul prezidential.
Seful statului este ales prin vot universal egal, direct si secret al cetatenilor in baza unor regului constitutionale.
Alegerea sefului statului este o consecinta a adancirii democratismului vietii politice, dar si o masura de asigurare a echilibrului intre executiv si legislativ. Alegerea sefului statului prin vot universal ii confera acestuia o sporita autoritate si respect, care se pot materializa prin atributii si prerogative.
Am ales aceasta tema, intitulata ,, Alegerea sefului statului in state UE si atributiile sale" , considerand ca este fundamentala, utila si practica in Dreptul constitutional. 
Tema este incitanta prin actualitatea, extinderea si importanta ei, necesitand o munca asidua de cercetare si documentare. 
Lucrarea urmareste o abordare simplificativa si sistematizata a modului de alegere si a atributelor constitutionale a presedintilor din state UE. 
Primul capitol al lucrarii prezinta un scurt istoric al originii si evolutiei institutiei sefului statului din antichitate pana in democratiile moderne.
In decursul vremii, institutia sefului statului a imbracat doua forme de organizare si manifestare: uni-personala (rege, imparat, domn, principe sau presedinte) si colegiala -aceasta a purtat si poarta diverse denumiri: Prezidiu, Consiliul de stat, Consiliul prezidential.
Astazi, aceasta institutie, sub diferite forme, structure, atribute si prerogative este prezenta in societate.
In cel de-al doilea capitol am analizat in detaliu modalitatile de alegere a sefului statului in doua regimuri politice diferite: regimul parlamentar in monarhia britanica si regimul politic semi-prezidential in Republica Franceza.
In statele cu regim monarhic constitutional (ex: Regatul Unit al Marii Britanii si Irlandei de Nord, Suedia, Belgia, Olanda, Spania), seful statului este monarhul, care detine de regula puteri limitate. Puterea executiva este detinuta de Guvern prin Primul-Ministru. Ca structura, sistemul este foarte asemanator cu cel al Republicii Parlamentare, diferentele fiind legate de seful statului si modalitatea de alegere al acestuia.
In acest regim politic putem observa imbinarea elementelor constitutionale cutumiare cu cele scrise.
In statele cu forma de guvernamant semiprezidentiala (de exemplu Franta sau Romania), prim-ministrul este seful guvernului, impartind totusi puterea executiva cu presedintele statului. Acesta din urma are atributiuni importante mai ales in domeniul politicii externe, de aparare si celei de securitate. In republicile semiprezidentiale, seful statului este ales direct de catre cetateni, acest fapt conferindu-i o legitimitate sporita.
Rolul si atributiile sefului statului in tari ale Uniunii Europene au fost analizate in cel de-al treile capitol al lucrarii.
Acestea au fost si sunt azi viu disputate, ele cuprinzand o plaja larga de variante de opinii si pareri, mergand de la conferirea sefului statului un rol decorativ, reprezentativ( in cazul regimului britanic analizat), pana la acordarea unor importante prerogative executive si legislative (regimul semi-prezidential francez).
Ultimul capitol al acestei lucrari este reprezentat de un studiu de caz privind diferentele intre cele doua regimuri politice in ceea ce priveste raportul sefului statului cu Guvernul. Astfel, putem observa ca, daca in regimul politic britanic rolul monarhului este, mai degraba, unul formal, reprezentativ, in regimul francez, presedintele are atributii destul de importante si imparte puterea executiva cu Guvernul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Alegerea sefului statului in statele UE.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. A. Gorun, H. T. Gorun, I. Ghizdeanu, G. Radu, Romania si politici regionale, Editura Academica Brancusi, Tg-Jiu, 2013
2. A. Gorun , T. H. Gorun, P. Mares, Elemente de administratie publica, Editura Bibliotheca,2009;
3. A. Iorgovan, Tratat de drept administrativ, Editura All Beck, Bucuresti,2005;
4. A. Tofan, Institutii administrative europene, note de curs, Bucuresti, 2008
5. B. Pusca, A. Pusca, Drept constitutional comparat, Editura Didactica si pedagogica Bucuresti 2004;
6. Benone Pusca, Andy Pusca, , Drept constitutional comparat, Editura Fundatiei Academice ,,Danubius" Galati, 2004
7. Caiet stiintific nr. 1, Institutul de Stiinte administrative din Moldova, 2006
8. Caiet stiintific, nr. 4/ 2009, Sesiunea de comunicari stiintifice, editia aVI-a, Institutul de stiinte administrative din Republica Moldova
9. C. Calinoiu, V. Duculescu, Drept constitutional si institutii politice, editie revazuta si completata, Edituta Lumina Lex, Bucuresti, 2005;
10. C. Ionescu, Drept constitutional si institutii politice, vol.I, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 1997
11. C. Ionescu, Regimuri politice contemporane, studii juridice, Editura All Beck, Bucuresti, 2004
12. C. Ionescu, Tratat de drept constitutional contemporan, Editura All Beck, Bucuresti, 2003;
13. C. Manda, Drept administrativ. Tratat elementar, ed a IV-a, revazuta si adaugita, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2007;
14. C. M. Verga, Caietul stiintific, nr. 6/2012, Sesiunea de comunicari stiintifice, editia aVI-a, Institutul de stiinte administrative din Republica Moldova, Iasi
15. C. M. Verga, Teorii si practici de guvernare democratice, Institutul de Stiinte Administrative din Republica Moldova, Iasi, 2010
16. C. Parvulescu, Etape si factori in evolutia puterii. De la putere personalizata la putere institutionalizata, Revista de Drept Public, nr. 2/2001
17. C. Tomescu, Buletin de informare legislativa, nr. 2/2011
18. D. Apostol Tofa, Institutii administrative europene, note de curs, Bucuresti, 2008
19. D. Apostol, Institutii administrative europene, Editura C. H. Beck, Bucuresti, 2006
20. D. Brezoianu, Drept administrativ roman, Editura All Beck, Bucuresti 2004;
21. DEX- Dictionarul explicativ al limbii romane, Ed. Univers Enciclopedic, Bucuresti
22. E. Popescu, Drept constitutional si institutii politice, Editura Universitas, Petrosani 2007;
23. Ghe. Iancu, Drept constitutional si institutii politice, Editura Lumina Lex, Bucuresti, 2008
24. G. Sartori, Ingineria constitutionala comparata, Editura Mediterana 2000, Bucuresti, 2002
25. G. Stanciulescu, A. Androniceanu, Sisteme comparate de administratie publica europeana, Editura Economica, Bucuresti, 2001
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 8 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!