Alianțe Strategice

Licență
9/10 (2 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 2 fișiere: docx
Pagini : 67 în total
Cuvinte : 36034
Mărime: 1.18MB (arhivat)
Publicat de: Jenel Ion
Puncte necesare: 10

Extras din licență

Introducere

Lucrarea de faţă abordează conceptul de alianţe strategice între firmele multinaţionale, evoluţia și importanţa alianţelor strategice în industria de infrastructură pe plan mondial.

Structura şi conţinutul lucrării evidențiază legăturile dintre firmele multinaţionale bucurându-se de o analiză reprezentativă a alianţelor strategice dintre diferite grupuri de societăţi, tipologia şi rolul acestora, noile dimensiuni pe linia evoluţiei lor importantã pe plan mondial şi avantajele care decurg din consolidarea acestora.

Lucrarea este structurată pe trei capitole , fiecare având câte trei subcapitole.

La începutul lucrării, respectiv în primul capitol se dezvoltă explicaţii teoretice despre faptul că alianţele strategice sunt un mod-cheie al firmelor multinaţionale de a satisface cerinţele mondiale ale unei pieţe concurenţiale în continuă schimbare.

În mediul de afaceri contemporan, alianţele strategice se remarcă printr-o evoluţie crescândă fie că sunt naţionale sau nu, contribuind astfel la profitabilitatea corporaţiilor. Fiecare din acestea vine cu propriile resurse şi cunoştinţe, făcând ca puterea lor pe plan internaţional să fie din ce în ce mai mare.

În capitolul al II-lea sunt prezentate principalele cauze ale apariţiei alianţelor strategice. Negocierea în cadrul alianţelor strategice joacă un rol central în pătrunderea pe noi pieţe şi obţinerea de profit O firmă ce dispune de o putere de negocire superioară celei a partenerului va putea revendica o parte mai mare din rezultatele obţinute în cadrul alianţei Companiile care se dezvoltă rapid contează foarte mult pe alianţe pentru a-şi extinde resursele tehnice şi operaţionale. De obicei, alianţele strategice se încheie pe termen scurt, sufficient însă pentru atingerea obiectivelor limitate.

În cel de-al treilea capitol, se analizează în principal importanţa alianţelor strategice din industria de infrastructură a telecomunicaţiilor la nivel mondial, deoarece telecomunicaţiile au din ce în ce mai mult rolul unei industrii cheie pentru dezvoltarea economică şi socială. Într-o eră a informaţiei, abilitatea de a reacţiona rapid şi eficient la diferitele necesităţi este cel mai important factor în orice domeniu de activitate al societăţii.

Pe parcursul ultimilor decenii, progresul tehnologic în sectorul telecomunicaţiilor a fost remarcabil şi a fost de asemenea o difuzie rapidă a tehnologiei. Acum este posibil pentru ţările care au rămas în urmă în plan economic şi dezvoltare tehnologică să comute la cele mai recente tehnologii la costuri relativ reduse. Alianţele strategice efectuate între firmele multinaţionale din ţări cu potenţial economic comparabil sunt de obicei, de natură să întărească capacitatea inovativă a tuturor participanţilor. În prezent, aproape toate firmele de rețele de telecomunicaţii sunt interconectate cu cele ale altor firme de telecomunicaţii, firmele fără reţea de interconectare fiind limitate.

Perioada actuală demonstrează că pe plan internaţional, firmele multinaţionale au evoluat în mod constant ajungând sã domine astăzi, economia mondialã. Astfel grupurile şi întreprinderile multinaţionale aduc spre ţările sărace anumite surse de bogăţie, care totuşi întreţin discrepanţele şi inechităţile.

Capitolul 1

Alianţele strategice – formă de cooperare strategică în cazul firmelor multinaţionale

1.1. Locul alianţelor strategice în strategia de afaceri a firmelor multinaţionale – o explicaţie teoretică

Alianţele „desemnează relaţiile general contractuale între întreprinderi şi organizaţii pentru realizarea unor proiecte comune, părţile implicate conservându-şi identitatea proprie şi autonomia” (Cheriet, 2006, p. 12).

Prin strategie desemnăm ansamblul obiectivelor majore ale organizaţiei pe termen lung, principalele modalităţi de realizare, împreună cu resursele alocate, în vederea obţinerii avantajului competitiv potrivit misiunii organizaţiei. Strategia se bazează pe abordarea corelativă a organizaţiei şi mediului în care îşi desfăşoară activitatea. Prevederile strategiei au în vedere, în bună măsură, realizarea unei interfeţe cât mai eficace între organizaţie şi mediu, reflectată în performanţele organizaţiei.

Strategia vizează perioade viitoare din viaţa firmei, cel mai adesea 3-5 ani. De aici, şi gradul ridicat de risc şi incertitudine ce-i este asociat, cu toată gama consecinţelor în procesul operaţionalizării.

La baza abordării strategiei se află principiul echifinalităţii. Potrivit acestuia, există mai multe modalităţi sau combinaţii de resurse şi acţiuni, prin care se poate asigura atingerea unui anumit obiectiv. În consecinţă, atât în elaborarea, cât şi în implementarea strategiei, nu trebuie absolutizată o singură combinaţie.

Finalizarea strategiei impune realizarea echilibrului economic al întreprinderii și realizarea scopului care se urmărește prin alegerea și implementarea acesteia.

Alianţele strategice reprezintă o modalitate de a transforma concurenţa în contrariul său şi anume, în cooperare activă, atunci când interesele de profit ale firmelor impun acest lucru. Din punct de vedere managerial, sunt o alternativă la strategiile concurenţiale prin care firmele convin să nu concureze, şi chiar mai mult, să coopereze pentru atingerea unor obiective.

Alianțele strategice se situează pe o poziție intermediară în cadrul spectrului relaţiilor inter-firme, între tranzacţiile obişnuite, pe de o parte, şi fuziuni, pe de altă parte. Sfera lor de cuprindere se întinde de la societăţi mixte în care două sau mai multe firme deţin acţiuni, până la aranjamente contractuale pe termen scurt prin care două companii transnaţionale convin să colaboreze într-un anumit domeniu.

În funcţie de aceste obiective şi de poziţia lor pe piaţă sunt posibile câteva tipuri de alianţe strategice:

- alianţele strategice ofensive, ce se încheie în cazul în care anumite firme se află în faţa unei tentative de implantare pe o nouă piaţă şi se referă la preţul şi calitatea produselor ce urmează a fi lansate pe acea piaţă şi la anumite norme de comportament;

- alianţele strategice defensive, care intervin în cazul în care firmele se resimt din cauza efectului preţului produselor unui concurent, fiind nevoite să-şi restructureze oferta şi să se adapteze cerinţelor pieţei;

- alianţa strategică cooperativă, care este preferată în situaţia în care pentru a păstra o piaţă sau pentru a pătrunde pe o terţă piaţă, firma are nevoie de un partener de afaceri care vine în sprijinul ei, pentru a-i ameliora unul sau altul din indicatorii săi de competitivitate.

Afirmarea tot mai puternică a alianţelor strategice s-a materializat în plan instituţional sub forma grupului strategic, care este o uniune intraindustrială, formată din firme ale aceleiaşi industrii care urmează o strategie comună.

De regulă, în cadrul unei industrii există un număr mic de grupări strategice.

Firmele multinaţionale sunt considerate a fi acele firme de tip holding, cu o anumită pondere a activităţii derulată dincolo de graniţele ţării de origine prin unităţi operative, fiecare dintre acestea având responsabilităţi în ceea ce priveşte adaptarea produsului şi a strategiei la caracteristicile pieţei pe care acţionează. Diferenţa dintre firmele multinaţionale şi cele globale este dată de faptul că, în timp ce o firmă multinaţională îşi formulează strategia bazându-se pe diferenţele dintre pieţele pe care acţionează, cele globale merg pe standardizarea produselor şi a operaţiunilor, ca în cazul McDonalds.

Între companiile globale se practică alianţele strategice, respectiv înţelegeri pe termen lung ce vizează anumite aspecte, cum ar fi cercetarea comună sau dezvoltarea de parteneriate în ceea ce priveşte comercializarea produselor. Resursele financiare ale unei companii globale sunt orientate acolo unde este nevoie, fără a mai ţine cont de provenienţa lor, ca în cazul unei firme multinaţionale.

O companie multinaţională sau transnaţională mai poate fi definită şi ca acea companie care combină obţinerea de economii de scară (ca urmare a integrării în piaţa globală şi acţiunea simultană pe mai multe pieţe) cu o reacţie promptă la elementele mediului în care filialele îşi desfăşoară activitatea.

Preview document

Alianțe Strategice - Pagina 1
Alianțe Strategice - Pagina 2
Alianțe Strategice - Pagina 3
Alianțe Strategice - Pagina 4
Alianțe Strategice - Pagina 5
Alianțe Strategice - Pagina 6
Alianțe Strategice - Pagina 7
Alianțe Strategice - Pagina 8
Alianțe Strategice - Pagina 9
Alianțe Strategice - Pagina 10
Alianțe Strategice - Pagina 11
Alianțe Strategice - Pagina 12
Alianțe Strategice - Pagina 13
Alianțe Strategice - Pagina 14
Alianțe Strategice - Pagina 15
Alianțe Strategice - Pagina 16
Alianțe Strategice - Pagina 17
Alianțe Strategice - Pagina 18
Alianțe Strategice - Pagina 19
Alianțe Strategice - Pagina 20
Alianțe Strategice - Pagina 21
Alianțe Strategice - Pagina 22
Alianțe Strategice - Pagina 23
Alianțe Strategice - Pagina 24
Alianțe Strategice - Pagina 25
Alianțe Strategice - Pagina 26
Alianțe Strategice - Pagina 27
Alianțe Strategice - Pagina 28
Alianțe Strategice - Pagina 29
Alianțe Strategice - Pagina 30
Alianțe Strategice - Pagina 31
Alianțe Strategice - Pagina 32
Alianțe Strategice - Pagina 33
Alianțe Strategice - Pagina 34
Alianțe Strategice - Pagina 35
Alianțe Strategice - Pagina 36
Alianțe Strategice - Pagina 37
Alianțe Strategice - Pagina 38
Alianțe Strategice - Pagina 39
Alianțe Strategice - Pagina 40
Alianțe Strategice - Pagina 41
Alianțe Strategice - Pagina 42
Alianțe Strategice - Pagina 43
Alianțe Strategice - Pagina 44
Alianțe Strategice - Pagina 45
Alianțe Strategice - Pagina 46
Alianțe Strategice - Pagina 47
Alianțe Strategice - Pagina 48
Alianțe Strategice - Pagina 49
Alianțe Strategice - Pagina 50
Alianțe Strategice - Pagina 51
Alianțe Strategice - Pagina 52
Alianțe Strategice - Pagina 53
Alianțe Strategice - Pagina 54
Alianțe Strategice - Pagina 55
Alianțe Strategice - Pagina 56
Alianțe Strategice - Pagina 57
Alianțe Strategice - Pagina 58
Alianțe Strategice - Pagina 59
Alianțe Strategice - Pagina 60
Alianțe Strategice - Pagina 61
Alianțe Strategice - Pagina 62
Alianțe Strategice - Pagina 63
Alianțe Strategice - Pagina 64
Alianțe Strategice - Pagina 65
Alianțe Strategice - Pagina 66
Alianțe Strategice - Pagina 67

Conținut arhivă zip

  • Aliante Strategice
    • Aliante Strategice.docx
    • Cuprins.docx

Alții au mai descărcat și

Renault-Nissan - două culturi pe piața globală

INTRODUCERE Unul din cele mai importante obiective ale unei firme este extinderea. Companiile internaţionale necesită o creştere continuă, care se...

Utilizarea jurisdicțiilor offshore

I. Paradisurile fiscale Paradisurile fiscale joacă un rol cheie în accentuarea mişcării de capitaluri şi alcătuirea unor reţele complexe de...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Managementul inovării

CAP.1. NOȚIUNEA DE INOVAȚIE 1.1. Definiție Ce este inovația ? - Producerea unui nou bun pentru consumatori, sau unui bun de o calitate nouă; -...

Te-ar putea interesa și

Lucrare de licență - strategii de marketing pentru penetrarea pieței internaționale

CAPITOLUL I COORDONATE ALE PIETEI INTERNATIONALE 1.1. Definirea si caracteristicile pietei internationale Piata internationala este locul unde...

Conceptul de Marketing

INTRODUCERE Pătrunderea pe piaţa internaţională a devenit, în zilele noastre, un obiectiv important pentru firmele din toate ţările. Strategia de...

Alianțe strategice - studiu de caz Sony Ericsson (corporații multinaționale)

Introducere În această lucrare vom aborda conceptul de alianţă strategică între firmele multinaţionale, evoluţia și importanţa alianţelor...

Alianță Strategică între Cetelem și Flanco

Alianţele strategice sunt asocieri între două sau mai multe firme concurente sau potenţial concurente, în scopul realizării unui proiect sau a unei...

Strategii de Distribuție

1.1 Distributia: definire, abordari teoretice Distributia reprezinta ansamblul activitatilor ce au ca scop transferul produsului de la firma...

Rolul alianțelor strategice în marketingul internațional

Aliantele strategice reprezinta o componenta a strategiilor de marketing care vizeaza patrunderea pe o piata , si constau in acorduri incheiate...

Structuri concurențiale și alianțe strategice

INTRODUCERE Odată cu trecerea de la economia naturală şi autoconsum la schimb şi economia de piaţă, întreprinzătorii, de la micii meştesugari cu...

Structuri Concurențiale și Alianțe Strategice

Elemente teoretice Teoria economica clasica defineste piata ca fiind un mecanism prin intermediul caruia se realizeaza legatura dintre cumparatori...

Ai nevoie de altceva?