Cuprins
- Capitolul 1. PARTICULARITĂŢI ALE SERVICIILOR TURISTICE 3
- 1.1. Poziţia serviciilor turistice în sfera serviciilor din economia naţională a României 3
- 1.2 Clasificarea serviciilor turistice 7
- 1.3. Caracteristici ale serviciilor turistice 17
- 1.3.1. Intangibilitatea 17
- 1.3.2. Inseparabilitatea 18
- 1.3.3. Variabilitatea 19
- 1.3.4. Perisabilitatea 20
- 1.3.5. Lipsa proprietăţii 21
- 1.4. Particularităţile serviciilor turistice 21
- 1.5. Caracterului de prestaţie al serviciilor turistice 25
- CAPITOLUL 2. MEDIUL CONCURENTIAL AL FIRMEI TURISTICE 32
- 2.1. Firma turistică 32
- 3.2. Forţele mediului concurenţial în turism 37
- 3.3. Caracteristicile mediului concurenţial în turism 49
- 3.4. Factori de influenţă privind evoluţia mediului concurenţial 53
- 3.5. Analiza mediului concurenţial în turism 63
- CAPITOLUL 3. Studiu de caz: ALINIEREA SERVICIILOR TURISTICE EUROPENE ROMANEŞTI LA NIVELUL SERVICIILOR TURISTICE EUROPENE 72
- 3.1 Competitivitate regională 73
- 3.2. Estimări privind dezvoltarea turismului românesc 78
- CONCLUZII 81
- BIBLIOGRAFIE 85
Extras din licență
Capitolul 1. PARTICULARITĂŢI ALE SERVICIILOR TURISTICE
Turismul este cea mai complexă industrie din lume, în derularea sa fiind implicată întreaga societate. El reflectă starea societăţii, putând fi considerat un barometru al acesteia. Veniturile sale au o proporţie semnificativă în economia multor ţări şi este una din cele mai mari producătoare de locuri de muncă. Contribuţia sa la PNN, angajarea şi dezvoltarea regională sunt bine documentate, spre deosebire de alte sectoare, este prevăzut să crească în importanţă în următoarele decenii ca urmare a creşterii timpului liber.
Ca activitate economico-socială, turismul înregistrează, la nivel mondial, evoluţii spectaculoase, devenind o dimensiune inerentă a vieţii societăţii contemporane.
Ca fenomen social economic şi cultural, turismul depinde în evoluţia sa de aproape toate domeniile de activitate ale societăţii, în acelaşi timp influenţându-le în evoluţia lor, denumindu-şi criteriile, conceptele, formele şi factorii în funcţie de cele trei dimensiuni .
1.1. Poziţia serviciilor turistice în sfera serviciilor din economia naţională a României
În structura serviciilor de piaţă prestate pentru populaţie în funcţie de natura activităţii, se remarcă prin pondere şi importanţă serviciile turistice, prin serviciile prestate de hoteluri, restaurante, cafenele şi alte unităţi de alimentaţie publică, activitatea agenţiilor de turism şi asistenţă turistică, activităţi de recreere.
În ceea ce priveşte indicii volumului cererii de afaceri pentru servicii de piaţă prestate populaţiei, aceştia se prezintă astfel:
Tabelul nr. 1. INDICII VOLUMULUI CIFREI DE AFACERI PENTRU SERVICII DE PIAŢĂ PRESTATE POPULAŢIEI
2007 2008 Anul 2008
faţă de
2007
oct nov dec ian feb mar apr mai iun iul aug sep oct
TOTAL
din care 125,3 115,7 128,0 94,6 110,2 96,4 99,7 106,4 119,2 118,7 98,3 127,9 130,4
110,4
Hoteluri şi restaurante 133,9 137,3 138,8 90,9 105,5 91,0 91,2 107,1 111,3 123,1 92,8 134,0 131,0 108,0
Jocuri de noroc şi alte activ.recreative 113,2 90,6 116,2 116,0 116,3 105,0 131,7 89,6 126,3 110,2 129,7 96,3 108,1 111,7
Activ. ale ag. de voiaj şi a tur-op.; activ. de asistenţă turistică 98,7 84,2 110,7 73,8 103,8 104,2 99,3 95,7 82,5 79,5 66,9 130,6 94,6 89,4
Coafură şi alte activ. de înfrumuseţare 110,8 97,6 105,6 102,3 113,0 105,8 110,8 118,3 142,9 113,9 97,8 104,4 97,2 110,9
Spălarea, curăţarea şi vopsirea textilelor şi blănurilor 113,2 76,4 86,5 73,3 76,9 96,3 78,1 97,4 150,5 89,2 88,6 110,2 96,9 95,6
Sursa: Buletin statistic lunar nr. 10/2008, Capitolul Servicii
Privind ocuparea forţei de muncă în totalul serviciilor economiei naţionale, turismul ocupă în 2008 o pondere importantă, după cum reiese din figura următoare:
Figura nr. 1 Ponderea ocupării forţei de muncă în servicii în România în 2008
Sursa: Date prelucrate, Buletin statistic NR. 10/2008
Ca parte integrantă a sectorului serviciilor, turismul are o serie de trăsături comune cu cele ale celorlalte ramuri ale acestora, dar se şi individualizează prin specificitatea şi complexitatea conţinutului său, prin formele de concretizare şi tendinţele de evoluţie.
Activitatea turistică se numără printre cele câteva fenomene care s-au impus în epoca contemporană, dezvoltarea sa spectaculoasă constituind o trăsătură caracteristică a secolului XX şi în special a celei de-a doua jumătăţi a acestuia.
Având ca obiect satisfacerea nevoilor apărute cu ocazia şi pe durata călătoriilor, turismul poate fi privit, în conţinutul său şi ca o succesiune de servicii sau prestaţii, cum sunt cele de organizare a voiajului, de transport, de odihnă şi alimentaţie, de recreere etc. O parte a acestora vizează acoperirea unor necesităţi obişnuite, cotidiene (odihnă şi hrană), altele sunt destinate unor tendinţe specific turistice şi, respectiv formelor particulare de manifestare a acestora (agrement, tratament, organizarea călătoriilor) .
Preview document
Conținut arhivă zip
- Alinierea Serviciilor Turistice Romanesti la Cerintele Europene.doc