Analiza aspectelor criminologice ale traficului de fiinte umane

Cuprins licenta Cum descarc?

Lista abrevierilor ..3
Introducere ...4-8
I Consideratii conceptuale si etiologice privind traficul de fiinte umane ..9-32
1.1. Notiunea si trasaturile traficului de fiinte umane ..9-13
1.2. Cauzele care determina aparitia si evolutia traficului de fiinte umane . 14-24
1.3. Analiza statistico-criminologica a traficului de fiinte umane in Republica Moldova..24-31
II Caracteristica criminologica a subiectilor traficului de fiinte umane ..33-50
2.1. Profilul bio-psiho-social al traficantului de fiinte umane ..33-38
2.2. Personalitatea victimei traficului de fiinte umane .38-44
2.3. Masurile de reabilitare si resocializare a victimei traficului de fiinte umane 44-49
III Prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane ...51-74
3.1. Metodele de prevenire si combatere a traficului de fiinte umane .51-59
3.2. Rolul societatii civile in prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane ..59-65 
3.3. Institutiile nationale si internationale implicate in prevenirea si combaterea traficului
de fiinte umane ... .65-74
Concluzii si recomandari ...75-77
Bibliografie ..78-81


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Actualitatea si importanta temei
Fenomenul traficului de fiinte umane sau al comertului cu oameni a aparut pentru prima oara inca in perioada antica cunoscind apogeul manifestarii sale in epoca sclavagista, perioada in care vinzarea si cumpararea de oameni reprezenta o relatie economica dominanta si caracteristica epocii date. 
In ultimul deceniu, fenomenul traficului de fiinte umane reprezentind una dintre cele mai extinse forme de manifestare a criminalitatii, a devenit o problema majora, atat la nivel national cat si international, implicand un numar mare de persoane, cu profunde implicatii de ordin social si economic, inregistrind astfel proportii inacceptabile pentru socetatea noastra.
Traficul de fiinte umane a cunoscut o crestere constanta in ultimii ani, demonstrand incalcarea profunda a drepturilor fundamentale ale omului si devenind o problema ce se agraveaza constant.
Cu regret, traficul de fiinte umane nu a fost in totalitate suprimat nici in zilele noastre, in care orientarea spre respectarea si promovarea drepturilor si libertatilor omului reprezinta o componenta esentiala a filozofiei sociale pastrindu-se sub niste forme atenuate si deghizate. 
Traficul de persoane a devenit in ultimii ani unul dintre cele mai abordate subiecte pe agendele politice, cit si in mass-media internationala. Astfel, nu exista tara care sa nu fie afectata de acest fenomen. Se estimeaza ca anual pana la patru milioane de persoane devin victime ale traficului de fiinte umane . Dintre acestea, majoritatea fiind constituind din femei si copii.
Desi fenomenul traficului de fiinte umane ia amploare in intreaga lume, nu doar in Republica Moldova, el se manifesta cu precadere in zonele in care lipsesc o legislatie corespunzatoare si un sistem de cooperare eficient intre institutiile de stat si societatea civila pentru prevenirea si combaterea acestui flagel.
In acest context, se impune formularea unor politici coerente pentru prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane, un proces care intampina insa o serie de dificultati atit pe plan national cit si international, in primul rand, din necunoasterea dimensiunilor reale ale fenomenului de catre intreaga societate, datorata mobilitatii foarte mari, intensei circulatii peste frontiere a persoanelor, iar, in al doilea rand, din obscuritatea fenomenului, asigurata de mentinerea manifestarilor sale in contextul unor activitati aparent legale, desi realitatea denota altceva.
Pe parcursul ultimilor ani traficul de fiinte umane, fiind un fenomen nou, a devenit pentru Republica Moldova o problema nationala, un fenomen alarmant care, pe zi ce trece i-a proportii tot mai mari.
Republica Moldova se afla printre primele locuri in Europa in ce priveste numarul de persoane traficate, ca raportare la numarul total al popultiei, in consecinta aceasta problema reprezinta una din cele mai strigente si mai actuale. 
Moldovenii sunt acum bine informati in ceea ce priveste riscurile plecarii in strainatate,
dar sunt gata de orice pentru a scapa de situatia grea din tara lor astfel continuind sa cada in capcanele traficantilor.
Traficul de fiinte umane reprezinta o activitate criminala care se soldeaza cu urmari dezastruoase nu numai pentru victime ci si pentru intreaga societate. Prin urmare, necesitatea studierii si criminalizarii traficului de fiinte umane, este dictata de amploarea pe care a inregistrat-o acest fenomen in ultimii ani in Republica Moldova, cunoscand profunde conotatii de ordin social dar si economic, amenintand incalcarea drepturilor fundamentale ale omului si punand in pericol chiar securitatea demografica a tarii. 
Drept urmare, autoritatile publice au inceput sa manifeste mai multa receptivitate fata de aceste initiative fiind ulterior intreprinse o serie de masuri de ordin legislativ orientate spre imbunatatirea cadrului juridic dar si celui institutional de prevenire si combatere a fenomenului traficului de fiinte umane, dintre care mentionam operarea de modificari in Codul penal si adoptarea Hotaririi Guvernului cu privire la aprobarea componentei nominale a Comitetului national pentru combaterea traficului de fiinte umane si a Planului national de actiuni pentru combaterea traficului de fiinte umane, nr.1219 din 09.11.2001. Astfel, la 30.07.2001, in Codul penal a fost inclus art. 113/2 ,,Traficul ilicit de fiinte umane", ceea ce a insemnat o alta etapa in reglementarea juridico-penala a relatiilor sociale in vederea interzicerii comertului cu fiinte umane si reprimarea ulterioara a unor eventuale actiuni de acest tip.
Insa, adoptarea la 18.04.2002 a actualului Cod penal al Republicii Moldova , pus in aplicare la 12.06.2003, a instituit o noua abordare juridico-penala, la nivel national, a fenomenului in cauza, in conformitate cu standardele internationale in materie, traficul de fiinte umane fiind interzis prin doua norme separate: art. 165 ,,Traficul de fiinte umane si art. 206 ,,Traficul de copii". 
Incriminarea acestei fapte este efectul direct al angajamentului asumat de Republica Moldova pe plan international de a preveni si combate traficul de persoane pe toate caile, inclusiv prin intermediul mijloacelor juridico-penale. Analiza fenomenului traficului de persoane este de o importanta deosebita nu numai pentru Republica Moldova, dar si pentru alte tari. Astfel, Guvernul Republicii Moldova are obligatia de a asigura tuturor persoanelor protectia necesara in conformitate cu angajamentele sale pe plan national si international. 
Cu toate ca la ora actuala traficul de fiinte umane este constientizat de catre opinia publica, societatea percepe in continuare superficial fenomenul, esenta lui nefiind totalmente inteleasa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza aspectelor criminologice ale traficului de fiinte umane.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

Acte normative 
1. Codul penal al Republicii Moldova nr. 985-XV din 18.04.2002, Monitorul Oficial al Republicii Moldova, nr. 128-129/1012 din 13.09.2002.
2. Declaratia ONU privind principiile fundamentale referitoare la administrarea justitiei pentru victimele infractiunilor si ale abuzului de putere, adoptata de Adunarea Generala ONU prin Rezolutia 40/34 din 20 noiembrie 1985.
3. Protocolul pentru prevenirea, suprimarea si pedepsirea traficului de persoane, in special al femeilor si copiilor, aditional Conventiei ONU impotriva criminalitatii transnationale organizate (Protocolul de la Palermo, 2000) adoptata la New York la 15 noiembrie 2000, Ratificat prin Legea nr.17-XV din 17.02.2005, Publicat in Tratate internationale. Editie oficiala. Vol.35. -  Chisinau, 2006.
4. Legea Nr. 241-XVI din 20.10.2005 privind prevenirea si combaterea traficului de fiinte umane, publicat la 09.12.2005 in Monitorul Oficial Nr. 164-167.
Jurisprudenta
5. HOTARIRE Nr. 484 din 26.06.2014 cu privire la aprobarea Planului national de prevenire si combatere a traficului de fiinte umane pentru anii 2014 -  2016.
6. Hotarirea Parlamentului privind aprobarea Strategiei Sistemului National de Referire pentru protectia si asistenta victimelor si potentialelor victime ale traficului de fiinte umane si a Planului de actiuni privind implementarea Strategiei Sistemului National de Referire pentru protectia si asistenta victimelor si potentialelor victime ale traficului de fiinte umane pe anii 2009-2011 nr. 257-XVI din 05.12.2008, Publicat la 10.02.2009 in Monitorul Oficial Nr. 27-29.
7. Hotarirea Plenului Curtii Supreme de Justitie a Republicii Moldova cu privire la practica aplicarii legislatiei in cauzele despre traficul de fiinte umane si traficul de copii, nr. 37 din 22.11.2004, Buletinul Curtii Supreme de Justitie a Republicii Moldova, nr. 8, 2005. 
Surse teoretice
8. Alexandrescu Gabriela, Paunescu Georgeta, Munteanu Daniela, Nicolaescu Daniela, Nitulescu Iulia, Serban Diana, Matei Petre, Barbu Bogdan, Dumitrescu Mircea, Nicolaescu Victor. Ghid de bune practici pentru asistarea copiilor victime ale traficului in scopul exploatarii sexuale, publicata de Organizatia Salvati Copiii Romania in cadrul Proiectului ,,Save the children Child Trafficking Regional Response for South East Europe, Bucuresti, Martie 2004.
9. Barsan C., Conventia europeana a drepturilor omului. Comentariu pe articole, vol. I, Drepturi si libertati, ed. All Beck, Bucuresti, 2007.
10. Blanda, P., Traficul de femei si copii, Ed. Pildner&Pildner, Targoviste, 2003.
11. Brezeanu O., Prevenirea criminalitatii la inceput de mileniu, Bucuresti, 2001.
12. Chirita Valentin, art.st:,, Masuri special-criminologice de prevenire a traficului de femei''.
13. Ciobanu I., Criminologie, vol. III., Ed. ,Cartdidact'', Chisinau, 2006.
14. Cochintu Ionita, Tutunaru Laura, Stoicu Narcisa Mihaela, Valea Daniela Cristina., art. st . ,,Cooperarea internationala privind traficul de persoane''.
15. Costache Jana, Catana Tatiana, Chirita Oleg - Traficul de copii in scopul exploatarii sexuale in Republica Moldova, Centrul pentru Prevenirea Traficului de Femei, Chisinau, 2003.
16. Cristina Iliev, art.st.,,Traficul de fiinte umane si asistenta victimelor'', Probleme actuale privind combaterea traficului de femei (Materialele conferintei stiintifico-practice internationale, 2-3 iunie 2011), Chisinau.
17. Doru Ciocanu, ,,Traficul de fiinte umane reflectat in presa din Moldova", in Ghidul jurnalistilor care scriu despre traficul de fiinte umane, Centrul International de Jurnalism.
18. ?p????o?o???. ?o? pe?a???e? ?pexo?a ?.?. ?a???-?e?ep?yp?, 1992.
19. Larii Iu., Criminologie, vol. I ; Ministerul Afacerilor Interne, Academia ,,Stefan cel Mare", Chisinau, 2004.
20. Mateut Gheorghita, Stefaroiu Nicoleta, Petrescu Violeta E., Pruna Raluca A., Tarniceriu Radu , Luca Sofica, Gafa Georgeta L, Dublea Aurel, Iovu Daniel, Onu Elena, Luca Catalina, Traficul de fiinte umane. Infractor. Victima. Infractiune, Asociatia Alternativei Sociale, Iasi 2005.
...


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!