Analiza Comparativa a Politicilor de Mediu din Statele Uniunii Europene si din Romania

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE .2
CAP.1. ASPECTE GENERALE PRIVIND POLITICA DE MEDIU IN UE.3
1.1. Scurta prezentare a politicilor de mediu a UE.3
1.2. Baza legala a politicilor de mediu din Europa.4
1.3. Actorii institutionali ai politicilor de mediu din UE.4
1.4. Obiectivele si principiile politicii de mediu din UE.5
1.5. Programele de actiune pentru mediu din UE.7
1.6. Instrumente de aplicare a politicilor de mediu la nivelul statelor membre ale UE .10
1.7. Analiza SWOT a politicii de mediu in UE.14
CAP.2. ASPECTE GENERALE PRIVIND POLITICA DE MEDIU DIN ROMANIA.16
2.1. Baza legala a politicilor de mediu din Romania.16
2.2. Scurta prezentare a politicilor de mediu in Romania.18
2.3. Obiectivele politicii de mediu in Romania .19
2.4. Instrumente de aplicare a politicilor de mediu in Romania.21
2.5. Cheltuieli si resurse pentru protectia mediului la nivelul Romaniei.29
2.6. Analiza SWOT a politicii de mediu in Romania.30
CAP.3. STUDIU DE CAZ PRIVIND POLITICA DE MEDIU.34
Extinderea si modernizarea sistemului de apa si apa uzata din Municipiul Bucuresti
CAP.4. CONCLUZII SI RECOMANDARI PRIVIND MEDIUL .50
4.1. Concluzii privind politica de mediu .50
4.2. Recomandari privind protectia mediului.51
ANEXE
BIBLIOGRAFIE


Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
Preocuparea pentru mediu dobandeste un caracter distinct odata cu semnalarea, de catre Clubul de la Roma (1970) a diminuarii resurselor naturale si a deteriorarii rapide a calitatii apei, aerului si solului. Pana la crearea politicii comunitare de mediu au trecut doi ani (1972) si de aici la dezvoltarea acesteia ca una dintre cele mai importante politici comunitare.
Importanta sa nu este datorata anvergurii fondurilor alocate, ci faptului ca politica de mediu a devenit politica orizontala a Uniunii Europene, aspectele de protectie a mediului fiind considerente obligatorii ale celorlalte politici comunitare. 
Prin adoptarea strategiei dezvoltarii durabile ca element principal al campului sau de actiune, adica prin preocuparea pentru natura ca mostenire si resursa a generatiilor viitoare politica de mediu este permanent conectata la tendintele globale de protectie a mediului (evenimente internationale precum summit-urile de la Rio-1992 si Johanesburg-2002, a protocolului de la Kyoto, etc.). 
Aceasta conectare si implicare in progresele internationale de mediu transforma Uniunea Europeana in promotor global al dezvoltarii durabile.
Dezvoltarea durabila prin insusi caracterul ei, reprezinta nevoia de responsabilizare si educatie pentru protectia mediului, acest aspect este reflectat de evolutia politicii comunitare in ultimii ani.
Politica marcata de trecerea de la o abordare bazata pe constrangere si sanctiune, la una mai flexibila, bazata pe stimulente. Astfel, se actioneaza in directia unei abordari voluntare, in scopul de a promova aceasta responsabilizare fata de mediu si a de a incuraja utilizarea sistemelor de management al mediului. 
Politica de mediu nu actioneaza independent, ci reflecta interesul societatii civile in aceasta directie, manifestat prin crearea a numeroase miscari si organizatii de mediu. In unele tari s-a ajuns la crearea si dezvoltarea unor partide politice ,,verzi", cu un real succes in arena politica. Acest aspect nu face decat sa sublinieze o data in plus nevoia unei abordari concertate la nivel european si necesitatea existentei unei politici de mediu active si integrate, capabila sa raspunda provocarilor care apar in plan economic.
Protectia mediului nostru inconjurator este o problema care ii intereseaza si ii afecteaza pe majoritatea cetatenilor, datorita faptului ca daunele aduse mediului inconjurator au devenit din ce in ce mai grave, iar dorinta de a face sacrificii pentru imbunatatirea mediului a crescut considerabil.
In urma unei anchete intreprinsa pe intreg cuprinsul UE (Eurobarometer, martie 1999), a relevat faptul ca 86% din cetatenii UE considera ca politica mediului inconjurator este o prioritate politica, doar somajul, lupta impotriva saraciei si a crimei organizate si mentinerea pacii au fost cotate mai sus.
Cetatenii din Europa asteapta ca UE sa joace un rol activ in protectia si conservarea mediului, atat pe plan intern, in cadrul legislatiei europene, cat si extern, cu participarea UE la diferite acorduri internationale.
Problemele mediului inconjurator nu pot fi rezolvate eficient decat prin includerea tuturor partilor implicate. Problemele de mediu internationale si chiar globale capata o importanta din ce in ce mai mare, singura solutie fiind ca toate tarile sa coopereze intre ele. 
Probleme ca poluarea aerului si distrugerea stratului de ozon de catre clorfluorocarburi nu depend de granitele nationale. Exemplul poluarii aerului pe plan global arata clar ca orice incercare din partea unui stat de a-si pastra mediul curat este sortita esecului daca celelalte state nu sunt si ele pregatite sa faca un efort in domeniul protectiei mediului. 
CAP.1. ASPECTE GENERALE PRIVIND POLITICA DE MEDIU IN UE
1.1. Scurta prezentare a politicilor de mediu a UE
Politica de mediu a Uniunii Europene a aparut ca domeniu separat al preocuparii comunitare in anul 1972, impulsionata de o conferinta a Organizatiei Natiunilor Unite asupra mediului inconjurator, care a avut loc la Stockholm, in acelasi an.
In 1973 a fost elaborat primul Program de Actiune pentru Mediu - PAM (1973-1977), sub forma unei combinatii de programe pe termen mediu si de gandire strategica, care accentua nevoia de protectie a apei si a aerului si care continea o abordare sectoriala a combaterii poluarii.
In 1978 a fost adoptat al doilea Program de Actiune pentru Mediu - PAM 2 (1978-1982), structurat pe aceleasi prioritati ca si PAM 1 si fiind, de fapt, o reinnoire a acestuia.
Anul 1981 a marcat crearea, in cadrul Comisiei Europene, a Directiei Generale pentru Politica de Mediu, unitate responsabila pentru pregatirea si asigurarea implementarii politicilor de mediu si totodata initiatoarea actelor legislative din domeniu. Astfel, politica de mediu devine din ce in ce mai complex si mai strans corelata cu alte politici comunitare.
In 1982 a fost adoptat al treilea PAM (1982 -1986), care reflecta influenta dezvoltarii pietei interne in echilibrarea obiectivelor sale cu cele ale pietei. In plus, acest program de actiune marcheaza trecerea de la o abordare calitativa a standardelor de mediu, la una axata pe emisiile poluante.
Anul 1986 se individualizeaza prin adoptarea Actului Unic European (ratificat in 1997), document prin care protectia mediului dobandeste o baza legala in cadrul Tratatulu Comunitatii Europene (Tratatul de la Roma, 1957). In 1987 a fost adoptat PAM 4 (1987-1992), caracterizat prin aceeasi tendinta de coordonare cu evolutia si obiectivele pietei unice ca si programul precedent. Un element de noutate al PAM 4 il constituie pregatirea terenului pentru strategia cadru de dezvoltare durabila, adica promovarea conceptului de conservare a mediului si a resurselor sale in vederea transmiterii aceleiasi mosteniri naturale si generatiilor viitoare.
PAM 5 (1993 - 1999) a fost adoptat in 1992 si face trecerea de la abordarea bazata pe comanda si control la introducerea instrumentelor economice si fiscal si la consultarea partilor interesate in procesul de decizie. De asemenea, PAM 5 a transformat dezvoltarea durabila in strategie a politicii de mediu. Tot in acest an a fost semnat si Tratatul Uniunii Europene (Maastricht), ceea ce inseamna, in termeni de mediu, extinderea rolului Parlamentului European in dezvoltarea politicii de mediu.
In 1997, politica de mediu devine politica orizontala a Uniunii Europene (prin Tratatul de la Amsterdam), ceea ce inseamna ca aspectele de mediu vor fi in mod necesar luate in considerare in cadrul politicilor sectoriale.
Anul 2000 reprezinta anul evaluarii rezultatelor PAM 5 si definirea prioritatilor pentru al 6-lea program de actiune - PAM 6 (2001-2010) - care sustine strategia dezvoltarii durabile si accentueaza responsabilitatea implicata in deciziile ce afecteaza mediul. PAM 6 identifica 4 arii prioritare ale politicii de mediu in urmatorii zece ani: 
1) schimbarea climatica si incalzirea global;
2) protectia naturii si biodiversitatea;
3) sanatatea in raport cu mediul;
4) conservarea resurselor naturale si gestionarea deseurilor.
Conferinta de la Gothenburg, din anul 2001, a adus cu sine adoptarea dezvoltarii durabile ca strategie comunitara pe termen lung, ce concentreaza politicile de dezvoltare durabila in domeniile: economic, social si al protectiei mediului.
Tot in domeniul strategiilor iese in evidenta si anul 2003, prin adoptarea Strategiei europene de mediu si sanatate (SCALE), care are in vedere relatia complexa si direct cauzala existenta intre poluarea si schimbarea caracteristicilor mediului si sanatatea umana. Elementul de noutate al acestei strategii este centrarea, pentru prima data in politicile de mediu, pe sanatatea copiilor - cel mai vulnerabil grup social si cel mai afectat de efectele poluarii mediului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Comparativa a Politicilor de Mediu din Statele Uniunii Europene si din Romania.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 10 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!