Introducere 3 Capitolul 1.Descrierea motorului naval de referinta 4 1.1.Prezentarea motorului Man B&W 6S70MC 4 1.2. Sistemul de comanda al motorului 10 1.3.Nave care folosesc motoarele tip Man B&W 6S70MC 14 Capitolul 2.Calculul termic al motorului MAN B&W 6S70MC 17 2.1.Consideratii preliminare 18 2.2.Alegerea parametrilor initiali de calcul 18 2.3.Calculul procesului de admisie 20 2.4. Calculul procesului de comprimare 24 2.5.Calculul procesului de ardere izocora 25 2.6.Calculul procesului de ardere izobara 29 2.7.Calculul procesului de destindere 30 2.8.Determinarea parametrilor indicati, efectivi si constructivi 32 Capitolul 3.Calculul cinematic si dinamic al motorului MAN B&W 6S70MC 37 3.1.Calculul cinematic al motorului 38 3.2.Calculul dinamic al motorului 40 3.3.Solicitarile arborelui cotit 45 3.4.Adoptarea dimensiunilor si calculul arborelui cotit 48 Capitolul 4.Calculul ansamblului tije piston - cap de cruce 55 4.1.Descrierea si rolul functional al tijei pistonului 56 4.2.Solicitarile si materialele de fabricatie pentru tija pistonului 57 4.3.Calculul tijei pistonului 58 4.4.Descrierea si rolul functional al capului de cruce 63 4.5.Materiale si tehnologie de fabricatie 63 4.6.Solutii constructive pentru capul de cruce 63 4.7.Calculul capului de cruce 64 Concluzii 68 Bibliografie 70 Anexe
Prezenta lucrare are urmatoarea tema: Analiza functionala a tijei pistonului si capului de cruce pentru motorul in 2 timpi. Prin aceasta lucrare am tratat aspecte particulare de calcul si proiectare a ansamblului tije piston - cap cruce pentru un motor lent de propulsie in 2 timpi. Tija pistonului este organul care face legatura dintre piston si capul de cruce, transmitand forta de presiune a gazelor. Totodata, capul de cruce este un organ specific motoarelor navale lente, facand conexiunea intre tija pistonului si piciorul furcat al bielei. Continutul lucrarii trateaza numeroase aspecte ce tin de pregatirea generala a unui ofiter de marina, ca parte de proiectare prin programare a unui motor sau a unei instalatii (respectiv in cazul acestei lucrari, motorul termic naval in doi timpi). Aceasta lucrare este impartita in cinci capitole si mai multe subcapitole. In capitolul 1 am ales pentru studiu si calcul un motor lent in 2 timpi de propulsie caruia i-am prezentat principalele caracteristici tehnice functionale. In capitolul 2 am tratat partea de calcul termic pentru motorul naval de propulsie iar in capitolul 3 calculul cinematic si dinamic. Capitolul 4 cuprinde partea de calcul a ansamblului tije piston - cap de cruce plecand de la parametrii motorului calculati in capitolele anterioare. Pentru realizarea lucrarii am folosit in primul rand ca documentatie, documentatia de la bordul navei, dar am folosit si publicatii maritime internationale, bibliografie specifica, elemente de inginerie maritima, tratate ale transportului maritim si programe de specialitate din domeniu si nu in ultimul rand experienta capatata in urma voiajului de practica care, de asemenea, este deosebit de importanta, deoarece am intrat in contact si am exploatat si intretinut toate instalatiile electromecanice de la bordul navei. Am incheiat lucrarea cu principalele concluzii in urma aspectelor tratate pe parcursul acesteia. 1.1 Prezentarea motorului MAN B&W 6S70MC Figura 1.1: Semnificatia denumirii motorului prezentat Tabelele de mai jos prezinta principalele caracteristici de putere si viteza a motorului pentru diferite viteze ale motorului, in functie de numarul de cilindri cu care este dotat. Tabelul 1.1: Caracteristicile motorului in functie de putere si viteza. Punctul de incarcareViteza motorului r/minPresiunea medie efectiva (bar)Puterea (kW) Numarul de cilindri 678 17619.0186302716031040 27612.2148801736019840 35719.0174602037023280 45712.2111601302014880 Tabelul de mai jos prezinta caracteristicile de consum de combustibil si ulei ale motorului. Tabelul 1.2: Consumul de ulei si combustibil. Punctul de incarcareConsumul specific de combustibil (g/kWh)Consumul de ulei Motor dotat cu turbina eficienta Consumul de ulei din sistem (g/kWh)Uleiul pentru cilindri 100%80%Motor cu lubrificator mecanicMotor cu lubrificator MAN B&W Alpha 1167164 0,15 1,0 - 1,5 0,7 2155153 3167164 4155153 Consumurile specifice de combustibil au fost specificate pentru urmatoarele conditii de functionare: Temperatura aerului de admisie - 250 C; Presiunea aerului de admisie - 1000 mbar; Temperatura aerului de racire - 250 C; Capacitatea calorica a combustibilului - 40100 kJ/kg (aprox. 10,200 kcal/kg). Figura 1.2: Sectiune transversala prin motorul MAN B&W 6S70MC In tabelul de mai jos sunt prezentate caracteristicile tehnice ale instalatiilor auxiliare ale motorului principal. Tabelul 1.3: Caracteristicile tehnice ale instalatiilor auxiliare Unitatea de masuraValorile nominale pentru un motor din seria ME dotat cu turbosuflanta cu eficienta ridicata (TCA) in pct. 1de sarcina.Valorile pentru motorul MAN B&W 6S70MC-C Puterea la arborele cotit la turatia maxima continua Viteza motorului la turatia maxima continua Procentajul punctului de optimizare Pompe Pompa de combustibilm3/h9,69,6 Pompa de alimentare cu combustibilm3/h5,75,7 Pompa de racire a camasii cilindrilor cu apam3/h200200 Pompa principala de racire cu apam3/h550485 Pompa de apa saratam3/h700608 Pompa de ungerem3/h435435 Racitoare Racitorul aerului de purjare Disiparea de caldurakW90907754 Cantitatea de apa din unitatea centralam3/h306261 Racitorul de ulei Disiparea de caldurakW17301586 Cantitatea de ulei m3/h435435 Cantitatea de apa din unitatea centralam3/h244224 Racitorul camasilor de cilindru Disiparea de caldurakW34303036 Cantitatea de apa pentru racirea camasilor m3/h200200 Cantitatea de apa din unitatea centralam3/h144224 Racitorul central Disiparea de caldurakW1425012376 Cantitatea de apa din unitatea centralam3/h550485 Cantitatea de apa saratam3/h700608 Incalzitorul de combustibilkW250250 Gazele in conditiile ambientale Cantitatea de gaze evacuatekg/h216000184100 Temperatura gazelor evacuate0C245234,8 Consumul de aerkg/S58,950,2 Aerul de lansare din sistem: presiune de 30 bar (la manometru) Tolerantele gazelor evacuate: temperatura -/+ 150C si cantitatea -/+ 5%
1.Buzbuchi N., Dragalina A , Munteanu A., "Indrumar de proiectare in domeniul motoarelor diesel navale",Editura Nautica, Constanta, 2014. 2.Buzbuchi, N., Sabau, A. Motoare cu ardere interna navale. Constructie si calcul, Editura Ex Ponto, Constanta, 2001. 3.Buzbuchi N, Stan L.C. - Procese si caracteristici ale motoarelor navale, 211 pag A4, Editura Nautica, Colectia Masini Navale, ISBN 978-973-7872-78-4, Constanta, 2008; 4.Buzbuchi N, Stan L.C. - Constructia motoarelor navale si a sistemelor auxiliare ale acestora, 345 pag. A4, Editura Nautica, Colectia Masini Navale, ISBN 978-973-7872-79-1, Constanta, 2008; 5.Buzbuchi, N., Manea, L., Dragalina, A., Moroianu, C., Dinescu, C. Motoare navale. Vol. 1: Procese si caracteristici, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 1997. 6.Dragalina A. "Calculul Termic al Motoarelor Diesel Navale" -Ed Academia Navala "Mircea cel Batran", Constanta 1992 7.Dragalina A. "Motoare cu ardere interna, note de curs" - Academia Navala, 1997. 8.Ceanga, V., Mocanu, C., Teodorescu C., Dinamica sistemelor de propulsie, Editura Didactica si Pedagogica, 2003, p. 671; 9.Novac I., Instalatii navale - Capitole speciale, Editura Ex Ponto Constanta 2004; 10.Stan L.C - Masini navale, 348 pag A4, Editura Nautica, Colectia Masini Navale, ISBN 978-606-8105-17-8, Constanta, 2010;
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.