Extras din licență
În mediul de afaceri actual o componentă esenţială este motivarea personalului, deoarece de acest lucru depinde productivitatea şi responsabilizarea angajaţilor. Moralul unui angajat se referă la atitudinea faţă de muncă, de superiori şi de organizaţia din care face parte. Moralul ridicat - ca atitudine pozitivă vis-a-vis de de muncă - este rezultatul principal al satisfacerii nevoilor prin locul de muncă, sau ca rezultat al locului de muncă.
În accepţiunea modernă, din perspectiva managementului resurselor umane, oamenii nu sunt angajaţi doar pentru a ocupa anumite posturi vacante ci, fiecare în parte, pentru rolul important pe care îl pot avea în cadrul organizaţiei. Acest lucru este cu atât mai evident cu cât, în mediul socio-economic actual, caracterizat prin concurenţă, dinamism şi interdependenţă, multe din dificultăţile sau succesele organizaţiilor au la bază resursele umane şi motivarea acestora.
Rolul motivaţiei nu este doar acela de a-i face pe oameni să muncească, ci de a-i face să muncească bine, de a-i determina să-şi utilizeze integral resursele fizice şi intelectuale.
„Motivaţia reprezintă totalitatea motivelor sau mobilurilor (conştiente sau nu) care determină pe cineva să efectueze o anumită acţiune sau să tindă spre anumite scopuri.”
Putem defini motivaţia ca un proces individual, introspectiv, intern, care directionează, energizează şi susţine un anume comportament. Motivaţia este o "forţă" personală care determină un anume comportament.
Yvan Allaire şi Mihaela Fîrşirotu în lucrarea „Management strategic" realizează o distincţie între organizaţie şi firmă; astfel, conceptul de firmă se referă la aspectele economice şi tehnice [ ]: dimensiunea ofertei de produse, gradul de penetrare a pieţei, nivelul konw-how-lui , în timp ce termenul organizaţie se referă la aspectele socio-psihologice ale activităţii umane în colectiv (p. 27), astfel în cadrul acestei lucrări voi folosi termenul de organizaţie.
”Aşadar ,comportamentul uman este determinat de anumite motive conştientizate de individ ca scopuri. Sarcina managerului –ca element catalizator al grupului- este de a identifica şi activa motivele salariaţilor,de a le dirija către o muncă performantă. Acest proces este complicat şi de mare subtilitate. Indivizii care compun o echipă sunt sensibili la diferiţi factori care se schimbă în timp şi care pot intra în conflict;ei au nevoi şi aşteptări pe care încearcă să şi le satisfacă în modurile cele mai diferite cu putinţă. Exemplul cel mai la îndemână este promovarea pe un post superior.Cea mai mare parte a angajaţilor îşi doresc avansarea. Această dorinţă explicită îşi poate avea rădăcinile în diverse nevoi:salariul mai mare, prestigiul superior, forţa de influenţă sporită, posibilitatea unei noi avansări în perspectivă etc.”
1.1. Motivarea personalului
Managementul Resurselor Umane (MRU) reprezintǎ acea laturǎ specializatǎ a managementului general al organizaţiei în care problematica personalului este abordatǎ într-o viziune integratoare, globalistǎ, interdisciplinarǎ şi profesionalǎ şi care constǎ în asigurarea îndeplinirii obiectivelor organizaţiei prin recrutarea, selecţionarea, dezvoltarea şi utilizarea adecvatǎ a resurselor umane ale acesteia astfel încȃt sǎ se punǎ integral în valoare potenţialul profesional şi creativ al tuturor membrilor. Mai poate fi definit ca ansamblul de activitǎţi specializate, omogene şi complementare desfǎşurate de persoane specializate ce folosesc metode şi tehnici specifice prin care se asigurǎ resursele umane necesare unei organizaţii, precum şi utilizarea integralǎ şi eficientǎ a acestora, dezvoltarea şi motivarea lor.
Motivarea constă în corelarea necesităţilor, aspiraţiilor şi intereselor personalului din cadrul organizaţiei cu realizarea obiectivelor şi exercitarea sarcinilor, competenţelor şi responsabilităţilor atribuite.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Motivatiei si Sistemului Motivational in Cadrul SC Golden Tulip Times SRL.docx