Analiza Statistica a Mutatiilor Structurale in Comertul Exterior al Romaniei cu Tarile Uniunii Europene

Extras din licenta Cum descarc?

PARTICULARITATI ALE COMERTULUI CU AMANUNTUL PE PLAN MONDIAL
Evolutia de ansamblu a economiei mondiale, scoate in evidenta ca, peste tot in lume, comertul, in general, si comertul cu amanuntul, in special, a devenit, in mod progresiv, un sector economic foarte dinamic, aparatul comercial cunoscand profunde mutatii pe toate planurile: metode de vanzare, forme de distributie, repartitie geografica a managementului intreprinderilor. De asemenea, se constata ca respectiva activitate - comertul cu amanuntul - ca ultima veriga a lantului care duce pe producator spre consumatori, este foarte sensibil si vulnerabil la evolutia mediului ambiant, dovedind insa o mare capacitate de a se adapta la noile conditii ale pietei.
In cadrul circuitului comercial al produselor, un rol important revine comertului cu amanuntul, ca veriga intermediara in fluxul relatiilor producator - consumator. Cunoasterea multiplelor aspecte pe care le ridica ansamblul proceselor ce dau profilul acestei activitati, ofera atat orientarea, cat si instrumentul de actiune de care au nevoie intreprinderile din domeniul circulatiei marfurilor.
Comertul cu amanuntul reprezinta o forma a circulatiei marfurilor a carei functie consta in a cumpara marfuri pentru a le revinde consumatorilor sau utilizatorilor finali, in cantitati mici si in stare de a fi intrebuintate.
Economia moderna a generat insa noi exigente fata de comertul cu amanuntul, determinandu-l ca fata si alaturi de vanzarea propriu-zisa, sa includa in preocuparile sale ti realizarea unor servicii care sa conduca la imbunatatirea sistemului de satisfacere a nevoilor consumatorilor sau utilizatorilor finali si implicit la cresterea gradului de satisfactie a acestora. Este vorba atat de servicii pe care le pot realiza insasi comerciantii cu amanuntul, cum ar fi cele de consulting, ajustajul unor produse, cat si de o serie de servicii ce sunt asigurate impreuna cu alte unitati de specialitate cum sunt cele privind asigurarea transportului marfurilor la domiciliul consumatorului, instalarea si garantie postcumparare, asistenta sociala, diverse servicii personale.
1. Notiuni si concepte utilizate in analiza nivelului si structurii in comertul international al Romaniei
In decursul istoriei gadirii economice cei mai reprezentativi economisti ai lumii au incercat sa dea raspuns la doua intrebari fundamentale ale relatiilor economice internationale: cauzele comertului si castigul din comert. Metodele elaborate au evoluat de la mercantilism, avantaj absolut si avantaj comparativ in cadrul teoriei clasice, la resursele si comertul, comertul cu factori specifici si avantajul competitiv in cadrul teoriei moderne.
Mercantilismul. Reprezinta filosofia economica a comerciantilor si oamenilor de stat din secolele XVI si XVII. Baza acestei filozofii a constituit-o "revolutia comerciala", respectiv tranzitia de la economii locale la economii nationale, de la feudalism la capitalism, de la un comert exterior rudimentar la un comert international extins.
Doctrina mercantilista s-a centrat pe puterea statului, care trebuia intarit. O autoritate centrala puternica era considerata ca fiind esentiala pentru expansiunea pietelor si protectia intereselor comerciale. Interesele indivizilor erau privite ca subordonate celor statale. 
Cerinta pentru ca un stat national sa fie puternic punea un accent deosebit pe tezaur, respectiv pe acumularea de metale pretioase, privite ca forma cea mai de dorit a bogatiei. Tarile neproducatoare de metale pretioase au promovat, in consecinta, o politica de stimulare a exporturilor si de restrictionare a importurilor, astfel incat sa obtina balante comerciale active, deficitele fiind acoperite de tarile importatoare prin livrari de metale pretioase. Aceasta orientare a fost definita in istoria gandirii economice ca mercantilism. Reprezentantii acestui curent erau adeptii politicii economice externe protectioniste, apreciata ca fiind de interes national, de care profitau, insa, indeosebi, marii negustori.
b) Teoria avantajului absolut (Modelul Adam Smith). In a doua jumatate a secolului XVIII, politicile mercantiliste au inceput sa fie privite ca obstacol pentru progresul economic. Un punct de cotitura in acest sens a fost cartea "Avutia Natiunilor" (The Wealth of Nations), publicata de Adam Smith in anul 1776, in care s-a argumentat ca politicile mercantiliste au favorizat pe producatori, dar au neglijat interesele consumatorilor, care au fost obligati sa plateasca pentru produsele necesare lor preturi tot mai mari.
Teoria lui Adam Smith in domeniul comertului international porneste de la ideea ca exportul este avantajos in masura in care cu ajutorul lui se pot importa marfuri care ar satisface mai deplin pe consumatori decit producerea acestora la intern. Aceasta teorie este cunoscuta sub numele de avantaj absolut, prin care se sustinea ca specializarea internationala a unei tari are ca rezultat producerea unor bunuri economice cu costuri mai mici. Exportul acestor bunuri poate sa favorizeze aducerea in tara respectiva a unor bunuri , care daca ar fi fost create de producatorii nationali, ar fi costat mai mult. Astfel, in situatia in care producatorii din diferite tari aduceau pe piata marfuri de acelasi gen pe care le-au produs cu cheltuieli diferite, producatorul care aducea marfa produsa cu cheltuielile cele mai reduse avea un avantaj absolut fata de toti ceilalti. De aceea, tarile fac schimburi de marfuri determinate de diferenta absoluta intre cheltuielile lor de productie si de anumite preferinte ale pietei mondiale.
Teoria avantajului comparativ (Modelul David Ricardo). Modelul avantajului absolut, pe langa meritul sau privind cresterea productiei mondiale prin specializarea tarilor, are si o serie de deficiente, ca de exemplu: nu explica ce se intampla in situatia in care o tara renunta la productia unui produs, dar cealalta continua sa produca ambele; nu analizeaza motivele pentru care productivitatea in cele doua tari este diferita.
Prin aceasta teorie se arata, in fond ca pot obtine avantaje in comertul international toate tarile lumii, chiar si acelea care inregistreaza un dezavantaj absolut in producerea tuturor marfurilor, adica le creeaza cu cheltuieli mai mari pe unitatea de produs, decat in alte tari. In consecinta, trebuie liberalizat comertul international tarile putandu-se specializa in productie cu conditia sa aleaga marfa pentru care cheltuiesc comparativ relativ mai putin. In acest fel, David Ricardo a formulat si argumentat legea avantajelor comparative relative, conform careia orice tara se va specializa in productia si exportul acelor marfuri pe care le creeaza cu cheltuieli relativ mai mici, cu sacrificarea unor sanse mai reduse si a caror eficienta este relativ mai ridicata, in comparatie cu situatia din alte tari.


Fisiere in arhiva (5):

  • ANEXE.doc
  • Capitolul 1.doc
  • CAPITOLUL 3F.doc
  • CAPITOLUL 4.doc
  • CAPITOLUL_2.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!