Analiza Tehnologica a Proceselor de Obtinere a Biodieselului

Cuprins licenta Cum descarc?

1. Scurt istoric 3
1.1. Definitii ale biodieselului 4
1.2. Avantajele si dezavantajele biodieselului 5
2. Piata biodieselului 7
2.1. Nivelul de amestecare 8
2.2. Potentialul pentru biodiesel 8
3. Materii prime 9
3.1. Aspecte generale privind obtinerea uleiurilor vegetale 11
3.2. Compozitia chimica a semintelor oleaginoase 18
3.3. Uleiul de rapita 18
3.3.1. Hibrizi sau soiuri de rapita 20
3.3.2.Tehnologia de recoltare a rapitei 21
3.4. Purificarea uleiurilor vegetale 23
3.5. Alcoolii 26
3.5.1. Metanolul 26
3.6. Catalizatori 26
4. Specificatii ale calitatii si analiza combustibilului pentru biodiesel (BD) si diesel fosil (DF) 27
4.1. Consideratii generale 27
4.2. Dezvoltarea istorica a standardelor combustibilului biodiesel 27
4.3. Parametrii calitativi specifici combustibilului FAME 27
4.3.2. Glicerina libera 29
4.3.3. Mono-, di- si trigliceride si glicerina totala 30
5. Procese de obtinere a biodieselului 31
5.1. Transesterificarea alcalina 32
5.1.1. Mecanismul transesterificarii bazice 32
5.1.2. Rafinare si pretratament 33
5.2. Transesterificarea bazica omogena 34
5.2.1. Procedeul bazic eterogen 34
5.3. Procedeul acid 35
5.3.1. Mecanismul tranesterificarii acide 35
5.3.2. Procedeul acid omogen 35
5.3.3. Procedeul acid eterogen 36
5.4. Cataliza enzimatica 36
5.4.1. Mecanismul catalizei enzimatice 37
5.4.2. Despre enzime si parametri 37
5.5. Procese non catalitice 38
5.5.1. Procedeul co solvent (BIOX) 38
5.6. Procedeul supercritic 39
5.6.1. Variabile ale procesului supercritic 39
6. Alegerea procesului 39
7. Calcularea maselor moleculare 43
8. Bilantul de masa pentru sinteza biodiselului 44
8.1. Bilantul de masa pe fiecare componenta a instalatiei 44
9. Bilantul global de masa 51
10. Consumuri specifice 51
10.1. Materii prime 51
10.2. Catalizator 52
10.3. Utilitati 52
11. Productia specifica 52
11.1. Produs util- Glicerina 52
12. Bilantul de caldura pe coloanele de distilare 53
13. Concluzii 54
14. Bibliografie 55


Extras din licenta Cum descarc?

1. Scurt istoric
In anul 1892 inginerul german Rudolf Diesel (1858-1913) a brevetat un motor cu ardere interna, economic, care functiona dupa ciclul Carnot. Cativa ani mai tarziu, primul model al motorului diesel a fost prezentat de Rudolf Diesel la Augsburg, Germania, la 10 august 1893. In amintirea acestui eveniment ziua de 10 august a fost declarata Ziua Internationala a Biodieselului[1].
Mai tarziu, la Expozitia Internationala de la Paris din 1900, Rudolf Diesel conducea motorul sau cu un combustibil derivat din ulei de arahide-originalul Biodiesel. Trebuie mentionat ca acest combustibil nu a fost stric biodiesel pentru ca nu a fost transesterificat. Intr-un speech din 1912, Rudolf Diesel a afirmat ca: "utilizarea uleiurilor vegetale in calitate de combustibil pentru motoare poate fi insignifianta astazi, dar altfel de uleiuri pot deveni, in timp, la fel de importante ca si produsele petroliere si gudroanele de carbune din ziua de azi si ar contribui considerabil la dezvoltarea agriculturii tarilor care il vor folosi".
Procesul de obtinere a combustibililor utilizand biomasa in calitate de materie prima de la inceputul secolului al XIX-lea a avut o influenta deosebita asupra magnatilor industriali, politicienilor si economistilor din anii 1920-1930.
Ei au inteles necesitatea unor surse alternative de energie, dar pretul de cost scazut al combustibilior fosili(petrodieselul) a facut ca productia de combustibil din biomasa sa fie eliminata pentru multi ani.
Criza petrolului din toamna anului 1970 cat si cele care au urmat,declansate de tarile din OPEC (Organization of Petrol Exportation Countries/Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol) cat si criza din Golful Persic, care au crescut pretul petrolului de trei ori a fost semnalul de alarma pentru ca majoritatea tarilor sa caute solutii pentru a reduce total sau partial dependenta de petrolul importat. Aceasta criza a petrolului este o problema actuala ce se va accentua pe masura ce doua cauze principale o adancesc si anume:crestera consumului in multe tari, printre care China si India care se industrializeaza intr-un ritm impresionant cat si scaderii resurselor naturale accesibile corespunzator tehnicilor actuale de extractie.
Se afirma ca productia de petrol a atins apogeul in toamna lui 2007 fapt relevat de cresterea pretului barilului care a atins valoarea de peste 90 de dolari.
Cresterea cererii de petrol este motivata atat de procesarea lui pentru obtinerea de combustibili, cat si de chimizarea componentelor (petrochimia) care conduc la fabricarea unor produse fara de care civilizatia contemporana ar fi de neconceput.
Dupa primul soc al petrolului tarile dependente de aceasta resursa din import si-au intensificat eforturile de cercetare pentru obtinerea energiei din alte resurse, mai ales regenerabile, pentru fabricarea de combustibili alternativi cat si pentru chimizare. In acest scop s-au elaborat programe si prognoze cu privire la rezervele naturale, surse noi de energie si consum, inclusiv de noi prospectiuni pentru descoperirea de noi zacaminte. Tarile se organizeaza pe plan regional, international si mondial pentru a contracara efectele crizei globale de petrol, dar si de a gasi si folosi noi resurse conventionale ca, gazele naturale, dar si prin folosirea de surse alternative. Astfel, in 1974, OECD (Organization for Economic Corporation and Development/Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica) a infiintat IEA (International Energy Agency/Agentia Internationala de Energie). In Tratatul de bioinginerie s-a prevazut o sectiune speciala pentru biocombustibilii lichizi, care are ca scop strangerea, transmiterea de informatii cat si sprinjinirea actiunilor de folosire a unor surse regenerabile ca substituenti ai combustibililor conventionali.
Cercetarile din ultimii ani au evidentiat doua alternative la motoarele clasice cu combustie interna si anume: motorul electric pentru care nu s-au gasit solutii convenabile privind autonomia de mers si modul de incarcare a bateriilor si folosirea de combustibili alternativi (metan, gaze lichefiate C1-C4, hidrogen, metanol,etanol, etc.), solutii partial aplicate din motive tehnice, dar mai ales economice. De exemplu, metodele pentru obtinerea, stocarea si folosirea hidrogenului sunt inca scumpe, desi, acesta este complet nepoluant.
1.1. Definitii ale biodieselului
Dupa Comitetul D - 2 ASTM (American Society of Testing and Materials/Societatea Americana pentru Testare si Materiale), care se ocupa de produsii petrolieri si lubrifianti, biodieselul este definit drept "compusul format din esterii monoalchilici ai acizilor grasi cu catena lunga hidrocarbonata derivati din lipidele (grasimile) regenerabile ca uleiurile vegetale si grasimile animale, folosite in calitate de combustibili pentru motoarele diesel". Mai recent standardele internationale precizeaza ca biodieselul se obtine numai prin transesterificarea uleiurilor vegetale si grasimilor animale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Analiza Tehnologica a Proceselor de Obtinere a Biodieselului.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!