INTRODUCERE 3 Capitolul 1. Conceptele de baza ale lucrarii 5 1.1. Dimensiunile actuale ale programelor de educatie pentru varstele mici 5 1.2. Competentele socio-afective 7 1.2.1. Competenta sociala 8 1.2.2. Competenta afectiva 10 1.3. Dezvoltarea afectiva a prescolarului in contextul activitatilor si relatiilor din gradinita 11 1.4. Factorii de risc ai dezvoltarii socio-afective la varsta prescolara 16 CAPITOLUL II METODE SPECIFICE DOMENIULUI ESTETIC SI CREATIV 21 2.1. Componentele de baza ale competentelor socio-afective 21 2.2. Domeniul experiential ARTA 25 2.3. Exprimarea socio-afectiva a prescolarilor prin metode specifice artterapiei 28 PARTEA A II-A: DESIGNUL CERCETARII 29 Concluzii 44 Bibliografie 46
INTRODUCERE Motivarea alegerii temei: "Omul nu poate urca sau cobori decat prin sine insusi" H. Lovinescu Atunci cand definim educatia, in acceptiunea ei generala, este procesul (actiunea) prin care se realizeaza formarea si dezvoltarea personalitatii umane. Aceasta acceptiune generala a educatiei este este prezenta si in Curriculum pentru educatia timpurie a copiilor 3- 6/7 ani deoarece educatia timpurie, ca prima treapta de pregatire pentru educatia formala, asigura intrarea copilului in sistemul de invatamant obligatoriu (in jurul varstei de 6 ani), prin formarea capacitatii de a invata. Invatarea timpurie favorizeaza oportunitatile de invatare de mai tarziu. Deprinderile si cunostintele dobandite devreme favorizeaza dezvoltarea altora ulterior, iar deficientele de cunostinte si deprinderi produc in timp deficiente mai mari, oportunitati de invatare ratate sau slab valorificate. Cercetarile au dovedit ca nu este suficient sa dezvoltam doar capacitatile intelectuale ale copiilor, ci ca este necesar un program de educatie timpurie care sa vizeze dezvoltarea competentelor socio-afective ale copiilor. Astfel in lucrarea de fata : "Artterapia si rolul ei in dezvoltarea socio-emotionala a prescolarilor", m-am centrat pe folosirea unor metode specifice artterapiei pentru dezvoltarea unor competente socio-emotionale care vizeaza formarea abilitatilor de a raspunde emotional si intelectual la experiente perceptive, sensibilitatea fata de diferitele niveluri de manifestare a calitatii, aprecierea frumosului si a adecvarii la scop sau utilizare. Experientele si trairile caracteristice presupun explorarea trairilor afective, ca si a proceselor de a construi, compune sau inventa. Prin intermediul unor asemenea experiente copiii acumuleaza cunostinte si abilitati, ca si o sporita receptivitate perceptiva, care le va permite sa reactioneze de o maniera personala la ceea ce vad, aud, ating sau simt. Aceste experiente pot fi prezente in orice componenta curriculara, dar cu deosebire in contextul acelor discipline care solicita raspunsuri personale, imaginative, emotionale si uneori actionale la stimuli (muzica, activitatile artistico-plastice, drama, euritmia etc.). In cadrul gradinitei, dezvoltarea socio-emotionala vizeaza debutul vietii sociale a copilului, capacitatea lui de a stabili si mentine interactiuni cu adulti sii copii. Interactiunile sociale mediaza modul in care copiii se privesc pe ei insisi si lumea din jur. Dezvoltarea afectiva vizeaza indeosebi capacitatea copiilor de a-si percepe si exprima emotiile, de a intelege si a raspunde emotiilor celorlalti, precum si dezvoltarea conceptului de sine, crucial pentru acest domeniu. In stransa corelatie cu conceptul de sine se dezvolta imaginea despre sine a copilului, care influenteaza decisiv procesul de invatare. Diversitatea de metode si tehnici ce pot fi aplicate in cadrul activitatilor de educatie muzicala sau artistico plastice contribuie la dezvoltarea intelectuala si afectiva a copilului, in vederea integrarii sale sociale intr-un mod cat mai individualizat pentru a respecta unicitatea personalitatii lui. Aceste metode specific vin si in intampinarea dificultatilor de adaptare la mediul gradinitei (9 -10 saptamani) deoarece prescolarul mic este instabil din punct de vedere socio-afectiv si are reactii emotive impulsive (manie, spaima), dar fara adancime, aceste metode ajutandu-l sa-si formeze elemente de conduita civilizata.
7. Birch, A. (2000). Psihologia dezvoltarii. Bucuresti: Editura Tehnica. 8. Bonchis E. (1998). Copilul si copilaria. Oradea: Editura Imprimeriei de Vest. 9. Bonchis E. (coordonator), (2000), Dezvoltarea umana. Oradea: Editura Imprimeriei de Vest. 10. Cristea, S. (2000). Dictionar de pedagogie. Bucuresti : Editura Litera. 11. Cretu T. (2001). Psihologia varstelor. Bucuresti: Editura CREDIS. 12. Dancsuly, A. (1979). Pedagogie. Bucuresti: E.D.P. 13. Dolto F. (1993). Psihanaliza si copilul. Bucuresti: Editura Humanitas. 14. Lerner R.M., Hultsch D.F. (1983), Human Development, Mc. Graw-HiU BookCompany. 15. Neacsu, I., (1988). Educatia estetica in Curs de pedagogie: New York, T.U.B. 16. Nicola, I. (1994).Pedagogie. Bucuresti. E.D.P. 17. Osterrieth P. (1976), Introducere in psihologia copilului, Bucuresti : E.D.P. 18. Pascadi, I., (1966). Idealul si valoarea estetica, Bucuresti: E.D.P. 19. Piaget J., Inhelder B. (1976). Psihologia copilului. Bucuresti: E.D.P. 20. Reuchlin, M. (1999). Psihologie generala, Bucuresti: Editura Stiintifica. 21. Salade, D., (1973). Educatia prin arta si literatura. Bucuresti, E.D.P. 22. Schiopu, U., Verza, E. (1995). Psihologia varstelor, Bucuresti. E.D.P. 23. Vaideanu, G., (1967).Cultura estetica scolara. Bucuresti. E.D.P. 24. Verza, E., Verza, FL. E. (2000), Psihologia varstelor. Bucuresti. Editura Pro-Humanitate 25. Vincent, R., (1972), Cunoasterea copilului, E.D.P., Bucuresti. 26. Zigler E.F., Stevenson, MJ (1993), Children in a Changing World, Brooks, ColePublishing Company, Pacific Grove, California.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Diploma.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.