Ascultarea in Cadrul Consistoriilor de Judecata

Cuprins licenta Cum descarc?

CUPRINS 1
PREFATA 3
INTRODUCERE 5
CAPITOLUL I 12
PROBLEME GENERALE 12
CAPITOLUL AL II-LEA 15
ASCULTAREA 15
II.1 Importanta ascultarii 15
II.2 Procesul formarii declaratiilor in constiinta persoanelor 19
II.2.1 Perceptia (receptia) 20
II.2.2 Memorarea (stocarea) 24
II.2.3 Reproducerea (reprezentarea) 25
CAPITOLUL AL III-LEA 28
ASCULTAREA PRIMARA 28
III.1 Pregatirea ascultarii 28
III.2 Fazele ascultarii 32
III.2.1 Faza discutiilor prealabile 32
III.2.2 Faza relatarilor libere 35
III.2.3 Faza intrebarilor si raspunsurilor 37
CAPITOLUL AL IV-LEA 40
ASCULTAREA REPETATA. FIXAREA SI EVALUAREA DECLARATIILOR 40
IV.1 Ascultarea nominala 40
IV.2 Ascultarea in conditii speciale 41
IV.3 Fixarea declaratiilor 45
IV.4 Evaluarea declaratiilor 47
CAPITOLUL AL V-LEA 49
ORGANELE DISCIPLINARE SI DE JUDECATA BISERICESTI. PROCEDURA DE JUDECATA 49
V.1 Abateri 49
V.2 Delicte 50
V.3 Organele indreptatite de a aplica pedepsele 52
V.4 Instantele disciplinare si de judecata bisericeasca 52
V.5 Reclamatii, invinuiri din oficiu 55
V.6 Actele procesuale comune 57
V.7 Ancheta si declaratiile martorilor 63
V.8 Procedee speciale de ascultare a partilor si martorilor 67
CONCLUZII 74
BIBLIOGRAFIE 77


Extras din licenta Cum descarc?

PREFATA
In epoca moderna, cu deosebire in veacul nostru, s-a pus in larga dezbatere interortodoxa problema strangerii si intaririi unitatii canonice a Ortodoxiei prin observarea cat mai riguroasa a rinduielilor canonice fundamentale si prin retusarea unor deosebiri care persista inca de multe ori nejustificat sub acest raport intre Bisericile Ortodoxe locale.
Mai intii s-a pus aceasta problema la Congresul panortodox sau interortodox de la Constantinopol din anul 1923. Apoi problema a fost reluata si larg dezbatuta in preajma primei Conferinte Panortodoxe de la Rodos din 1961, care a inclus-o si pe lista de teme destinate a fi supuse unui viitor Prosinod in formularea urmatoare: <<Administratia si ordinea bise!riceasca>> tema a treia, la al carei punct B, a fost inscrisa: <<Justitia bise!riceasca si procedura penala bisericeasca>>, cu subdiviziunile: a) Organi!zarea Consistoriilor spirituale, pe cit se poate in mod uniform pe intreaga Biserica Ortodoxa; b) Alcatuirea pe cit se poate a unei proceduri penale identice; c) Apelul (recursul) 
Aceasta chestiune, care preocupa in actualitate intreaga Biserica Or!todoxa, prezinta importanta nu numai prin actualitatea ei, ci si prin con!tributia pe care o poate aduce studierea si solutionarea ei unitara, la in!tarirea unitatii canonice a Ortodoxiei.
Problemele pe care le ridica Regulamentul de procedura sunt atat de numeroase si de complexe incat s-ar impune mai degraba alcatuirea unui nou cod de drept procesual bisericesc decat inserarea unor nenumarate amendamente; insasi denumirea regulamentului de la noi este oarecum inexacta, deoarece prin el nu se organizeaza in mod exclusiv desfasurarea procesului, ci cuprinde si norme care determina faptele considerate abateri sau delicte, precum si sanctionarea acestora, reguli instituite cu scopul ocrotirii valorilor fundamentale bisericesti; din cele expuse se desprinde in mod evident paralelismul cu ramura de ,,drept penal".
Notam ca dreptul profan cunoaste, din punct de vedere al represiunii penale, doua coduri: cel penal si cel de procedura penala, extrem de laborioase. Cum descrierea si sanctionarea abaterilor si a delictelor bisericesti nu cuprinde un spatiu de redactare foarte amplu, existenta unui singur cod care sa cuprinda atat aceste norme, cat si pe cele procedurale, este nu doar fezabila, ci chiar dezirabila.
Elaborarea unui Cod de drept procesual bisericesc poate fi stimulata si de faptul ca izvorul laic care l-a inraurit in cea mai mare masura - numim aici Codul de procedura penala - data din anul 1936, fiind revazut in 1948; astazi este in vigoare un Cod adoptat in anul 1968, modificat de atunci de cateva ori in mod semnificativ.
Constientizand rolul important al ascultarii invinuitilor si martorilor intr-un proces de judecata, civil sau bisericesc, am dorit a aprofunda aceasta tema in lucrarea de licenta.
In primul capitol am indicat o prezentare generala a problemelor cu care se confrunta dreptul bisericesc.
In al doilea capitol am prezentat importanta ascultarii, precum si procesul formarii declaratiilor in constiinta persoanelor.
In al treilea capitol am aratat modul in care se face pregatirea ascultarii, de asemenea si fazele acesteia.
In al patrulea capitol am subliniat ascultarea repetata (ascultarea nominala, ascultarea in conditii speciale) si felul fixarii si evaluarii declaratiilor.
In al cincilea capitol am enumerat organele disciplinare si de judecata bisericesti, precum si procedurile de judecata, evidentiind modul in care se face ascultarea invinuitului si a martorilor. 
INTRODUCERE
Societatea religioasa crestina, fie sub chipul ei de comunitate locala, fie ca Biserica teritoriala mai mare, nu a putut evita aparitia unor ne!intelegeri si chiar a unor litigii intre membrii sai, precum si intre ei si organele de conducere. 
In mod firesc, membrii Bisericii isi duceau viata lor de membri ai societatii civile, in conditii determinate de starea civila, adica unii erau casatoriti, altii necasatoriti, vaduvi, divortati, etc.; apoi in conditii determinate de starea materiala, unii avuti altii lipsiti, unii apartinind unei categorii sociale, altii alteia, unei sau altei dintre clasele sociale existente, si in conditii determinate de diferite randuieli ale Dreptului public roman, ce impartea pe locuitorii imperiului in patricieni si plebei, liberi, liberti, sclavi etc. In fine, unii faceau parte din anumite colegii, asociatii profesionale; unii locuiau in sate, altii in orase (cetati), si, indiferent in ce situatie s-ar fi aflat, prin relatiile obligatorii dintre ei, ajungeau in conflict fie cu semenii lor, fie cu legile statului, asa incat deveneau pricinasi implicati in diferite neintelegeri si procese.
La aceste motive se adauga si faptul ca unii aveau o sensibilitate re!ligioasa mai intensa, altii mai putin intensa, unii aveau un anumit grad de cultura, altii altul, unii erau proveniti dintre pagani, altii dintre evrei sau dintre prozeliti; unii erau partasi unui curent de gandire, altii ai altuia, asa incat omogenizarea lor si randuirea vietii lor de catre Biserica dupa normele vietii crestine noi cuprinse in Sfanta Scriptura si in Tra!ditia bisericeasca, intampina dificultati .
Dar ceea ce interesa mai mult carmuirea Bisericii era faptul ca multi dintre credinciosi ajungeau in conflict cu legile religios-morale, incalcandu-le si vatamand astfel normele de baza ale vietii crestine.
Incalcarea oricaror legi de acest fel constituie in sine un pacat, iar obstea credinciosilor ca si slujitorii bisericesti au privit in mod firesc orice incalcare a legilor religios-morale crestine, mai intai sub aspectul pacatului, neputandu-le privi initial ca infractiuni, intrucat Biserica nu-si cre!ase norme juridice dupa care sa se organizeze si conduca, folosindu-se doar de cele religios-morale. 
,,Formandu-si aceasta conceptie specific religioasa si credinciosii si slujitorii Bisericii au privit si cantarit la inceput orice fel de incalcare a normelor de conduita, fie ca erau religioase, fie de natura judiciara de stat, mereu sub aspectul de pacat in primul rand si abia in al doilea rand ele erau raportate la textele de legi cu caracter juridic si calificate cu raportare la acestea ca infractiuni sau incalcari ale legii juridice" .
Deprinsi cu acest mod de a judeca faptele sub aspectul de pacat, atat credinciosii cat si slujitorii Bisericii sesizau orice abateri ale seme!nilor lor de la normele de conduita religios-morala si sociala si cereau sa se ia masuri de indreptare, folosindu-se mijloacele specifice ale lucrarii bisericesti, in speta marturisirea publica, judecarea publica si aplicarea de epitimii sau pedepse in mod public.


Fisiere in arhiva (1):

  • Ascultarea in Cadrul Consistoriilor de Judecata.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!