Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Management
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 48 în total
Cuvinte : 23455
Mărime: 118.90KB (arhivat)
Publicat de: Noris Dinu Scarlat
Puncte necesare: 10
UNIVERSITATEA „ŞTEFAN CEL MARE” SUCEAVA FACULTATEA DE ŞTIINŢE ECONOMICE ŞI ADMINISTRAŢIE PUBLICĂ PROGRAMUL DE STUDII: ASISTENŢĂ MANAGERIALĂ ŞI SECRETARIAT

Cuprins

  1. Introducere 4
  2. Cap. I Rolul şi importanţa resurselor umane în structurile organizaţionale moderne 6
  3. 1.1. Resursele umane în cadrul organizaţiilor 6
  4. 1.2. Rolul şi importanţa resurselor umane la nivelul instituţiei şcolare 7
  5. 1.3. Strategii de managementul resurselor umane în organizaţiile publice româneşti. 8
  6. Cap. II Analiza postului 12
  7. 2.1. Postul – abordare conceptuală 12
  8. 2.2. Analiza postului 12
  9. 2.2.1. Etapele analizei postului 13
  10. 2.2.2. Metode de analiză 14
  11. 2.3. Descrierea postului 16
  12. 2.4. Proiectarea şi reproiectarea postului 18
  13. Cap. III Metode aplicate în cadrul procedurilor de asigurare a necesarului de resurse umane 20
  14. 3.1. Recrutarea personalului 20
  15. 3.1.1. Metode şi surse de recrutare 21
  16. 3.2. Selecţia personalului 24
  17. 3.2.1. Metode de selecţie 25
  18. 3.3. Angajarea şi integrarea resurselor umane 28
  19. IV Studiu de caz privind asigurarea necesarului de resurse umane în cadrul Şcolii Nr. 1, „Iraclie Porumbescu”- Frătăuţii-Noi 30
  20. 4.1 Organizarea şi funcţionarea instituţiei şcolare 30
  21. 4.1.1. Evoluţie istorică 30
  22. 4.1.2. Obiectivele instituţiei 30
  23. 4.1.3. Organizarea instituţiei şcolare 31
  24. 4.1.4. Resursele umane ale instituţiei 34
  25. 4.2. Asigurarea necesarului de resurse umane la Şcoala Nr. 1, „Iraclie Porumbescu” – Frătăuţii-Noi 35
  26. 4.2.1. Analiza necesarului de personal 35
  27. 4.2.2. Recrutarea şi selecţia personalului didactic 36
  28. 4.2.2.1. Recrutarea resurselor umane 37
  29. 4.2.2.2. Selecţia personalului 38
  30. 4.2.3. Angajarea şi integrarea personalului 42
  31. 4.2.4. Încetarea raporturilor de muncă 44
  32. 4.3. Concluzii privind studiul de caz 45
  33. Concluzii şi perspective 47
  34. Bibliografie 48

Extras din licență

Introducere

În orice activitate organizată se pot identifica resurse materiale, financiare, energetice, umane, temporare în absenţa cărora desfăşurarea activităţii nu ar fi posibilă. Dintre toate aceste resurse, una reprezintă o resursă cheie, o resursă fără de care organizaţia nu ar putea acţiona – este vorba despre resursa umană.

Resursele umane reprezintă categoria cea mai importantă de resurse ale oricărei organizaţii. Ele constituie un potenţial uman deosebit, unic, dificil de imitat şi relativ greu de înlocuit. Acestea trebuie înţelese, motivate şi antrenate, astfel încât scopurile acestora să se suprapună cu cele ale organizaţiei.

Orice politică de resurse umane trebuie fundamentată pe cunoaşterea trăsăturilor distictive ale muncii din organizaţie, pe evaluarea intensităţii şi modului particular de acţiune a forţei de muncă şi a rezultatelor obţinute.

Dacă în trecut resursele umane şi modul de utilizare al acestora nu erau considerate foarte importante, în prezent personalul organizaţiei este plasat în centrul politicilor de dezvoltare ale acesteia.

Specificitatea activităţii din domeniul învăţământului, complexitatea şi diversitatea activităţilor didactice îşi pun amprenta asupra necesarului de personal, asupra exigenţei lor privind pregătirea profesională necesară şi asupra eficienţei utilizării forţei de muncă.

Evoluţia societăţii, modernizarea acesteia impun ca procesele de recrutare şi selecţie să identifice resurse umane competente şi foarte bine pregătite. Pentru atragerea lor este bine să se adopte politici în funcţie de obiectivele propuse, iar procesul de învăţământ să presupună aplicarea unor metode variate. Resursele umane din sistemul de învăţământ au un rol important deoarece, de ele depinde modul în care sunt instruiţi şi pregătiţi viitorii cetăţeni. În dimensionarea necesarului de personal se va ţine seama de perspectivele instituţiei şcolare, în funcţie de reformele din învăţământ, de posturile/catedrele vacante prilejuite de pensionări, transferuri, detaşări, decese, demisii.

Obiectivul prezentei lucrări îl reprezintă ilustrarea importanţei resurselor umane într-o organizaţie şi a metodelor specifice folosite în procesele de recrutare şi selecţie a acestora pentru a identifica acele persoane care corespund cerinţelor postului. Prin lucrarea de faţă se urmăreşte abordarea unor aspecte referitoare la asigurarea necesarului de resurse umane într-o instituţie şcolară, punându-se accent pe structura personalului existent, analiza necesarului de personal, modul de ocupare a posturilor libere, dar şi pe necesitatea îndeplinirii unor condiţii specifice de către candidaţi.

Lucrarea de licenţă este structurată în patru capitole prin care se evidenţiază rolul resurselor umane într-o organizaţie şi necesitatea asigurării necesarului de personal în cadrul acesteia.

Primul capitol, „Rolul şi importanţa resurselor umane în structurile organizaţionale moderne”, prezintă resursele umane în concepţia mai multor specialişti în domeniu, rolul acestora în cadrul unei organizaţii, dar şi strategiile de managementul resurselor umane. Resursele umane reprezintă mijlocul prin care sunt atinse obiectivele organizaţiei. Rolul resurselor umane este foarte bine definit, deoarece ele contribuie prin efortul lor, ajutându-se de celelalte tipuri de resurse de care dispune organizaţia, la realizarea obiectivelor acesteia.

În capitolul II, „Analiza posturilor”, sunt prezentate diverse aspecte privind postul, analiza postului, metodele de analiză, descrierea postului, proiectarea şi reproiectarea postului. Analiza postului este procesul prin care se stabilesc caracteristicile postului, responsabilităţile ocupantului, activităţile pe care trebuie să le desfăşoare, dar şi modificările apărute pe parcurs. Acest proces se concretizează în fişa postului, care oferă informaţiile necesare referitoare la activităţile impuse de acel post, dar şi caracteristicile persoanei care va ocupa acel post. Proiectarea postului defineşte cerinţele specifice muncii desfăşurate şi trebuie să răspundă la unele întrebări, cum ar fi: cum poate deveni performant un post?, cine poate obţine performanţa pe postul respectiv şi în ce mod?.

Capitolul III, „Metode aplicate în cadrul procedurilor de asigurare a necesarului de resurse umane”, analizează procesele de recrutare, selecţie, angajare şi integrare cu metodele specifice aplicate în cadrul lor. Aceste procese sunt importante, necesitând un interes major din partea managerilor de resurse umane deoarece, necesită timp şi bani ce trebuie folosiţi eficient. Recrutarea, selecţia, angajarea şi integrarea sunt foarte importante pentru succesul organizaţiei, deoarece de ele depinde personalul ce va fi angajat. Din această cauză, trebuie folosite cele mai potrivite metode pentru a identifica şi angaja persoane competente, care să corespundă cerinţelor organizaţiei şi care să ajute la atingerea obiectivelor acesteia.

Capitolul IV este un studiu de caz referitor la „Asigurarea necesarului de resurse umane la Şcoala Nr. 1 Iraclie Porumbescu- Frătăuţii-Noi”. Acesta prezintă procesul specific de recrutare şi selecţie, în care candidaţii trebuie să îndeplinească, în primul rând unele condiţii în ceea ce priveşte pregătirea profesioanală. Între şcoală şi angajat se încheie un contract de muncă, conform legislaţiei în domeniu, care conţine şi fişa postului. Şcoala are obligaţia de a asigura condiţii de lucru corespunzătoare, cabinete, laboratoare, grad de iluminare pentru ca personalul să-şi desfăşoare activitatea în condiţii optime.

În finalul lucrării sunt prezentate concluziile referitoare la necesitatea asigurării necesarului de resurse umane într-o instituţie, în special în instituţia şcolară. De asemenea, ultima parte a lucrării prezintă şi propuneri care ar putea contribui la îmbunătăţirea procesului de asigurare a necesarului de resurse umane în instituţia şcolară.

I Rolul şi importanţa resurselor umane în structurile organizaţionale moderne

1.1 Resursele umane în cadrul organizaţiilor publice

În contextul societăţii actuale româneşti, al unei economii în dezvoltare, majoritatea managerilor şi întreprinzătorilor motivează eşecul organizaţional în principal prin gestionarea improprie a resurselor financiare ale organizaţiei. Puţini sunt cei care realizează că eşecul s-ar putea datora şi utilizării defectuase a resurselor umane, motivării neadecvate a acestora sau necorelării sistemului de recompense cu performanţele obţinute pe baza angajaţilor. În legătura cu această problemă, Nasbitt şi Aburdene menţionau că “în noua societate informaţională, capitalul uman a înlocuit capitalul financiar, ca resursă strategică”.

Milkovich şi Boudreau , în lucrarea Human Resource Management, afirmă că resursele umane au ajuns în atenţia organizatorilor, a şefilor de companii, a directorilor. Prin lucrarea Cercetări privind managementul resurselor umane în contextul dezvoltării regionale, Carmen Chaşovschi evidenţiază faptul că acest lucru este valabil în condiţiile unei economii româneşti aflate într-o tranziţie a cărei sfârşit nu se întrezăreşte.

Aceeaşi autori, Milkovich şi Boudreau, afirmă că “managerii regândesc modul în care îşi conduc angajaţii. Au descoperit că succesul lor propriu, ca şi succesul organizaţiei lor depinde de decizia lor în ce priveşte angajaţii.

Preview document

Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 1
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 2
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 3
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 4
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 5
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 6
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 7
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 8
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 9
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 10
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 11
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 12
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 13
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 14
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 15
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 16
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 17
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 18
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 19
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 20
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 21
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 22
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 23
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 24
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 25
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 26
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 27
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 28
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 29
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 30
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 31
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 32
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 33
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 34
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 35
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 36
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 37
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 38
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 39
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 40
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 41
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 42
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 43
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 44
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 45
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 46
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 47
Asigurarea Necesarului de Resurse Umane în Cadrul Instituțiilor Școlare - Pagina 48

Conținut arhivă zip

  • Asigurarea Necesarului de Resurse Umane in Cadrul Institutiilor Scolare.doc

Alții au mai descărcat și

Aspecte privind managementul resurselor umane într-o unitate de învățământ preuniversitar

Argument Managementul resurselor umane constă în ansamblul activităților orientate către asigurarea, dezvoltarea, motivarea și menținerea...

Calitatea în Educație

MOTIVAREA ALEGERII TEMEI Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea mai bună, completă şi utilă...

Recrutarea și Selecția Resurselor Umane

INTRODUCERE În centrul tuturor afacerilor stă omul. Toate celelalte resurse, terenuri, clădiri, mecanisme, utilaje autovehicule sau bani sunt...

Rolul departamentului de Resurse Umane în Dezvoltarea și Formarea Profesională

INTRODUCERE Am ales această temă în ideea de a dezvolta un subiect tot mai des întâlnit, acela de viziune strategică, una dintre metodele cele mai...

Recrutarea, selecția și încadrarea resurselor umane

Motto: “ Managementul este unul din factorii esențiali care explică de ce o țară este bogată sau săracă.” ( Richard Farmer, Advances in...

Lucrare de licență - managementul resurselor umane

CAPITOLUL I: Noţiuni introductive privind recrutarea şi selecţia Recrutarea şi selecţia reprezintǎ unele dintre cele mai importante activitaţi...

Managementul Recompenselor

Performanta organizatiei este influentata de modul in care sunt utilizate recompensele. Managementul recompenselor este procesul de elaborare si...

Planul de Dezvoltare Instituționala în Cadrul Școlii Generale cu Clasele I-VIII Păusesti

MOTIVAŢIA ALEGERII TEMEI Motivaţia alegerii temei “Planul de dezvoltare instituţională in cadrul Şcolii Generale cu Clasele I VIII Păuşeşti” este...

Te-ar putea interesa și

Coordonatele psihopedagogice contemporane ale relației familie - școală

Argument: motivatia alegerii temei. Într-un context în care discursul public si chiar si arealul cercetării stiintifice pare să fie invadat,...

Managementul resurselor umane în strategia de dezvoltare a unei regii autonome

1.1. ORIGINI ŞI CONCEPTE Strategia este un termen care îşi are originea în grecescul strategia, care înseamnă ,,comanda generalului”. În domeniul...

EMC Rovinari

CAPITOLUL I PREZENTARE GENERALĂ E.M.C. ROVINARI Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale a eliberat pentru perimetrul de exploatare Rovinari...

Recrutarea și selecția resurselor umane

Capitolul 1. RECRUTAREA 1.1 Recrutarea Recrutarea este activitatea de identificare a persoanelor care au acele caracteristici solicitate de...

Particularitățile activității de marketing

Introducere Înainte de a-si satisface nevoile de siguranta, educatie, cultura, omul cauta sa-si satisfaca nevoile primordiale, fiziologice, puse...

Asistența Socială Acordată Copiilor Aflați în Dificultate din Centrul de Zi Maria Stein Petroșani

INTRODUCERE Asistenţa socială a apărut ca răspuns la nevoile şi suferinţele umane, iar nevoia socială şi implicit, nevoia de asistenţă socială au...

Management Strategic

Elaborarea misiunii strategice pentru 3 organizatii la alegere, dintre care una din domeniul educational. Din intentia strategica a unei firme -...

Structura și managementul organizațional la CSS Botoșani

CAP. I MANAGEMENTUL ÎN EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT 1.1. Managementul în activitatea de educaţie fizică şi sport Din punct de vedere etimologic,...

Ai nevoie de altceva?