Asigurari sociale de sanatate

Extras din licenta Cum descarc?

INTRODUCERE
1. Scurta prezentare a intreprinderii
Intrarea in vigoare, la 1 ianuarie 1999, a Legii 145 a asigurarilor sociale de sanatate, a creat cadrul legal de punere in practica a sistemului de asigurari sociale de sanatate. In cadrul acestui sistem, asiguratul este elementul central. Astfel, toate institutiile - incepand cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, toti medicii si toate unitatile medicale sunt puse in slujba acestuia. El este cel care plateste, deci el trebuie sa fie principalul beneficiar.
Sistemul de asigurari sociale de sanatate are trei elemente fundamentale: asiguratii, furnizorii de servicii medico-farmaceutice si casele de asigurari de sanatate.
Sistemul asigurarilor sociale de sanatate are la baza urmatoarele principii si anume: solidaritatea, libertatea alegerii, concurenta, calitatea serviciilor si respectul pentru asigurat si confidentialitatea actului medical.
Functiile sistemului asigurarilor sociale de sanatate sunt urmatoarele: colectarea fondurilor, administrarea si utilizarea acestora.
Odata cu dezvoltarea sistemului de asigurari sociale de sanatate, imbunatatirea calitatii serviciilor oferite de furnizori, cresterea costurilor anumitor servicii medicale, medicamente si materiale sanitare, a fost necesara schimbarea legislatiei, astfel incat Legea 145 a fost abrogata prin art.108 al O.U.G. nr.150/2002. Conform Ordonantei in vigoare, veniturile fondului colectate de casele de asigurari se utilizeaza pentru: plata serviciilor medicale, a medicamentelor, materialelor sanitare si dispozitivelor medicale, in conditiile stabilite prin contractul-cadru, cheltuieli de administrare, functionare si de capital in limita a 3% din sumele colectate si pentru fondul de rezerva in cota de 1% din sumele constituite la nivelul CNAS (art.56, litera c: art.59 alin (4) din OUG 150/2002.
ROMANIA se pregateste in vederea integrarii in Uniunea Europeana. Tara se afla in faza de reforma a asigurarilor de sanatate, cu ajutorul AOK-ului.
Angajamentul pentru imbunatatirea cadrului general necesar implementarii aquis-ului comunitar in domeniul coordonarii sistemelor de securitate sociala s-a concretizat in constituirea unui grup de lucru care reuneste reprezentanti ai tuturor institutiilor implicate.
Casa Nationala de Asigurari de Sanatate este institutie publica autonoma, de interes national, cu personalitate juridica, in coordonarea Ministerului Sanatatii si Familiei, care administreaza si gestioneaza sistemul de asigurari sociale de sanatate in vederea aplicarii politicii programelor in domeniul sanitar ale Ministerului Sanatatii si Familiei.
Este de apreciat interesul, seriozitatea si profesionalismul de care dau dovada in continuare C.N.A.S. si Casele din teritoriu pentru sustinerea si dezvoltarea sistemului de asigurari de sanatate in conditiile in care impactul Reformei din sanatate si, in general, din economie, se constituie in determinanta majora pentru nivelul de sanatate si bunastare a populatiei. Aparitia OUG nr.150/2002 vine sa accentueze caracterul "social" al sistemului , sa puncteze si sa lamuresca o serie de probleme, dar nu integral. 
Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.767 din 31 decembrie 2003, precizeaza urmatoarele : 
-- Art.22 alin.(1) : Dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei sunt garantate";
-- Art.34 " (1) Dreptul la ocrotirea sanatatii este garantat.
(2) Statul este obligat sa ia masuri pentru asigurarea igienei si a sanatatii publice (...)";
-- alin (2) : " Cetatenii au dreptul la pensie, la concediu de maternitate platit, la asistenta medicala in unitatile sanitare de stat, la ajutor de somaj si la alte forme de asigurari sociale publice sau private, prevazute de lege. Cetatenii au dreptul si la masuri de asistenta sociala, potrivit legii.";
-- Art.56 alin (1): " Cetatenii au obligatia sa contribuie prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice."
CAPITOLUL I
CADRUL LEGAL DE PUNERE IN PRACTICA A SISTEMULUI DE ASIGURARI SOCIALE DE SANATATE IN ROMANIA - CEA MAI AMPLA REFORMA DIN ROMANIA DE DUPA 1989. PRINCIPIILE SI FUNCTIILE SISTEMULUI ASIGURARILOR SOCIALE DE SANATATE
1.1. NECESITATEA APARITIEI UNEI NOI 
STRUCTURI ORGANIZATORICE SI DE 
FINANTARE A SISTEMULUI SANITAR 
IN ROMANIA
Majoritatea tarilor se confrunta in prezent cu o crestere rapida a cheltuielilor de sanatate, fapt ce determina cercetarea cauzelor acestui fenomen. Dintre acestea cererea de servicii medicale joaca un rol esential, iar aportul economistilor in domeniu este incontestabil. Ei au introdus o metoda logica si riguroasa, au formulat propuneri privind rolul factorilor considerati ca fiind traditionali: venitul, tariful, interactiunea cerere-oferta.
Totusi, numai acesti factori nu permit sa se ananlizeze in totalitate cerea de servicii medicale. Este necesar sa se ia in considerare elementele culturale, variabilele demografice care reflecta caracteristicile societatii si care nu se schimba decat in timp.Toate aceste aspecte trebuie sa fie integrate in studiile specifice managementului serviciilor medicale.
Analizele economice de specialitate contin enunturile principalelor modele teoretice referitoare la capital, costuri si cereri de servicii medicale, precum si verificarile empirice privind ponderea si masa veniturilor, influenta protectiei sociale si a tarifului, rolul ofertei si relatiile acesteia cu cerea in domeniu.
Un sistem de asigurari sociale de sanatate este desemnat sa finanteze ingrijirea medicala pentru populatia asigurata si inclusa in asigurare. In afara scopurilor sociale acesta este un instrument financiar care organizeaza transformarea sumelor colectate in servicii medicale in asa fel incat toate persoanele asigurate sa poata sa-si permita aceste servicii.
In Romania a functionat pana in 1997 un sistem sanitar organizat pe baza finantarii de la bugetul de stat.
Grava subfinantare si slaba performanta a sistemului sanitar au influentat major starea de sanatate precara a populatiei si au determinat politicienii sa opteze pentru introducerea unui nou sistem de asigurari sociale de sanatate.


Fisiere in arhiva (1):

  • Asigurari sociale de sanatate.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Bibliografie

1. Albert Michel - Capitalism contra capitalism, Editura Humanitas, Bucuresti, 1994
2. Athanasiu Alexandru - Dreptul securitatii sociale, Editura Actami, Bucuresti,1995
3. Bistriceanu Gh.D. - Sistemul asigurarilor sociale din Romania, Editura Academiei R.S.R. Bucuresti 1968
4. Bistriceanu Gh.D.,Adochitei Mihai N., Negrea Emil - Finanlete agentilor economici, Editura Didactica si Pedagogica R.A., Bucuresti 1995
5. Bistriceanu Gh- Finante si credit ,Editura Oscar Print, Bucuresti,1995
6. Demier Francis - Istoria politicilor sociale. Europa, secolul XIX-XX, Institutul European,1999
7. Didier Michael- Economia, regulile jocului Editura Humanitas 1989
8. Fitoussi Jean-Paul, Rosanvallon Pierre- Noua epoca a inegalitatilor, Editura Institutul European, 1999
9. Ghimpu Sanda, Ticlea Alexandru, Tufan Constantin- Dreptul securitatii sociale, Editura All Beck,Bucuresti,1998
10. Iovitu Mariana - Bazele politicii sociale, Editura Eficient, Bucuresti,1997
11. Manolescu Gheorghe -Asigurarile sociale de sanatate, Editura tehnica,Bucuresti,1998
12. Manolescu Gheorghe- Buget abordare economica si financiara,Editura Economica,Bucuresti,1997,
13. Marinescu Ilie - Politica sociala interbelica in Romania,Editura Tehnica,Bucuresti,1995
14. Milton & Rose Friedman - Liber sa alegi, Editura All,1998
15. Poenaru Maria- Politica sociali si indicatori sociale,Editura All,Bucuresti,1994
16. Tufan Constantin-Forme de asigurari sociale in Romania , Casa de editura si presa ,,Sansa" S.R.L., Bucuresti, 1997
17. Ungureanu Mihai Aristotel - Finante publice, Editura Conpys, Ramnicu Valcea 1998
18. Ungureanu Mihai Aristotel- Finante publice,Editura Independenta Economica, Universitatea ,,Constantin Brancoveanu" _Conpys ,2000
19. Vacarel Iulian coordonator- Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica R.A.,Bucuresti,1992
20. Vacarel Iulian coordonator- Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica R.A., Bucuresti,1999
21. Vacarel Iulian - Politici Fiscale si bugetare in Romania , Editura Expert 2001
22. Zamfir Catalin -Dimensiuni ale saraciei, Editura Expert, Bucuresti, 1994
23. Zamfir Catalin -Politici sociale in Romania, Editura Expert, Bucuresti,1999
***Legea 1/1991, privind protectia sociala a somerilor si integrarea lor profesionala, publicata in Monitoul Oficial al Romaniei, partea I nr.7/1991,republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,nr.257/1994 si modifica prin Legea 98 publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, nr.303/1999
***Legea 2/1995, privind pensionarea anticipata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.5/1995
***Legea 145/1997, privind asigurarile sociale de sanatate, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.178/1997
*** Legea 120/1997, privind concediul platiit pentru ingrijirea copiilor in varsta de pana la 2 ani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, nr.149/1997
*** Legea bugetara anuala (2001-2002), publicata in Monitorul Oficial al Romaniei
*** Legea 19/2000, privind sistemul de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I, anul XII, nr.140/01.04.2000
*** Ordonanta Guvernului nr.230/2000, privind organizarea si functionarea fordurilor universale de pensii, publicata in Monitorul Ofocial al Romaniei, partea I anulXII, nr.624/04.12.2000
*** Ordonanta Guvernului nr.107/27.06.2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi deasigurari sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, partea I,anulXIII nr.352/30.06.2001-11-03
*** Anuarul statistic al Romaniei, Comisia nationala pentru statistica, Bucuresti 1996-1999
*** Buletin Statistic lunar, Comisia Nationala pentru Statistica, anul XI,nr.1,2000** Buletin Statistic lunar,Institutul National de Statistica si Studii Economice Romania,anul XI,nr.12,2000
*** Raporturi de munca, revista lunara editata de Tribuna economica, colectia 2001-2002.
*** Adevarul Economic, saptamanal pentru oameni de afaceri, nr.45(501)
13 noiembrie 2001, articolul ,,Fiscalitatea sufoca politica de angajare" de Ivan Daniela 
Link-uri
1. www Capital.ro
2. www.Ministerul Sanatatii si Familiei.ro
3. www.transparency.org
4. www.ethics.orgwww.bnro.ro
5. www.minind.ro
6. www.insse.ro 
7. www.finweb.com


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prin apasarea pe butonul “Descarca acum” declar ca am citit, inteles si agreat termenii si conditiile.
* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!