Aspecte ale Procesului de Insertie Profesionala a Absolventilor de Invatamant Superior pe Piata Muncii din Romania

Cuprins licenta Cum descarc?

INTRODUCERE / 1
Capitolul 1.EDUCATIE, INSERTIE SI MOBILITATE PROFESIONALA / 2
1.1 Tranzitia de la universitate la munca / 2
1.2 Rolul educatiei in insertia tinerilor pe piata muncii romanesti / 3
1.3 Reforma invatamantului superior romanesc / 6
1.4 Analiza situatiei absolventilor de invatamant superior pe piata fortei de munca / 8
Capitolul 2. ASPECTE ALE PROCESULUI DE INSERTIE A ABSOLVENTILOR FACULTATII DE STIINTE ECONOMICE DIN CADRUL UNIVERSITATII VALAHIA TARGOVISTE PE PIATA MUNCII DIN ROMANIA / 13
2.1 Metodologia cerecetarii / 13
2.2 Rezultatele cercetarii / 14
2.3 Concluzii ale sondajului / 41
Capitolul 3. MASURI DE IMBUNATATIRE A SANSELOR TINERILOR PE PIATA MUNCII / 42
Concluzii si recomandari / 44
Bibliografie / 46
Anexe / 47


Extras din licenta Cum descarc?

Introducere
Educatia si formarea continua sunt esentiale pentru insertia tinerilor absolventi pe piata muncii. Invatamantul universitar reprezinta principalul influent in educarea, formarea si adaptarea tinerilor la cerintele actuale ale pietei muncii. In cadrul procesului de insertie tinerii dobandesc primele experiente de integrare profesionala chiar daca si-au terminat sau nu studiile.
Asistam, astazi, la inlocuirea modelului tranzitiei directe, in care scoala si munca se succedau, cu un model de tranzitie indirecta, in care scoala si munca se pot suprapune pentru anumite perioade de timp. De asemenea, ne confruntam cu accentuarea fenomenului de imbatranire a populatiei ocupate, consecinta directa a acestui fapt fiind rata ridicata a somajului in randul tinerilor.
Scopul lucrarii este acela de a determina gradul in care facultatea se implica in educarea si formarea tinerilor, in pregatirea acestora pentru ocuparea unui loc de munca imediat dupa absolvire si de asemenea determinarea cunostintelor si aptitudinilor dobandite de studenti in cei trei ani de studii, prin prisma diferentei dintre ceea ce ar trebui sa faca facultatea si ceea ce se intampla de fapt in realitate.
Lucrarea este structurata in trei capitole. In primul capitol sunt prezentate: tranzitia de la universitate la munca, rolul educatiei in insertia tinerilor pe piata muncii romanesti, reforma invatamantului superior romanesc si analiza situatiei absolventilor de invatamant superior pe piata muncii din Romania. Capitolul doi este destinat sondajului de opinie in randul studentilor din anul terminal ai Universitatii Valahia din Targoviste, care pune in evidenta gradul in care invatamantul universitar din Romania pregateste in prezent tinerii absolventi pentru insertia acestora pe piata muncii si posibilitatile lor dupa absolvire, sunt studiate opiniile studentilor in legatura cu capacitatea facultatii de a le forma anumite competente si posibilitatile acestora de a ocupa un loc de munca imediat dupa absolvire. Capitolul trei aduce in discutie o serie de masuri menite a imbunatati sansele tinerilor de a se integra pe piata muncii. 
Capitolul 1. EDUCATIE, INSERTIE SI MOBILITATE PROFESIONALA
"Tranzitia de la scoala la munca desemneaza procesul de insertie pe piata muncii
absolventilor, respectiv a tinerilor ce au parasit sistemul de invatamant. In cadrul acestui
proces, tinerii dobandesc primele experiente de integrare profesionala, chiar daca si-au
terminat sau nu studiile''(Garcia, Merino, 2007, 27). 
Asistam, astazi, la inlocuirea modelului tranzitiei directe, in care scoala si munca se succedau, cu un model al tranzitiei indirecte, in care scoala si munca se suprapun.
1.1. Tranzitia de la universitate la munca 
OECD defineste tranzitia ca fiind: "perioada ce incepe din primul an al varstei la
care mai putin de 75% dintr-o populatie urmeaza studii fara sa lucreze si se termina in ultimul an in care 50 % din populatia respectiva lucreaza fara a mai face studii "( OECD, 1999, 45 ).
Procesul de integrare pe piata muncii este ingreunat de inlocuirea modelului tranzitiei directe cu un model de tranzitie indirecta, in care scoala si munca se pot suprapune pentru anumite perioade de timp, alternand cu somajul.
Sistemul educational ofera diferite posibilitati de formare, insa tinerii isi aleg propriile traiectorii profesionale, fiind influentati in deciziile lor de autoritatile publice, de angajatori si de propriile familii. Ideea de traiectorie profesionala ocupa o pozitie centrala in tranzitia de la scoala la munca si presupune un alt mod de a vedea sau a gandi insertia sociala si profesionala a tinerilor. Integrarea tinerilor pe piata muncii joaca un rol hotarator in determinarea bunastarii lor economice si sociale si in dezvoltarea lor ulterioara. Se considera ca un individ nu incheie aceasta tranzitie cu succes pana cand nu ajunge sa ocupe un loc de munca ce presupune practicarea unei munci decente. Se poate pune si problema tranzitiei tinerilor catre primul loc de munca semnificativ, prin care se intelege un loc de munca ocupat dupa parasirea sistemului de invatamant pentru cel putin 6 luni si cu o durata de cel putin 20 de ore de munca pe saptamana.
In literatura se regasesc patru modele de tranzitie de la scoala la munca, denumite : modelul japonez, modelul german, modelul francez si modelul american. 
Modelul japonez se bazeaza pe o tranzitie directa educatie scolara-munca cu formarea la locul de munca. Pe piata interna firmele recruteaza tineri absolventi, fara o formare specifica sau pe un post anume. Tinerii angajati activeaza pe diferite posturi, astfel acumuland cunostinte despre firma, despre specificul domeniului de activitate. Relatia angajat-institutie este mai degraba axata pe metoda de lucru si pe atitudine decat pe bagajul de cunostinte propriu-zis.
In modelul german formarea teoretica se imbina cu formarea practica, de aceea sistemul este numit si dual sau alternativ. Forta acestui sistem rezida din faptul ca abandonul scolar este rar si este facilitata o formare continua la niveluri de calificare superioare. Sistemul dual permite o insertie in campul muncii a tinerilor care in urma pregatirii vor fi progresiv si natural adecvati pe post, dar formarea lenta este una din cele mai importante slabiciuni ale sale.


Fisiere in arhiva (5):

  • Aspecte ale Procesului de Insertie Profesionala a Absolventilor de Invatamant Superior pe Piata Muncii din Romania
    • Anexe.doc
    • CUPRINS.doc
    • determinanti.doc
    • Lista tabelelor.doc
    • univ valahia.doc

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!