Aspectul Duhovnicesc al Cunoasterii Teologice

Cuprins licenta Cum descarc?

I.INTRODUCERE 4
II.CUNOASTEREA TEOLOGICA-PERSPECTIVE GENERALE 10
III. CUNOASTEREA DUHOVNICEASCA IN RASARITUL ORTODOX 14
1) Contemplarea lui Dumnezeu in natura 14
2).Cunoasterea duhovniceasca 27
3) Teologia negativa si afirmativa 32
IV. CUNOASTEREA DUHOVNICEASCA A LUI DUMNEZEU 
CEL IN TREIME 39
1) Miscarea - caracteristica ontologica a creatiei in procesul 
cunoasterii lui Dumenzeu cel in Treime 39
V. CUNOASTEREA DUHOVNICEASCA SI MISTICA 42
1) Valoarea soteriologica a vederii luminii dumnezeiesti 45
2) Desavarsirea crestina - tinta cunoasterii lui Dumnezeu 48
VI.CONCLUZII 52
NOTE BIBLIOGRAFICE 65
BIBLIOGRAFIA 75


Extras din licenta Cum descarc?

I.INTRODUCERE
Sfarsitul secolului V a fost o perioada de formare pentru teologia mistica, ca de altfel si pentru alte domenii ale teologiei. Nu ca mai tarziu nu s-ar mai fi intamplat nimic - o eroare mai putin ingaduita poate in cazul teologiei mistice - dar in incercarile de pionierat ale Parintilor de a intelege relatia sufletului cu Dumnezeu acum se iveste modelul de baza, pe care teologii de mai tarziu il vor lua drept asigurat. Studiul teologiei mistice patristice este mai apoi important pentru orice studiu al misticii crestine, dupa cum isi are si propriul sau interes intrinsec. 
Aceasta perioada de formare a teologiei mistice a fost bineinteles o perioada de formare si pentru teologia dogmatica, si faptul ca aceeasi perioada a fost determinata atat pentru teologia mistica, cat si pentru cea dogmatica nu este deloc intamplator, intrucat aceste doua aspecte ale teologiei sunt in mod fundamental strans legat intre ele. Invataturile crestine de baza ale Treimii si Intruparii, elaborate in aceste secole, sunt invataturi mistice formulate in mod dogmatic. 
Aceasta inseamna ca teologia mistica ofera contextul pentru sesizarea nemijlocita a Dumnezeului Care s-a relevat pe Sine in Hristos si locuieste in noi prin Sfantul Duh, in timp ce dogmatica incearca sa intrupeze aceste sesizari in termeni obiectivi precisi care la randul lor inspira o intelegere mistica specific crestina a Dumnezeului Care s-a relevat pe Sine Insusi in acest fel. Punand astfel lucrurile, este greu de vazut cum au putut fi separate teologia mistica si cea dogmatica; si totusi, nu e nici o indoiala ca in Occident cel putin ele au ajuns astfel, si ca "teologia dogmatica si cea mistica, sau teologia si <<spiritualitatea>> au fost separate in categorii ce se exclud reciproc, ca si cum mistica era pentru femei sfinte, iar studiile teologice erau pentru barbatii practici dar care, vai, nu erau sfinti" . 
Ca aceasta separare nu e nevoie sa fie permanenta, se poate vedea din realizarile unor teologi moderni cum sunt Karl Barth si Hans Urs von Balthasar. Faptul ca nu a existat un astfel de divort la Parinti e astazi larg recunoscut: "Opera Parintilor intrupeaza intr-o masura specifica o integrare a devotatiunii si ratiunii" , chiar daca aceasta presupune faptul ca teologia patristica integreaza lucruri distincte intre ele pe buna dreptate si astfel ia in mod inconstient separatia lor drept reala. 
Unul din rezultatele acestui divort occidental dintre teologie si spiritualitate e faptul ca el tinde sa fie transferat si in studiul Parintilor, astfel ca cine studiaza patristica il cunoaste pe Origen din tratatele Despre principii si contra lui Cels, sau pe Grigorie al Nyssei din Contra lui Eunomiu si celelalte scrieri polemice, dar nu il cunoaste pe Origen cel din "omilii" sau "comentarii" (care formeaza majoritatea operei sale) si nici pe Grigorie cel din Viata lui Moise sau din Omiliile la Cantarea Cantarilor. 
Chiar si tratatul De Trinitate al lui Augustus este abordat ca un exercitiu de teologie speculativa mai degraba decat ca o incercare de a da seama de urcusul sufletului spre Dumnezeu, spre Dumnezeul pe care Il cunoaste din Scriptura ca fiind Sfanta Treime. De la Parinti nu exista un divort intre teologia dogmatica si cea mistica; in parte scopul acestei carti este de a redresa balanta discutand mistica aflata in inima teologiei lor, chestiunile ridicate in teologia lor dogmatica fiind profund afectate de si chiar rezolvate la nivelul teologiei mistice. 
O problema generala si fundamentala a teologiei patristice este relatia ei cu cultura elenistica contemporana dominata de moduri de gandire ce-si aveau radacinile in Platon; iar teologia crestina si-a gasit prima ei expresie intelectuala in termenii unor asemenea modele de gandire. Ca sa-l citam pe Endre von Ivanca: "Fenomenul ce caracterizeaza in totalitate primul mileniu al gandirii teologice crestine ... este folosirea platonismului ca forma pentru expresia ei filozofica si cadrul imaginii despre lume in ai carei termeni se facea proclamarea adevarurilor revelate - cu alte cuvinte platonismul crestin". 
"Platonismul crestin" a insemnat multe lucruri, dar in perioada noastra crestinismul si platonismul s-au intalnit in primul rand la nivelul misticii, fiindca in secolul II, platonismul "se caracteriza prin viziunea sa despre lume predominat religioasa si teocentrica ... Aceasta perioada a fost atrasa nu atat de Platon invatatorul etic sau reformatorul politic, cat de Platon hierofantul care (potrivit unei legende vechi) a fost zamislit de Apollo si nascut din fecioara Perictione ... Platonismul secolului II este teologie si orientat spre lumea de dincolo". 
Acest gen de platonism, cunoscut drept "medio-platonism", era "mistic" ; se preocupa de cautarea intalnirii nemijlocite a sufletului cu Dumnezeu, preocupare care s-a intensificat o data cu Platon si neoplatonismul. Teologia mistica crestina a gasit aici un material extrem de folositor incat una din autoritatile contemporane in religia elenistica, parintele A.J. Festugiere, poate spune: "Cand parintii isi <<gandesc>> mistica, ei platonizeaza. Nu e nimic original in constructia lor" . Atat de mare este importanta platonismului pentru intelegerea teologiei mistice crestine, incat primele trei capitole ale acestei carti se ocupa cu traditia platonica: cu Platon, cu Filon (care poate fi privit ca reprezentativ pentru platonismul mediu si ale carui scrieri au fost foarte influente printre Parinti) si, respectiv, Platon.


Fisiere in arhiva (1):

  • Aspectul Duhovnicesc al Cunoasterii Teologice.docx

Imagini din aceasta licenta Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Diploma.ro.


Descarca aceasta licenta cu doar 9 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!