Autoeducație

Licență
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 2 fișiere: doc
Pagini : 28 în total
Cuvinte : 7240
Mărime: 77.61KB (arhivat)
Publicat de: Sever-Antim Boboc
Puncte necesare: 11
FACULTATEA: INGINERIA MEDIULUI SI BIOTEHNOLOGII SPECIALIZAREA: TEHNOLOGIA PRELUCRARI PRODUSELOR AGRICOLE DPPD: DEPARTAMENTUL PENTRU PREGATIREA PERSONALULUI DIDACTIC ANUL: IV

Cuprins

  1. 1.TEMA PROIECTULUI.2
  2. 1.2.PREZENTARE GENERALA.3
  3. 1.2.1 EDUCATIA PREGATESTE AUTOEDUCATIA.4
  4. 1.2.2. CARACTERUL,ORIENTAREA SI EFICIENTA AUTOEDUCATIEI.7
  5. 1.3.ROLUL EDUCATIEI IN PREGATIREA EDUCATULUI PENTRU AUTO-EDUCATIE.8
  6. 1.4.AUTOEDUCATIA LA DIFERITE ETAPE ALE DEZVOLTARII PERSONALITATI.9
  7. 1.5 METODE SI PROCEDEE DE AUTOEDUCATIE.10
  8. 1.5.1 METODE SI PROCEDEE DE CUNOASTERE DE SINE.11
  9. 1.5.2 METODE DE AUTOSTIMULARE A PREOCUPARILOR AUTOFORMATIVE.12
  10. 1.5.3 METODE DE AUTOCONSTRANGERE IN AUTOEDUCATIE.15
  11. 1.6 DIMENSIUNI ALE AUTOEDUCATIEI CA REALIZARE DE SINE A OMULUI.18
  12. 1.6.1 COMPONENTE ALE REALIZARII DE SINE.19
  13. 1.7 ESENTA SOCIALA A AUTOEDUCATIEI.20
  14. 1.8 INDRUMAREA PROCESULUI DE AUTOEDUCATIE.22
  15. 1.9 PLAN DE STUDII.26
  16. BIBLIOGRAFIE.27

Extras din licență

1.TEMA PROIECTULUI:

AUTOEDUCATIA SI ROLUL EI IN DEZVOLTAREA PERSONALITATII UMANE

Motivarea temei: Am ales autoeducatia ca temă deoarece cred că educatia realizată in scoală si in familie constituie temelia pe care omul isi construieste propria personalitate,iar fiinta umană nu este un produs,,inert’’accesibil modelarii prin educatie,ea este rezultatul propriei sale vointe,a devenirii ulterioare prin autoeducatie. Educaţia creează condiţiile psihologice (capacităţi, deprinderi, tehnici de muncă intelectuală, motivaţii şi altele) pentru autoeducaţie, iar aceasta, continuând educaţia, devine educaţie permanentă.

Transformarea educaţiei în autoeducaţie devine posibilă atunci când individul are putere de discernământ propriu, devine conştient de capacităţile proprii, se autocunoaşte,deţine conştiinţă de sine şi intenţionalitate, care facilitează atât un „proiect de sine”, un „program” propriu, cât şi o acţiune conştientă pentru realizarea acestuia.

Cu alte cuvinte, autoeducaţia este, ca şi educaţia de altfel, o acţiune intenţionată,organizată, de lungă durată, prin care subiectul urmăreşte dezvoltarea potenţelor native şi formarea sa, potrivit idealului uman promovat de societatea în care trăieşte.

1.2. PREZENTARE GENERALA

AUTOEDUCATIA

Ideea necesităţii de a învăţa în permanenţă, de autoinstruire şi autoeducare este confirmată din cele mai vechi timpuri, fiind întâlnită încă din antichitate la greci şi romani.

Proverbele populare, precum ,,Omul toată viaţa învaţă”, maximele latineşti:,,Ne discere cessa”(,,Nu înceta să înveţi”) ori cugetările celebre: ,,Tota vita schola est”.,Întreaga viaţă este o şcoală”(J.A.Comenius) atestă universalitatea şi existenţa milenară a conceptului.

Etimolog, termenul de autoeducatie vine de la grecescul autos – sine insusi si latinescul educaţi – educatie, insemnand eduacatia prin sine insusi.

Prin autoeducatie omul dobandeste constiinta identitatii de sine. se cunoaste, se identifica si se evalueaza. individul se modeleaza pe sine in plan cognitiv, afectiv, volitiv, atitudinal, se construieste dezvoltandu-si calitatile si corectandu-si defectele.

A.Barna (In puterea noastra. Autoeducatia, Bucuresti, Editura Albatros, 1989.), declara ca “autoeducatia poate fi definita ca fiind activitatea fiintei umane desfasurata in scopul perfectionarii propriei personalitati. A.G. Kovaleov arata ca “Autoeducatia este o activitate constieinta, planificata si sistematica desfasurata de fiinta umana asupra sa , cu scopul autoperfectionarii sau formarii noilor trasaturi propriei personalitati necesare in prezent si in viitor”. Paul-Popescu Neveanu in Dictionar de psihologie defineste autoeducatia ca “proces de formare a propriei personalitati si conduite conform unor modele si cerinte in baza unor eforturi personale”. Educaţia devine permanentă prin intermediul autoeducaţiei.

Educaţia creează condiţiile psihologice (capacităţi, deprinderi, tehnici de muncă intelectuală, motivaţii şi altele) pentru autoeducaţie, iar aceasta, continuând educaţia, devine educaţie permanentă.

Transformarea educaţiei în autoeducaţie devine posibilă atunci când individul are putere de discernământ propriu, devine conştient de capacităţile proprii, se autocunoaşte,deţine conştiinţă de sine şi intenţionalitate, care facilitează atât un „proiect de sine”, un „program” propriu, cât şi o acţiune conştientă pentru realizarea acestuia.

Cu alte cuvinte, autoeducaţia este, ca şi educaţia de altfel, o acţiune intenţionată,organizată, de lungă durată, prin care subiectul urmăreşte dezvoltarea potenţelor native şi formarea sa, potrivit idealului uman promovat de societatea în care trăieşte.

În lucrarea „Educaţie prin sine însuşi”, Garabet Aslan arată că autoeducaţia presupune cel puţin trei condiţii:

1. cel ce se educă este concomitent educator şi educat;

2. aceasta înseamnă că o parte a sa („educatorul”) trebuie să posede însuşiri superioare celeilalte părţi („educatul”);

3. de asemenea, trebuie să posede un grad de voinţă şi energie care să completeze şi să dezvolte însuşirile pozitive şi să le îndrepte pe cele negative.

Aceste condiţii pot fi îndeplinite, după cum spuneam, la o vârstă la care fiinţa umană se poate cunoaşte pe sine, deci ştie ce vrea şi posedă un minimum de însuşiri care îi permit să acţioneze asupra sa însăşi.

Deci autoeducaţia este pregătită de întregul proces educaţional. Educaţia, care prevede autoeducaţia, oferă tânărului direcţia devenirii sale, îi formează priceperi şi deprinderi necesare unui comportament independent şi îi cultivă încrederea în sine.

Preview document

Autoeducație - Pagina 1
Autoeducație - Pagina 2
Autoeducație - Pagina 3
Autoeducație - Pagina 4
Autoeducație - Pagina 5
Autoeducație - Pagina 6
Autoeducație - Pagina 7
Autoeducație - Pagina 8
Autoeducație - Pagina 9
Autoeducație - Pagina 10
Autoeducație - Pagina 11
Autoeducație - Pagina 12
Autoeducație - Pagina 13
Autoeducație - Pagina 14
Autoeducație - Pagina 15
Autoeducație - Pagina 16
Autoeducație - Pagina 17
Autoeducație - Pagina 18
Autoeducație - Pagina 19
Autoeducație - Pagina 20
Autoeducație - Pagina 21
Autoeducație - Pagina 22
Autoeducație - Pagina 23
Autoeducație - Pagina 24
Autoeducație - Pagina 25
Autoeducație - Pagina 26
Autoeducație - Pagina 27
Autoeducație - Pagina 28

Conținut arhivă zip

  • Autoeducatie.doc
  • UNIVERSITATEA.doc

Alții au mai descărcat și

Autoeducația

Prin autoeducatie omul dobandeste constiinta identitatii de sine. Se cauta pe sine, se cunoaste, se identifica si se evalueaza. Prin autoeducatie...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Preșcolaritate

Prescolaritatea sau vârsta de aur a copilariei înregistreaza progrese mari în ceea ce priveste dezvoltarea fizica si psihica. Pentru a observa...

Proiectarea și Managementul Programelor

Cap. I: TEORIA GENERALA A EDUCATIEI 1.1. Educatia – definitii si delimitari conceptuale Realitatea contemporana demonstreaza ca rolul scolii nu...

Pedagogie

CAPITOLUL 1. INTRODUCERE ÎN PEDAGOGIE Definiţii ale educaţiei (prof. Dr. Petru Lisievici) Un domeniu atât de complex precum este educaţia poate...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Educația permanentă

EDUCATIA PERMANENTA 1. INTRODUCERE 1.2. IMPORTANTA SI MOTIVATIA TEMEI Educatia nu trebuie (nu poate) sa se rezume la ceea ce ofera scoala...

Delicvența Juvenilă

INTRODUCERE MOTIVAREA ALEGERII TEMEI Oamenii au avut întotdeauna probleme. Cu toate ca multi au crezut ca tehnologia moderna le-ar putea rezolva,...

Metode tradiționale versus metode moderne de predare învățare

In cadrul unui sistem de instruire, metodologia didactica trebuie sa fie consonanta cu toate modificarile si transformarile survenite in ceea ce...

Autoeducația

Prin autoeducatie omul dobandeste constiinta identitatii de sine. Se cauta pe sine, se cunoaste, se identifica si se evalueaza. Prin autoeducatie...

Stimularea și dezvoltarea creativității

Stimularea si dezvoltarea creativitatii 1. Problemele conceptuale si factorii care contribuie la dezvoltarea creativitatii Formarea si...

Rolul educației în formarea personalității

Rolul educatiei in dezvoltarea personalitatii Prin educatie se urmareste formarea unei personalitati in concordanta cu cerintele obiective ale...

Educația permanentă și autoeducația

Definitie.Aspecte generale. Educatia permanenta se constitue “ca un ansamblu de mijloace puse la dispozitia oamenilor de orice varsta...

Valorile educației

Valoarea actului educativ tine de cum reuseste cadrul didactic sa-si câstige autoritatea în rândul elevilor si al celorlalte cadre didactice Cum...

Ai nevoie de altceva?